آریا جوان
مقایسه زندگی با اینستاگرام چه بر سرتان می آورد؟
جمعه 30 آبان 1399 - 1:22:43 PM
آریا جوان - نمناک / اگر در هر فرصتی به سراغ اینستاگرام و شبکه های مجازی می روید و صفحات زندگی دیگران را بالا و پائین می کنید بدانید که تنها نیستید. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که تصویری که دیگران از زندگی به ظاهر شاد خود در اینستاگرام به اشتراک می گذارند چه تاثیری بر زندگی و طرز فکر شما می گذارد؟ در این بخش با عوارض مقایسه کردن زندگی خود با اینستاگرام بیشتر آشنا می شوید.
بر اساس مطالعات انجام شده، اینستاگرام به عنوان بدترین شبکه اجتماعی برای شادابی روان و سلامت افراد در فضای مجازی است. در صورتی که این نرم افزر بر اساس اشتراک گذاری عکس جهت بیان هویت و شخصیت فرد است اما با سطح بالایی از خشم، ناراحتی، افسردگی و ترس از فراموش شدن همراه شده است.
متخصصین و روانشناسان، در مورد جوانانی که بیش از دو ساعت در شبانه روز وقت خود را در در شبکه های اجتماعی سپری می کنند، استرس و ناراحتی بیشتری را گزارش کرده اند.
افرد با به اشتراک گذاشتن تصاویر شخصی و جزئیات زندگی خود، حق سرک کشیدن را به دیگران در زندگی خود می دهند. با وجود اینکه می دانیم مقایسه کردن کار اشتباهی است اما ناخودآگاه این رفتار سمی را در زندگی انجام می دهیم.
هنگامی که افراد ، دیگران را مدام در حال گشت و گذار، تفریح و مهمانی مشاهده می کنند، احساس سرشگستگی و افسردگی می کنند چرا که تصور می نمایند زندگی آنها از دست رفته و فراموش شده استدر حالیکه دیگران از زندگی خود لذت می برند. این احساس باعث ایجاد مقایسه و ناامیدی در کاربران اینستاگرامی شده است.
در بسیاری از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، برخی از پست ها غیر واقعی هستند و افراد با گذاشتن نقابی بر زندگی خود تنها سعی در اغزاق و بزرگ نمایی شادی های خود می کنند. به همین دلیل کاربران با مشاهده تصاویری که اغلب به طور حرفه ای فتوشاپ و ویرایش، زیبا شده اند اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.
واقعیت اینستاگرام چیست؟
این جمله معروف را تاکنون شنیده اید که می گوید:باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید! برخی از افراد ارتباط خود را با نامزد یا همسرشان در شبکه های مجازی نشان می دهند تا خوشبختی خود را اعلام کنند. البته که این نوع زندگی بسیار ایده آل است و بسیاری از ما با دیدن این افراد احساس بدی به زندگی خود پیدا می کنیم.
گاه به سختی می توان خود را از دنبال کردن زندگی دیگران دور کرد. شاید به اندازه ای گرفتار شده اید که راه فراری ندارید، یکی از تبعات گرفتار شدن در این چرخه همگانی، مقایسه کردن است.
هیچ کدام از کاربرانی که زندگی آنها را در اینستاگرام دنبال می کنید در زندگی شما وجود ندارند همانطور که شما از واقعیت زندگی آنها اطلاعی ندارید.به طور کلی هیچ فردی تمایل به نشان دادن لحظات ناراحتی خود در اینستاگرام نیستو نمی خواهد افسردگی خود را به اشتراک بگذارد تا همه از آن مطلع شوند.در زندگی هر انسانی لحظات تلخ و شیرین وجود دارد که آنها را از یکدیگر متمایز می سازد.
بنابراین اگر فردی را می بینید که هر روز تفریحات و مهمانی ها و لحظات عاشقانه خود را به اشتراک می گذارد بدانید که این لحظات برای شما نیز وجود دارد، کافیست که به زندگی خود دقت بیشتری داشته باشید و به آن توجه کنید. به عبارت دیگر سرک کشیدن و غبطه خوردن به زندگی دیگران، جز خراب کردن زندگی خود و ناامیدی فایده دیگری ندارد.
تحقیقات نشان می دهد که هرچه سن افراد برای استفاده از این پلتفرم پائین باشد میزان افسردگی، اضطراب و تشویش در مورد آن افزایش می یابد.
امروزه استفاده از اینترنت، و عضویت در شبکه های مجازی، به بخشی از زندگی تبدیل شده است، بنابراین بهتر است از دوران کودکی و به خصوص دوران تحصیل، استفاده درست از آن را به کودکان بیاموزید تا زمان استفاده از آن را به حداقل رساندن و کنترل بهتری روی فرزندان داشته باشید.
بهتر است استفاده از گوشی های هوشمند را به حداقل برسانید و رفت و آمد و گپ زدن با خانواده و دوستان را به شبکه های اجتماعی ترجیح دهید.
