آریا جوان
نظر آمریکایی‌ها درباره شبکه‌‌های اجتماعی؛ حامی اصلی ترامپ از چه روشی در رسانه بهره می‌گیرد؟
شنبه 17 آذر 1397 - 11:04:47 AM
باشگاه خبرنگاران جوان
آریا جوان-دنیای ارتباطات علاوه بر امتیازهایی که دارد، می تواند جهان  را به گونه‌ای دیگر برای کاربران رقم زند؛ دنیایی که دیگر متعلق به شما نیست و اداره‌کننده آن شخص مجازی دیگری است. شما تنها بردگانی هستید که با سیاست ها و خط‌‌مشی‌های اعمال شده این دنیای غیرحقیقی به پیش می‌روید. این اظهارات به استناد سندهایی است که کارشناسان آمریکایی مورد بررسی قرار داده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی وقت کم‌تری برای گذراندن با افراد برای شما باقی می‌گذارند و دیگر شاید حضور فیزیکی آنها را در کنار خود احساس کنید اما دیگر از حضور گرم آنها نمی‌توانید بهره ببرید. تنها گرمایی که می‌توانید از آن استفاده کنید گوشی‌های همراهتان است که در اثر استفاده بیش از حد داغ شده است. اینگونه افراد از محبت شما دلسرد می‌شوند و تمایل کمتری به صرف وقت در کنار شما دارند.

آمریکایی ها درباره شبکه های اجتماعی چه فکری می کنند؟

این بار این موضوع را در یک کشور غربی چون آمریکا بررسی کردیم. این کشور یک رسمی دارد و آن بدین گونه است که خانواده برای صرف ناهار و یا شام در کنار یکدیگر باشند و  با خواندن دعا خواستار صمیمیت و برکت بیشتر برای خانواده شوند اما با بررسی 3622 نفر از افراد داوطلب به استفاده از فضای مجازی، این رسم بسیار نادیده گرفته شده و دیگر کمتر کسی از افراد داوطلب وقت را با خانواده صرف می کنند و حتی دیگر مقوله ای چون غذا و گرسنگی برایشان اهمیتی ندارد.

با همگانی شدن آزمایشات و مشاهده رویدادهای مرتبط به استفاده از فضای مجازی دریافتند که آمار نظر مثبت جامعه به این دنیای غیرحقیقی 40 درصد کاهش یافته و همچنین طبق نظرسنجی‌ها شبکه‌هایی که قسمت اعظمی از سرمایه خود را در تیم‌های ارتباطی برای فعالیت بیشتر در این زمینه صرف می‌کنند، در حقیقت خود را در اقلیت توجه قرار می دهند.

یکی از خاصیت‌های فضای مجازی این است که بسیاری از مخاطبان را ناخودآگاه به سمت خود جلب می‌کند، به این ترتیب که توجه و ذهن کاربر را بر کلمات و تصاویر متمرکز می‌کند و در لحظه‌ای کوتاه ذهنیات و تصورات کاربر را همسو و مرز بین دنیای واقعی و مجازی را برای وی ناپدید می‌کند و دیگر گذر زمان معنایی ندارد که این می‌تواند دلیلی باشد برای اینکه کاربران شبکه‌های اجتماعی ساعت‌ها بدون متوجه شدن گذر زمان وقت خود را در این شبکه‌ها بگذرانند.

آمریکایی ها درباره شبکه های اجتماعی چه فکری می کنند؟

این پدیده ناشی از الگو شبکه‌های اجتماعی است که هر آنچه کاربران می‌پسندند و درباره آن اظهارنظر می‌کنند و همچنین آنچه که به اشتراک می‌گذارند را تحت نظر می‌گیرد و ترکیب خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را مطابق بر این اولویت‌ها چیدمان می‌کند.گاهی می‌توان به وضوح دید که به آهستگی کنترل ذهن کاربران به دست سکانداری چون فضای مجازی می‌افتد و کم‌کم لایک‌های آن‌ها را به سوی آنچه که خود می‌پسندد، جهت می‌دهد.

