بزرگنمايي:
آریا جوان - نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی چند سال است که با ساخت تانکبرهای قدرتمند تحرک خود را افزایش داده است.
چهارشنبه 7 آبان ماه بود که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی از 500 دستاورد بازسازی و تقویت شده خود در یک مراسم رونمایی و آنها را به ناوگان خود الحاق کرد. این خودروها در سه کلاس کیان، ذوالفقار و برخی دیگر نیز به صورت تقویت و بازسازی به ناوگان نیروی زمینی ارتش ملحق شدند.
ارتقای تحرک نیروی زمینی ارتش؛ دستوری که ١٠٠ درصد اجرا شده است
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در همین مراسم گفت که امروز نیروی زمینی ارتش یک نیروی ١٠٠ درصد متحرک است که بدون نیاز به هیچ گونه کمک از بیرون، میتواند ماموریتهای محوله را به خوبی انجام دهد. با توصیه فرمانده کل قوا یکی از اتفاقات خوبی که در نیروی زمینی ارتش محقق شده ایجاد تحرک است.
امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در این مراسم با بیان اینکه در حوزه تحرک یگانهای نیروی زمینی ارتش کارهای خوبی انجام شده است گفت که ارتقای تحرک در نیروهای مسلح، ارتش و نیروی زمینی، همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و ما با استفاده از فرصتهای پدید آمده در نتیجه تهدیدهای ظالمانه استکبار جهانی، همواره تلاش کردیم آنچه را که نیاز داریم در داخل و با تلاش مهندسان توانمند تولید و بازآماد کنیم.
نیروی زمینی ارتش در طی سالهای اخیر کارهای خوبی را برای افزایش تحرک در ناوگان سنگین و فوق سنگین خود انجام داده و دستاوردهای خوبی را هم در این راستا معرفی و ارائه کرده است. خودروهای کیان و ذوالفقار و تانکبرهای سلیمان در سه نسل از مهمترین کارهای نیروی زمینی ارتش در این راستاست. نکته جالب تر این مراسم این بود که در مجموع 500 خودروی تاکتیکی به ناوگان نیروی زمینی ارتش ملحق شده است.
امیر سرتیپ دوم حسن علیپور معاون آماد و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مراسم الحاق دستاوردهای بازسازی و تقویت شده به این نیرو گفت که یکی از دستاوردهای شاخص ما در حوزه تانکبرها؛ کیان 700 است که در هیچ جای دنیا وجود ندارد و بیش از 10 ماه برای آن زمان صرف شده است.
توان بالای نیروی زمینی ارتش در بازسازی و تقویت خودروهای از کار افتاده
جالبترین نکتهای که در این مراسم به چشم میخورد این بود که تمام این محصولات از قطعات و وسایلی تهیه شده است که هیچ کاربردی نداشتهاند و با استفاده از توان بومی و دانش به روز نیروی زمینی ارتش همان قطعات ضایعاتی و دور ریختنی به خودروهای کاربردی و بسیار ارزشمند تبدیل شده است.
تانکهای ایرانی با چه خودروهایی جابجا میشوند؟
دو خودروی اصلی کیان و ذوالفقار وظیفه انتقال تانکهای ایرانی را برعهده دارند. تانکبرهای سلیمان در سه نوع و خودروهای کیان نیز در سه نوع طراحی و ساخته شده اند که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند.
خودروی کیان 500
خودروی کیان 500 نخستین نسل از خودروهای نیروی زمینی ارتش است که برای حمل تانک های این نیرو طراحی و ساخته شده است.
توان موتور: 500 اسب بخار
تعداد سیلندر: 6 سیلندر
نوع جعبه دنده: 16 سرعته با صفحه کلاچ دوبل
قدرت کشندگی: 200 تن
ظرفیت سوختگیری: 900 لیتر
تانکبرهای متصل شونده: سلیمان 1 و سلیمان 2
خودروی کیان 600
به نظر میرسد که خودروی کیان 600 نیز مشخصاتی شبیه به نسل قبلی خود یعنی کیان 500 و برادر بزرگتر خود کیان 700 داشته باشد. اما هنوز اطلاعات دقیقی درباره آن منتشر نشده است.
خودروی کیان 700
خودروی کیان 700 قویترین خودروی تانکبر نیروی زمینی ارتش است که توان مضاعف حمل خودروهای زرهی مانند تانکها و نفربرهای را به خوبی دارد. اما ویژگی خاص آن توان حمل تانکبر با ظرفیت حمل دو تانک است که سلیمان 3 نام دارد.
قدرت موتور: 700 اسب بخار
قدرت کشندگی: 200 تن
جعبه دنده: 12 دنده
قابلیت حمل: 2 دستگاه تانک 60 تنی
وزن کلی: 17 هزار و 700 کیلوگرم
تعداد محورها: 1+3
ویژگی خاص: نخستین و تنها تانکبر جهان که دو تانک که هر کدام 60 تن وزن دارد را حمل میکند.
تانکبرهای سلیمان؛ بال تانکهای ایرانی در میدانهای مختلف نبرد
تانکبرهای سلیمان در سه نوع و برای استفادههای مختلف در نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده اند.
تانکبر سلیمان 1: استفاده برای یک تانک و دو نفربر
تانکبر سلیمان 2: استفاده برای دو نفربر یا دو تانک اسکورپیون
نیروی زمینی ارتش از کدام دستاوردهای تقویت شده رونمایی کرد؟
تانکبر سلیمان 3: دو تانک فوق سنگین روی هم به وزن 60 تن