آریا جوان

آخرين مطالب

کشتی یونانی در کیش گردشگری

کشتی یونانی در کیش
  بزرگنمايي:

آریا جوان - کشتی یونانی که از مهمترین جاهای دیدنی کیش محسوب می شود، معمولا هنگام غروب آفتاب سوژه عکاسان می شود. این کشتی یکی از نمادهای جزیره کیش است و معمولا گشت های شهری جزیره به آنجا ختم می شود. کشتی در سال 1996 در جنوب غربی جزیره به گل نشسته و هنوز که هنوز است همانجاست. تا جاییکه به یکی شاخص های شهری و بناهای جذاب تبدیل شده است. این کشتی که ساخت بریتانیاست، بسیار پر ابهت است و نشانه اقتدار ایران و خلیج همیشه فارس است. آدرس کشتی یونانی کیش : جنوب غربی جزیره کیش، خیابان غروب کیش، میدان غروب، پارک ساحلی کشتی یونانی کشتی یونانی در کیش سر گذشت کشتی یونانی جزیره کیش کشتی های زیادی هستند که بر روی موج های سهمگین دریاها به جلو حرکت می کنند و هیچ واهمه ای از طوفان ندارند. بر روی آبی بی کران دریا ، زیر نور زرد رنگ خورشید بی پروا از ساحلی به سمت ساحل دیگری در حرکت هستند. هرکدام از این کشتی ها داستانی دارند ، داستانی شنیدنی. کشتی یونانی که در نزدیکی ساحل غربی جزیره ی کیش آرام گرفته نیز داستانی بس جذاب و شنیدنی دارد که همگان از آن مطلع نیستند. سفری خواهیم داشت به جزیره ی کیش و این کشتی را از نزدیک می بینیم. کشتی یونانی بر ساحل خلیج نیلگون فارس آرامیده است … به ساحل غربی جزیره ی زیبای کیش که نزدیک می شویم حسی سرشار از آرامش تمام وجود ما را در بر می گیرد. نسیم ساحلی می وزد و صدای امواج دریا به گوش می رسد ، گویی برایمان آواز می خواند … به دریا که نگاه می کنیم کشتی نگاهمان را مجذوب خود می کند. با خود می گوییم چه شد که این کشتی این گونه اسیر ساحل شده و راهی برای نجات ندارد ؟ کشتی که این گونه اسیر شده است سالیان سال در نزدیکی ساحل آرامیده است. نام او #کشتی یونانی می باشد. امروزه دیگر تاب و توان ایستادگی را ندارد و فرسودگی به جانش افتاده و هر لحظه ممکن است فرو بریزد. به هنگام غروب خورشید در پشت او پنهان می شود. خورشید می داند که دوستش ، کشتی یونانی ممکن است برای همیشه ترکش کند و او می ماند و دریای آبی. تنها بر پهنه ی کره ی زمین. کشتی یونانی شاید تنها باشد ولی هیچوقت رها نشده و گردشگران زیادی برای دیدن او و عکس گرفتن به اسن ساحل می آیند. با کشتی یونانی بیشتر آشنا شویم … این کشتی امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری جزیره ی کیش تبدیل شده است. در 4 مرداد ماه سال 1345 بود که کشتی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست و تا به امروز همان جا مانده است. کشتی یونانی در سال 1322 در گلاسکو توسط شرکت ویلیام همیلتون ساخته شد. زمانی که این کشتی ساخته شد وزنی برابر با 7061 تن و طولی 136 متری داشت. در طول زمان فعالیتش مالکان ایرانی و انگلیسی زیادی داشته است و جالب این جاست که مالک آخر او یک یونانی بود و نام امروزی کشتی به این دلیل کشتی یونانی است. کشتی یونانی نام های زیادی داشته است مانند : امپایر ترومپت ، نچرالیست ، کوروش پارسی ، همدان و زمانی که کشتی غرق شد نام او کولا اف بوده است. ( این نام ها به ترتیب نوشته شده است ). دلیل غرق شدن و به گل نشستن کشتی یونانی هنوز معلوم نیست. برخی می گویند شرکت لویدز انگلیس برای گرفتن مبلغی از شرکت بیمه از قصد باعث شده تا کشتی به گل بشیند. در ادامه اطلاعات بیشتر و تخصصی تری راجع به این کشتی خواهید خواند. کمی در کنار این کشتی تفریح کنید … ساحل زیبای این منطقه و در کنار آن کشتی یونانی منظره ی بسیار زیبایی را بوجود آورده است و می توان تفریحاتی را انجام داد. 1) لذت بردن از غروب خورشید در کنار کشتی یونانی خورشید در حال غروب است و هوا کم کم در حال تاریک شدن است. صدای مرغ های دریایی کمتر به گوش می رسد و آرام آرام سکوت همه جا را در بر می گیرد. کنار ساحل بر روی صخره ها و یا شن های ساحل