آریا جوان
حامدنیا: پاداش 47 سکه آسیایی را هنوز نداده‌اند!
پنجشنبه 13 آذر 1399 - 09:28:02
آریا جوان - آخرین خبر / 11 ‌آذر‌ماه امسال برای یکی از ‌شطرنج‌بازان خراسانی‌‌ خیلی خوش‌یمن بود، چراکه همزمان با روز تولدش به یک عنوان مهم قهرمانی دست یافت. ‌‌وصال حامد‌نیا‌‌ که در شطرنج عنوان ‌‌استاد بین‌المللی‌‌ را یدک‌ می‌‌کشد‌، یک‌شنبه گذشته در مسابقات انتخابی تیم ملی شطرنج دانشجویان که به‌صورت آنلاین و با کنترل ویدیویی‌ برگزار شد‌، در رقابت با 15‌دختر منتخب کشور به مقام قهرمانی دست یافت تا روزی به‌یادماندنی‌ در زندگی ورزشی این ‌شطرنج‌باز رقم بخورد. البته ناگفته نماند‌ در بخش پسران هم ‌‌مرصاد خداشناس‌‌ از خراسان رضوی به عنوان برتری دست پیدا کرد‌ و نفرات برتر از سوی کمیته فنی به تیم ملی دانشجویان دعوت خواهند شد تا در رقابت‌های شطرنج دانشجویان دانشگاه‌های‌ آسیا که 24 آذرماه در ایران برگزار‌ می‌‌شود، به رقابت بپردازند. قهرمانی ‌‌وصال حامد‌نیا‌‌ همزمان با روز تولدش بهانه‌ای ‌شد تا با این ‌شطرنج‌باز خراسانی‌ که آرزوهای زیادی در این رشته دارد و می‌خواهد‌ ‌‌استاد بزرگ‌‌‌ شطرنج لقب بگیرد و در رقابت‌های‌ جهانی عنوان‌دار شود، گفت‌وگویی درباره دنیای شطرنج داشته باشیم. البته این جوان آینده‌دار خراسانی با مشکلات زیادی هم روبه‌روست و‌ از‌ وعده‌های‌ تحقق‌نیافته مسئولان، بخصوص پرداخت نشدن 47‌ سکه قهرمانی آسیایی‌اش هم گله‌مند است. در ادامه ماحصل این گفت‌و‌گو تقدیم ‌علاقه‌مند‌ان‌ می‌‌شود.
رقابت در آسیا
وصال حامد‌نیا به یمن فعالیت پدرش در ورزش شطرنج، وارد این رشته‌ شد. هر‌چند‌ در ابتدا هیچ علاقه‌ای ‌به این رشته نداشت‌، اما به مرور علاقه‌مند شد و موفقیت‌هایش را یکی پس از دیگری با تلاش و پشتکار کسب کرد تا حالا به عنوان استاد بین‌المللی در شطرنج از او یاد‌ ‌شود. وی درباره ورودش به شطرنج، این گونه‌ می‌‌گوید:‌‌ «شطرنج را از 5 سالگی شروع کردم.‌ به این‌ دلیل که پدرم‌ در شطرنج فعالیت داشت، ‌وارد این رشته شدم. البته‌ برای مدتی در‌کنار شطرنج در سایر رشته‌ها‌ی ورزشی هم فعالیت داشتم‌، اما در سن 9‌ سالگی به شطرنج بیشتر ‌علاقه‌مند‌ شدم. وقتی هم که اولین مقامم را‌ در سال 89 در سطح استان کسب کردم، تصمیم گرفتم شطرنج را به‌صورت حرفه‌ای‌‌‌ ادامه دهم. الان هم در‌کنار ‌شطرنج، تنیس را‌ دنبال‌ می‌‌کنم.‌‌» این ‌شطرنج‌باز خراسانی که به مرور پله‌های‌‌ ترقی را طی کرده، چندین سال در سطح استان و کشور حایز مقام برتر بوده‌. سال 97 ‌قهرمان زیر 18 سال آسیا‌ شد و در همین سال هم به استاد بین‌المللی ارتقا ‌یافت. حالا حامدنیا خودش را آماده‌ می‌‌کند تا در سطح دانشجویان آسیا‌ هم به رقابت بپردازد. حامد‌نیا در این‌باره‌ می‌‌افزاید:‌‌ «‌‌‌11آذر‌ مسابقات آنلاین شطرنج دانشجویان کشور بود که موفق شدم در رقابت با 15‌دختر منتخب کشور به مقام برتر دست یابم و 25‌آذر هم در مسابقات دانشجویان آسیایی رقابت‌ می‌‌کنم تا از عنوان استاد بین‌المللی‌ام دفاع کنم.»‌‌
در انتظار پاداش آسیایی
