آریا جوان
خرید و اجاره ملک در ترکیه
پنجشنبه 1 آبان 1399 - 12:23:38
آریا جوان - کشور ترکیه با پیشرفت های زیادی که در سالهای اخیر در زمینه های گردشگری، صنعتی و… داشته است، تبدیل به یکی از مهمترین کشورهای جهان در جذب مهاجرین شده است.
برای ایرانیانی که در سالهای اخیر به سایر کشورها مهاجرت کرده اند، کشور ترکیه جزو اولین گزینه ها بوده است برای همین خرید و اجاره ملک در ترکیه در بین ایرانیان دارای اهمیت خاصی است. در این راستا در مقاله پیش رو به بررسی شرایط و مهمترین نکات در زمینه خرید و اجاره ملک در ترکیه می پردازیم. با ما همراه باشید.
چرا ترکیه؟
اصولا برای افرادی که قصد مهاجرت و یا خرید و اجاره خانه در کشور دیگری را دارند، گزینه های زیادی وجود خواهد داشت. اما کشور ترکیه به دلیل داشتن شهرهایی زیبا، فرصت های اقتصادی بالا و فرهنگی نزدیک به فرهنگ ایرانی شاید بهترین گزینه در بین سایر کشورها باشد. البته مسائلی همچون قیمت ها و هزینه های زندگی در مقایسه با بسیاری از کشورها معقول تر و مناسب شرایط اقتصادی ما ایرانیان است.
ترکیه، تحصیل، کار
از مهمترین دلایلی که افراد بسیاری به فکر خرید و اجاره ملک در ترکیه هستند، تحصیل در این کشور می باشد. با توجه به وجود دانشگاه های معتبر زیاد در ترکیه بخصوص شهرهای مهم آن مانند استانبول و یا آنکارا و همچنین امکان پذیرش و تحصیل در آنها، اجاره و خرید خانه در استانبول و سایر شهرهای ترکیه امری تقریبا ضروری به نظر می رسد.
از دلایل مهم دیگر انتخاب ترکیه توسط مهاجرین ایرانی، امکان کار در ترکیه است. با توجه به پیشرفت های ترکیه در زمینه های مختلف امکان یافتن کار برای افرادی که تخصص های خاص دارند بسیار بالا است. لازم به ذکر است که کشور ترکیه نیز با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کند و فرصت های شغلی برای افراد خارجی فقط در صورتی که تخصص مذکور مورد نیاز این کشور باشد، امکان دریافت مجوز کار از طریق صاحبین مشاغل و مراکز صنعتی را فراهم می کند. تسلط کافی به زبان ترکی استانبولی در کنار زبان انگلیسی شانس ایرانیان را بیشتر می کند.

آریا جوان


مزیت های خرید و اجاره ملک در ترکیه
در کنار شهرسازی نسبتا اصولی و ایرانی پسند بسیاری از شهرهای ترکیه بخصوص کلانشهر استانبول، امکان خرید ملک با هر بودجه ای و هر سلیقه ای امکانپذیر می باشد. اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک نیز یکی دیگر از مهمترین اهداف مهاجرین بخصوص ایرانیانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، می باشد. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که شرایط اخذ اقامت سالانه و یا شهروندی ترکیه با خرید ملک در این کشور بسیار راحت تر و سریعتر در مقایسه با کشورهایی است که مورد هدف ایرانیان برای مهاجرت هستند.
مراحل خرید و اجاره ملک در ترکیه
در اولین مرحله پس از در نظر گرفتن ملک، دفتر املاک، سند ملک را مورد بررسی قرار داده و در صورت نبود اشکال مبلغ پیش پرداختی را به عنوان ودیعه از خریدار دریافت می کند. به خریدار مدت یک هفته یا 10 روز فرصت داده می شود تا مبلغ ملک را تهیه کند. خریدار یک حساب در بانک های ترکیه ایجاد کرده و مبلغ را در همان حساب قرار می دهد.
با نظارت دفتر املاک مبلغ به حساب فروشنده ملک واریز می شود و سپس با مراجعه به اداره ثبت اسناد و با حضور هر سه طرف امور ثبت سند انجام شده و واحد به خریدار تحویل می گردد. سند ملک های کلید خورده در طی یک روز و ملک های صفر تا یک ماه پس از ثبت صادر خواهد شد. هزینه ثبت سند نیز به مقدار 4 درصد هزینه ملک خواهد بود که بر عهده خریدار است. همچنین داشتن شماره مالیاتی برای خرید خانه ضروری است.
برای اجاره خانه در ترکیه نیز می بایست پس از انتخاب حضوری ملک، با به همراه داشتن پاسپورت و یک نفر به عنوان ضامن به دفتر املاک مراجعه کرده و ملک را اجاره کند. در صورت نداشتن ضامن معمولا حداقل 6 ماه و یا حتی اجاره یک سال به صورت یکجا در هنگام اجاره پرداخت می شود. پول پیش ملک نیز به اندازه دو ماه اجاره بوده و مبلغ اجاره نیز در اول هر ماه پرداخت می شود. به طور مثال پول پیش یک واحد که اجاره آن ماهیانه 1500 لیر است 3000 لیر خواهد شد. در بعضی از موارد اجاره اگر خانه شخصی ساز نبوده و داخل مجتمع باشد، رقمی نیز به عنوان هزینه شارژ ماهیانه دریافت می گردد. لازم به ذکر است بعد از اجاره و یا خرید ملک در ترکیه، در صورتی که قصد اقامت در ترکیه را دارید، بلافاصله باید برای اخذ اقامت یک ساله خود از طریق این سایت اقدام کنید.

آریا جوان


اخذ پاسپورت و اقامت با خرید ملک در ترکیه
طبق قوانین موجود، حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای اخذ شهروندی و پاسپورت مبلغ 250 هزار دلار می باشد که در آن افراد با خرید یک یا چند ملک مجموعا به ارزش 250 هزار دلار می توانند در عرض 3 ماه پاسپورت ترکیه خود و خانواده خود را دریافت کنند. البته باید ملک های مورد نظر از شهروندان ترک خریداری شوند و خریدار نمی تواند برای مدت 3 سال ملک خود را به فروش برساند.
امکان اخذ اقامت سالانه و نیز اقامت دائم از طریق خرید ملک با ارزش کمتر از 250 هزار دلار امکان پذیر است. در این حالت فرد متقاضی برای اخذ اقامت دائم می بایست به مدت 5 سال، اقامت یک ساله خود را تمدید کند و در صورت نداشتن مشکل کیفری یا مالیاتی، پس از 5 الی 8 سال می تواند نسبت به تبدیل اقامت سالیانه خود به اقامت دائم اقدام کند. شرط دریافت اقامت دائم ترکیه، اقامت و زندگی در این کشور می باشد و شخص مورد نظر باید از نظر مالی، خود را به اثبات برساند.
برای خرید و یا اجاره ملک در استانبول، می توانید به وبسایت 118tr.net مراجعه کرده و برای مشاوره و یا خرید واحد با این مجموعه در ارتباط باشید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/495105/خرید-و-اجاره-ملک-در-ترکیه
بستن   چاپ