آریا جوان
جاذبه های گردشگری شهرستان بناب
چهارشنبه 7 آبان 1399 - 09:10:51
آریا جوان - بر اساس نشانه‌ها و آثار شناخته شده در شهر بناب ، قدمت تاریخ و تمدن این شهر به شش هزار سال پیش می رسد.
توریسم آنلاین: آثار به دست آمده از مناطق باستانی قره تپه گزاوشت و قیزلار قلعه سی، سیچان تپه سی، پوس تپه سی و همچنین وجود معماری صخره ای سَور، غارهای پیش از تاریخی قویونلار و چاخماخلار که نشانگر زندگی‌های دسته جمعی در دوران ماقبل تاریخ است.
همچنین کشف آثار قدیمی مانند ظروف سفالین، فلزی و نشانه‌های تمدن شهری تا عمق چند متری زمین ، این سابقه طولانی را تائید می‌کند و اما دوران شکوفایی بناب‌ از لحاظ معماری و هنر به دوره صفویه بر می گردد.
سوغات شهرستان بناب
بناب یکی از غنی‌ترین شهرهای ایران از دیدگاه سوغاتی و محصولات محلی است. از جمله صنایع دستی بناب‌ می‌توان طراحی روی قالی، قالی‌بافی، قلم‌زنی روی مس و منبت‌کاری را نام برد. افزون‌براین، از محصولات کشاورزی برجسته‌ی آن هم باید به انگور، خیار و پیاز اشاره کرد. همچنین خشک‌بار و کباب سنتی بناب هم شهرت جهانی دارند و مردم بسیاری را راهی این شهرستان می‌کنند. جدا از این‌ها، دوشاب و حلواهای بناب از جمله ساری حلوا، بزرک حلوا و نخودلی حلوا و همچنین صنایع دستی مختلف و انواع شیرینی‌ها مانند نقل و باقلوا حسابی معروف و پرآوازه هستند. کباب بناب‌ که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، یکی از بهترین خوراک‌های ایرانی ست و آوازه‌ی آن سراسر ایران را گرفته، و با توجه به سخنانی که شنیده می‌شود، این کباب در آستانه ثبت جهانی شدن هم است. افزون‌بر کباب، شهرستان بناب‌‌ برای سمنو هم شناخته می‌شود و از بهترین سمنوهای ایران را در اختیار مردم شهر و مسافران قرار می‌دهد.
مسجد جامع تبریز (ایران شناسی) / فیلم
چگونه به شهرستان بناب برویم؟
فرقی ندارد بخواهید زمینی سفر کنید یا هوایی، درهرگونه می‌توانید راه خود را به این شهرستان زیبا باز کنید. اگر بخواهید از راه زمینی و با ماشین به شهرستان بناب‌ سفر کنید، باید مسیر زمینی تهران، قزوین و زنجان را پشت سر بگذارید و سپس به‌دست آزادراه زنجان-تبریز راهی بناب شوید. اگر بخواهید از راه هوایی به بناب بروید، فرودگاه سهند مراغه می‌تواند به کمک‌تان بیاید، و ایستگاه راه‌آهن بناب‌ هم برای کسانی ست که می‌خواهند با قطار به این شهرستان تاریخی بروند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/499674/جاذبه-های-گردشگری-شهرستان-بناب
بستن   چاپ