آریا جوان
مشکل اکران آنلاین چیست؟
شنبه 1 آذر 1399 - 9:50:08 AM
آریا جوان - مهر / سعید رجبی فروتن معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره عملکرد سامانه‌های برخط عرضه محصولات نمایشی در دوران رکود و تعطیلی سالن‌های سینمایی گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر و در پاسخ به نیاز مخاطبان برای تماشای محصولات سرگرم‌کننده، پلتفرم‌های بیشتری آغاز به کار کرده‌اند و بعضی از آن‌ها گرایش موضوعی مشخصی را هم برای برقراری ارتباط با مخاطب برگزیدند. با این حال جذاب‌ترین محصول پلتفرم‌ها فیلم و سریال‌های جدید به ویژه آثار ایرانی بوده است و مزیت نسبی هر پلتفرم متناسب با میزان سرمایه‌گذاری برای تأمین چنین محتواهایی نمودار و ارزیابی می‌شود.
وی درباره وضعیت «اکران آنلاین» در شرایط کرونایی هم توضیح داد: طی هشت ماه گذشته، حدود 30 اثر سینمایی اکران آنلاین شد و بیش از 50 فیلم در بخش آرشیو پلتفرم‌ها بارگذاری شد که در جای خود قابل توجه است. در ادامه با تعطیلی سینماها، اکران آنلاین ریتم گذشته خود را برای نمایش آثار جدید از دست داد و شمار عناوین آن به طور محسوسی کاهش یافت. در این فاصله نقطه عطف فعالیت پلتفرم‌ها مشارکت در تهیه و تولید چند سریال است که به‌زودی از تازه‌ترین آثار آنها در نمایش خانگی رونمایی می‌شود و تنوع بیشتری در سبد محصولات این شبکه مشاهده خواهد شد.
افزایش ضریب امنیت سامانه‌های آنلاین نمایش فیلم و سریال می‌توانست بعد و عمق بیشتری به فعالیت آن‌ها ببخشد که شوربختانه چنین اتفاقی نیفتاد و بسیاری از تهیه‌کنندگان را برای اکران آنلاین فیلم‌هایشان با تردید رو به رو کرد رجبی‌فروتن تأکید کرد: البته افزایش ضریب امنیت سامانه‌های آنلاین نمایش فیلم و سریال می‌توانست بعد و عمق بیشتری به فعالیت آن‌ها ببخشد که شوربختانه چنین اتفاقی نیفتاد و بسیاری از تهیه‌کنندگان را برای اکران آنلاین فیلم‌هایشان با تردید رو به رو کرد. در ادامه با چشم‌انداز پیش روی سینماهای کشور، پیش‌بینی می‌شود حداقل در چند ماه آینده سریال‌ها و محتوای اختصاصی پلتفرم‌ها بیشترین مخاطب را داشته باشند و موجبات سرگرمی مردمی که باید برای حفظ جان خود ساعات بیشتری را در خانه بگذرانند، فراهم کنند.
رجبی فروتن درباره آخرین وضعیت شورای صنفی اکران آنلاین هم اظهار کرد: شورای اکران آنلاین تاکنون چند جلسه را برگزار کرده و به زودی آئین نامه آن به تصویب اعضا خواهد رسید. در این شورا به جز نمایندگان تهیه‌کنندگان و پخش کنندگان، سه تن از مدیران پلتفرم‌ها هم حضور دارند. همانطور که گفته شد هموار شدن مسیر اکران آنلاین در گروی برطرف شدن موانع و تهدیدات موجود نرم افزاری و بازگشایی دوباره سینماها ولو با نمایش فیلم حداقل در سه سئانس در شبانه روز است. پس فعلاً مشکل در چینش آثار برای اکران آنلاین نیست، بلکه مشکل، عدم انگیزه و تمایل تهیه‌کنندگان برای اکران فیلم‌هایشان است.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره کثرت صدور پروانه ساخت برای فیلم‌های جدید، در شرایط ابهام در وضعیت اکران فیلم‌های موجود و احتمال ترافیک بالای فیلم‌های در صف اکران طی سال‌های بعد هم توضیح داد: صدور پروانه ساخت‌های جدید در واقع پاسخ به تقاضاهایی است که مرتب به دبیرخانه شوراهای پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی می‌رسد. ما وظیفه داریم نسبت به بررسی آن‌ها اقدام کنیم و تقاضایی را بی‌جواب نگذاریم. قطعاً همه تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران از شرایط موجود و چشم‌انداز مه‌آلود پیش رو آگاهی دارند.
وی در پایان گفت: شاید آنچه که سبب خاموش نشدن چراغ تولید در سینما شده، همانا امید همه ما به فردایی بهتر و فروکش کردن شیوع کرونا در ماه‌های آینده است. شاید عده‌ای در این میان با هدف اکران آنلاین و عرضه اثر در پلتفرم‌ها برای ساخت اقدام می‌کنند و یا خوشبین به برگزاری جشنواره فیلم فجر در موعد مقرر هستند و می‌خواهند اولین رونمایی فیلمشان در جشنواره سی و نهم فجر باشد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/517862/مشکل-اکران-آنلاین-چیست؟
بستن   چاپ