آریا جوان-به
تازگی تصاویری از کراس اوور و سدانهای نشان «سوئست» در ایران منتشر شده
که نشان میدهد به زودی این نشان در این ردهها به بازار ایران وارد
میشود. در این مقاله به معرفی کراس اوورهای سوئست میپردازیم.
سوئست یا «سوئیست» نام برندی چینی است که در
سال 1995 با همکاری دو خودروساز چینی و «میتسوبیشی» ژاپن تأسیس شد. در
ایران این نشان بیشتر با ونهای «دلیکا» شناخته میشود که در ناوگان
تاکسیرانی ما هنوز از آنها استفاده میشود. برند سوئست در حوزه خودروهای
کار و تجاری هم در بازار ایران حاضر بوده، اما تابهحال در رده خودروهای
سدان و کراس اوورهای خانوادگی چیزی از این نشان در ایران ندیده بودیم. به
تازگی تصاویر مربوط به سدان A5 و کراس اوور DX7 در حال تست در خیابانهای
ایران منتشر شده و به نظر میرسد که به زودی خودروهای این نشان توسط یکی
از شرکتهای خودروساز مونتاژ شود.
در گذشته، «گروه بهمن» مونتاژ خودروهای این
نشان را در ایران انجام میداد، اما هنوز مشخص نیست چه شرکتی فکر همکاری
مجدد با سوئیست را در سر دارد. افزون بر گروه بهمن، «دیار خودرو» و «ریگان
خودرو» نیز از گزینههای همکاری با شرکت چینی سوئیست به شمار میروند.
در سبد محصولات سوئست سه کراس اوور را
میبینیم که در بازارهای هدف به فروش میرسند. مدلهای DX3، DX5 و DX7
کراس اوورهای نشان سوئست هستند که هرکدام در رده خاصی از سگمنت کراس اوور
عرضه میشوند.
معرفی سوئست DX3
مدل “DX3” دومین کراس اوور تولیدشده توسط
این کمپانی محسوب میشود. نخستین بار در سال 2016 و در نمایشگاه خودروی پکن
این مدل رونمایی شد و همان سال به تولید رسید. الگوهای طراحی کراس
اوورهای سوئست توسط تیم طراحی «پینین فارینا» طراحی شده اند به همین دلیل
است که DX3 از نظر طراحی بدنه نسبت به دیگر چینیها در رده بالاتری قرار
میگیرد.
این خودرو در بازارهای هدف با پیشرانههای
1٫5 لیتر تنفس طبیعی و 1٫5 لیتر توربو عرضه میشود. موتور 1٫5 لیتر تنفس
طبیعی توان تولید حداکثر 120 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور را دارد
و در پیشرانه 1٫5 لیتر توربو خروجی 150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر
گشتاور را دارد. قدرت این دو پیشرانه توسط جعبه دنده دستی 5 سرعته و یا CVT
به چرخهای جلو میرسد که احتمالاً برای بازار ایران جعبه دنده CVT مورد
نظر باشد.
درون کابین طراحی ساده با رنگ زمینه مشکی را
داریم؛ صفحه نمایش لمسی در وسط، سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار
میدهد و خروجیهای تهویه به صورت گرد و با حاشیهای نقرهای رنگ طراحی شده
اند. نسخه کامل این خودرو به امکاناتی نظیر تهویه خودکار، استارت کِیلس،
کروزکنترل، رادار پارک، دوربین عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ترمز
EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغهای روز، سیستم مسیریابی، بلوتوث،
کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور باران و… مجهز است.
سوئیست DX3 با 4354 میلی متر طول، 1840 میلی
متر عرض و 1654 میلی متر ارتفاع در رده کراس اوورهای کامپکت قرار میگیرد
و فاصله محوری در این خودرو 2610 میلی متر است. سوئست DX3 در بازارهای
هدف قیمتی در بازه 9 تا 15 هزار دلاری دارد. با در نظر گرفتن دلار 26 هزار
تومانی به قیمت خام بین 234 تا 390 میلیون تومان میرسیم و در نظر داشته
باشید که باید افزایش 50 درصدی را روی قیمت خام خودرو درنظر بگیریم. با این
قیمت و کلاس این خودرو میتوان سوئست را رقیب مستقیمی برای خودروهای جک
S3، چانگان CS35 و ام وی ام X22 دانست.
معرفی سوئست DX5
در سال 2019 بود که سوئست مدل “DX5” را برای
بازار چین رونمایی کرد. این خودرو از نظر ظاهری همان آرایههای طراحی
مدلهای قبلی این نشان را داشت و در رده کراس اوورهای کامپکت قرار
میگرفت. از خصوصیات طراحی بدنه DX5 باید به چراغهای خشن (چشم عقابی به
تعبیر سازنده) و ظاهر نسبتاً اسپرت آن اشاره کرد. رینگهای آلومینیومی 18
اینچی در DX5 نسبت به DX3 جذابتر شده بودند و ارتقای طراحی را میتوان به
وضوح در این مدل سوئست دید. تمام کراس اوورهای این نشان توسط پینین فارینا
طراحی شده اند، پس باز هم طراحی منسجم تری را نسبت به دیگر چینیها در DX5
میبینیم.