می نشینید. صدای امواج به گوش می رسد ، خورشید به آهستگی پایین می رود. چه دیدنی است کشتی یونانی در این زمان از روز. آسمان سرخ و نارنجی است و سکوت حکمفرما. زیبایی در همه جا موج می زند و حسی سرشار از آرامش را تجربه می کنید. نسیم خنک صورت شما را نوازش می کند. این ساحل ، ساحل غربی جزیره ی کیش ، خانه ی کشتی یونانی است. مردم در کنار کشتی یونانی به هنگام غروب 2) عکاسی از کشتی بسیاری از عکاس های حرفه ای به این ساحل می آیند و تصاویری فوق العاده به ثبت می رسانند. کشتی سوژه ی آن ها است و دریا و غروب خورشید عکس ها را بسیار زیبا تر می کنند. اگر علاقه مند به عکاسی هستید به این ساحل سری بزنید. چه حس زیبایی است که به هنگام غروب در ساحل قدم بزنید. شن های نرم زیر پاهایتان ، تابش خورشیدی که به زیر می رود اطرافتان و کشتی یونانی که محزون و تنها به شما نگاه می کند و حضورتان باعث خشنودی اوست. آرام قدم بردارید ، آهسته حرکت کنید. در ثانیه ها غوطه ور شوید و لذت ببرید. کشتی یونانی در زمان فعالیت در کلاس کشتی های باری قرار داشته است. مقدار باری که این کشتی می توانسته حمل کند برابر با 6601 تناژ بر روی عرشه ثبت شده است. درازایی برابر با 131٫9 متر و پهنایی 17٫1 متری داشته است. نیروی محرکه ی کشتی برابر با 510د اسب بخار بوده و پیشرانه ی آن را 3 سیلندر موتور بخار دریایی تشکیل می داده است. در زمان فعالیت های این کشتی حسگر هایی مانند یافتن مسیر ( GPS ) و اکو صدایی درون کشتی تعبیه شده است. امروزه وضعیت کشتی به گل نشسته ثبت شده و غیر قابل بازیابی به حساب می آید. سرگذشت کشتی یونانی در مدت فعالیت … اولین مالک این کشتی وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا بوده است و این وزارت مدیریت و سرپرستی کشتی را در سال 1943 به شرکت لاریناگا استیم واگذار کرد. و بعد از آن در سال 1945 شرکت هریسون مالک او شد. از سال 1943 تا 1946 کشتی یونانی که امپایر ترومپت نام داشت به دولت آفریقای جنوبی کرایه داده شد. در سال 1946 میلادی بود که شرکت چارنت استیم کشتی را خریداری کرد و اسم کشتی را به نچرالیست تغییر داد و اداره آن را با شرکت هریسون بر عهده گرفت. در سال 1959 شرکت ایرانی Lioyd & co Ltd خرمشهر کشتی را خریداری کرد و نام او را به کوروش پارسی تغییر داد. در سال 1965 خط کشتیرانی ایران مالک کشتی یونانی شد و نام آن را به همدان تغییر داد. آخرین مالک کشتی فرانگولیس و کلیافس از یونان بوده اند و نام او را به کولا اف تغییر دادند. باید به این موضوع اشاره کرد که در طول این زمان مدیریت و سرپرستی کشتی بر عهده ی شرکت انگلیسی آشورت لندن بوده است. تاریخچه ، چه شد که به گل نشست … این کشتی در بندری به نام گریناک به ثبت رسید و در سال 1943 و ماه مارس آغاز به کار کرد. در سال 1966 به دنبال به گل نشستن آن از خدمت خارج شد و تا به امروز در نزدیکی ساحل کیش قرار گرفته است. در 25 جولای سال 1966 این کشتی در قسمت جنوب شرقی جزیره ی کیش و در خلیج فارس به گل نشست. یک یدک کش هلندی به نام اورینوکو سعی کرد تا کشتی را از وضعیت به گل نشسته شده خارج کند ولی موفق به انجامش نشد. امروزه شرایط این کشتی به گل نشسته به هیچ عنوان مساعد نمی باشد و قسمت های زیرین آن به دلیل فرسودگی در حال فروپاشی می باشد. کشتی یونانی در کیش اگر امروزه به جزیره ی کیش سفر کنید خواهید دریافت که این کشتی را می توان یکی از مکان های گردشگری این جزیره نامید. سالانه از کشور #ایران و همین طور دیگر کشور ها برای بازدید از این کشتی به جزیره ی کیش سفر می کنند. غروب ساحل در کنار این کشتی بسیار منظره ی زیبایی را بوجود می آورد. آیا تا به حال کشتی یونانی را از نزدیک دیده اید ؟ اگر سفری به جزیره ی کیش داشته اید و کشتی یونانی را از نزدیک دیده اید تجربه ی خود را با ما در میان بگذارید. وداع تلخ کشتی یونانی با جزیره کیش کشتی عظیم‌الجثه یونانی پس از 52 سال ایستادگی در آب‌های نیلگون خلیج فارس، اینک با فروریختن بخش بزرگی از بدنه آن، در آستانه فروپاشی است. شتی یونانی به گل نشسته در کیش که اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری این جزیره زیبا و مرجانی به‌شمار می‌رود به‌دلیل فرسودگی و در اختیار نداشتن امکانات نگهداری از آن، روز‌های پایانی عمر خود را در ساحل کیش سپری می‌کند. این کشتی که با نام کشتی یونانی کیش شناخته می‌شود و مکانی نیز در جزیره کیش با نام این کشتی نام‌گذاری شده است یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این جزیره مرجانی است. اما چند سالی است این کشتی از کمر نیز کشتی شکسته و انتهای آن فرو ریخته است و به تازگی از محل شکستگی مذکور، در حال فرو ریختن است. تاریخچه کشتی یونانیدر خصوص سرگذشت و تاریخچه این کشتی عظیم‌الجثه روایات متفاوتی وجود دارد که از آنچه نقل می‌شود این‌گونه استنباط می‌گردد که در تاریخ 9 مارس 1943 (1322 شمسی) کشتی‌سازی «ویلیام همیلتون» و شرکا، ساخت یک کشتی باربری به نام «امپایر ترومپت» یا «شیپور امپراتور» را در شهر پورت گلاسگو کشور اسکاتلند آغاز کرد. این کشتی پس از اتمام ساختش در آوریل همان سال، به وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا فروخته شد و در اختیار شرکت کشتی «بخار لاریناگا» قرار گرفت. این وسیله تنها 2 سال متعلق به این شرکت بود و در سال 1945 مالکیت کشتی به شرکت «تی اند جی هریسون» واگذار شد. از سال 1943 تا 1946 این کشتی تحت اجاره دولت آفریقای جنوبی بود تا اینکه در سال 1946 شرکت کشتی بخار شرانت آن را خریداری کرد. این شرکت نام «نچرالیست» را بر روی کشتی گذاشت و تصمیم گرفت مدیریت آن را به صاحب قبلی کشتی یعنی تی اند جی هریسون واگذر کند. کوروش ایرانی همان کشتی یونانی در سال 1959 شرکت ایرانی «لوید اند کو خرمشهر» کشتی را با نام «کوروش ایرانی» از آن خود کرد و مدیریتش را بر عهده شرکت «بی اشوورث» و شرکا گذاشت. خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر در سال 1965 این کشتی را خرید و نام « همدان » را برای آن انتخاب کرد. آخرین صاحبان کشتی، دو یونانی به نام‌های «پی جِی فرانگولیس» و «ای آی کلیافز» بودند که در سال 1966 آن را خریدند و نامش را به «کوالا اف» تغییر دادند. در همان سال نیز این کشتی در راه ایران به یونان به گل نشست و به‌دلیل آنکه به هنگام غرق شدن در اختیار یونانی‌ها بود با نام کشتی یونانی معروف شد. سرگذشت کشتی یونانی پس از حضور دائم در کیش تصاویر کشتی یونانی که چهارم مرداد سال 1345 به ساحل ایران در نزدیکی روستای باغو در کیش آمد و به گل نشست و هیچ وقت نتوانست ایران را ترک کند، حالا بعد از این همه سال به برند گردشگری و جدایی‌ناپذیر جزیره تبدیل شده است و تمامی هتل‌ها و مراکز گردشگری وقتی می‌خواهند جزیره کیش را نشان دهند از این تصویر استفاده می‌کنند. کشتی یونانی از وقتی به گل نشست نه مالکانش و نه هیچ شخص دیگری نتوانست آن را جابه‌جا کند به‌همین دلیل در این بخش از جزیره ماند و مدت‌هاست که غروب آن برای گردشگران جذاب است. برخی از افراد خواستند تا به درون آن بروند و اکوسیستم ایجاد شده درون آن را ببینند، اما نتوانستند از حدی جلوتر بروند چراکه خطر ریزش آن به‌دلیل فرسایش بیش از اندازه کشتی به‌واسطه آب شور بر پیکره آن، بسیار زیاد است و بدنه آهنی کشتی را خورده است. نه اجزای این کشتی قابل حمل و قابل فروش بود و نه جابه‌جایی آن… به‌همین دلیل است که سال‌ها در کنار این کشتی زیرساخت‌هایی برای حضور گردشگران ایجاد شده است، از آلاچیق و شترسواری گرفته تا رستوران و سرویس‌های دیگر برای حضور گردشگران. هر چند سال یک بار هم پایداری این کشتی کمتر می‌شود هر بار بخشی از آن فرو می‌ریزد. گردشگرانی که خاطره زیادی با آن دارند وقتی کمر کشتی شکست گریه کردند. چند سال بعد عقب کشتی فرو ریخت. حال