آریا جوان

آخرين مطالب

ابتکار: در موضوع زنان و خانواده بر اساس برنامه نتیجه محور حرکت می‌کنیم معاونت امور زنان و خانواده

ابتکار: در موضوع زنان و خانواده بر اساس برنامه نتیجه محور حرکت می‌کنیم
  بزرگنمايي:

آریا جوان - معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در موضوع زنان و خانواده با توجه به اهمیت این مساله، بر اساس برنامه نتیجه محور حرکت می‌کنیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در موضوع زنان و خانواده با توجه به اهمیت این مساله، بر اساس برنامه نتیجه محور حرکت می‌کنیم. معصومه ابتکار در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس با حضور استاندار و مدیران استانی برای بررسی روند پیشرفت سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده، که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: بدون تردید این یک تحول بزرگ در راستای اسناد بالا دستی و تکالیفی است که از سوی رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری به عنوان تکالیف اختصاصی بخش زنان و خانواده داریم.
معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه در موضوع زنان و خانواده براساس برنامه نتیجه محور حرکت می‌کنیم، گفت: حرکت برنامه‌ای یک نقطه عطف است، یعنی ما تا الان در موضوع زنان و خانواده اقدامات انتزاعی و برنامه‌های مناسبتی داشته‌ایم اما شاید برای نخستین بار است که مبتنی بر یک برنامه‌ با استفاده از ظرفیت و توان نیروی انسانی و دانشگاهی استان ها، یک سند جامع تنظیم شده و این سند با یک برنامه اجرایی نتیجه محور در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان قرار گرفته است و تکالیف تمام دستگاه‌ها مبتنی بر تقسیم کاری است که مشخص شده است.
وی افزود: دستور کار ما بر اساس اسناد بالادستی و تکالیفی که در این حوزه داریم، تعریف شده است. همچنین سامانه رصد پایش با شاخص های تعیین شده، میزان پیشرفت هر استان را بررسی و مشخص می کند.
ابتکار بیان کرد: رویکرد ما در سطح ملی به ویژه در پروژه‌هایی که با هم همکاری داریم شامل موافقتنامه‌های مشترک یا پروژه‌هایی که در سطح ملی و استانی مشترکا انجام می‌شود است و انتظار داریم که این کار را توسعه دهید.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: طرح گفت و گوی ملی خانواده که با موفقیت در استان فارس اجرا شده، یک نهال است که برای تحکیم خانواده کاشته شده و انتظار داریم با همکاری دستگاه‌های مختلف این نهال به یک باغ زیبای خانواده تبدیل شود.
وی در مورد طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی هم اظهار داشت: این طرح از طرح‌های مهم مشترک ما با استانداری‌هاست که می‌تواند یک الگو برای جوامع در معرض آسیب باشد.
ابتکار اضافه کرد: همچنین اجرای موافقتنامه همکاری این معاونت با ستاد مبارزه با مواد مخدر را نیز آغاز کرده‌ایم و در این همکاری، بحث پیشگیری در قالب 2 طرح موفق ارتقای تاب آوری اجتماعی و گفت و گوی ملی خانواده برای جوامع در معرض آسیب اجرا خواهد شد که بسیار مهم است.
ابتکار، در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: سرمایه انسانی استان فارس از نظر تحصیلات زنان و میزان مشارکت اجتماعی و اقتصادی آنها وضعیت نسبتا خوبی دارد که باید به آن توجه شود.
وضعیت مناسب استان فارس در بسیاری از شاخص های حوزه زنان و خانواده در مقایسه با میانگین کشوری/ توسعه همه جانبه و پایدار با بهره گیری از ظرفیت نیروی انسانی محقق می‌شود/نرخ مشارکت اقتصادی زنان در فارس 16.5 و در کشور 14 درصد است
دکتر عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه توسعه پایدار و همه جانبه با اولویت بخشی به نیروی انسانی محقق خواهد شد، عنوان کرد: نیروی انسانی در قالب دو جنس مونث و مذکر معنا می‌یابد و مستلزم بهره مندی از توان هر دو است.
دکتر رحیمی همچنین به بعضی ازشاخص‌ها و آمار و ارقام حوزه زنان و خانواده استان فارس اشاره کرد و به مقایسه این شاخص‌ها با میانگین کشوری پرداخت.
به گفته وی، درصد خانوار دارای سرپرست زن در استان 13.45 و در کشور 12.7، نرخ مشارکت اقتصادی زنان 16.5 و در کشور 14 درصد، نرخ اشتغال زنان 80.1 و درکشور77.4 درصد، نرخ اشتغال زنان که زنان 15 تا 29 ساله را تشکیل می‌دهد برابر با کشور و نرخ بیکاری زنان 19.9 و در کشور 22.6 ، نرخ بیکاری زنان جوان 15 تا 29 ساله 42.2است که این مهم با نرخ کشور مساوی است.
نماینده عالی دولت در استان فارس ادامه داد: نرخ سالانه ازدواج در این استان نسبت به میانگین کشور پایین تر و 4.5 - و میانگین سن ازدواج 24 است که نسبت به وضعیت کشور نا مناسب تر است.
دکتر رحیمی یادآور شد: میزان طلاق در فارس نسبت به وضعیت میانگین کشور مناسب تر است و در حالی‌که نرخ طلاق فارس عدد 3.7 است اما این نرخ در کشور به عدد 4.3 می‌رسد.همچنین نسبت طلاق به ازدواج در فارس عدد 21.8 و در کشور 25.7 است.
وی بیان کرد: نرخ باسوادی زنان در استان فارس نیز 85.9 و درکشور 84.2 و بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی استان 3.7 و در کشور 4.3 است که وضعیت مناسبی در این حوزه نداریم و نیازمند توجه ویژه است.
استاندار فارس با اشاره به اینکه درصد آسیب‌های اجتماعی در فارس 4 دهم درصد و در کشور 1.8 درصد است، افزود: آمار خودکشی بیش از میانگین کشوری و میزان فرار زنان و دختران از منزل در صدهزار نفرجمعیت است که این میزان در کشور 4.7 درصد است.
نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین به مشارکت سیاسی زنان در استان فارس اشاره کرد و گفت: در استان با توجه به حضور زنان در حوزه‌های تصمیم گیری و فعالیت‌های اجتماعی نسبت به میانگین کشوری از وضعیت مناسب تری برخوردار هستیم.
وی ادامه داد: مشارکت مدنی زنان در فارس نیز 1.8 درصد و درکشور 3.3 است که نیاز به توجه بیشتر دارد.
دکتر رحیمی اظهار کرد: هر میزان اعتبار که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در زمینه طرح‌های پژوهشی و اقدامات مربوط به مناسب سازی وضعیت زنان تامین کند، استان نیز آمادگی دارد به همین میزان اعتبار در قالب طرح‌های پژوهشی و عملیاتی و اجرایی به حوزه زنان و خانواده اختصاص دهد.
وی همچنین به دو طرح مد نظر مجموعه تصمیم گیران استان در سال 99 در حوزه زنان و خانواده اشاره و در این خصوص خاطرنشان کرد: از توان شورای فرهنگ عمومی برای تحقق دو طرح خانواده متعالی و توان افزایی و ارتقای تاب آوری اجتماعی در استان فارس بهره گرفته می‌شود.
استاندار فارس ادامه داد: این دو طرح در شورای فرهنگ عمومی فارس به تصویب رسیده و همه دستگاه‌های اجرایی نیز در راستای اجرای آن کمک خواهند کرد.
به گفته دکتر رحیمی، حدود 53 برنامه آموزشی و پژوهشی و 50 برنامه حمایتی منطبق با مصوبه تقسیم کار ملی شورای عالی انقلاب فرهنگی در طرح خانواده متعالی در قالب یک برنامه مقدماتی تعریف شده است.
وی تصریح کرد که با به کارگیری توان و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و گروه‌های مردمی این طرح به نتیجه خواهد رسید.
استاندار فارس همچنین با تاکید بر این نکته که اجرای این طرح‌ها منجر به کاهش معضلاتی در حوزه خانواده و زنان خواهد شد، گفت: یقین دارم با توجه به روحیه فرهیختگی و فرهنگی و همچنین اعتقاد و التزامی که به شرع مقدس اسلام در فارس وجود دارد، تلاش‌های خوبی توسط مجموعه همکاران دستگاه‌های اجرایی در مورد رفع مشکلات حوزه خانواده و بانوان انجام خواهد شد.
همچنین زهرا جواهریان، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس با بیان اینکه استان فارس یکی از استان‌های همراه ما در حوزه زنان و خانواده است، گفت: فارس دومین استان کشور است که سند ارتقای وضعیت زنان و خانوار را به‌تصویب رساند.
او با ابراز اینکه یک بخش از این سامانه رصد استان‌ها در اجرای سند ارتقای وضعیت زنان و خانوار است که سبب ایجاد رقابت و تسری کار‌های ویژه به استان‌های دیگر می‌شود عنوان کرد: این سامانه همزمان با 15 بهمن روز زن رونمایی می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری افزود: ابتدای امسال بودجه‌ای برای سامانه رصد و پایش و اشتغال زنان سرپرست خانوار به‌ویژه در استان فارس اختصاص دادیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/581159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

