آریا جوان - فرادید / علی و رضا که در آستانه میانسالی قرار دارند، مصرانه تلاش میکنند پدر را به فروش خانه راضی کنند، اما غلام هر بار از این کار شانه خالی میکند. او بیش از آنکه به فکر آینده فرزندانش باشد، غرق در خوشگذرانی و لذتجوییهای لحظهای خود است.
فیلم «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی، پس از چالشهای فراوان در تولید و اخذ مجوز نمایش، سرانجام اکران عمومی خود را از چهارشنبه 21 خرداد 1404 آغاز کرد، اما چند روز بعد و پس از حمله اسرائیل به ایران، اکران اش متوقف شد.
این فیلم که پروانه ساخت خود را در بهمن 98 دریافت کرده بود، به دلیل شیوع کرونا با تأخیر در سال 1400 جلوی دوربین رفت. اما علیرغم نمایش موفق در جشنوارههای خارجی و جلب نظر منتقدان، برای اکران داخلی با موانع متعددی روبرو بود.
بازار ![]()
حضور این فیلم در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر نیز به دلیل زمان طولانی (190 دقیقه از نسخه اصلی 4 ساعته) با دشواریهایی همراه شد. اما استقبال بیسابقه منتقدان و اهالی رسانه از این اثر در جشنواره فجر، مسیر اکران آن را هموار کرد و در نهایت مجوز نمایش آن صادر شد.
داستان فیلم «پیرپسر»
«پیرپسر» روایتگر زندگی یک خانواده سهنفره در یک آپارتمان قدیمی و دوطبقه در تهران است. غلام (با بازی درخشان حسن پورشیرازی)، پدری معتاد، دائمالخمر و هوسباز، با دو پسرش، علی (با بازی حامد بهداد) و رضا (با بازی محمد ولیزادگان) که از مادران جداگانه متولد شدهاند، زندگی میکند.
علی و رضا که در آستانه میانسالی قرار دارند، مصرانه تلاش میکنند پدر را به فروش خانه راضی کنند، اما غلام هر بار از این کار شانه خالی میکند. او بیش از آنکه به فکر آینده فرزندانش باشد، غرق در خوشگذرانی و لذتجوییهای لحظهای خود است. رابطه میان غلام و پسرانش هیچ شباهتی به پیوندهای عاطفی معمول یک خانواده ندارد و هر رویدادی در طول داستان، این رابطه را پیچیدهتر کرده و اندک عاطفه باقیمانده را نیز از بین میبرد.
نظر منتقدان درباره فیلم «پیر پسر»
«نقدهای منتشر شده درباره فیلم «پیر پسر» نشان میدهد که این اثر سینمایی از جنبههای مختلف مورد تحسین قرار گرفته است. حسام ناصری، آهنگساز فیلم، با تلفیق خلاقانه سبکهای الکترونیک و آکوستیک و استفاده از صداهای دیستورتشده، توانسته موسیقیای بسازد که به خوبی اضطراب و پیچیدگی ذهنی شخصیتها را بازتاب دهد و در پیشبرد روایت و تأثیرگذاری لحظات کلیدی نقش مهمی ایفا کند (بر اساس نظر نسیم قاضیزاده).
از سوی دیگر، جهانبینی «پیر پسر» بر اساس نمادهایی از سنت و مردسالاری بنا شده و تصویری تاریک و پرتنش از جامعهای ارائه میدهد که در آن شخصیتها درگیر چرخهای از تقدیر محتوم، درگیریهای روانی و روابط فروپاشیدهاند و امیدی به تغییر دیده نمیشود (بر اساس تحلیل سهامالدین بورقانی).
این فیلم سه ساعته، با وجود مضمون سنگینش، توانسته مخاطبان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد؛ سکوت پرشور تماشاگران در طول نمایش و تشویقهای پایانی، گواهی بر قدرت کارگردانی اکتای براهنی و توانایی او در خلق اثری نفسگیر و عمیق است که استانداردهای جدیدی را در سینمای ایران به نمایش گذاشته است (بر اساس نظر محمد صابری).