این شطرنج‌باز خراسانی همانند دیگر ورزشکاران با مشکلات‌ و کمبودهایی هم روبه‌رو‌ست و تاکنون با بی‌مهری‌های‌ زیادی هم مواجه بوده‌. این در‌حالی است که پاداش سال 97 قهرمانی آسیایش را هنوز دریافت نکرده. حامدنیا در این‌باره عنوان می‌کند:‌‌ «تاکنون در بیشتر مسابقات با هزینه شخصی حضور پیدا کرده‌ام و هیچ حمایتی هم از طرف مسئولان نشده‌ام. برای حضور در مسابقات داخلی باید خودم هزینه کنم. البته در رقابت‌های‌ بین‌المللی با هزینه‌های‌ فدراسیون اعزام‌ می‌‌شویم. اما در‌مجموع شطرنج رشته‌ای ‌هزینه‌بر است که اصلا دیده‌ نمی‌شود. از ما ‌شطرنج‌بازان هیچ حمایتی‌ نمی‌شود.»‌‌ وی ادامه‌ می‌‌دهد:‌‌ «سال 97 قهرمان آسیا شدم و قرار بود تعداد 47 سکه به‌عنوان پاداش بگیرم، اما هنوز پس از این‌همه مدت منتظرم تا پاداش آسیایی‌ام را دریافت کنم. همچنین ما ملی‌پوشان‌، هیچ حقوقی دریافت‌ نمی‌کنیم. البته سال گذشته دیداری با مسئولان ورزش استان داشتم که مشکلات ما را هم تایید کردند و حتی قول دادند هزینه‌های‌ سفرمان را هم متقبل شوند، اما امسال با شرایط کرونایی برخورد کردیم و به مسابقات‌ اعزام نشدیم. البته حدود 2 سال است که حمایت‌‌ها بخصوص از بانوان بهتر شده‌ و هیئت شطرنج حمایت‌های‌ خیلی خوبی از ما می‌کند که امیدواریم ادامه‌دار باشد.‌‌»
مشکل پرداخت دستمزد مربیان
‌شطرنج‌بازان اگر‌چه از نظر مکان و محل تمرین دچار مشکل و کمبود‌ نیستند‌، اما از نظر پرداخت دستمزد مربی و رفت‌و‌آمد‌شان به مسابقات ‌با مشکلات زیادی مواجه هستند. حامد‌نیا در این‌باره خاطر‌نشان‌ می‌‌کند:‌‌‌ «شطرنج‌بازان از نظر مکان همانند دیگر ورزشکاران‌ مشکل‌ ندارند. اما‌ برای پرداخت دستمزد مربی‌ مشکلات زیادی داریم، چراکه شطرنج‌ رشته پرهزینه‌ای ‌است که اصلا به چشم‌ نمی‌آید. به عنوان مثال هزینه جلسه آموزشی یک ساعته در استان برای این‌که بخواهیم در سطح حرفه‌ای ‌تمرین کنیم، حدود‌400 هزار تومان است‌.‌ اگر هم بخواهیم مربی از دیگر استان‌ها دعوت کنیم‌ هزینه‌اش چند برابر‌ می‌‌شود و از توان ما خارج است.‌» وی در ادامه صحبت‌هایش درباره‌ روزهایی کرونایی و مسابقاتی که در این شرایط برگزار‌ می‌‌شود، عنوان‌ می‌کند:‌‌ «یکی از مزیت‌های‌ شطرنج نسبت به دیگر رشته‌های‌ ورزشی در این است که قبلا هم برخی از مسابقات ما به صورت آنلاین برگزار‌ می‌‌شد و از این بابت هیچ مشکلی نداشتیم. از ابتدای سال هم همه مسابقات ما به صورت آنلاین برگزار شده‌ و در این‌زمینه مشکل خاصی نداریم. البته برخی از مسابقاتی که با کنترل دوربین نیست، ممکن است که با تقلب‌‌‌هایی ‌رو‌به‌رو باشد. ولی در رقابت‌های‌ مهم، حتما با کنترل دوربین انجام‌ می‌‌شود.‌‌» این ‌شطرنج‌باز خراسانی برای آینده ورزشی‌اش آرزوهایی هم دارد و می‌خواهد به بالاترین سطح در شطرنج دست پیدا کند. او در این‌باره‌ می‌‌گوید:‌‌ «در شطرنج بانوان، بالاترین سطح ‌‌استاد بزرگ‌‌ است که در‌حال حاضر من عنوان استاد بین‌المللی را دارم. الان هم در سطح کشور فقط 3 ‌شطرنج‌باز خانم این عنوان را دارند. من سعی می‌کنم هر‌چه زودتر به این سطح برسم و در ادامه بتوانم مقام قهرمانی جهان را هم کسب کنم.‌‌» وی در پایان صحبت‌هایش از حمایت‌‌های پدر، مادر و استادانش سید‌جمال حسینی عطار و رضا پاشانجاتی تشکر کرده و عنوان‌ می‌‌کند‌ تمام تلاشش را به‌کار‌ می‌‌گیرد تا جزو بهترین ‌شطرنج‌بازان در سطح آسیا لقب بگیرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/527300/حامدنیا--پاداش-47-سکه-آسیایی-را-هنوز-نداده‌اند!
بستن   چاپ