آریا جوان

آخرين مطالب

زهره علی‌اکبری: خلوت و سکوت از نقاط قوت صدای فیلم «مامان» است گفتگو

زهره علی‌اکبری: خلوت و سکوت از نقاط قوت صدای فیلم «مامان» است
  بزرگنمايي:

آریا جوان - صداگذار فیلم سینمایی «مامان» می‌گوید میزان صداهای استفاده‌شده در کار نمی‌تواند دلیلی برای تأثیر بیشتر مخاطب باشد و این موضوع مهمی است که خوشبختانه در این فیلم لحاظ شده است.

سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم «مامان» به کارگردانی آرش انیسی یکی از فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود که با وجود نداشتن بازیگر معروف و به‌اصطلاح سلبریتی توانست، رضایت نسبی بینندگان را کسب کند.
فیلم درباره خانواده‌ای است که در زمان جنگ از آبادان مهاجرت می‌کنند و به‌این‌ترتیب، سه دوره از زندگی شخصیت اصلی فیلم که یک «مامان» است را می‌بینیم. بازیگران این فیلم رؤیا افشار، امیر نوروزی، امیر شمس، شقایق شوریان و عرفان ابراهیمی هستند و تهیه‌کننده آن هم مجید برزگر است.
پس از نمایش فیلم در برج میلاد، منتقدان و اهالی رسانه نظرات متعددی راجع به این فیلم داشتند. تصویری که از مادر در این فیلم به‌عنوان مامان خانواده ترسیم می‌شود، تصویری به‌شدت ملموس در خانواده است و ازاین‌جهت هم فرزندان و هم مادران به‌خوبی می‌توانند با فیلم ارتباط برقرار کنند. به‌تازگی هم که فهرست نهایی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر اعلام شد، فیلم «مامان» در پنج بخش نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد، نامزدهای بهترین نقش اول مرد، نامزدهای بهترین نقش اول زن، نامزدهای بهترین فیلمنامه و نامزدهای کارگردان اول کاندید شده است.
در کنار کارگردانی و بازی درخور توجه بازیگرهای این فیلم، صداگذاری درست و حفظ سلامت صداها که موجب می‌شود تمرکز مخاطب روی قصه باقی بماند نیز از نقاط قوت فیلم بود؛ به این معنا که صداگذاری صحیح و فکرشده در برخی از سکانس‌های این فیلم به بهتر فهمیده شدن آن صحنه کمک شایانی کرده است.
زهره علی‌اکبری صداگذار فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با اشاره به اینکه فیلم «مامان» یک فیلم واقع‌گراست گفت: در فیلم‌های واقع‌گرا یا رئال نمایش چیزها به گونه‌ای است که در زندگی روزانه اتفاق می‌افتد با کمترین آرایش و یا مفهوم اضافه شده. دلیل این کار هم باورپذیری بیشتر و جلب اعتماد مخاطب به واقعی بودن داستان و شخصیت‌هاست. به عبارت دیگر در این‌گونه فیلم‌ها تمام عوامل باید به بازنمایی موقعیت‌ها و جزئیات به‌طور عینی و دقیق همان‌گونه که در واقعیت وجود دارد بپردازند و به‌طور کلی در خدمت فیلم باشند و از خودنمایی پرهیز کنند. طبیعی است که در بخش‌هایی صدا می‌تواند همراه و هم‌اندازه تصویر باشد و در نماهایی هم به انتخاب صداگذار و کارگردان می‌توان متفاوت از تصویر عمل کرد، ولی در این انتخاب‌ها مدام باید سعی کنی که از مرزهای واقعیت عبور نکنی یا حداقل آن‌گونه مرزشکنی کنی که در دنیای پیرامون مخاطب آشنا باشد و بدون اینکه تمرکز مخاطب از روند کلی فیلم گرفته شود در ناخودآگاه او تأثیر بگذارد.

آریا جوان

علی‌اکبری افزود: این تأثیر، گاه با بالاتر بردن حجم صدای گذر یک کامیون یا اضافه کردن فرکانس‌های بیس آمبیانس در صحنه اتفاق بیفتد که می‌تواند باعث دلهره یا سهمگین کردن فضا شود، گاه هم با حفظ سکوت محض میان دیالوگ‌ها و کاستن آمبیانس‌های موجود در صحنه می‌شود تمرکز روی دیالوگ‌ها و فضای احساسی بین شخصیت‌ها را تقویت کرد که این کار به نظر من بسیار سخت است چون در ابتدایی‌ترین مرحله باید صدای ضبط‌شده در صحنه در حد قابل قبولی اصلاح و ترمیم شود. در مرحله بعدی که صداگذاری و فضاسازی صوتی شروع شد باید مراقب باشیم که از چه صداهایی استفاده می‌کنیم که علاوه بر گرم کردن تصویر و فضاسازی جغرافیایی، سکوت و سلامت صحنه هم حفظ شود. در چنین شرایطی با اضافه کردن کوچک‌ترین المان صوتی می‌شود تأثیر دوچندان در ناخودآگاه مخاطب گذاشته شود.
صداگذار فیلم «مامان» ادامه داد: مثلاً در فیلم مامان در سکانس عروسی و جایی که فریدون (شخصیت پسر بزرگ‌تر) به مامان چیزی را می‌گوید که باعث بهت و ناراحتی او می‌شود، بقیه صداهای زمینه حذف شده و فقط صدایی شبیه به کل کشیدن زنان را به صورتی دفرمه شده و ذهنی می‌شنویم که این باعث نزدیک شدن ما به شخصیت مامان و احساس جدا افتادگی او از محیط و فرزندانش می‌شود. ولی اصلی که باید مدام به خودمان متذکر شویم این است که «نمی‌خواهید صداگذاری و کار شما دیده و شنیده شود» و در عوض باید تمام توجه و تمرکز روی بالا بردن نتیجه کلی کار باشد. در این پروسه درک صاحبان فیلم (کارگردان و تهیه‌کننده) از مقوله صداگذاری و شناخت درست از تأثیر صدا بسیار اهمیت دارد چرا که توافق دوطرفه بین طراح صدا و کارگردان است که می‌تواند موجب یک نتیجه درست شود.
وی در پایان تأکید کرد: خوشبختانه من در این فیلم با کارگردان دقیق و خوش‌ذوقی همراه بودم که با درک درست نسبت به صدا و تأثیر این فضاسازی خلوت بر کل فیلم، باعث دلگرمی من می‌شد. درک این که کمیت و میزان صداهای استفاده‌شده در کار نمی‌تواند دلیلی برای تأثیر بیشتر مخاطب باشد موضوع مهمی است که خوشبختانه در این فیلم لحاظ شده است. هم آرش انیسی به‌عنوان کارگردان و هم مجید برزگر به‌عنوان تهیه‌کننده این اثر سینمایی، بسیار در این نتیجه مؤثر بوده‌اند و با اعتمادشان به من به‌عنوان یک صداگذار جوان و نگاه جدی و سخت‌گیرانه‌ای که نسبت به صدا دارند در بالا بردن کیفیت خروجی صدای فیلم به من کمک کردند و این خلوت و سکوتی که از آن به‌عنوان نقطه قوت صدای فیلم یاد می‌شود نتیجه یک هم‌فکری و هم سلیقگی بین من و کارگردان و حتی بقیه عواملی است که در مراحل تولید و ضبط فیلم هم این سادگی را در نهایت دقت و فروتنی به کار بردند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/575540/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط هلال احمر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران