آریا جوان

آخرين مطالب

رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز زن: مکتب، مرام و اعتقاد ما، جایگاه برتری برای مرد قائل نیست و برتری در تقوی، علم، کار وکوشش و جهاد است معاونت امور زنان و خانواده

رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز زن: مکتب، مرام و اعتقاد ما، جایگاه برتری برای مرد قائل نیست و برتری در تقوی، علم، کار وکوشش و جهاد است
  بزرگنمايي:

آریا جوان - رئیس جمهور با بیان اینکه مکتب، مرام و اعتقاد ما، جایگاه برتری برای مرد قائل نیست و برتری در تقوی، علم، کار وکوشش و جهاد است، تاکید کرد که دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای ارتقاء بیش از پیش جایگاه زنان در جامعه انجام داده به گونه ای که امروز 25

رئیس جمهور با بیان اینکه مکتب، مرام و اعتقاد ما، جایگاه برتری برای مرد قائل نیست و برتری در تقوی، علم، کار وکوشش و جهاد است، تاکید کرد که دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای ارتقاء بیش از پیش جایگاه زنان در جامعه انجام داده به گونه ای که امروز 25
مکتب، مرام و اعتقاد ما، جایگاه برتری برای مرد قائل نیست و برتری در تقوی، علم، کار وکوشش و جهاد است/ زنان در تعیین سرنوشت آینده کشور و جامعه ما، همپای مردان هستند/حق گرفتنی است و زنان حقشان را در انقلاب اسلامی بازستاندند/امروز 25 درصد مدیریت های میانی و عالی در اختیار خانم ها است / در هر انتخاباتی اگر زنان تصمیم بگیرند و وارد صحنه شوند، منتخب آنها پیروز می شود/استحکام خانواده یکی از بالاترین ارزشها و بزرگترین وسیله امنیت جامعه است
رئیس جمهور با بیان اینکه مکتب، مرام و اعتقاد ما، جایگاه برتری برای مرد قائل نیست و برتری در تقوی، علم، کار وکوشش و جهاد است، تاکید کرد که دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای ارتقاء بیش از پیش جایگاه زنان در جامعه انجام داده به گونه ای که امروز 25 درصد مدیریت های میانی و عالی در اختیار خانم ها است.
زنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و انقلاب نیز نقش مهمی در فعالیت و طی مسیر تعالی زنان داشته و دارد
زنان منشاء خیرات و برکات در جامعه هستند و بی تردید خداوند جامعه انسانی را به گونه ای آفریده که زنان و مردان مکمل یکدیگرند
تلاش دولت و نظام مستحکمتر کردن خانواده‌ها است
خانواده‌ها و به ویژه خانم‌ها در دوران کرونایی واقعا یک مسوولیت بسیار سنگینی در حفظ نشاط و زندگی بچه ها بر دوش دارند
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه با تبریک میلاد با سعادت دخت گرامی پیامبر اسلام(ص) و روز زن و مادر، اظهارداشت: زنان منشاء خیرات و برکات در جامعه هستند و بی تردید خداوند جامعه انسانی را به گونه ای آفریده که زنان و مردان مکمل یکدیگرند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه "زنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و انقلاب نیز نقش مهمی در فعالیت و طی مسیر تعالی زنان داشته و دارد"، گفت: حق گرفتنی است و زنان حقشان را در انقلاب اسلامی بازستاندند و امروز زنان در تعیین سرنوشت آینده کشور و جامعه ما، همپای مردان هستند و بی تردید در هر انتخاباتی اگر زنان تصمیم بگیرند و وارد صحنه شوند، منتخب آنها پیروز می شود.