بعد از چند سال دیده می‌شود که این بدنه در حال تکه تکه شدن و در نهایت فرو رفتن به داخل آب است، اما کسی نمی‌داند تا چند سال دیگر گردشگران می‌توانند تصاویر آن را ثبت و ضبط کنند و به دیدنش در سواحل خلیج فارس بیایند. کوروش ایرانی این کشتی شاید اگر در نزدیکی جزیره کیش به گل نمی‌نشست هرگز شهرت جهانی نمی‌یافت چراکه سالانه هزاران نفر در کنار ساحل دریای کیش و کشتی یونانی، غروب را به نظاره می‌نشینند و کمتر گردشگر داخلی و خارجی می‌توان یافت که به کیش سفر کرده باشد و عکسی در کنار این کشتی عظیم‌الجثه زنگ ‌آلود در آلبوم یادگاری خود نداشته باشد. اگر چه بسیاری معتقدند که کشتی یونانی نماد کیش نبوده و نمی‌توان به‌عنوان نمادی برای کیش از آن نام برد، اما لذت تماشای غروب خورشید از پشت این کشتی و زیبایی صد چندانی که به غروب خورشید می‌بخشید را نمی‌شود نادیده گرفت و اینکه در طول سال، هزاران نفر به این جزیره مرجانی سفر می‌کنند تا در کنار ساحل زیبای روستای باغو با کشتی یونانی عکس یادگاری بگیرند. مسؤولان این جزیره مرجانی در سال‌های متمادی تلاش کردند تا بتوانند از این جاذبه طبیعی ایجاد شده محافظت کنند، اما همان‌گونه که هزینه خارج کردن آن از گل و لای برای شرکت دارنده این کشتی بسیار بالا بود، محافظت از این کشتی نیز امکان‌پذیر نبود. طی سال‌های گذشته با اجرای نمایش سه بعدی فیلم بر روی کشتی یا همان «تردی مپینگ» تلاش شد تا از این جاذبه استفاده بیشتری شود، اما گویا دیگر راه چاره‌ای برای کشتی یونانی باقی نمانده است و این کشتی عظیم‌الجثه یونانی نفس‌های آخر خود را می‌کشد و در آستانه فروپاشی است. جزیره کیش برای کشتی یونانی تدابیری اندیشیده شود رضا شجاعی یکی از گردشگران جزیره کیش می‌گوید: نمی‌دانم چرا در طول سالیان متمادی برای حفظ و نگهداری این جاذبه گردشگری زیبا تدابیری اندیشیده نشده است. وی افزود: من و خانواده‌ام در هر زمان که به جزیره کیش سفر می‌کنیم حتما از این جاذبه گردشگری دیدن می‌کنیم و فقط می‌توانم ابراز تاسف خود را از فرو ریختن آن اعلام کنم. توپولوف روسی جایگزین کشتی یونانی برای مردم نشد فرهاد رستمی گردشگر همدانی نیز با اشاره به استقبال گسترده گردشگران از کشی یونانی گفت: امیدوارم که مسؤولان این منطقه آزاد و گردشگری واقعا فکری برای نگهداری و جلوگیری از فروپاشی هرچه بیشتر این کشتی پرطرفدار داشته باشند، زیرا هرساله این جاذبه توریستی مورد بازدید هزاران گردشگر ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: هر چند که از چند سال پیش در نزدیکی کشتی یونانی، هواپیمای توپولوف زمین‌گیر شده‌ای دیده می‌شود که توسط سازمان منطقه آزاد کیش در این ناحیه قرار داده شد تا شاید پس از فروپاشی کشتی یونانی بتواند جایگزین مناسبی برای آن باشد، اما به‌نظر نمی‌رسد که این اتفاق رخ دهد و این هواپیمای مسافربری از رده خارج بتواند جایگزین یاد و خاطره زیبای کشتی یونانی و غروب دل انگیز آن در اذهان گردشگران شود. مونسان: نگهداری کشتی یونانی کیش صرفه اقتصادی ندارد علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش را بر عهده داشت در این خصوص گفته بود: با دانشگاه شریف روی موضوع نگهداری از کشتی صحبت شد، اما برآورد هزینه مرمت آن به حدی زیاد می‌باشد که نگهداری از کشتی را توجیه‌ناپذیر کرده است و از مذاکره منطقه آزاد کیش با دانشگاه شریف در این زمینه تنها به همین موضوع اکتفا شد. اما واقعیت را باید پذیرفت، زیرا دیگر کمتر کسی امیدی به ماندن این جاذبه گردشگری در جزیره زیبای کیش دارد و متاسفانه طی سالیان متمادی با وجود خیل عظیمی از گردشگران و دوستداران این جاذبه گردشگری هیچ‌گونه اقدامی برای جلوگیری از فروپاشی کشتی یونانی در کیش انجام نشده است و شاید هم به قول مسؤولان ادوار مختلف منطقه آزاد کیش، نگهداری آن صرفه اقتصادی ندارد. کشتی یونانی یادآور خاطرات سفر به کیش است