آریا جوان
زبان هنر در عشق به پیامبر
شنبه 26 مهر 1399 - 10:12:27
آریا جوان - کارشناس پژوهشگاه میراث فرهنگی : در هر دوره‌ای هنرمندان با زبان هنر علاقه خود به پیامبر گرامی اسلام را ابراز می‌دارند.
صداوسیما: آقای مرتضی رضوانفر افزود: اشعار تعدادی از شعرای پارسی گو، از عبدالرحمن جامی تا اقبال لاهوری در ثنای پیامبر اکرم بر دیواره‌های مسجد، ولی محمد، شهر مُلتان پاکستان نقش بسته است.
وی گفت: این شاهکار هنری در سال 1757 میلادی توسط نواب علی محمد خان خاوانی، والی مُلتان ساخته شده و مملو از نقاشی، خوشنویسی، کاشیکاری، تزئینات سنگ، گچ، چوب و شیشه است.
رضوانفر افزود: مسجد، ولی محمد، چندین بار از دست مسلمانان خارج، اما نهایتا در سال 1852 م مجددا به مسلمانان سپرده شد. برخی وقایعِ شهر و این بنای تاریخی، در قالب اشعار فارسی بر دیوار‌های مسجد نقش بسته است.
وی گفت: همچنین بر دو کتیبۀ محراب مسجد شاه عباس، شهردربند روسیه علاقه به اهل بیت پیامبر را می‌توان دید. معمار این مسجد استاد محمود دربندی بوده است که در سال 1124 قمری این تحریربه نگارش درآمده است.
کتیبۀ اول: لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی، ولی الله/ اللهم صل علی محمد النبی و الوصی و البتول و السبطین و السجاد و الباقر و الجعفر و الکاظم و الرضا و التقی و النقی و العسکری و المهدی (ع)؛ و کتیبۀ دوم: حمد بیحد واحد یکتا، بخداوند خالق اکبر/ در زمان شه عدالت دین، شاه سلطان حسین دین‌پرور/ ابتداء بهار و موسم گل، جمع گشتند مردمان اکثر/ بذل کردند تحفه (ای) هر یک، بهر تعمیر مسجد و منبر.
رضوانفر افزود: بازهم در گوشه دیگری از پاکستان، مسجدی قدیمی نشانه‌هایی از علاقه به اهل بیت را با خود دارد.
مسجد زیبای دانشگاه ایتچیسن در شهر لاهور پاکستان در سال ه1318ق توسط مبارک خان، معروف به بهاولخان پنجم فرزند صبح صادق، حاکم بهاولپور ساخته شده است. خاندان وی، تبار خود را از عباس ابن عبدالمطلب عموی پیامبر اکرم (ص) میدانستند لذا لقب عباسی را بر خود نهادند، همچنین ریشۀ قومی خود را از بلوچستان ایران می‌دانستند که در 259 ق از طریق مکران به منطقۀ سند مهاجرت کرده اند.
صحن و شبستان مسجد، دارای چندین کتیبۀ فارسی و تزئیناتی بسیار زیباست.
متن کتیبۀ بالا: این خانه که هست، چون فلک مظهر فیض، دارد چو حریم سر در سر فیض / بر چهرۀ اهل قبله این در بمراد، تا حشر گشاده باد همچون در فیض.
هنرمندان روشندل اصفهان حمایت می‌شوند

http://www.javanannews.ir/fa/News/490695/زبان-هنر-در-عشق-به-پیامبر
بستن   چاپ