رئیس جمهور با اشاره به تقارن میلاد حضرت فاطمه با ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در انقلاب اسلامی از یک طرف زنان نقش مهمی در پیروزی انقلاب داشتند و از طرف دیگر پیروزی انقلاب نقش مهمی در ارتقای فعالیت‌ها و پیمودن مسیر تعالی از سوی زنان داشت. هم زنها به انقلاب خدمت و کمک کردند و هم انقلاب به خانم‌ها کمک کرد.
دکتر روحانی همچنین با اشاره به حضور موثر و پررنگ زنان در عرصه‌های مختلف دفاع از انقلاب اسلامی و نیز دفاع مقدس افزود: در باور و اعتقاد دینی ما خداوند به صراحت در قرآن بیان می‌کند که همه آنهایی که در راه جامعه و در راه خداوند فعالیت می‌کنند، فارغ از اینکه زن باشند یا مرد، اجر و مزد برابری دارند.
رئیس جمهور اظهار داشت: در منطق ما خداوند جامعه انسانی را طوری آفریده که مرد مکمل زن و زن مکمل مرد است. ما دارای مکتب و مرام و منطق و اعتقادی هستیم که جایگاه برتر به عنوان جنسیت برای مرد قائل نیست.
دکتر روحانی با اشاره به افزایش قابل توجه نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی این زمینه کاملا مهیا شد که خانم‌ها به صحنه بیایند و امروز جامعه می‌بینیم در بخش آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، دانشگاه‌ها و علم، فناوری، مشاغل، فضای مجازی و دولت الکترونیک و عرصه‌های دیگر حضور زنان چقدر موثر و سازنده و پررنگ است و گسترش فضای مجازی نیز نقش‌آفرینی اجتماعی و اقتصادی زنان را بیش از گذشته تسهیل کرده است.
رئیس جمهور با یادآوری اینکه یکی از قول‌ها به مردم از آغاز این بود که نسبت به احقاق حقوق خانم‌ها تلاش خواهیم کرد، گفت: از 7 سال و نیم پیش تا حالا وقتی مقایسه می‌کنید می‌بینیم که قبل از این دولت در بخش اداره کشور در استان‌ها، بخش‌ها، فرمانداری‌ها و وزارتخانه‌ها حضور زنان خیلی کم و محدود بود. در این دولت سهم زنان از مدیریت‌های میانی و عالی از 5 درصد به 25 درصد رسیده است.
دکتر روحانی با تاکید بر نقش پررنگ و مهم زنان در مدیریت خانواده و تربیت فرزندان خاطرنشان کرد: این مادرها هستند که وظیفه اصلی تعلیم و تربیت در خانواده را بر عهده دارند. به هر حال درباره زبان گفتاری کسی نمی‌گوید زبان پدری و همه می‌گویند زبان مادری، چون مادرها هستند که به بچه‌ها حرف و سخن گفتن را یاد می‌دهند.
رئیس جمهور اضافه کرد: این مادران هستند که پایه‌های شخصیت فرزندان را شکل می‌دهند. این مادران هستند که ایجاد استحکام در خانواده به عنوان موضوعی مهم و خاص را بر عهده دارند. استحکام خانواده یکی از بالاترین ارزش‌ها و بزرگترین وسیله امنیت جامعه است. خانواده‌ای که استحکام دارد و امنیت واقعی در آن وجود دارد، آرامش واقعی را به اعضای خانواده و از جمله پدر و مرد خانواده نیز منتقل می‌کند.
دکتر روحانی با بیان اینکه حدود 2 هفته دیگر یکسال از زمانی که اولین موارد ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند می‌گذرد، اظهار داشت: در زمینه مقابله با شیوع کرونا نیز این زنان بودند که چه در مراکز درمانی و چه در خانواده‌ها نقش اصلی و اول را بر عهده داشند.
رئیس جمهور همچنین از همه مادران جامعه و به ویژه مادران شهدا و نیز مادران سرپرست خانوار که امروز وظایف سخت‌تر و سنگین‌تری را بر عهده دارند تجلیل کرد.
متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