ماهان مدون مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش در این جزیره اظهار داشت: کشتی یونانی ماهیتا یک کشتی به گل نشسته در سواحل کیش است که به‌دلیل موقعیت قرار گرفتن آن در هنگام غروب خورشید منظره زیبایی از ترکیب غروب در افق، دریای بیکران و کشتی خسته به گل نشسته را خلق می‌کند که سالهاست مورد توجه گردشگران و هنرمندان بسیاری قرار گرفته و به نوعی یکی از نماد‌های جزیره کیش به‌حساب آمده و یادآور خاطرات سفر به کیش برای هم‌وطنان است. وی افزود: لکن در طول زمان به‌دلیل فرسودگی و خوردگی، این سازه فلزی رو به افول نهاده و آسیب‌های بسیاری دیده است. مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش گفت: علاوه بر داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری که برای چگونگی به گل نشستن کشتی ساخته شده و نقل می‌شود، ماجرای نگهداری و حفظ و بازسازی این سازه نیز دارای داستان‌های فراوانی است که متاسفانه بیشتر به افسانه تبدیل شده و روایت‌های مختلفی هر از چند گاه به گوش می‌رسد که عمدتا هم صحت ندارند. مدون تصریح کرد: از شایعه فروش آهن کشتی به فلان سازمان گرفته تا ورود انگلیسی‌ها برای تصاحب بقایای کشتی، داستان‌هایی وجود دارد که بیشتر برای سرگرم کردن بازدیدکنندگان نقل می‌شوند. وی عنوان داشت: کشتی یونانی ماهیتا جزو اموال منقول یک شرکت کشتیرانی یونانی بوده است که به‌دلیل اختلاف پیش آمده بین شرکت بیمه کشتی که یک شرکت انگلیسی بود در خصوص پرداختن خسارت به شرکت مذکور تا سال‌ها دچار اختلاف حقوقی بوده و به نوعی مالکیت اصلی آن محرز نبود و این داستان مربوط به زمانی است که کشتی عملا چهارستون استواری داشت. مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش افزود: به مرور زمان این اختلاف حقوقی عملا به فراموشی سپرده شد و با تخریب و فرسودگی کشتی، دو طرف دعوی عملا از پیگیری موضوع دست کشیده و لیکن موضوع حقوقی کماکان حل نشد. مدون گفت: قاعدتا مدیران وقت سازمان منطقه آزاد کیش تلاش‌هایی برای حل مشکل و امکان بازسازی این جاذبه محیطی کرده‌اند و لیکن همین موضوع عدم قطعیت مالکیت می‌توانست بسیاری در تصمیم‌گیری‌ها خلل ایجاد نماید چراکه ماهیتا سازه، جزو اموال منقول می‌باشد و مالک آن می‌تواند آن را جابجا و یا تخریب نموده به‌عنوان آهن قراضه بفروشد. وی تصریح کرد:، اما امروزه با توجه به اینکه عملا کشتی یونانی باعث شده است در محدوده غروب کیش سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه تاسیسات گردشگری انجام شود و خدمات بسیاری نیز ارائه گردد عملا محدوده را به یک مقصد گردشگری تبدیل نموده و به‌عنوان عامل اصلی جمع کردن این انرژی‌ها می‌بایست به‌عنوان یک میراث ماندگار تاریخی با آن برخورد کرد. این مسؤول بیان داشت: طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای انجام مطالعات در خصوص چگونگی حفظ و مرمت کشتی صورت گرفته است و پیشنهادات مختلفی هم ارائه می‌گردد که کماکان در حال بررسی است و لیکن هنوز به فرمول قابل اعتمادی که راه و روش احیای این کشتی را مشخص نماید نرسیده‌ایم. عمدتا پیشنهادات ماهیاتا تخریب و ایجاد یک سازه جدید است که این امری مطلوب نیست و از نظر گردشگری ترجیح بر این است که همین سازه در حال تخریب بماند تا اینکه بنای یادبودی جدید و بدون هویت تاریخی خلق شود. مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش گفت: در خصوص کاهش تخریب کشتی و لیکن به نتایج قابل قبولی رسیدیم و چنانچه مطالعات تکمیل گردند شاید بتوان با مواد خاصی از تخریب بیشتر کشتی جلوگیری کرد و حداقل آن را به تعویق انداخت. مدون خاطرنشان ساخت: در پایان آن چیزی که مهم است خود کشتی یونانی است که تمام تلاش‌ها برای تداوم حضور آن در جزیره و خلق لذت تماشای غروب آفتاب در کنار آن کشتی است که امیدوارم به‌زودی بتوانیم خبر‌های خوبی در این خصوص به مردم بدهیم.