همانند DX3، این خودرو هم در بازارهای هدف
با پیشرانههای 1٫5 لیتر تنفس طبیعی و 1٫5 لیتر توربو با اصلیت میتسوبیشی
عرضه میشود. موتور 1٫5 لیتر تنفس طبیعی توان تولید حداکثر 120 اسب بخار
قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور را دارد و در پیشرانه 1٫5 لیتر توربو خروجی
150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این دو پیشرانه
توسط جعبه دنده دستی 5 سرعته و یا CVT به چرخهای جلو میرسد که احتمالاً
برای بازار ایران جعبه دنده CVT مورد نظر باشد. البته برای DX5 که خودرویی
بهروزتر است امکان سفارش جعبه دنده اتوماتیک هم با موتور توربو فراهم شده
که قطعاً این گزینه برای بازار ایران جذابتر خواهد بود.
از آن جا که DX5 در سال 2019 رونمایی شد، در
نتیجه طراحی بهروزتری را در داخل دارد. در کابین طراحی همان سادگی
محصولات دیگر سوئست را دارد، اما آرایههای مدرن تری را مثل صفحه نمایش 10
اینچی جدید و جلوآمپر دیجیتال میبینیم. نسخه کامل این خودرو به امکاناتی
نظیر تهویه خودکار، استارت کِیلس، کروزکنترل، رادار پارک، دوربین عقب،
سیستم کنترل فشار باد تایرها، ترمز EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش،
چراغهای روز، سیستم مسیریابی، بلوتوث، کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور
باران و… مجهز است، همچنین سیستم تشخیص صدا و کروزکنترل هوشمند را هم در
این خودرو داریم.
سوئیست DX5 با 4406 میلی متر طول، 1840 میلی
متر عرض و 1654 میلی متر ارتفاع در رده کراس اوورهای کامپکت قرار میگیرد
و فاصله محوری در این خودرو 2615 میلی متر است. با این اعداد این خودرو در
رده کراس اوورهای کامپکت و بین DX5 و DX7 قرار میگیرد. سوئست DX5 در
بازارهای هدف بسته به پیشرانه و آپشنها از 10 تا 15 هزار دلار قیمت گذاری
میشود. پس این خودرو در ایران قیمتی بین 390 تا 550 میلیون تومان را
خواهد داشت و رقبای این خودرو همانند مدل DX3 خودروهایی مثل جک S3، چانگان
CS35 و ام وی ام X22 خواهند بود.
معرفی سوئست DX7
در سال 2014 کمپانی سوئست کانسپتی را با نام
“R7” در نمایشگاه پکن رونمایی کرد و پس از آن در نمایشگاه گوانژو نسخه
تولیدی را با نام «DX7 بولانگ» به بازار چین معرفی نمود. طراحی این خودرو
زبان طراحی مشخص و منحصر این کمپانی را دارد، اما در DX7 که شاسی بلند بزرگ
تری است خطوط طراحی برجستهتر هستند و برآمدگی بیشتر را به خصوص در
گلگیرها میبینیم.
سوئست DX7 با دو پیشرانه 1٫5 لیتری توربو و
1٫8 لیتری توربو به بازار جهانی عرضه شده است. این پیشرانهها به ترتیب 156
و 196 اسب بخار قدرت دارند و گشتاور 215 و 265 نیوتن متر را تولید
میکنند. قطعاً DX7 با جعبه دنده اتوماتیک به بازار ایران عرضه میشود و
بدیهی است که جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک AT و یا 6 سرعته اتوماتیک DCT
وظیفه انتقال قدرت را به چرخهای جلوی خودرو دارند.
امکاناتی نظیر شش کیسه هوای 10 نقطه ای،
رادار خطی، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، فرمان کمکی برقی، صندلی
راننده برقی، گرم کن صندلیهای جلو، جلوآمپر دیجیتال، سنسور نور و باران،
تریم داخلی چرم، تنظیم حالت رانندگی، استارت دکمه ای، کروزکنترل، تهویه
اتوماتیک دوگانه، نمایشگر لمسی، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی، آینه
حساس به نور و… از جمله امکانات سوئست DX7 است. این کراس اوور چینی و تک
دیفرانسیل در بازار جهانی با توجه به مشخصات فنی و سطح امکانات قیمتهای
مختلفی را تجربه میکند؛ نمونه فول آپشن 1٫8 لیتری DX7 با قیمتی نزدیک به
20 هزار و 500 دلار به فروش میرسد و همین مسئله باعث میشود این کراس اوور
سوئست در جایگاه CUVهای اقتصادی قرار بگیرد و البته براساس شرایط امروز
ارز و معیارهای مونتاژ، بازه قیمتی 700 تا 800 میلیون تومان برای این
خودرو پیش بینی میشود. رقبای این خودرو در ایران خودروهایی مثل جک S7،
کوپا T210 و چری تیگو 7 خواهند بود.
اکنون باید دید این خودرو سرانجام چه زمان و
توسط چه شرکتی در ایران عرضه میشود و کدام مدلهای این نشان به بازار
ایران عرضه میشوند.
http://www.javanannews.ir/fa/News/464888/کراساوورهای-سوئست؛-برند-جدید-بازار-ایران