امشب، شب بسیار مبارکی است. شب میلاد با سعادت دختر پیامبر اسلام است. حضرت فاطمه زهرا (س) نه تنها به عنوان دخت پیامبر و فاطمه اطهر یک شخصیت والا و دارای جایگاهی بلند است بلکه از لحاظ علم، دانش، مبارزه، فعالیت اجتماعی، تربیت فرزندان برومند، نیز بی‌نظیر است. تعبیری پیامبر اکرم به امیرالمومنین(ع) داشت که فرمود در بعضی از چیزها خداوند امتیازاتی به تو داده که به هیچ کس نداده و حتی خود من آنها را ندارم. یکی از امتیازاتی که پیغمبر ذکر کرد، فرمود خداوند همسری مثل فاطمه اطهر به تو عنایت کرده که هیچ‌کس چنین همسری با این مقام حتی خود من نداشتم. یعنی فاطمه زهرا را بر خدیجه کبری برتری دادند و بعد هم به امیرالمومنین فرمود که خداوند فرزندانی به تو عنایت کرده که هیچ کس آن فرزندان را نداشته، حتی خودِ من و آنگاه از حسن و حسین یاد کردند.
بنابراین فاطمه اطهر یک جایگاه خاص و ویژه‌ای در تاریخ در فعالیت‌های فرهنگی اسلامی، در علم و در دانش دارد. یکی از مدارکی که هر امامی برای امام دیگر به میراث می‌گذاشت، صحیفه حضرت فاطمه اطهر و صحیفه فاطمه بود که کلمات و بیانات حضرت زهرای اطهر(س) بود و امیرالمومنین آنها را نوشته بود.
بنابراین حضرت زهرای اطهر یک جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد و این روز بسیار روز مناسبی است برای نامگذاری به عنوان روز زن، روز مادر و روز همه زن‌هایی که افتخار می‌کنند پیرو راه و مسیر حضرت صدیقه کبری(س) باشند.
امسال ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با میلاد حضرت فاطمه اطهر قرین شده است. در انقلاب اسلامی از یک طرف زنان نقش مهمی در پیروزی انقلاب داشتند و از طرف دیگر انقلاب نقش مهمی در گسترش فعالیت‌‌های اجتماعی زنان داشت. انقلاب باعث شد زنان مسیر تعالی را بهتر از گذشته بپیمایند. هم زن‌ها به انقلاب خدمت و کمک کردند و هم انقلاب به خانم‌ها کمک کرد.
نقش زن‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی بود. در همه تظاهرات باشکوهی که در تهران و در شهرهای مختلف شاهد بودیم، مخصوصا در سال 57 که اوج تظاهرات و حضور مردم عزیز در صحنه و خیابان‌ها بود، زنان دوشادوش مردان حضور داشتند، فعالیت می‌کردند و همان نقشی که مردها برای پیروزی انقلاب بر دوش داشتند، زن‌ها هم بر دوش داشتند. آنها هم شهید دادند، آنها هم در راه انقلاب زندان رفتند و آنها هم شکنجه دیدند. بنابراین انقلاب ما انقلابی بود که همه اقشار و گروه‌ها در آن حضور داشته و فعال بودند. از جمله زنان نقش بسیار بزرگی را در انقلاب اسلامی داشتند. زنان در همه مراحل انقلاب از آغاز، از 15 خرداد گرفته که با حضور زن‌ها در اجتماع بزرگ مردم در مبارزه‌ای که در روز 15 خرداد در تهران، در قم و دیگر شهرها انجام شد، تا روز پیروزی انقلاب در 22 بهمن 57، همه جا حضور داشتند.
بعد از انقلاب هم می‌بینید در همه مراسم، در همه حماسه‌ها زن‌ها حضور دارند. در دفاع مقدس هم زن‌ها حضور فعالی داشتند و امروز هم در صحنه اداره کشور و جامعه حضور بسیار فعالی دارند. نمونه‌هایی از این حضور و نقش‌آفرینی را امروز در تماس با استان‌ها مشاهده کردیم. دیدیم که خانم‌ها نه تنها خودشان فعال هستند، خودشان دارای شغل هستند، بلکه منشاء مشاغل برای ده‌ها و صدها خانواده هستند. کار بسیار ارزشمندی است و نقش بسیار مهمی را خانم‌ها در انقلاب اسلامی ایفا کردند. همانطور که در سرآغاز این برنامه آیه شریفه فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى تلاوت شد، قرآن به صراحت بیان می‌کند که همه آنهایی که در راه جامعه و در راه خداوند فعالیت می‌کنند، خداوند اجر و مزد آنها را ثابت مقرر می‌کند و نگه می‌دارد، چه مرد باشد یا زن.
