آریا جوان
اما و اگرهای رعایت پروتکل های بهداشتی در کنکور سراسری/ وزارت علوم در روز نخست آزمون نمره قبولی گرفت؟
پنجشنبه 30 مرداد 1399 - 9:33:53 AM
آریا جوان - کنکور سراسری امسال دیروز در سایه کرونا آغاز شد و وازرت بهداشت نقش ناظر بر عملکرد وزارت علوم در رعایت پروتکل های بهداشتی را داشت.

دیروز رقابت داوطلبان کنکور سراسری پس از ماه ها کشمکش و جنجال در سایه کرونا آغاز شد، کنکوری که برگزاری آن در سایه کرونا مخالفان و موافقانی داشت، از مسئولان عالی رتبه کشوری گرفته تا خانواده های داوطلبان همه نگران برگزاری کنکور بودند،‌ برخی اصرار به برگزاری آن داشتند چرا که داوطلبان خسته شده اند و برخی هم از ترس کرونا و برای حفظ سلامت داوطلبان مخالف برگزاری آزمون بودند،‌ اما در نهایت کرونا حریف غول کنکور نشد و این ماراتن بزرگ علمی روز گذشته در کشور کلید خورد.
در روز نخست داوطلبان در رشته هنر با هم به رقابت پرداختند و بیش از 113 هزار داوطلب در حوزه‌ها حضور یافتند تا با جواب صحیح یا غلط، آینده خود را رقم بزنند. شکل برگزاری آزمون سراسری به دلیل شیوع کرونا تغییر کرده بود، روی چهره همه داوطلبان کنکوری یک ماسک خودنمایی می کرد و بسیاری از داوطلبان برای حفظ سلامت خود حتی این آزمون چهار ساعته دستکش به دست داشتند.
برای اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی باید ایستادگی کرد
سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد: : دانشگاه های علوم پزشکی در نظارت و اجرای دقیق شیوه نامه های مختلف کنکور سراسری باید ایستادگی و مقاومت کنند. از تمام روسای دانشگاه های علوم پزشکی انتظار ایستادگی بر اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی دارم و هر گونه سستی و عدول از اینها، باعث گرفتاری بیشتر دانشگاه ها می‌شود.
وی تاکید کرد: با ناتوانی در برگزاری کنکور، مخالفیم و اعتقاد داریم که کنکور باید به خوبی و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شود. از روسای دانشگاه ها می خواهم که قبل از کنکور از طریق صدا و سیمای استانها اطلاع رسانی شود و به مردم در خصوص پروتکل های بهداشتی، أموزش داده شود. 
مراحل مهم در برگزاری کنکور
وزیر بهداشت افزود: در برگزاری کنکور، سه مرحله مهم داریم؛ یکی آنچه قبل از کنکور تا قبل از حضور داوطلبان در حوزه های امتحانی باید انجام شود، یکی مربوط به زمانی است که داوطلبان مشغول آزمون هستند و یکی دیگر مربوط به بعد از ترک حوزه های امتحانی است و برای این سه مرحله، پروتکل نوشته و ابلاغ کرده ایم اما خانواده ها باید توجیه شوند و آموزش داده شوند خوشبختانه با دوستان بسیج برای مدیریت و تکریم خانواده ها، هماهنگی های لازم انجام شده اما روسای دانشگاه ها حتما باید بر اجرای پروتکل ها نظارت کنند و به دنبال ارائه آموزش های فراگیر در صدا و سیمای استانها باشند. 
نمکی گفت: دلیلی ندارد امسال همانند هرسال خانواده به همراه فامیل، داوطلبان را همراهی کنند و آنجا بمانند و دعا بخوانند بلکه می توانند در خودروی شخصی یا خانه، دعا بخوانند و حضور داشته باشند و باید به خانواده ها آموزش دهیم که اگر داوطلبی را برای کنکور می خواهند بیاورند، یک نفر و نه بیشتر همراه داوطلب باشد و بعد که داوطلب را به حوزه امتحانی رساند یا در خانه یا در خودروی شخصی بماند و از تجمع خانواده ها باید حتما پرهیز شود. 
وی افزود: باید دانشگاه ها نظارت ویژه ای بر مرحله برگزاری کنکور و رعایت پروتکل ها داشته باشند و حداقل فاصله یک متر و 80 سانتی متر رعایت شود و در مناطقی که فضای کافی وجود دارد، این فاصله می تواند بیشتر هم شود. می خواهیم امسال اثبات کنیم که یکی از بهترین کنکورها را با رعایت پروتکل هایی که تدوین شده را برگزار می کنیم. برگزاری کنکور امسال، می تواند ویترین کادر بهداشتی و درمانی باشد. 
سرزده از کنکور بازدید خواهم کرد
وزیر بهداشت یادآور شد: بعضی از نمایندگان مجلس می خواهند در نظارت بر اجرای پروتکل ها در کنکور به ما کمک کنند که از این کمک استقبال می کنیم. تمامی روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی باید از برگزاری کنکور در مناطق خود، تصویر و مستندات تهیه کنند. در کنکور کارشناسی ارشد 453 تصویر از جلسه کنکور دریافت کردم که 6-7 مورد آن با نقصان هایی همراه بود. بنده هم به صورت سرزده در جریان کنکور سراسری بازدید خواهم کرد. 
