آریا جوان
پژوهشگران برزیلی: اثربخشی واکسن کرونای چینی سینوواک 50 درصد است
چهارشنبه 24 دي 1399 - 23:45:15
آریا جوان - برخلاف گزارش پیشین که اثربخشی واکسن کووید 19 ساخت شرکت چینی سینوواک را 78 درصد می‌دانست، پژوهشگران برزیلی اکنون کارایی این واکسن را درحدود 50 درصد اعلام کرده‌اند.

پژوهشگران برزیلی در سومین مجموعه از گزارش‌های ضد و نقیض درباره‌ی واکسن کووید 19 ساخت چین، اعلام کردند که برخلاف ادعای هفته‌ی گذشته‌ی آن‌ها، نتایج آزمایش‌ها اثربخشی کمتر واکسن را نشان می‌دهد. پس از تجزیه‌وتحلیل با معیارهای سختگیرانه‌تر نسبت به قبل، اثربخشی واکسن دربرابر تمام انواع کووید 19 ازجمله موارد خفیف از 78 درصد به 50 درصد کاهش یافت. به‌نقل از ساینس ، هرچند واکسن چینی ظاهرا در برابر ابتلا به نوع شدید کووید 19 که نیازمند بستری در بیمارستان است، مصونیت تقریبا 100 درصد می‌دهد، موارد حاد گرد‌آوری‌شده در کارآزمایی برای دستیابی به نتیجه بسیار کمتر از آن بود که از منظر آماری معنادار تلقی شود. ناتالیا پاسترناک تاشنر ، میکروب‌شناس و مدیر نهاد غیرانتفاعی QSI در برزیل که روز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر بود، مطالعه را «واضح و شفاف» توصیف کرد.. او که خود در کارآزمایی مشارکت نداشت، گفت: نیاز نیست بگوییم این بهترین واکسن در جهان است. باید بگوییم این واکسن ما و گزینه‌ای مناسب برای آغاز فرایند کنترل دنیاگیری محسوب می‌شود. واکسن مورد بحث که ساخت شرکت زیست‌فناوری چینی سینوواک است، نسخه‌ای غیرفعال از ویروس کرونای عامل بیماری کووید 19 را دربردارد. در کنفرانس هفته‌ی گذشته که اثربخشی واکسن 78 درصد اعلام شد، دیماس تادئو کواس ، مدیر مؤسسه‌ی بوتانتان، نهاد دولتی مسئول مطالعه‌ی واکسن سینوواک در سائو پائولو، جزئیاتی اندک ارائه داد. اطلاعات داده‌شده در کنفرانس مطبوعاتی ماه گذشته نیز که در آن ادعا شد اثربخشی فراتر از 50 درصد است، به‌مراتب ناقص‌تر بود. وقتی کوواس در کنفرانس تحت فشار روزنامه‌نگاران قرار گرفت، پاسخ داد که عدد 78 درصد از بررسی نزدیک به 220 مورد علامت‌دار کووید 19 به‌دست آمد. اما دیروز، پژوهشگران فاش کردند که در واقع با تجزیه‌وتحلیل مواردی که به‌دلیل علائم بیماری پیگیر درمان شدند و آزمایششان برای کووید 19 مثبت شد، به عدد 78 درصد رسیدند. 31 مورد این‌چنینی درمیان گیرندگان دارونما در کارآزمایی و هفت مورد در گروه واکسینه‌شده بودند. پژوهشگران در تجزیه‌وتحلیلی جزئی‌تر، شرکت‌کنندگانی را بررسی کردند که با وجود مثبت‌بودن آزمایششان برای کووید 19 علائم بسیار خفیف داشتند و به‌دنبال درمان نرفتند. آن‌ها درنهایت 167 مورد ابتلا را در گروه دارونما و 85 مورد را در گروه گیرندگان واکسن یافتند و برهمین‌اساس اثربخشی را 50/34 درصد برآورد کردند. حتی با درنظرگرفتن عدم قطعیت‌های آماری، این عدد به‌نحو چشمگیر بسیار کمتر از 90 درصد اثربخشی سه واکسن کووید تأییدشده‌ی کنونی است. بااین‌حال، اسپر کالاس ، پژوهشگر مطالعه از دانشگاه سائو پائولو که در کنفرانس خبری حضور داشت، اشاره کرد ازآنجا که تعاریف مورد مثبت کووید 19 در بین کارآزمایی‌ها تفاوت دارد، مقایسه‌ی مطالعات ممکن است دقیق نباشد. ریکاردو پالاسیوس از مؤسسه‌ی بوتانتان و مدیر بالینی مطالعه می‌گوید در کارآزمایی برزیلی، تعریف آزادانه از مورد ابتلا «بررسی‌ها را در معرض سخت‌ترین آزمون قرار می‌دهد. این همانند مقایسه‌ی فردی است که در زمین آسفالت یک کیلومتر می‌دود با فردی که همان مسافت را با وجود موانع طی می‌کند.» دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی و چند کشور دیگر می‌گوید واکسن کووید 19 که اثربخشی 50 درصد با حد پایین 30 درصد دارد، از استاندارهای مجوز اولیه برخوردار است. به‌گفته‌ی کواس، واکسن سینوواک تمام الزامات برای توجیه استفاده‌ی اضطراری را دارد. مقاله‌های مرتبط:
امارات تأیید کرد: واکسن کرونا شرکت چینی سینوفارم 86 درصد مؤثر است ترکیه و برزیل می‌گویند واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک مؤثر است برزیل از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که بیش‌ترین آسیب را از دنیاگیری کووید 19 دیده است و ازهمین‌رو، کواس و شماری از دیگر سخنگویان حاضر در کنفرانس مطبوعاتی امیدوار هستند که واکسن سینوواک (که اکنون توسط بوتانتان تولید می‌شود) به‌سرعت مورد استفاده‌ی گسترده قرار گیرد. هیچ واکسنی تاکنون در برزیل مجوز نگرفته است؛ اما سازمان‌های نظارتی درعین‌حال مشغول بررسی داده‌های اثربخشی واکسن ساخت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد هستند. کواس می‌گوید گزارش داده‌های جدید از واکسن چینی نشان‌دهنده‌ی تعهد و شفافیت کامل آن‌ها در فرایند بررسی واکسن است. پیش‌تر، درخواست سینوواک از بوتانتان مبنی بر عدم انتشار جزئیات مطالعه موجب طرح این ادعا شده بود که شرکت، پژوهشگران برزیلی را ساکت کرده است. سینوواک به درخواست‌های مکرر ساینس برای اظهارنظر واکنشی نشان نداد. کارآزمایی‌های اثربخشی واکسن سینوواک که در ترکیه و اندونزی نیز دردست انجام است، داده‌هایی را ارائه داده که به‌مراتب مقدماتی‌تر است. 24 دسامبر، پژوهشگران در ترکیه، اثربخشی 91/5 درصد را با بررسی 29 مورد اولیه گزارش دادند و نتایج مطالعات پژوهشگران اندونزیایی نیز حاکی از کارایی 65 درصد با 25 مورد بود. اندونزی روز دوشنبه استفاده‌ی اضطراری از واکسن سینوواک را تأیید کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/555894/پژوهشگران-برزیلی--اثربخشی-واکسن-کرونای-چینی-سینوواک-50-درصد-است
بستن   چاپ