خداوند مقام مرد و زن را در عمل صالح و انجام کار فردی، کار اجتماعی در کنار همدیگر قرار می‌دهد و دین ما اسلام اینطور است. بعضی از ادیان -البته ادیان آسمانی همه به زنها احترام کردند- آنچه از آنها باقی مانده که از دیدگاه ما اینها تحریف شده است، می‌بینید در بعضی از آنها می‌گوید باعث اغفال آدم در بهشت همسرش بود. یعنی شیطان آمد همسر آدم را اغفال و گمراه کرد و این همسر آدم بود که حضرت آدم را گمراه کرد.
چنین چیزی در اندیشه‌های اسلامی اصلا نداریم. اگر هم آنجا وسوسه شیطانی در بهشت هست، آنچه در قرآن هست فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ، می‌گوید شیطان هر دو را وسوسه کرد و هر دو مرتکب کاری شدند که از بهشت خارج شدند. یعنی آنجا هم باز انت و زوجک، هم آدم و هم همسرش را در کنار هم قرآن مجید قرار می‌دهد.
پس منطق ما این است که زن‌ها منشاء خیرات و برکات در جامعه هستند و بی تردید خداوند جامعه انسانی را طوری آفریده که مرد مکمل زن و زن مکمل مرد است. آن تعبیری که قرآن برای همسران می‌‌کند و می‌گوید هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ، قرآن مجید مساله را مطرح می‌‌کند و می‌گوید همسران، زن‌ها به عنوان لباس برای مردها هستند و مردها لباس برای زن‌ها هستند. هم وسیله حفاظت، هم وسیله حفظ حیثیت و همه چیز را در کنار هم قرار می‌دهد.
پس ما دارای مکتب و مرام و منطق و اعتقادی هستیم که جایگاه برتر به عنوان جنسیت برای مرد قائل نیست و بی تردید از لحاظ منطق اسلام آنچه باعث برتری هست علم است، تقوا است، کار و کوشش و جهاد است. حال ممکن است در این راه زن برتر باشد یا مرد برتر باشد، هیچ فرق نمی‌کند. استعدادی که خداوند برای مقام و عظمت و رشد انسانی به مردها داده، عیناً به زن‌ها داده است. یعنی زن‌ها همان رشد و همان مقام و همان مدارج فضیلت را می‌توانند طی کنند و هیچ تفاوتی وجود ندارد.
البته مردها ویژگی‌های خاصی دارند و زن‌ها هم یک ویژگی‌های خاص دارند. اساس خلقت بر این است. بر همان مبانی هم احکام و مقررات دینی و اسلامی و قانونی آمده است. بر مبنای جایگاه و ویژگی‌هایی که این دو بخش دارند، هر دو هم همان مقام بلند انسانی را دارند. خداوند رجال را نمی‌گوید و لقد کرمناالرجال، می‌فرماید، وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ ، یعنی مرد و زن همه دارای کرامت و مقام انسانی مشابه یکدیگر هستند.
بعد از انقلاب خدمات زیادی انجام گرفت. زن‌ها واقعا در صحنه سیاست و در صحنه جامعه حضور فعالی داشتند. اگر زن‌ها در هر انتخاباتی، تصمیم بگیرند با هم وارد صحنه شوند، در هر انتخاباتی باشد آن کسی را که مورد نظر آنها هست، می‌توانند پیروز کنند. 50 درصد جامعه خانم‌ها هستند و در انتخابات‌ها زنان حضور دارند و فعال هستند. هم در رای دادن، هم در تبلیغ کردن، هم در تبیین مسیر و هم برای کاندیداها. الان می‌بینید در انتخابات‌های گوناگون، شورای شهر و روستا، مجلس، در هر انتخاباتی، در ریاست جمهوری، حضور زن‌ها بسیار پررنگ است و نقش آنها نقش بسیار زیادی است. این بسیار مهم است. یعنی در سرنوشت آینده کشور زنان جامعه ما هم پای مردان هستند.
