آریا جوان
دوست دارم در نظر بقیه یک آدم درست ‌و ‌حسابی باشم
دوشنبه 31 شهريور 1399 - 11:04:13
آریا جوان - خراسان / 29 ساله هستم.همه اطرافیانم به چشم یک آدم ساده‌لوح به من نگاه می‌کنند. یکی از آشناهایمان به چند نفر گفته که من آدم درست‌و‌حسابی نیستم و باعث شده که نظر بقیه درباره من تغییر کند. دوست دارم یک آدم حسابی شوم. لطفا کمکم کنید.
همین متن کوتاه پیامک‌تان و این‌ که تا این حد تحت فشار روانی هستید، نشان می‌دهد شما فردی حساس و ریزبین هستید. البته منفی بودن نگاه‌تان به اطراف می‌تواند به عنوان برخی از علایم افسردگی تلقی شود و ممکن است که شما به خاطر این اتفاقات دچار نوعی افسردگی شده باشید چرا که حساسیت و زودرنجی نیز جزو علایم این اختلال محسوب می‌شود. البته این مسئله به عنوان یک احتمال مطرح است و برای تشخیص درست و قطعی لازم است که مراجعه حضوری به روان شناس داشته باشید.
احساس‌تان را به همه تعمیم ندهید
نکته دیگری که در متن ارسالی‌تان به آن اشاره کرده‌اید، این است که فکر می‌کنید همه شما را به عنوان یک فرد ساده‌لوح می‌بینند در حالی‌که ممکن است این امر واقعیت نداشته باشد و حتی اگر تعداد معدودی از اطرافیان‌تان تحت تاثیر حرف‌های آن فرد قرار گرفته باشند، شما نباید این دیدگاه را به همه تعمیم دهید. با این حال و هرچند اطلاعات زیادی از وضعیت شغلی و خانوادگی خودتان در اختیار ما قرار نداده‌اید، سعی می‌کنم چند نکته را خدمت‌تان عرض کنم.
بیشتر مراقب رفتارهایتان باشید
گفته‌های دیگران را با رفتار درست و منطقی خنثی کنید. اگر باور دارید که سخنان آن شخص درباره شما درست نیست، در اولین مرحله سعی کنید ویژگی‌های منفی و غیرواقعی را که به شما نسبت داده شده با رفتارهای عقلانی و سنجیده به چالش بکشید و به همه ثابت کنید که آن صحبت ها واقعیت ندارد. به هر حال بیشتر انسان‌ها هر حرفی را بلافاصله باور نمی‌کنند و به طور نسبی درصدد راستی آزمایی بر می‌آیند.
اعتماد به ‌نفس خود را بازسازی کنید
توانمندی‌های خود را نیز ببینید. در این فرایند ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست داده باشید بنابراین نیاز دارید تا آن را به حدی برسانید که به تدریج خودباوری در شما شکل بگیرد. اگر به حد مطلوبی از خودباوری برسید، می‌توانید ویژگی‌های مثبت و توانایی‌های خود را ببینید و آن‌ها را تقویت کنید.
نویسنده : دکتر حسین محرابی | روان‌شناس

http://www.javanannews.ir/fa/News/466788/دوست-دارم-در-نظر-بقیه-یک-آدم-درست-‌و-‌حسابی-باشم
بستن   چاپ