تاثیر اینستاگرام در زندگی
ایجاد توقعات غیرواقعی
هیچ انسانی کاملو ایده آل نیست. اما از آنجا که افراد تنها خوبی ها و امتیازات خود را به نمایش می گذارند، شما ناخودآگاه رویای یک همسر ایده آل و بی عیب را در ذهن خود پرورش می دهید. متاسفانه بسیاری از افراد با غرق شدن در رویاهای خود به سختی با واقعیت های زندگی برخورد می کنندو نمی توانند زندگی را با کم و کاستی هایش بپذیرند. بنابراین فرصت های واقعی و زیبای خود را از دست می دهند.
احساس حسادت و نارضایتی
با مشاهده زندگی دیگران برخی افراد معیارهای خود را تغییر می دهندو ناخدآگاه انتظارات آنها از همسرشان عوض می شود و در صورتی که برآورده نشود منجر به عصبانیت و نارضایتی می گردد. در حالیکه دلیل منطقی برای برای این حس بد وجود ندارد .
به طور مثال همسر شما با امکاناتی که دارد شما را در روز تولدتان غفلگیر می کند اما شما با مقایسه تولد خود با تولدهای اینستاگرامی که هدایای لاکچری و در رستوران رد و بدل می شود جشن خود را خراب می کنید و ادامه ماجرا که خود بهتر می دانید.
بنابراین اجازه می دهید که لذت زندگی خود به راحتی تحت تاثیر مقایسه با زندگی افرادی قرار بگیرد که ممکن است غیر واقعی باشد.
عصبانیت و نارضایتی
خیلی زود از دست همسرتان خشمگین و ناراحت خواهید شد. زیرا تصاویر اینستاگرامی بسیار زیباتر و ایده آل به نظر می رسد، حتی پست هایی که ربطی به رابطه شما ندارد می تواند حالت مقایسه ای در شما ایجاد کند.
شما از دست همسرتان شاکی می شوید زیرا مانند آنها رفتار نمی کند.
مشکلات خاصی که ممکن است بر رابطه ی شما و همسرتان اثر بگذارند شامل این موارد می شوند:از دست همسرتان شاکی و عصبانی می شوید که چرا شبیه آنچه در تصاویر می بینید نیست یا مانند آنها رفتار نمی کند. به همین دلیل حس بدی نسبت به همسر خود پیدا می کنید و به جای بودن در کنار او و لذت بردن از زندگی خود، به مقایسه او با دیگران می پردازید و ایجاد مشکل می کنید.
دور شدن دوستان از شما
اگر مدام در حال سرک کشیدن به زندگی دیگر زوج های اینستاگرامی باشید و از تمام لحظات زندگی آنها اطلاع کسب کنید به طور مداوم در حضور خانواده و دوستان در مورد آنها سخن خواهید گفت. به تدریج دوستان و خانواده از شما دور می شوند زیرا هیچ کسی دوست ندارد با فردی معاشرت کند که دائم درباره دیگران صحبت می کند و در حال مقایسه و حسادت است.
تاثیر اینستاگرام در روابط زناشویی
همانطور که ذکر کردیم اینستاگرام و سایر شبکه های مجازی می توانند باعث ناامیدی و افسردگی شوند چرا که توقعات غیر واقعی، حسادت های بی دلیل و مقایسه کردنها می تواند باعث ایجاد فاصله در روابط زن و شوهر شوند و حتی کار به اختلاف و مشاجره بکشد.
به عبارت دیگر با نگاه تحقیرآمیز نسبت به همسر خودتمایل شما به او کمتر می شودو ارتباط صمیمی شما به تدریج کمرنگ شده و دچار مشکل می شوید.
ارتباط موثر، کلید یک رابطه ی شاد و سالم است که موجب رضایت هر دو طرف در رابطه می شود. عدم ارتباط منجر به ایجاد بسیاری از مشکلات می شود. زن و شوهر باید بتوانند در فرصت های مناسب و به دور از استرس و عجله، با یکدیگر درباره احساسات، انتظارات، دلخوری و نیازهای خود به دور از مقایسه، تحقیر یا سرزنش صحبت کنند.
اجازه ندهید باورها و ارزش های شما تحت تاثیر زندگی دیگران قرار بگیرد. بنابراین لازم است گاهی با دور شدن از این فضا، واقعیت های زندگی خود را از زاویه دید خود و همسرتان ببینید.
با این کار فرصت بیشتری برای باهم بودن در کنار عزیزانی دارید که شما را با تمام معایب و محاسن دوست دارند. علاوه براین مدام برای خود یادآر شوید که بیشتر تصاویری که دیگران از زندگی خود به نمایش مکی گذارند به دور از واقعیت است و زندگی حقیقی آنها چیز دیگری است تا با عدم مقایسه زندگی را به کام خود و اعضای خانواده تلخ نکنید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/517193/مقایسه-زندگی-با-اینستاگرام-چه-بر-سرتان-می-آورد؟
بستن   چاپ