اصلا در دنیا هم این شرایط حضور زن‌ها در انتخابات و در سیاست و اینها خیلی تاریخ طولانی ندارد. یعنی در کشورهای اروپایی هم در همین قرن بیستم بود که این تحولات ایجاد شده است. من از یکی از حقوقدانان سوئیس پرسیدم که اینجا زن‌ها از چه تاریخی در انتخابات حضور پیدا کردند و رای دادند؟ گفت از سال 1974. سال 1974 با انقلاب ما 4، 5 سال فاصله دارد. خیلی فاصله نیست. سوئیس به هر حال یک کشور اروپایی و متمدن است. یعنی آنطور نیست که در کشورهای دیگر هم بگوییم در قرون گذشته زن‌ها به همه حقوقی که حق‌شان بوده دست یافتند.
در کشور ما هم بعد از انقلاب اسلامی این زمینه کاملا مهیا شد که خانم‌ها به صحنه بیایند و البته حق معمولا گرفتنی است و اینطور می‌گویند حق را باید گرفت و خانم‌ها هم واقعا حق‌شان را بازستادند. به جامعه آمدند، حمایت کردند، بحث کردند و همین امروز این شرایطی که در جامعه می‌بینیم در بخش آموزش و پرورش، در بخش بهداشت و درمان، در بخش دانشگاه‌ها و علم، در بخش فناوری، در بخش مشاغل، خانم‌ها حضور موثری داشتند. این روزها که فضای مجازی و دولت الکترونیک و شرایط خاص اقتصاد دیجیتال هم مهیا شده است، زن‌ها خیلی خوب و راحت‌تر از گذشته می‌توانند از این فضا استفاده کنند. امروز زنان در مشاغل خود، در همین صنایع دستی، در بسیاری از روستاها و شهرها از طریق همین فضای مجازی، محصولات خود را حتی به خارج از کشور می‌فروشند، به داخل می‌فروشند، به بازارهای مختلف می‌فروشند. یک فضای بسیار خوبی برای خانواده‌ها، حتی برای فعالیت در خانه ایجاد شده است. خانم‌هایی هستند که از طریق همین اقتصاد دیجیتال، در داخل خانه کار می‌کنند. یک اتاقی از خانه خود یا یک بخشی از اتاق را به فعالیت خود اختصاص دادند. حال صنایع دستی است، اقتصاد دیجیتال است، هر بخشی که هست، امروز خانم‌ها حضور دارند و حضور فعال دارند و این حضورشان بسیار ارزشمند است.
در دولت یازدهم و دوازدهم یکی از قول‌های ما از آغاز به مردم این بوده که نسبت به احقاق حقوق خانم‌ها تلاش خواهیم کرد تا بتوانند به آن حقوقی که از لحاظ شرعی و از لحاظ قانونی حق آنهاست، دستیابی راحت‌‌تری داشته باشند. شما از 7 سال و نیم پیش تا حالا وقتی مقایسه می‌کنید -همین‌جا هم آمار و ارقامی که ارائه شد نشان داد- می‌بینید که به هر حال قبل از این دولت در بخش اداره کشور در استان‌ها، بخش‌ها و فرمانداری‌ها حضور زنان و عدد خانم‌هایی که فعال بودند خیلی کم و محدود بود. در این دولت می‌بینیم که در بسیاری از استان‌ها در استانداری‌ها، در فرمانداری‌ها، در بخشداری‌ها زنان کاملا فعال هستند. در وزارتخانه‌ها فعال هستند.
از اول دولت تاکیدم به همه وزرا این بود که حداقل باید یکی از مشاورین و معاونین شما از خانم‌ها باشند و در هر وزارتخانه‌ای حداقل دو نفر خانم را در سطح مدیریت عالی باید بیاورید. این کار انجام گرفته و همین امروز این آمار اعلام شد که در سطح معاونین وزرا نزدیک 100 نفر، 96 نفر از خانم‌ها حضور دارند و فعالیت می‌کنند.
از ابتدا برنامه‌ این بود که 30 درصد مدیریت میانی و عالی دولت در اختیار خانم‌ها قرار بگیرد و همانطور که سرکار خانم ابتکار در آغاز این جلسه بیان کردند، در آغاز دولت در مدیریت میانی و عالی سهم خانم‌ها 5 درصد بود و ما از اول گفتیم این 5 درصد باید 30 درصد شود. امروز به 25 درصد رسیدیم حدود 25 درصد مدیریت‌های میانی و عالی از آنِ خانم‌هاست. حال در این 6 ماه هم می‌شود تلاش کرد و واقعا به 30 درصدی که از ابتدا برنامه دولت بوده دست پیدا کرد. این کار بسیار بزرگ و مهمی است که انجام گرفته است.
