آریا جوان
چطور وقتی هیچ چیز باب میلم نیست شاد باشم؟
چهارشنبه 24 دي 1399 - 21:25:05
آریا جوان - نمناک / شادی یک وضعیت ذهنی است که همه دوست دارند آن را تجربه کنند اما به دلایل اتفاقات مختلف بسیاری از افراد نمی توانند احساس شادی داشته باشند و شادی را یک هدف دست نیافتنی می دانند.
شاد بودن زمانی که از یک بیماری ریکاوری می شوید یا با یک مشکل درگیر هستید، کار راحتی نیست. زیرا نیازمند این است که ذهن شما بتواند احساس شادی را در خودش ایجاد کند و فرآیند آن را طی کند اما در مقایسه با چیزی که می خواهید، همیشه موفق نیستید.
جالب است بدانید که شادی حقیقی دست یافتنی است و فقط نیاز به یک تلاش برای انجام کار های منظم و دستیابی به آن ها دارد. در این قسمت ثابت می کنیم راهکار هایی هستند که به شما کمک می کنند تا حتی زمانی که هیچ چیز هم باب میلتان نیست، احساس شادی کنید.
1. بیشتر بخوابید
معمولا زمانی که افراد با چالش های زندگی مواجه می شوند، خواب شبانه خوبی ندارند اما اهمیت خواب شبانه در چنین اتفاقاتی افزایش پیدا می کند زیرا زمانی که دیر می خوابید، فکر و خیال به سرتان می زند. افرادی که خواب کافی دارند، معمولاً در مقایسه با کسانی که به اندازه کافی نمی خوابند، حساسیت کمتری به احساسات منفی دارند و کلا حس شادی بیشتری دارند.
خوب خوابیدن فقط این نیست که زود بخوابیم یا در زمان خاصی از روز بخوابیم. بلکه منظورمان کیفیت خواب شما نیز هست. خواب منظم یک جزء اصلی در زندگی سالم است که روی افزایش خلاقیت شما نیز موثر خواهد بود.
معمولاً مقدار خواب مناسب برای جوانان بین 7 الی 9 ساعت در شب است. قبل از خواب حتما باید تمام لوازم الکتریکی را خاموش کنید. اگر با رعایت همه موارد باز هم خواب خوبی را تجربه نکردید، احتمالاً به اختلال خواب دچار هستید.
2. شادی را تعریف کنید
شادی مانند هر چیزی در زندگی، احساسی است که معنای آن برای انسان های مختلف متفاوت است. برای بعضی از افراد شادی ، طعم گرم شکلات در دهان اما برای بعضی دیگر، قادر بودن برای پرداخت قبوض است.
شادی در زندگی شما گاهی اوقات امنیت عشقی یا رسیدن به یک هدف شخصی است. زمانی که به دنبال زندگی شادتر هستید، باید بدانید که چه چیزی شما را شاد می کند و سپس نوع شادی مورد نظر را انتخاب کنید و برای آن تلاش کنید.
برای این که بفهمید چه چیزی شما رو شاد می کند، یک قلم و کاغذ بردارید و به زمان هایی فکر کنید که احساس شادی می کردید. حال باید علت شادی خود را در آن لحظات پیدا کنید. افراد شاد می دانند که چه چیزی آن ها را شاد می کند و چرا این اتفاق می افتد و در نتیجه شادی را بهتر می شناسند و سعی می کنند که دوباره آن لحظات را خلق کنند.

آریا جوان

3. حتما زمانی را به ورزش اختصاص دهید
ورزش کردن یک تراپی محسوب می شود که در آن بدن انرژی مثبت دریافت می کند و آن را به قدرت بدنی تبدیل می کنند. مطالعات نشان می دهد که چند دقیقه فعالیت فیزیکی به اندازه یک بار در هفته، برای افزایش هورمون شادی کافی است و ورزش مغز شما را برای تولید هورمون هایی مثل دوپامین، اندورفین و اکسی توسین و سروتونین تحریک می کند که مواد شیمیایی اصلی ایجاد حس شادی هستند.