کشتی یونانی که از مهمترین جاهای دیدنی کیش محسوب می شود، معمولا هنگام غروب آفتاب سوژه عکاسان می شود. این کشتی یکی از نمادهای جزیره کیش است و معمولا گشت های شهری جزیره به آنجا ختم می شود. کشتی در سال 1996 در جنوب غربی جزیره به گل نشسته و هنوز که هنوز است همانجاست. تا جاییکه به یکی شاخص های شهری و بناهای جذاب تبدیل شده است. این کشتی که ساخت بریتانیاست، بسیار پر ابهت است و نشانه اقتدار ایران و خلیج همیشه فارس است.
آدرس کشتی یونانی کیش : جنوب غربی جزیره کیش، خیابان غروب کیش، میدان غروب، پارک ساحلی کشتی یونانی
کشتی یونانی در کیش
سر گذشت کشتی یونانی جزیره کیش کشتی های زیادی هستند که بر روی موج های سهمگین دریاها به جلو حرکت می کنند و هیچ واهمه ای از طوفان ندارند.
بر روی آبی بی کران دریا ، زیر نور زرد رنگ خورشید بی پروا از ساحلی به سمت ساحل دیگری در حرکت هستند.
هرکدام از این کشتی ها داستانی دارند ، داستانی شنیدنی.
کشتی یونانی که در نزدیکی ساحل غربی جزیره ی کیش آرام گرفته نیز داستانی بس جذاب و شنیدنی دارد که همگان از آن مطلع نیستند.
سفری خواهیم داشت به جزیره ی کیش و این کشتی را از نزدیک می بینیم.

آریا جوان

آریا جوان


کشتی یونانی بر ساحل خلیج نیلگون فارس آرامیده است …
به ساحل غربی جزیره ی زیبای کیش که نزدیک می شویم حسی سرشار از آرامش تمام وجود ما را در بر می گیرد.
نسیم ساحلی می وزد و صدای امواج دریا به گوش می رسد ، گویی برایمان آواز می خواند …
به دریا که نگاه می کنیم کشتی نگاهمان را مجذوب خود می کند.
با خود می گوییم چه شد که این کشتی این گونه اسیر ساحل شده و راهی برای نجات ندارد ؟
کشتی که این گونه اسیر شده است سالیان سال در نزدیکی ساحل آرامیده است.
نام او #کشتی یونانی می باشد. امروزه دیگر تاب و توان ایستادگی را ندارد و فرسودگی به جانش افتاده و هر لحظه ممکن است فرو بریزد.
به هنگام غروب خورشید در پشت او پنهان می شود. خورشید می داند که دوستش ،
کشتی یونانی ممکن است برای همیشه ترکش کند و او می ماند و دریای آبی. تنها بر پهنه ی کره ی زمین.
کشتی یونانی شاید تنها باشد ولی هیچوقت رها نشده و گردشگران زیادی برای دیدن او و عکس گرفتن به اسن ساحل می آیند.
با کشتی یونانی بیشتر آشنا شویم …
این کشتی امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری جزیره ی کیش تبدیل شده است.
در 4 مرداد ماه سال 1345 بود که کشتی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست و تا به امروز همان جا مانده است.
کشتی یونانی در سال 1322 در گلاسکو توسط شرکت ویلیام همیلتون ساخته شد.
زمانی که این کشتی ساخته شد وزنی برابر با 7061 تن و طولی 136 متری داشت.
در طول زمان فعالیتش مالکان ایرانی و انگلیسی زیادی داشته است
و جالب این جاست که مالک آخر او یک یونانی بود و نام امروزی کشتی به این دلیل کشتی یونانی است.
کشتی یونانی نام های زیادی داشته است مانند : امپایر ترومپت ، نچرالیست ، کوروش پارسی ، همدان و زمانی که کشتی غرق شد نام او کولا اف بوده است. ( این نام ها به ترتیب نوشته شده است ).
دلیل غرق شدن و به گل نشستن کشتی یونانی هنوز معلوم نیست.
برخی می گویند شرکت لویدز انگلیس برای گرفتن مبلغی از شرکت بیمه از قصد باعث شده تا کشتی به گل بشیند.
در ادامه اطلاعات بیشتر و تخصصی تری راجع به این کشتی خواهید خواند.
کمی در کنار این کشتی تفریح کنید …
ساحل زیبای این منطقه و در کنار آن کشتی یونانی منظره ی بسیار زیبایی را بوجود آورده است و می توان تفریحاتی را انجام داد.
1) لذت بردن از غروب خورشید در کنار کشتی یونانی
خورشید در حال غروب است و هوا کم کم در حال تاریک شدن است.
صدای مرغ های دریایی کمتر به گوش می رسد و آرام آرام سکوت همه جا را در بر می گیرد.
کنار ساحل بر روی صخره ها و یا شن های ساحل می نشینید. صدای امواج به گوش می رسد ، خورشید به آهستگی پایین می رود.
چه دیدنی است کشتی یونانی در این زمان از روز. آسمان سرخ و نارنجی است و سکوت حکمفرما.
زیبایی در همه جا موج می زند و حسی سرشار از آرامش را تجربه می کنید.
نسیم خنک صورت شما را نوازش می کند.
این ساحل ، ساحل غربی جزیره ی کیش ، خانه ی کشتی یونانی است.
مردم در کنار کشتی یونانی به هنگام غروب
2) عکاسی از کشتی
بسیاری از عکاس های حرفه ای به این ساحل می آیند و تصاویری فوق العاده به ثبت می رسانند.
کشتی سوژه ی آن ها است و دریا و غروب خورشید عکس ها را بسیار زیبا تر می کنند.
اگر علاقه مند به عکاسی هستید به این ساحل سری بزنید.
چه حس زیبایی است که به هنگام غروب در ساحل قدم بزنید.
شن های نرم زیر پاهایتان ، تابش خورشیدی که به زیر می رود اطرافتان و کشتی یونانی که محزون و تنها به شما نگاه می کند
و حضورتان باعث خشنودی اوست. آرام قدم بردارید ، آهسته حرکت کنید.
در ثانیه ها غوطه ور شوید و لذت ببرید.
کشتی یونانی در زمان فعالیت در کلاس کشتی های باری قرار داشته است.
مقدار باری که این کشتی می توانسته حمل کند برابر با 6601 تناژ بر روی عرشه ثبت شده است.
درازایی برابر با 131٫9 متر و پهنایی 17٫1 متری داشته است.
نیروی محرکه ی کشتی برابر با 510د اسب بخار بوده و پیشرانه ی آن را 3 سیلندر موتور بخار دریایی تشکیل می داده است.
در زمان فعالیت های این کشتی حسگر هایی مانند یافتن مسیر ( GPS ) و اکو صدایی درون کشتی تعبیه شده است.
امروزه وضعیت کشتی به گل نشسته ثبت شده و غیر قابل بازیابی به حساب می آید.
سرگذشت کشتی یونانی در مدت فعالیت …
اولین مالک این کشتی وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا بوده است و این وزارت مدیریت و سرپرستی کشتی را در سال 1943 به شرکت لاریناگا استیم واگذار کرد.
و بعد از آن در سال 1945 شرکت هریسون مالک او شد.
از سال 1943 تا 1946 کشتی یونانی که امپایر ترومپت نام داشت به دولت آفریقای جنوبی کرایه داده شد.
در سال 1946 میلادی بود که شرکت چارنت استیم کشتی را خریداری کرد و اسم کشتی را به نچرالیست تغییر داد و اداره آن را با شرکت هریسون بر عهده گرفت.
در سال 1959 شرکت ایرانی Lioyd & co Ltd خرمشهر کشتی را خریداری کرد و نام او را به کوروش پارسی تغییر داد.
در سال 1965 خط کشتیرانی ایران مالک کشتی یونانی شد و نام آن را به همدان تغییر داد.
آخرین مالک کشتی فرانگولیس و کلیافس از یونان بوده اند و نام او را به کولا اف تغییر دادند.
باید به این موضوع اشاره کرد که در طول این زمان مدیریت و سرپرستی کشتی بر عهده ی شرکت انگلیسی آشورت لندن بوده است.
تاریخچه ، چه شد که به گل نشست … این کشتی در بندری به نام گریناک به ثبت رسید و در سال 1943 و ماه مارس آغاز به کار کرد.
در سال 1966 به دنبال به گل نشستن آن از خدمت خارج شد و تا به امروز در نزدیکی ساحل کیش قرار گرفته است.
در 25 جولای سال 1966 این کشتی در قسمت جنوب شرقی جزیره ی کیش و در خلیج فارس به گل نشست.
یک یدک کش هلندی به نام اورینوکو سعی کرد تا کشتی را از وضعیت به گل نشسته شده خارج کند ولی موفق به انجامش نشد.
امروزه شرایط این کشتی به گل نشسته به هیچ عنوان مساعد نمی باشد و قسمت های زیرین آن به دلیل فرسودگی در حال فروپاشی می باشد.

آریا جوان

آریا جوان

کشتی یونانی در کیش اگر امروزه به جزیره ی کیش سفر کنید خواهید دریافت که این کشتی را می توان یکی از مکان های گردشگری این جزیره نامید.
سالانه از کشور #ایران و همین طور دیگر کشور ها برای بازدید از این کشتی به جزیره ی کیش سفر می کنند.
غروب ساحل در کنار این کشتی بسیار منظره ی زیبایی را بوجود می آورد.
آیا تا به حال کشتی یونانی را از نزدیک دیده اید ؟
اگر سفری به جزیره ی کیش داشته اید و کشتی یونانی را از نزدیک دیده اید تجربه ی خود را با ما در میان بگذارید.
وداع تلخ کشتی یونانی با جزیره کیش کشتی عظیم‌الجثه یونانی پس از 52 سال ایستادگی در آب‌های نیلگون خلیج فارس، اینک با فروریختن بخش بزرگی از بدنه آن، در آستانه فروپاشی است.