نقش خانم‌ها یک نقش ویژه‌ای است. غیر از فعالیت، غیر از مدیریت، غیر از کارها و مشاغلی که امروز مطرح است، در خانه کار سنگینی بر عهده خانم‌‌ها هست. مخصوصا خانم‌هایی که مادر می‌شوند، خیلی بار سنگینی بر دوش دارند. در بخش پرورش فرزندان و اداره خانه، همانطور که در روایات آمده واقعا ریاست خانه به عهده زن هست. آنها هستند که خانه و خانواده را اداره می‌کنند. بخش بزرگی از مهر و محبت و صمیمت و استحکام خانواده بر دوش خانم‌هاست. آنها هستند که این کار را انجام می‌دهند. تعبیری که امام راحل(ره) داشت می‌گفت که مردها از دامن مادران به معراج می‌روند، از دامن مادران است که تا عرش خدا و تا معراج حق می‌توانند پرواز کنند. نقش مادرها در داخل خانه، از لحاظ تربیت فرزندان یک نقش ویژه‌ای است. اینجا خانم‌ها یک امتیاز ویژه‌ای دارند و یک مسئولیت سنگین بر دوش آنها هست.
در بخش آموزش بچه‌ها هم همینطور است. مقصود من دبستان و دبیرستان نیست که آنجا هم خانم‌ها خیلی فعال هستند و نقش بسیار زیادی دارند. در آموزش فرزندان که از کودکی آغاز می‌شود، این مادرها هستند که نقش اصلی را بر عهده دارند. به هر حال کسی نمی‌گوید زبان پدری او این است، می‌گویند زبان مادری او این است، چون مادرها هستند که به بچه‌ها حرف و سخن گفتن را یاد می‌دهند و زبان، زبان مادری می‌شود، نه زبان پدری.
اساساً خانم‌ها نقش بسیار زیادی در آموزش دارند و در مهارت آموزی بچه‌ها. مهارت‌هایی که بچه‌ها پیدا می‌کنند، از اولین قدم‌ها، توسط مادرهاست. این از داخل خانه‌ها شروع می‌شود، تا بعد برسد به مهد کودک یا پیش دبستانی یا دبستان و آنها مراحل بعدی است. اما مراحل اولیه که شکل‌گیری شخصیت بچه‌ها از همان آغازین روزهای زندگی‌شان شروع و آغاز می‌شود، تا سن 4 سال و 5 سال و 6 سال، نقش اصلی شکل‌گیری شخصیت بر عهده مادران است. از 6 سال به بعد بچه‌ها وارد دبستان می‌شوند و تحصیلات ابتدایی خود را آغاز می‌کنند، اما شخصیت اصلی کودکان تا 6 سال هست که به وجود می‌آید و در این 6 سال نقشی که خانه و مادرها دارند، نقش بسیار زیادی است، به همین دلیل استحکام خانواده برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد.
امروز بحمدالله تلاش نظام این است –حالا اینکه در مقام عمل چه مقدار موفق هستیم به کنار- تلاش دولت، تلاش نظام بر این است که خانواده‌ها مستحکم باشد. استحکام خانواده یکی از بالاترین ارزش‌ها و بزرگترین وسیله امنیت جامعه است. خانواده‌ای که مستحکم است، امنیت واقعی دارد. هم شب و هم روز راحت است. مرد هم وقتی آرامش پیدا می‌کند که وارد خانه می‌شود. آنجا آرامش واقعی هست. بنابراین در یک امنیت واقعی نقش خانم‌ها، نقش بسیار بالا و بلندی است.
در پایان باید به این نکته هم اشاره کنم که سالی که بر ما گذشت، سال بسیار سختی بود. الان در بهمن هستیم، آخر بهمن پارسال بود که ورود کرونا به کشور برای ما روشن و اعلام شد و الان هم نیمه تقریبا بهمن هستیم. دو هفته دیگر به یک سال می‌رسیم. حدود یک سال است که با مساله کرونا مواجه شدیم و شرایط بسیار سختی برای همه دنیا به وجود آمد که برای ما به خاطر تحریم و به خاطر مسائلی که داشتیم، بیشتر سخت بود.
