آریا جوان
2 خطر پنهان کرونا!
يکشنبه 27 مهر 1399 - 01:57:23
آریا جوان - ایسنا / تغذیه نامناسب و کم تحرکی دو خطری است که در دوران شیوع ویروس کرونا به دلیل خانه نشینی، افراد مختلف را تهدید می کند و می‌تواند سر منشاء بسیاری از مشکلات سلامتی باشد.
پاندمی کووید19 از زمان پیدایش، چالش‌های زیادی را پیش روی جوامع قرارداده است و تغییر شرایط زندگی و فاصله گذاری اجتماعی، مشکلات روحی - روانی ناشی از استرس بیماری، تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، مراکز ورزشی و تفریحی تاثیرات مهمی در زندگی انسان داشته اند.
سالم نبودن سبک زندگی، زمینه بیماری های متعددی مانند چاقی، دیابت، افزایش فشار خون و بیماری های دیگری را فراهم می کند که در ابتلای شدید تر به بیماری کووید 19 تاثیر دارند و باید بدانیم که سبک زندگی جنبه های مختلفی دارد که در این بین باید به موارد مهمی نظیر تغذیه، فعالیت فیزیکی، بهداشت فردی، الگوی خواب، پرهیز از مصرف دخانیات، روابط دوستانه و خانوادگی مناسب اشاره کرد.
زنان نه تنها برای خود بلکه برای کل افراد خانواده، تعیین کننده الگوی تغذیه هستند و تغذیه سالم در واقع عادات غذایی را شامل می شود که بتواند درمجموع املاح، ویتامین، پروتئین وسایر نیازهای بدن را تامین کند.
برنامه غذایی سالم، برنامه ای است که بخشی از مواد نظیر نان و غلات، میوه ها و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و نیز چربی ها با رعایت نسبت مناسب توسط هر فرد در آن یافت می شود.
در این مطلب که از سوی ملک آرا، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: نوشیدن آب کافی روزانه (8 لیوان در روز)، استفاده از شیر و لبنیات کم چرب (حداقل روزانه 2 لیوان شیر)، مصرف ماهی حداقل دو بار درهفته، پرهیز از مواد غذایی سرخ شده و فست فودها و نوشابه های گازدار، استفاده از روغن مایع گیاهی و گنجاندن انواع آجیل و مغزهای بی نمک مواردی است که برای داشتن تغذیه سالم باید در نظر گرفته شود.
در زمان فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است و این یک واقعیت تلخ است که در دوران پاندمی بیماری ها مجبوریم در خانه بمانیم تا خود را از ویروس در امان نگاه داریم.
در این حالت بسیاری از فعالیت هایی که تاکنون انجام می داده ایم مانند فعالیت های ورزشی و تفریحی و معاشرت های خانوادگی و دوستانه محروم می شویم و به برنامه هایی روی می آوریم که کمترین فعالیت جسمانی را همراه دارد مانند تماشای تلویزیون، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی، کتاب خوانی و...که اگر به همه ابعاد سلامت خود فکر نکنیم، ممکن است در دوران خانه نشینی مبتلا به اختلال مهم کم تحرکی شویم که می تواند سر منشاء بسیاری از مشکلات سلامتی باشد. حتی تنها چند دقیقه فعالیت در ساعت می تواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند و نباید در دوران کرونا ورزش و فعالیت بدنی را به فراموشی بسپاریم.

http://www.javanannews.ir/fa/News/491307/2-خطر-پنهان-کرونا!
بستن   چاپ