آریا جوان - گیم فا / حدود 20 درصد از تمامی بازیهایی که در سال 2025 روی Steam منتشر شدهاند، به نوعی از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) استفاده کردهاند.
مدیرعامل Totally Human Media، ایچرو لَمب، هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که به استفاده از هوش مصنوعی مولد در بازیهای اخیر میپردازد. با استفاده از Steam API، لمب کشف کرد که از هر پنج بازی منتشرشده در سال 2025، یکی به نحوی از هوش مصنوعی مولد استفاده و این موضوع را اعلام کرده است.
بازار ![]()
طبق دادهها، 60 درصد از این استفادهها مربوط به تولید داراییهای بصری مانند پسزمینهها، مدلها و موارد دیگر است. از دیگر کاربردهای این نوع هوش مصنوعی میتوان به تولید صدا، مواد تبلیغاتی و بازاریابی، تولید متن و روایت و همچنین تولید کد اشاره کرد. همچنین مشخص شده که از هوش مصنوعی در جریان گیمپلی بازیها نیز استفاده میشود. در این گزارش از بازیهایی مانند inZOI، Comedy Night، Nyric و Bitmagic نام برده شده که همگی به شکلهای مختلف در زمان اجرای بازی از هوش مصنوعی بهره میبرند.
به عنوان مثال، Nyric به بازیکنان اجازه میدهد که «قلمروهای سهبعدی را با دستورات متنی به وجود بیاورند». بازی inZOI از شرکت Krafton، امکان تولید بافت یا تصاویر سهبعدی از طریق دستورات متنی و سایر کاربردها را فراهم کرده است.
با توجه به استفاده فزاینده از هوش مصنوعی در استودیوها و روند توسعه بازیها، به نظر میرسد این رقم در ماهها و سالهای آینده همچنان افزایش یابد. اخیراً گزارشهایی منتشر شده که نشان میدهد شرکت King در حال جایگزینی برخی از کارکنان تعدیلشده خود با ابزارهای هوش مصنوعیای است که توسط همان افراد ساخته شدهاند.