ببینید بار این کرونا چه مقدار بر دوش خانم‌هاست. از بیمارستان‌ها گرفته، شروع کنیم در کادر درمان که پرستاران عزیز هستند. البته پرستاران از مردها هم هستند، ولی عمدتا خانم‌ها پرستار هستند و فعال هستند. بار سنگینی را بر دوش گرفتند. عده‌ای از آنها در راه و مسیر خدمت شهید شدند و بقیه آنها امروز هم فعال هستند. این در بیمارستان؛ در خانه‌ها هم همینطور است. بچه‌ها قبلا مدرسه می‌رفتند. صبح تا ظهر یا بعد از ظهر به مدرسه می‌رفتند و از مدرسه هم که می‌آمدند ناچار بودند بنشینند و تکالیف مدرسه را انجام دهند و سرشان گرم بود. امروز درست است از طریق شبکه شاد یا از طریق تلویزیون آموزش را تعطیل نکردیم، اما وضعیت خیلی متفاوت است. به هر حال بچه‌ها در خانه هستند و الان بار آموزش، مخصوصا دوران ابتدایی، معمولا بر دوش مادرهاست که در این دوران کرونایی، این واقعا یک مسئولیت بسیار سنگین بر دوش خانواده‌ها و به ویژه بر دوش خانم‌ها است. نشاط بچه‌ها، زندگی بچه‌ها، آموزش بچه‌ها خیلی مهم است. به هر حال دو تا، سه تا بچه در خانه که همه هم باید به مدرسه می‌رفتند و حالا همه در خانه هستند. فضا محدود است و در این فضای محدود باید هم زندگی کنند، هم باید نشاط داشته باشند، هم باید خانه را اداره کنند. خانم‌ها در دوران کرونا هم بار سنگینی را به عهده گرفتند و از این نظر تبریک می‌گوییم به خانم‌ها به خاطر اینکه کار بسیار بزرگی را در این یک سال گذشته به عهده داشتند.
در کلام آخر باید تجلیل کنیم از مادران عزیز و گرامی جامعه، فردا هم روز زن است و هم روز مادر. مادرها انصافا یک وظیفه بسیار سخت و سنگینی را در طول تاریخ بر عهده داشتند. بعضی‌ها به صورت مضاعف، آن مادرهایی که شهید دادند به صورت مضاعف وظیفه سخت و سنگینی بر دوش داشتند.آن مادرانی که امروز سرپرست خانواده هستند، وظایف سخت و سنگین‌تری بر دوش دارند. درود می‌فرستیم به روان پاک همه مادرانی که از این دنیا رفته‌اند و سلام و درود می‌فرستیم به همه مادران عزیزی که امروز در جامعه ما فعال هستند و بار سنگین تربیتی و استحکام خانواده را بر عهده دارند.
انشاءالله عید میلاد با برکت حضرت صدیقه کبری، ایام مبارک فجر، روز زن و روز مادر برای همه زنان جامعه ما و برای همه ملت عزیز ما انشاءالله مبارک باشد.
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/581225/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

اتفاق بی سابقه در بازی صنعت نفت و پرسپولیس

بدشانسی صنعت نفت در دقیقه 90؛ شوت محکم تهیدست به تیرک دروازه پرسپولیس خورد

صحبت های جالب گزارشگر صدا و سیما درباره فوتبال آبادان و حمایت از این تیم

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - 3 پرسپولیس

ستارگان دفاعی پرسپولیس با ده گل!

صداقت: بدشانسی‌های نساجی بالاخره تمام می‌شود

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

با کودک مثل خودش صحبت کنید

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

پورمختار: تلقی احمدی نژاد از «کشور» بودن اسرائیل درست نیست

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

پدافندهایی که مغلوب موشک ایرانی شدند

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

واقعیتی تلخ از دشمنی شیطان با انسان

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان