آریا جوان
چرا وقتی از خواب بیدار می شویم بدن مان را ناخودآگاه کش و قوس می دهیم؟
چهارشنبه 24 دی 1399 - 2:20:53 PM
آریا جوان-

زنگ ساعت گرچه صبح ها به ما می گوید که از خواب بیدار شویم اما بدن مان را بیدار نمی کند. چیزی که این کار را انجام می دهد کش و قوس و خمیازه ی بعد از بیدار شدن از خواب است. شاید به این خاطر باشد که این کار را غیر ارادی و بدون توجه انجام می دهیم. با این حال، اثری که این دو حرکت بر بدن دارد بسیار بیشتر از بیدار کردن ما است.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا وقتی از خواب بیدار می شویم ناخودآگاه بدن مان را کش و قوس می دهیم و خمیازه می کشیم و اهمیت آن ها چیست.

1- با کش و قوس دادن به بدن ماهیچه ها از نو تنظیم می شوند

وقتی می خوابیم عضلات بدن مان تون خود را از دست می دهند و نیروی جاذبه مایعات درون بدن را یکجا در امداد پشت مان جمع می کند. وقتی بدن مان را کش و قوس می دهیم، این کار مایعات بدن را ماساژ می دهد، امری که کمک می کند مایعات به آرامی به سر جای همیشگی خود بازگردند. اما وقتی تکانه های عصبی ما به حد نهایی خود می رسند، ماهیچه ها با غلبه بر آن ها خود را از کش و قوس بیش از اندازه در امان نگه می دارند.

وقتی بدن خود را کش و قوس می دهیم ماهیچه ها برای تنها یک لحظه از حالت استراحت خارج می شوند و  این کار باعث می شود بتواند در موقعیت صحیح قرار گیرند و به کار خود ادامه دهند. این فرآیند به ما کمک می کند بتوانیم حرکاتی که به آن ها نیاز داریم تا از جای خود بلند شویم و شروع به حرکت کنیم را محاسبه کنیم.

2- می تواند اضطراب را کاهش دهد

وقتی همزمان خمیازه می کشیم و بدن مان را کش و قوس می دهیم با این کار به گردش خون در بدن کمک می کنیم، امری که باعث کاهش خودکار اضطراب می شود. علت این مسأله آن است که این کار باعت به راه افتادن ناگهانی بخشی از دستگاه عصبی ما می شود که مسئولیت ضربان قلب، گوارش و عملکرد غدد درون ریز را برعهده دارد.

3- می تواند به رفع خشکی و سفتی بدن کمک کند

وقتی مدت زیادی را در یک حالت ثابت می مانیم این مسأله می تواند روی بدن ما تأثیر بگذارد و باعث خشکی و سفتی آن شود. وقتی بعد از بیدار شدن از خواب بدن مان را کش و قوس می دهیم، این کار مفصل ها و ماهیچه های ما را ورزش می دهد، امری که کمک می کند دامنه حرکتی گسترده تری داشته باشیم، حتی اگر درگیر فعالیت های پیچیده ای نشویم. این کار به مغزمان می گوید که وقت بیدار شدن رسیده.

4- به مغز کمک می کند سیگنال های قوی تری به ماهیچه ها بفرستد

کش و قوس دادن به بدن به برقراری دوباره ی ارتباط میان مغز و عضلات کمک می کند. این بدان معنی است که وقتی بدن خود را کش و قوس می دهیم مغز سیگنال های قوی تری به عضلات می فرستد. بازخورد دریافتی به مغز اجازه می دهد متوجه شود سیگنال هایی که می فرستد چقدر باید قوی باشند تا وظایف مختلف صورت گیرند.

5- خمیازه کشیدن شما را بیدار نگه می دارد

خمیازه کشیدن مغز را آرام می کند و به ما کمک می کند بیدار بمانیم. علاوه بر این، زمانی که خسته هستیم خمیازه می کشیم تا هوشیار بمانیم و به کاری که در دست داریم ادامه دهیم.

به کش و قوس دادن بدن می توانیم به چشم یک تنظیم مجدد نرم افزاری هم نگاه کنیم. این مسأله به این دلیل است که این کار باعث به راه افتادن ناگهانی دستگاه عصبی می شود و سرعت فرآیندهایی که در پس زمینه در حال انجام هستند را افزایش می دهد، فرآیندهایی که ما را در طول روز هوشیار و بیدار نگه می دارند. به علاوه، با این کار ضربان قلب بالاتر می رود و خون به دست ها و پاها می رسد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/555304/چرا-وقتی-از-خواب-بیدار-می-شویم-بدن-مان-را-ناخودآگاه-کش-و-قوس-می-دهیم؟
بستن   چاپ