آریا جوان
سدهاي شادي را کنار بزنيد!
چهارشنبه 7 تير 1396 - 9:05:35 AM
آريا
آيا اين درست است که به دنبال شادي در جاهاي غلط هستيم؟ آيا شادي به اين معناست که چه چيزي به چه مقداري و در چه زماني به دست آوريم. بعضي افراد معتقدند شادي چيزي شبيه عاشق شدن است که البته شما نمي‌توانيد امکان آن را ميسر کنيد. اگر اينگونه است پس چگونه شاد شويم؟

در پي يک پژوهش مهمترين عواملي که با غلبه بر آن مي‌توان به اين کيمياي خوشبختي دست يافت موارد زير ارئه شد:

سد اول: پيچيدگي
راه حل: سادگي
افرادي که از همان اول کودکي تحت آموزش قرار مي‌گيرند در مورد مزاياي سادگي قطعا چيزهايي مي‌دانند. فکر مي‌کنيد که چرا اين افراد موي سر خود را از ته اصلاح مي‌کنند؟ پاسخ ساده است اين کار زندگي آنها را ساده‌تر مي‌کند. اگر انسان‌ها بتوانند سادگي در زندگي را درست مثل دوران قبل از تهاجم تکنولوژي حفظ کنند مطمئنا نشاط و طراوت آن زمان را نيز خود به خود احيا خواهند نمود. چرا زماني که يک خانواده مي‌تواند با يک ماشين به امور زندگي خود رسيدگي کند به دنبال ماشين دوم است. زندگي مدرن امروزي انتخاب متنوع‌تري را براي افراد ايجاد کرده است. اما اين انتخاب متحمل هزينه‌هاي هنگفتي است. ما اغلب کيفيت زندگي را با استانداردهاي زندگي تلفيق مي‌کنيم و بعد از مدتي اين ارتباط ناپديد خواهد شد. زندگي ساده فضاي بيشتري را براي شما ايجاد مي‌کند. آرامش خاطر بيشتري خواهيد داشت و مسلما از زندگي بيشتر لذت خواهيد برد.

سد دوم: گام‌هاي کمرشکن

راه‌حل: اندکي مکث و تامل
فرهنگي که شما را در گير شبکه‌اي از زندگي پيچيده کرده است مسلما لحظه به لحظه شما را تعقيب مي‌کند و به تنش و تحرک وا مي‌دارد و اين روح و روان شما را خسته خواهد کرد. در حالي که لحظه‌اي تامل، سکوت، آرامش، عبادت و تزکيه نفس کافي است تا باتري خود را شارژ کنيد و براي لحظه‌اي اين همه تنش را از تن خود بيرون بزدائيد. در طول روز ما کاملا جذب حواس خود هستيم و از توجه به روح خود غافل مي‌مانيم بنابراين اين نشستن در محلي ساکت و آرام کردن روح تنفس عميق بسيار موثر است.

سد سوم: منفي‌نگري

راه‌حل: مثبت انديشي
زندان کيفري افراد گناه کار اصلا قابل مقايسه با زندان دروني افراد معمولي نيست. زندان عصبانيت، زندان افسردگي، زندان غرور و زندان دستيابي‌هاي پي در پي. شيوه نگرش به زندگي چيزي است که مي‌تواند براي شما يک زندان رها نشدني ايجاد کند و يا آرامش و شادي را به شما ارزاني دهد. آنچه شما مي‌بينيد و تجربه مي‌کنيد نگرش شما را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. شما با جهان از طريق حواس و افکار خود ارتباط برقرار مي‌کنيد. اگر بتوانيد احساس و تفکر خود را به گونه‌اي صحيح مديريت کنيد جهان را نيز به گونه‌اي ديگر تجربه خواهيد کرد. حق شناسي وسپاس– تزکيه نفس و …. از جمله عادت‌هايي است که مي‌تواند نگرش شما را نسبت به جهان تغيير دهد.

سد چهارم: نااميدي و سرخوردگي

راه‌حل: اميدواري
مطمئنا اميدواري آسيب‌ رسان نخواهد بود. اما چگونه اميدوار باقي بمانيم؟ داشتن هدف، برنامه و انگيزه براي رسيدن به موفقيت چيزهايي است که به همراه اميدواري مي‌تواند جان بخش و محرک باشد. افرادي که موفق هستند هيچگاه خود را سرزنش نمي‌کنند. آنها تنها به حال مي‌انديشند. اين افراد در مدرسه و ورزش نيز موفق هستند و کمتر دچار افسردگي و اضطراب مي‌شوند. تحمل اين افراد در مقابل درد بيشتر خواهد بود. اجازه دهيد کمي رويايي باشيد و در رويا فرو رويد .اين مي‌تواند منبعي براي کسب موفقيت باشد.

سد پنجم: سرکوب کردن غم و غصه

راه حل: واقعي احساس کنيد
داشتن ديدگاه مثبت به اين معنا نيست که هرگز به خود اجازه ندهيد که احساس غم واندوه کنيد. والديني که تمام تلاششان اين است که فرزندانشان دچار غم و اندوه نشوند تاثير برعکس را مشاهده خواهند کرد. بعضي اندوه‌ها سبب مي‌شود که فرد با محيط سازگارتر شده و در زندگي به سمت جلوحرکت کند. شادي به معني عدم غم و اندوه نيست. شادي ساختگي اصلا درست نيست. با سرکوب کردن ناراحتي شما چيزهاي بيشتري را سرکوب خواهيد کرد. حتي احساس مثبت خود را و در نتيجه افسرده‌تر و مضطرب‌تر خواهيد شد. با بيان ناراحتي روشي نيز براي کنترل آن به دست خواهيد آورد.

سد ششم: گوشه‌گيري

راه حل: گسترش ارتباطات
گسترش شبکه ارتباطي چه ربطي به شادي دارد. طبق يک بررسي20 ساله از 40 هزار نفر ثابت شد که نه تنها شادي شما تحت‌تاثير دوستان شما است بلکه دوست دوستانتان و حتي کساني که تا کنون نديده‌ايد در اين زمينه موثر هستند و نقش ايفا مي‌کنند. شادي درست مثل ويروسي است که در بين شبکه افراد گسترده مي‌شود. متاسفانه اين روزها بيشتر افراد زمان طولاني را به گوشه‌گيري و اجتناب از برخورد در جوامع سير مي‌کنند. در نتيجه از اين شادي مسري دور خواهند بود. اين که ارتباط خود را با ديگران محدود کنيد و تنها به خود و مشکلات فکر کنيد بعد از مدت طولاني تصور خواهيد کرد که اين مشکل تنها از آن شماست. در حالي که اين طور نيست. شما و مشکلات شما چندان منحصر به فرد نيست. کافي است ارتباط خود را با مردم افزايش دهيد تا متوجه شويد آنها نيز چنين مشکلاتي را تجربه کرده‌اند و چه بسا در اين ارتباط راه حل موثري نيز کشف کنيد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4364/سدهاي-شادي-را-کنار-بزنيد!
بستن   چاپ