آریا جوان
کوروش یغمایی؛ از نسل رشک‌برانگیز درحال انقراض
چهارشنبه 12 آذر 1399 - 11:58:01 AM
آریا جوان-
کوروش یغمایی، متولد دوازده آذر 1325، موسیقی را از کودکی و با ساز سنتور آغاز کرد. پس از آن سراغ ساز مورد علاقه خود، گیتار رفت. او فعالیت حرفه‌ای خود را در سن هجده سالگی و با تشکیل گروه راک اینسترومنتال (بدون کلام) راپچرز آغاز کرد.  
 
کوروش یغمایی؛ آوازه‌خوانِ گل یخ در گوشه و انزوا
 
یغمایی پس از ورود به دانشگاه ملی در رشته جامعه شناسی، سرپرستی گروه راک دانشگاه ملی را بر عهده گرفت، او در رقابت‌های دانشجویی ایران که در دانشگاه شیراز برپا می‌شد بالاترین رتبه را برای دانشگاه خود به ارمغان ‌آورد.
 
در دوران دانشجویی، او شروع به آهنگ‌سازی بر روی چند شعر از مهدی اخوان لنگرودی کرد. حاصل این همکاری، قطعه گل یخ و «حجم خالی» بود. کوروش یغمایی گل یخ را به عنوان یکی از اولین تجربه‌هایش منتشر کرد، این قطعه به دلیل برخورداری از استاندارد‌های جهانی، به سرعت به خارج از مرز‌های کشور نیز راه یافت و اجرا‌های گوناگونی از این ترانه انجام شد.
 
کوروش یغمایی؛ آوازه‌خوانِ گل یخ در گوشه و انزوا
 
کوروش یغمایی در کنار خوانندگانی مثل فرهاد و فریدون فروغی از معدود خوانندگان دهه 50 بود که پس از پیروزی انقلاب همچنان در ایران ماندند. او درباره ترک نکردن ایران در مصاحبه‌ای با مجله بیلبورد گفت:
 
هر هنرمندی باید تاریخ خود و هویت فرهنگی خود را درک کند. باید حس هویت داشت. عشق من به تاریخ ایران به نوعی بیماری شبیه است. هر چه که ما ایرانیان داریم از موسیقی فولکلورمان می‌آید. برای ما ایرانیان موسیقی که از هنر آفریده شده و به صورت سنت‌های زبانی (سینه به سینه) به نسل‌های بعدی رسیده است.آن‌ها آوا‌های زیبایی هستند که بر کاغذ پیاده نشده اند بلکه از پدر به پسر رسیده اند. از دست دادن هر یک از این هنرمندان هم مانند از دست دادن گنجینه‌ای است که هیچگاه دست یافتنی نیست. اگر از ایران رفته بودم مطمئنم که به نواختن موسیقی به صورت بین المللی می‌پرداختم، اما احتمالا فارسی اجرا نمی‌کردم.
 
کوروش یغمایی؛ آوازه‌خوانِ گل یخ در گوشه و انزوا
 
کورش یغمایی سرانجام پس از 17 سال که از انقلاب گذشته بود آلبوم‌های سیب نقره‌ای، ماه و پلنگ، کابوس و هم چنین موسیقی متن فیلم گرگ‌های گرسنه را بدون بهره‌مندی از استودیوی حرفه‌ای و حتی ابزار کافی برای ضبط ترانه‌ها به بازار عرضه  کرد.  این آثار سرفصلی دوباره برای تداوم حیات موزیک مدرن در ایران شد. در آلبوم گل یخ می توان رگه هایی از موسیقی فولكلور ایرانی را دید. که بیشتر قطعات آن را شاعر دردآشنا، حسین منزوی سروده. 
 
یغمایی معتقد است که برای داشتن یک موسیقی پاپ ملی باید ریشه‌های موسیقی زادگاه را شناخت. به همین دلیل او در طول دوران فعالیت حرفه‌ای اش مطالعات زیادی روی موسیقی ایرانی داشته است.
 
در سال 2009 میلادی، کمپانی Now Again آلبومی به نام زنجیر خودت را بباف (Forge Your Own Chains) را در آمریکا منتشر کرد که شامل پانزده قطعه از موسیقی‌دانان راک سال‌های 1968 تا 1974 میلادی است. در این آلبوم ترانهٔ «حجم خالی» از کوروش یغمایی تنها نمایندهٔ خاورمیانه است. انتشار این آلبوم آغازی برای کشف دوباره کوروش در مغرب زمین است. این گزینش برای نخستین‌بار انگیزهٔ ثبت پژوهشی موسیقی مدرن ایران و ورود رسمی آن به گسترهٔ موسیقی جهانی تلقی می‌شود.  
 
کوروش یغمایی؛ آوازه‌خوانِ گل یخ در گوشه و انزوا
 
پس از انتشار این آلبوم آثار او توجه بسیاری از نشریات و سایت‌های تخصصی موسیقی جهان را برانگیخت. رولینگ استون و بیلورد از معتبرترین مجلات موسیقی هم مقاله‌هایی درباره او منتشر کردند. «تایمز» درباره او گفته: «تصویر او همرا با گیتار الکتریک برای ایرانی‌ها مشابه تصویر جیمی هندریکس برای بچه‌های غرب بود.» هفته‌نامه معتبر بیلبورد، رسانه مشهور و معتبر موسیقی جهان، او رادر جمع 50 راکِر بزرگ تاریخ قرار داد.
 
کوروش یغمایی؛ آوازه‌خوانِ گل یخ در گوشه و انزوا
 
در سال 2010 میلادی جشنوارهٔ معتبر موزیک RedBull که در لندن برگزار شد کوروش یغمایی را برای سخنرانی، دریافت جایزه و اجرای موزیک دعوت کرد.
 
در سال 2011 آلبوم مستقل کوروش یغمایی، «بازگشت از لبه‌ی پرتگاه» توسط کمپانی Now again منتشر شد. این آلبوم شامل بهترین تک آهنگ‌هایی بود که او در سال‌های 1973 تا 1979 اجرا کرده بود. یکی از آهنگ‌های این آلبوم قطعه «در انتها» است. یغمایی از رباعیات حکیم عمرخیام بهره می‌گیرد تا در قالب مدرن و امروزی آن را به گوش مخاطبانش برساند.  
 
کوروش یغمایی؛ آوازه‌خوانِ گل یخ در گوشه و انزوا
 
در سال 2018، «کانیه وست» به همراه NAS، خوانندگان معروف امریکایی سبک هیپ‌هاپ، آلبومی با نام «NASIR» منتشر کردند. در مراسم رونمایی این آلبوم، نمونه‌ای از آهنگ گل یخ، اجرا و پخش شد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/526601/کوروش-یغمایی؛-از-نسل-رشک‌برانگیز-درحال-انقراض
بستن   چاپ