نمکی اظهار کرد: در رابطه با کنکور جلسات متعددی برگزار کردیم و اعتقاد ما در گذشته این بود که کنکور در موعد مقرر برگزار شود.
او ادامه داد: کنکور کارشناسی ارشد و دکتری با حداقل شکست پروتکل‌ها و اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد و از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد بسیار راضی بودیم مگر موارد اندکی که پروتکل‌ها رعایت نشده بود.
نمکی افزود: از 400 عکسی که 5300 مراقبت کارشناس بهداشتی در کنکور گرفته بودند و به دست من رسید، معدود مواردی بود که پروتکل‌ها رعایت نشده بود؛ به طور کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور کارشناسی ارشد خوب بود.
شیوه نامه های سختگیرانه برای کنکور سراسری
او تصریح کرد: قرار بود با همین الگو کنکور سراسری را برگزار کنیم، اما اعلام کردیم که شیوه نامه‌ها سخت گیرانه‌تر خواهد بود. اگر فاصله دو نفر در کنکور کارشناسی ارشد 160 سانتیمتر است که به دلیل آنکه داوطلبان پخته‌تر و بالغ‌تر هستند و به بلوغ بیشتری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رسیده‌اند نیازی به افزایش فاصله‌ها نبود، اما دانش آموز دبیرستانی که در صندلی کنکور می‌نشیند رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای او بسیار سخت است.
اجازه شکست پروتکل های بهداشتی را نخواهیم داد
او با تاکید براینکه هرگز اجازه شکست پروتکل بهداشتی را نخواهیم داد، گفت: اگر شب قبل از کنکور احساس کنم پروتکلی شکسته خواهد شد و جان فرزندی از این سرزمین به خطر خواهد افتاد، اجازه برگزاری کنکور را نخواهم داد.
نمکی بیان کرد: در برخی استان‌های گرمسیر، دانش آموزان ممکن است در طول کنکور خسته شوند و ماسک‌ها را جابجا کنند و به همین دلیل اعلام کردیم که فاصله‌ها باید به اندازه‌ای باشد که هیچ فرزند این سرزمین به دلیل شرکت در کنکور سراسری دچار گرفتاری نشود. ما نمی‌توانیم نسبت به سلامت آن‌ها بی‌تفاوت باشیم بنابراین برای اطمینان بخشی به خانواده‌ها شیوه نامه‌ها را سخت گیرانه‌تر کردیم.
تمهیدات بهداشتی اورژانس برای برگزاری کنکور
رضا معتمدی، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران با اشاره به لزوم رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی توسط مسئولان برگزاری کنکور، داوطلبان و خانواده‌های آنها اظهار کرد: مرکز اورژانس تهران برای روز‌های برگزاری کنکور امسال، تمهیدات گسترده‌ای در نظر گرفته است.
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران گفت: به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان ضمن آماده باش کامل تمام پایگاه‌های این مرکز، نیرو‌های اورژانس در دانشگاه آزاد اسلامشهر، دانشگاه الزهرا، دانشگاه آزاد سوهانک، مصلی امام خمینی (ره) و دانشگاه علم و صنعت مستقر هستند.
معتمدی رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی را ضامن سلامتی دانست و افزود: همه داوطلبان از ماسک استفاده کنند و با دوستان خود در محل برگزاری کنکور از راه دور احوالپرسی کنند و خانواده‌های دواطلبان نیز از هرگونه تجمع در قسمت ورودی و خروجی پرهیز کنند.
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران در پایان گفت: شهروندان گرامی در صورت درخواست هرگونه خدمات احتمالی ضمن امکان تماس با شماره 115، به اکیپ‌های مستقر در محل برگزاری کنکور مراجعه کنند.
گندزدایی حوزه های امتحانی کنکور سراسری
فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگویی، درباره گندزدایی حوزه‌های برگزاری کنکور گفت: به منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنکور سراسری مقرر شد کنکور در چهار نوبت صبح برگزار شود تا بعد از برگزاری آزمون‌ها حوزه‌ها گند زدایی شود.
او در ادامه بیان کرد: امروز کنکور هنر برای 113 هزار داوطلب در 392 شهر برگزار شد و بعد از پایان روند برگزاری، حوزه‌ها گندزدایی شد.
سخنگوی سازمان سنجش اضافه کرد: در کنکور امسال برای افزوده شدن به حوزه‌های برگزاری کنکور از مصلی امام خمینی (ره) نیز استفاده شد. این حوزه فردا برای داوطلبان کنکور انسانی و ریاضی و روز جمعه برای داوطلبان تجربی آماده خواهد شد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/439987/اما-و-اگرهای-رعایت-پروتکل-های-بهداشتی-در-کنکور-سراسری---وزارت-علوم-در-روز-نخست-آزمون-نمره-قبولی-گرفت؟
بستن   چاپ