آریا جوان
خشک کردن سیب به 3 روش آسان
شنبه 26 مهر 1399 - 23:03:48
آریا جوان - ستاره / سیب از میوه‌های محبوب و پر خاصیتی است که دسترسی به آن در تمام فصول سال امکان پذیر نیست، یک روش آسان برای نگهداری طولانی مدت از سیب، خشک کردن آن است. برای خشک کردن سیب می‌توانید از فر، نور خورشید و خشک کن استفاده کنید.
آماده سازی سیب برای خشک کردن
ابتدا سیب‌ها را بشویید و در صورتی که لکه دارند، قسمت‌های لکه دار را جدا کنید.
پوست سیب دارای مقدار زیادی فیبر است و خواص زیادی دارد، اما میوه‌هایی مانند سیب وقتی پوست گرفته شود بهتر خشک خواهند شد. بنابراین در صورت تمایل می‌توانید سیب‌ها را پوست بکنید.
در صورت تمایل هسته سیب را جدا کنید برای اینکار می‌توانید از هسته گیر سیب کمک بگیرید. در صورتیکه به این گونه وسایل دسترسی ندارید، با چاقو یا دست هسته سیب را در بیاورید.
سیب‌ها را به صورت حلقه حلقه یا تکه‌های نازک برش بزنید، بهتر است اندازه برش‌ها یکسان باشد تا سیب‌ها به طور یکنواخت خشک شوند.
معمولا رنگ میوه‌ها بعد از خشک شدن تیره می‌شود. برای جلوگیری از تغییر رنگ و سیاه شدن میوه‌ها، قبل از خشک کردن آن‌ها را به مدت 10 دقیقه در محلول آبلیمو و آب خیس و سپس آن‌ها را آبکش کنید. در مرحله بعد با یک پارچه تمیز و بدون پرز، آب سیب‌ها را کاملا بگیرید. همچنین برای خیساندن میوه‌ها می‌توانید از محلول آبلیمو، آب و آب آناناس نیز استفاده کنید، آب آناناس طعم ترشی آب لیمو را کاهش می‌دهد و باعث شیرین شدن سیب‌ها می‌شود.
برخی ادویه‌ها مانند جوزبویا، دارچین و فلفل شیرین طعم سیب را بهتر می‌کنند، قبل از خشک کردن سیب می‌توانید مقداری از این ادویه‌ها را روی آن بپاشید.

آریا جوان

سه روش پرکاربرد برای خشک کردن سیب
برای خشک کردن سیب‌ می‌توانید مطابق با یکی از سه روش زیر عمل کنید. فراموش نکنید که سیب خشک شده بافت منعطفی دارد و نباید شکننده باشد.
1. خشک کردن سیب با فر
استفاده از فر یک روش سریع و آسان برای خشک شدن سیب است. در صورت استفاده از این روش، به 6 ساعت زمان نیاز خواهید داشت، برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:
درجه فر را روی 54 الی 71 درجه سانتی گراد قرار دهید و صبر کنید تا فر گرم شود.
یک کاغذ روغنی روی سینی فر پهن کنید و برش‌های سیب‌ها را با فاصله از یکدیگر روی آن بچینید.
معمولا میوه‌ها در حین خشک شدن جمع می‌شوند، برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آن‌ها قرار دهید.
هر دو ساعت یکبار سیب‌ها را بررسی کنید، زمانیکه سمت بالایی سیب‌ها خشک شد، آن‌ها را پشت و رو کنید تا سمت دیگر نیز خشک شود.
2. خشک کردن سیب با نور خورشید
در روز‌های گرم و آفتابی که دمای هوا حداقل 30 درجه سانتی گراد است می‌توانید از نور خورشید برای خشک کردن سیب استفاده کنید. از آنجاییکه خشک کردن میوه با این روش چند روز طول می‌کشد، قبل از اقدام به اینکار، از ثابت بودن شرایط آب و هوایی مطمئن شوید. برای خشک شدن سیب با استفاده از نور خورشید، به ترتیب زیر عمل کنید:
سیب‌های ورقه شده را با فاصله از یکدیگر روی یک توری استیل ضد زنگ بچینید. در صورتیکه به توری ضد زنگ دسترسی ندارید، می‌توانید یک پارچه روی سینی پهن کنید یا از سینی‌های چوبی استفاده کنید، اما در نظر داشته باشید سینی‌های چوبی ساخته شده از چوب سبز، کاج، سدار، بلوط و چوب سرخ برای اینکار مناسب نیستند.
سینی را روی دو عدد آجر قرار داده و آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید.
برای حفاظت از میوه‌ها در مقابل حشرات، سینی را با توری بپوشانید.
هر روز سیب‌ها را بررسی و پشت و رو کنید، تا به صورت یکنواخت خشک شوند.
شبنم و رطوبت هوای شب مانع خشک شدن میوه‌ها می‌شود، بنابراین بهتر است هنگام شب سینی را به داخل خانه بیاورید.
3. استفاده از دستگاه خشک کن
یکی از روش‌های ساده برای خشک کردن میوه سیب، استفاده از دستگاه خشک کن است. برای این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:
سیب‌های ورقه شده را با فاصله از یکدیگر روی سینی خشک کن بچینید.
برخی از خشک کن‌ها دارای تنظیمات خشک کردن میوه هستند و برای خشک شدن میوه‌ها، کافی است دستگاه خشک کن را روی این تنظیمات قرار دهید، اما اگر خشک کن این تنظیمات را ندارد آن را روی درجه 57 درجه سانتی گراد قرار دهید.
بعد از 24 ساعت سیب‌ها را بررسی کنید، در صورتیکه هنوز خشک نشده بودند، مجددا آن‌ها را در دستگاه خشک کن قرار دهید، برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد سیب‌ها هر 6 الی 8 ساعت یکبار آن‌ها را بررسی کنید. مدت زمان خشک کردن سیب با خشک کن به ضخامت ورقه‌های سیب بستگی دارد، اما معمولا بین 24 الی 48 ساعت طول می‌کشد.
نگهداری از سیب‌های خشک شده
آن‌ها را در شیشه یا ظرف‌های پلاستیکی درب‌دار بریزید، برای اطمینان از خشک شدن کامل سیب‌ها در ظرف را به مدت 3-4 روز باز بگذارید، در هفته اول، هر روز چند بار شیشه‌ها را تکان دهید تا اگر رطوبتی در سیب‌ها باقی مانده است، از بین برود.
کم شدن حجم میوه‌های خشک شده نشان دهنده این است که کاملا خشک نشده‌اند، در چنین شرایطی می‌توانید آن‌ها را مجددا در هوای آزاد یا داخل فر قرار دهید تا کاملا خشک شوند.
برای از بین بردن باکتری‌ها، سیب‌های خشک شده را داخل نایلون بریزید و به مدت 48 ساعت در فریزر قرار دهید.
در صورتیکه سیب‌ها به خوبی خشک شده باشند به مدت 9 الی 12 ماه در یک مکان خشک و خنک قابل نگهداری هستند.
در صورتیکه ترجیح می‌دهید میوه‌های خشک شده رطوبت بیشتری داشته باشند برای جلوگیری از کپک زدن، آن‌ها را داخل یخچال نگه داری کنید.
قبل از استفاده از سیب‌های خشک شده می‌توانید آن‌ها را در آب خیس کنید تا مجددا آبدار شوند. 

http://www.javanannews.ir/fa/News/491200/خشک-کردن-سیب-به-3-روش-آسان
بستن   چاپ