آریا جوان
احیای مینای ‌نقاشی به سبک نقطه‌پرداز از نگاره‌های استاد اردشیر مجرد تاکستانی
دوشنبه 15 دي 1399 - 15:54:14
آریا جوان - سه اثر سماع از نگاره‌های استاد اردشیر مجرد تاکستانی توسط هنرمند رشته میناکاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شیوه مینای نقطه‌پرداز اجرا و احیا شد.
میراث آریا: روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز 14 دی‌ماه با اعلام این مطلب گفت: «این آثار توسط شهلا اسدیانی هنرمند رشتۀ میناکاری گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه اجرا شده است.»
او میناکاری را از هنرهای ظریف و قابل توجهی دانست که همواره در بین هنرهای سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته و آثار شاخصی از مینای نقاشی به‌خصوص متعلق به دوران قاجار در موزه‎های معتبر نگهداری می‌‏شوند.
او با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی در میناسازی وجود دارد تصریح کرد: «در این پروژه که سه اثر سماع از آثار ارزشمند استاد اردشیر مجرد تاکستانی در آن احیا شده، مینای نقاشی برای ساخت و پرداخت طرح مینیاتوری مورد استفاده قرار گرفته است.»
شریف‌زاده گفت: «تلاش شده در این پروژه ظرافت و نفس قلم این استاد گرانقدر حفظ شود.»
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، مینای نقاشی را یکی از روش‌های ظریف اجرایی در هنر میناکاری خواند و با بیان اینکه مینای ‌نقاشی در دورۀ قاجار (سبک نقطه‌پرداز) سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود افزود: «از آنجا که حفظ، احیا و اشاعه روش‌های اجرایی از رسالت‎های گروه پژوهشی هنرهای سنتی است، در این سه اثر، روش نقطه‌پرداز مورد استفاده قرار گرفت.»
او اظهار داشت: «هر یک از آثار یادشده به ابعاد 13 در 20 به سبک مینای نقاشی نقطه‌پرداز اجرا و در نقش‌بندی خطوط آنها از روش قلمگیری مرسوم در مینیاتور در ساخت هر سه عدد پلاک مینایی استفاده شده است.»
ربیعی: دولت انگیزه‌ای برای تشکیل وزارت میراث فرهنگی ندارد

http://www.javanannews.ir/fa/News/549711/احیای-مینای-‌نقاشی-به-سبک-نقطه‌پرداز-از-نگاره‌های-استاد-اردشیر-مجرد-تاکستانی
بستن   چاپ