آریا جوان
کنایه سنگین مقام قوه قضائیه به حامیان «سی‌اف‌تی»
سه شنبه 11 آذر 1399 - 23:45:19
آریا جوان - ایسنا / دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بحث‌های سیاسی و رسانه‌­ای چند سال گذشته درباره فضاسازی برای تحمیل پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی)، گفت: حامیان داخلی پیوستن ایران به سی‌اف‌تی باید به این پرسش پاسخ دهند که چگونه عدم موضع­‌گیری کشورهای غربی عضو اف‌ای‌تی‌اف درباره ترور شهید فخری­‌زاده و مهم­‌تر از آن عدم شناسایی این جنایت به­ عنوان یک اقدام تروریستی از سوی آنها را توجیه می­‌کنند؟
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری کنی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با برنامه "جهان سیاست" رادیو ایران، درباره ابعاد ترور محسن فخری‌زاده، گفت: حادثه‌­ای که روز جمعه در اطراف تهران به وقوع پیوست، دربرگیرنده یک واقعیت و چند روایت است. واقعیت شهادت یک شهروند ایرانی است که هیچ‌کس در آن تردید نمی‌کند، اما اختلاف در روایت از این واقعه است. غربی‌­ها این جنایت را به ­عنوان ترور شناسایی نکرده و به همین جهت هم آن را محکوم ننمودند. در حالی که شهادت حاج محسن فخری‌­زاده به­ خاطر تصادف و یا درگیری ناشی از اختلاف شخصی نبوده ­است، بلکه بارها در سطح نخست­‌وزیر رژیم صهیونیستی این شخصیت دفاعی و هسته‌­ای ایران تهدید شده بود.
دبیر ستاد حقوق بشر درباره علت عدم اذعان غربی­‌ها به تروریستی بودن این جنایت، اظهار کرد: دلیل تفاوت نگاه غربی‌ها با ما در این مورد و سایر موارد این است که ما با معیارهای حقوقی این جنایت را شناسایی و لذا آن را اقدام تروریستی قلمداد می­‌کنیم، ولی غربی‌­ها با عینک سیاسی به این واقعیت نگریسته و لذا آن را در دایره تروریسم قرار نمی‌دهند.
باقری افزود: چون کارکرد حزب‌­الله لبنان، حشدالشعبی عراق و انصارالله یمن برخلاف منافع و سیاست‌­های غربی‌­ها است، با وجودی که علم دارند که این جریان­‌ها حقیقی‌­ترین مدافعان حقوق ملت­‌های منطقه هستند، آنها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌­دهند و در مقابل چون منافقین با همه کشتارها و جنایت‌­ها تأمین‌­کننده منافع نامشروع آنها هستند، از فهرست گروه‌­های تروریستی خارج و حتی به آنها امکانات داده و تسهیلات مختلف در اختیار آنها قرار می‌­دهند.
معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به سیطره قدرت­‌های غربی بر رسانه‌­های اصلی دنیا، تصریح کرد: غربی­‌ها همواره تلاش می‌کنند تا روایت تأمین‌­کننده منافع خود را به ذهن افکار عمومی القا کنند.
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به واکنش ضعیف یکی دو کشور اروپایی نسبت به جنایت ترور شهید فخری‌­زاده بیان کرد: بلژیک و آلمان که در این زمینه اعلام موضع کردند، بدون اشاره به تروریستی بودن این جنایت، از دو طرف خواستند که خویشتن­داری نشان دهند و عملاً با این اقدام، به­ جای مقابله با تروریست‌­های جلاد، علیه قربانی تروریسم موضع‌­گیری نمودند.
معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به بحث‌­های سیاسی و رسانه‌­ای چند سال گذشته درباره الزامات اف‌ای‌تی‌اف و فضاسازی برای تحمیل پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی)، گفت: حامیان داخلی پیوستن ایران به سی‌اف‌تی باید به این پرسش پاسخ دهند که چگونه عدم موضع­‌گیری کشورهای غربی عضو اف‌ای‌تی‌اف درباره ترور شهید فخری­‌زاده و مهم‌­تر از آن عدم شناسایی این جنایت به­ عنوان یک اقدام تروریستی از سوی آنها را توجیه می‌­کنند؟
باقری کنی با اشاره به اینکه کشورهای غربی عضو اف‌ای‌تی‌اف از جمله استرالیا، اتریش، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، سوییس، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، هلند، سوئد، نروژ، پرتقال، اسپانیا، انگلستان و آمریکا که چندی قبل در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران رأی دادند، اکنون در برابر بدیهی‌­ترین مصداق نقض حقوق بشر سکوت اختیار می­‌کنند، یادآور شد: تجربه ناشی از برخورد کاملاً سیاسی اعضای اف‌ای‌تی‌اف با جنایت ترور شهید فخری­‌زاده باید حامیان داخلی پیوستن ایران به سی‌اف‌تی نسبت به عمق دشمنی این دولت‌­ها با ملت ایران آگاه کرده و آنها را متوجه پیچیدگی‌­های سیاسی و پیامدهای امنیتی الحاق به این­گونه کنوانسیون‌­ها نماید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/526003/کنایه-سنگین-مقام-قوه-قضائیه-به-حامیان-«سی‌اف‌تی»
بستن   چاپ