آریا جوان
متحدان آمریکا در خاورمیانه چگونه خود را برای نتایج انتخابات این کشور آماده می‌کنند؟
يکشنبه 27 مهر 1399 - 00:44:03
آریا جوان - هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد بیشتری از رهبران کشورهای خاورمیانه، به صرافت یافتن راهکاری برای تغییر رویه یا کمک به متحد اصلی خود در کاخ سفید می‌افتند.

متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه به شدت نگران نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند که قرار است ماه میلادی آینده برگزار شود.
هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا که قرار است 13 آبان امسال برگزار شود نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد بیشتری از رهبران کشورهای خاورمیانه در سایه نتایج نظرسنجی‌های صورت‌گرفته، به صرافت یافتن راهکاری برای تغییر رویه یا کمک به متحد اصلی خود در کاخ سفید می‌افتند.
به اعتقاد کارشناسان، سیاستی که واشینگتن در دوره حدوداً چهارساله دونالد ترامپ در پیش گرفته بود چیزی فراتر از منفعت‌گرایی است.
طی این چهار سال دیگر بر کسی پوشیده نمانده که آخرین چیزی که می‌تواند نزد دونالد ترامپ اهمیت داشته باشد حقوق بشراست؛ این در حالی است که رویه معمول دموکرات‌ها حفظ ظاهر حداقلی در این مسائل است و به تبع آن حضور جو بایدن می‌تواند رهبران کشورهای متحد آمریکا در خاورمیانه را، به ویژه آنانی را که عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هستند، به شدت نگران کند.
در این میان برای شخصیت‌هایی همچون محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان و همتای اماراتی‌اش محمد بن زاید که تمام تخم‌مرغ‌های پروژه تسخیر قدرت در کشورهایشان را در سبد بی‌اعتنایی دونالد ترامپ به روش رسیدن آنان به قدرت گذاشته و به سکوتش در مقابل اقدامات‌شان برای دریافت بهای این دستیابی با دلارهای نفتی دل بسته‌اند، خروج ترامپ از قدرت به طور حتم یک خبر ناخوشایند خواهد بود.
مشاوران حاضر در کاخ یمامه (کاخ سلطنتی عربستان) بیش از هر چیز از این بابت نگران‌اند که بازگشت جو بایدن- که خود روزگاری معاون باراک اوباما بود- به معنای بازگشت سیاست‌های دوره اوباما خواهد بود، دوره‌ای که روابط ریاض-واشینگتن به حداقل ممکن تنزل پیدا کرده بود، در حالی که روابط فراتر از عالی فعلی محمد بن‌سلمان با دونالد ترامپ هم در صورت به قدرت رسیدن بایدن می‌تواند واکنش‌های مضاعفی را برانگیزد.
به اعتقاد کارشناسان غربی، برای محمد بن‌سلمان که جمهوری اسلامی ایران را بزرگ‌ترین رقیب خود در منطقه می‌داند بازگشت احتمالی بایدن به توافق هسته‌ای می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه به برنامه‌های تخریبی‌اش در منطقه قلمداد شود.
همچنین نباید فراموش کرد که روابط مثلثی سعودی-اماراتی-اسرائیلی که با محوریت هم‌پیمانی با ترامپ شکل گرفته است نیز می‌تواند در صورت خروج او از کاخ سفید به شدت متزلزل شود.
یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های این کشورها سخنان نه‌چندان واضح جو بایدن در مورد مسائل منطقه است؛ اینکه نامزد دموکرات‌ها بارها از تغییر رویه یا بازنگری در سیاست‌های کشورش در قبال منطقه خلیج‌فارس سخن گفته است، تعابیری بسیار دوپهلو به دست می‌دهد، اما با نگاهی بدبینانه از منظر ریاض و ابوظبی این گفته‌ها بدین معنی خواهد بود که دیگر نخواهند توانست با دلارهای نفتی و خریدهای هنگفت تسلیحاتی نظر مثبت کاخ سفید را- آن‌گونه که امروز در این راه قدم برمی‌دارند- جلب کنند.
به تعبیری دیگر، در صورت پیروزی جو بایدن این کشورها نخواهند توانست با پول‌های نفتی سکوت آمریکا را در قبال فجایع حقوق بشری در کشوری همچون عربستان و امارات متحده عربی چه داخلی و چه در کشورهایی همچون یمن بخرند. علاوه بر این، اگر کاخ سفید دوباره به استفاده از برگ مذاکره با تهران رجوع کند، در واقع این کشورها تمام هزینه‌های چهارساله خود را برای تقویت موج ایران‌هراسی در منطقه بر باد رفته خواهند دید.
توقع انتقام سخت بایدن از متحدان عرب دونالد ترامپ در صورت ورود دموکرات‌ها به کاخ سفید توقع چندان دور از انتظاری نیست.
برای محمد بن زاید که به سان یکی از کارکنان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ حتی تا مرز پیشی گرفتن از متحد سعودی‌اش محمد بن‌سلمان در راستای اهداف انتخاباتی ترامپ گام در راه سازش علنی با اسرائیل هم گذاشت، پیروزی بایدن به مثابه عریان ماندن در یک صحرای بی‌آب و علف خواهد بود در حالی که محمد بن‌سلمان نیز دست‌کمی از او ندارد.
امارات و عربستان و کشورهای عرب همسان آنها که چهار سال خود را با استراتژی دوشیده شدن از سوی ترامپ همسو کرده بودند نگران هستند که با حضور جو بایدن شرایطی پیدا کنند که چیزی جز یک کشتارگاه پیش روی خود نبینند، گرچه احتمالاً بایدن هم برنامه‌های خاص خود را برای دوشیدن آنها خواهد داشت.

http://www.javanannews.ir/fa/News/491256/متحدان-آمریکا-در-خاورمیانه-چگونه-خود-را-برای-نتایج-انتخابات-این-کشور-آماده-می‌کنند؟
بستن   چاپ