اگر بخواهیم جزئی به این مسئله بپردازیم، بدین گونه است که شبکه‌های اجتماعی، رفتار مجازی را در نظر گرفته و آنچه برای کاربر مهم تلقی می‌شود را به نمایش می‌گذارند و با الگو وابسته به پست‌هایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی لایک می‌کنند، به جهت‌گیری فکری، سیاسی و حتی عادت‌های کاربران پی می‌برند. الگو و طرح موجود در فضاهای مجازی اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کند و سپس به تحلیل اطلاعات دریافتی از سوی کاربران می‌پردازد.

دیگر جنبه فضای مجازی چهره خشونت بار آن است؛ اگر در دنیای بزرگتر آن را بررسی کنیم درمی‌یابیم که بسیاری از انتخابات‌های آمریکا دستخوش تغییراتی از سوی این شخصیت نادیده، شده است. در طول جنگ 2016 ربات‌های هکر در دنیای ارتباطات مجازی توانست آثار تخریب کننده زیادی برای یکسری از نمایندگان انتخابات‌های ریاست جمهوری به وجود بیاورد، به گونه‌ای که دانیل فونک (Daniel Funke) در گزارشی بیان کرده آمریکا در تلاش است به هر طریقی اثربخشی ربات‌های هکر در انتشار اطلاعات اشتباه در انتخابات را به صفر برساند.

فیلیپو منچر" Filippo Menczer"، استاد علوم رایانه و علوم رایانه‌ای در دانشگاه ایندیانا و سرپرست این تحقیق، در یک نشریه مطبوعاتی گفت: "مطالعات نشان می دهد که ربات‌های هکر اطلاعاتی به طور قابل توجهی در انتشار اطلاعات غلط آنلاین نقش دارند و همچنین به گونه ای برنامه‌نویسی شده‌اند که چگونه این پیام‌ها  را می توانند در سطح جوامع گسترش دهند.

یوچای بنکلر در کتاب خود به نام" تبلیغات شبکه" از دستکاری  و رادیکالیزه شدن سیاست آمریکا می گوید. او می‌گوید فاکس‌نیوز از تأثیرگذارترین خروجی و نقش‌ها در زندگی مردم آمریکا است اما طبق نظرسنجی‌ها و مطالعات انجام شده دریافته شد که فاکس نیوز حامی اصلی رئیس‌جمهور فعلی آمریکا یعنی ترامپ بوده  و به عنوان منتقل نظریه‌های توطئه نقش زیادی در تحریف افکار عمومی بر ضد ترامپ را دارد.

آمریکایی ها درباره شبکه های اجتماعی چه فکری می کنند؟/حامی اصلی ترامپ از چه روشی در رسانه بهره می‌گیرد؟

کلام آخر

باید دانست مهم‌ترین و عمده‌ترین دارایی شبکه‌های اجتماعی توانایی آنها در دستکاری واقعیت است و چه بسیار مسائلی که توسط این شبکه‌های اجتماعی از حقایق تحریف شده و با مضمونی اشتباه برای ایجاد تشویش در بین کاربران نشر پیدا کرده است.

کاربران بدون تقویت سواد شبکه‌های اجتماعی مجازی و تفکر انتقادی، توان تشخیص این موضوع را نخواهند داشت. این مسائل نیازمند تقویت تفکری پرسشگر و همچنین توانایی در مدیریت باورهایی است که توسط این شبکه‌ها مورد تهاجم قرار گرفته است.


http://www.javanannews.ir/fa/News/83774/نظر-آمریکایی‌ها-درباره-شبکه‌‌های-اجتماعی؛-حامی-اصلی-ترامپ-از-چه-روشی-در-رسانه-بهره-می‌گیرد؟
بستن   چاپ