در مطالب قبلی هم گفتیم که جالب است بدانید اصلاً لازم نیست فعالیت فیزیکی سنگین انجام دهید تا مواد شیمیایی آزاد شوند. بلکه فعالیت های فیزیکی مثل پیاده روی، شنا و حرکات موزون همگی به بهبود وضعیت جسمی تان کمک می کند، عزت نفس را افزایش می دهند و اضطراب را می کاهند.
فواید ورزش ها بی شمار هستند و تاثیر مثبت آن را می توانید روی روحیه خود هم احساس کنید. ورزش هایی مثل یوگا که هم ذهن و هم جسم را درگیر می کنند نیز می توانند شما را در رسیدن به حس شادی حمایت کنند.
4. مراقب رژیم غذایی خود باشید
افراد شاد معمولاً غذاهای خوب می خورند. در موارد نادری مواد غذایی با سلامت ذهن ارتباط دارند اما در کل حس بویایی و چشایی بعضی از غذا های خاص باعث ایجاد رضایت در افراد می شود که تاثیر مثبت روی روحیه آن ها دارد.
اثرات منفی این رفتار ممکن است روحیه افراد را به هم بریزد و در نتیجه خوردن غذای سالم، میوه و سبزیجات، یک راه عالی برای سلامت ذهن در بلندمدت است. آمینو اسید هایی مثل تریپتوفان، برای تولید سروتونین که یک ماده شیمیایی برای احساس خوب است، مناسب می باشد و در وعده های غذایی حاوی پروتئین یافت می شود.
وعده های غذایی حاوی تیروزین به افزایش سطح دوپامین کمک می کنند. آمینو اسید ها نیز در میان وعده های روزانه مثل میوه، شکلات، غذای دریایی، آجیل، لبنیات و سبزیجات یافت می شوند. پس اگر احساس کردید که مدام حس ناراحتی دارید، بهتر است که به وعده های غذایی خود نگاهی بیندازید.
5. از متخصص کمک بگیرید
اگر از بیماری حاد یا مزمن رنج می برید و به افسردگی و استرس دچار هستید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید که می تواند این اختلالات ذهنی را در شما بررسی کند. و درمان موثر را در شما بشناسد و در نتیجه از یک راه موثر و علمی، استرس، اضطراب، آسیب دیدگی، اعتیاد و غیره را در شما بررسی می کند.
6. اطراف خود را با افراد شاد پر کنید
یک انسان شاد در کنار افراد ناراحت، در معرض خطر است. افراد شاد معمولاً حمایتگر، واقع بین، هدفمند، خوش خنده، صبور، خلاق و با انرژی هستند. زمانی که در کنار آن ها وقت خود را سپری کنید، چیزهای زیادی یاد می گیرید.
افراد غیر شاد افراد بدی نیستند اما نوع نگاه منفی آن ها به زندگی روی شما اثر گذار است و حس شادی را در شما می کشد. پس بهتر است که اطراف خودتان را با افراد شاد احاطه کنید.
7. روتین خود را تغییر دهید
انجام یک کار یکسان در طول روز با شادی شما ارتباط دارند. افراد غیر شاد معمولاً هیجان زیادی را در زندگی احساس نمی کنند. سطح توانایی، خلاقیت و خوشبینی در آن ها کاهش پیدا می کند اما اگر روتین خود را تغییر دهید، شاید احساس شادی بیشتری داشته باشید.
سفر کردن دیدگاه شما را گسترش می دهد و باعث می شود که بتوانید تجربه های خوبی را در زندگی به دست بیاورید. سفر کردن باعث می شود که به خودتان بیشتر فکر کنید و خلاقیت و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. توانایی احساسات عاطفی عمیق را در شما بالا می برد و در نتیجه همیشه به دنبال یک روتین منظم باشید که شما را شاد کند.
8. شکرگزار باشید
شاید شنیدن این جمله برایتان کلیشه باشد اما شکرگزاری باعث می شود که از بسیاری از مشکلات دور باشید. افرادی که حس قدردانی خود را با خوشبینی به دیگران نشان می دهند، معمولاً شادی بیشتری دارند. شکرگزاری و قدرشناسی احساسات منفی، ناامیدی، گناه، دشمنی، اضطراب، خشم و پشیمانی را از بین می برد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/555801/چطور-وقتی-هیچ-چیز-باب-میلم-نیست-شاد-باشم؟
بستن   چاپ