اُبهت دیدنی شیر در برابر دسته ای از کفتارها

جزیره مونت سن میشل در شمال غربی فرانسه

دوستیِ خاله خرسه به روایت تصویر

پریدن صدها پنگوئن به داخل آب از ارتفاع 20 متری

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

استرس را چگونه مدیریت کنیم؟

تو روزای بدم کنارم نبودی

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

میم مثل ماه، میم مثل مادر

ستاره آرسنال: خبری از تمدید نیست

صعود ملی‌پوش کایاک ایران به فینال قهرمانی آسیا قایقرانی

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود

فشار شدید روی آنچلوتی

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

با این 7 ترفند در بهار پوستت را درخشان نگهدار!

سوءاستفاده از فرزند برای بازگرداندن زن به زندگی

نحوه برخورد با همسری که روز تولد یا سالگرد ازدواج را فراموش می کند

ادعای اکسیوس: اسرائیل در نظر داشت دوشنبه شب به ایران حمله کند، اما تصمیم گرفت فعلا صبر کند

لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند، نباید در این دام بیفتیم

اختلاف‌نظر میان رهبران اروپایی در خصوص تحریم سپاه

امیر موسوی: جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

رئیس موسسه «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

افشاگری مجری زن صداوسیما از بدقولی یک نماینده ردصلاحیت شده مجلس

دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد

امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است

گران ترین خانه جهان را بشناسید + عکس

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آیا واقعاً می‌توانیم مانند فیلم‌ها روی قطار در حال حرکت بدویم؟

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

ناصرالدین شاه در «حرمسرا»؛ چهار عکس تاریخی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»