شتی یونانی به گل نشسته در کیش که اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری این جزیره زیبا و مرجانی به‌شمار می‌رود به‌دلیل فرسودگی و در اختیار نداشتن امکانات نگهداری از آن، روز‌های پایانی عمر خود را در ساحل کیش سپری می‌کند.
این کشتی که با نام کشتی یونانی کیش شناخته می‌شود و مکانی نیز در جزیره کیش با نام این کشتی نام‌گذاری شده است یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این جزیره مرجانی است. اما چند سالی است این کشتی از کمر نیز کشتی شکسته و انتهای آن فرو ریخته است و به تازگی از محل شکستگی مذکور، در حال فرو ریختن است.
تاریخچه کشتی یونانیدر خصوص سرگذشت و تاریخچه این کشتی عظیم‌الجثه روایات متفاوتی وجود دارد که از آنچه نقل می‌شود این‌گونه استنباط می‌گردد که در تاریخ 9 مارس 1943 (1322 شمسی) کشتی‌سازی «ویلیام همیلتون» و شرکا، ساخت یک کشتی باربری به نام «امپایر ترومپت» یا «شیپور امپراتور» را در شهر پورت گلاسگو کشور اسکاتلند آغاز کرد.
این کشتی پس از اتمام ساختش در آوریل همان سال، به وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا فروخته شد و در اختیار شرکت کشتی «بخار لاریناگا» قرار گرفت. این وسیله تنها 2 سال متعلق به این شرکت بود و در سال 1945 مالکیت کشتی به شرکت «تی اند جی هریسون» واگذار شد.
از سال 1943 تا 1946 این کشتی تحت اجاره دولت آفریقای جنوبی بود تا اینکه در سال 1946 شرکت کشتی بخار شرانت آن را خریداری کرد. این شرکت نام «نچرالیست» را بر روی کشتی گذاشت و تصمیم گرفت مدیریت آن را به صاحب قبلی کشتی یعنی تی اند جی هریسون واگذر کند.
کوروش ایرانی همان کشتی یونانی در سال 1959 شرکت ایرانی «لوید اند کو خرمشهر» کشتی را با نام «کوروش ایرانی» از آن خود کرد و مدیریتش را بر عهده شرکت «بی اشوورث» و شرکا گذاشت.
خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر در سال 1965 این کشتی را خرید و نام « همدان » را برای آن انتخاب کرد.
آخرین صاحبان کشتی، دو یونانی به نام‌های «پی جِی فرانگولیس» و «ای آی کلیافز» بودند که در سال 1966 آن را خریدند و نامش را به «کوالا اف» تغییر دادند.
در همان سال نیز این کشتی در راه ایران به یونان به گل نشست و به‌دلیل آنکه به هنگام غرق شدن در اختیار یونانی‌ها بود با نام کشتی یونانی معروف شد.
سرگذشت کشتی یونانی پس از حضور دائم در کیش تصاویر کشتی یونانی که چهارم مرداد سال 1345 به ساحل ایران در نزدیکی روستای باغو در کیش آمد و به گل نشست و هیچ وقت نتوانست ایران را ترک کند، حالا بعد از این همه سال به برند گردشگری و جدایی‌ناپذیر جزیره تبدیل شده است و تمامی هتل‌ها و مراکز گردشگری وقتی می‌خواهند جزیره کیش را نشان دهند از این تصویر استفاده می‌کنند.
کشتی یونانی از وقتی به گل نشست نه مالکانش و نه هیچ شخص دیگری نتوانست آن را جابه‌جا کند به‌همین دلیل در این بخش از جزیره ماند و مدت‌هاست که غروب آن برای گردشگران جذاب است.
برخی از افراد خواستند تا به درون آن بروند و اکوسیستم ایجاد شده درون آن را ببینند، اما نتوانستند از حدی جلوتر بروند چراکه خطر ریزش آن به‌دلیل فرسایش بیش از اندازه کشتی به‌واسطه آب شور بر پیکره آن، بسیار زیاد است و بدنه آهنی کشتی را خورده است.
نه اجزای این کشتی قابل حمل و قابل فروش بود و نه جابه‌جایی آن… به‌همین دلیل است که سال‌ها در کنار این کشتی زیرساخت‌هایی برای حضور گردشگران ایجاد شده است، از آلاچیق و شترسواری گرفته تا رستوران و سرویس‌های دیگر برای حضور گردشگران.
هر چند سال یک بار هم پایداری این کشتی کمتر می‌شود هر بار بخشی از آن فرو می‌ریزد. گردشگرانی که خاطره زیادی با آن دارند وقتی کمر کشتی شکست گریه کردند. چند سال بعد عقب کشتی فرو ریخت. حال بعد از چند سال دیده می‌شود که این بدنه در حال تکه تکه شدن و در نهایت فرو رفتن به داخل آب است، اما کسی نمی‌داند تا چند سال دیگر گردشگران می‌توانند تصاویر آن را ثبت و ضبط کنند و به دیدنش در سواحل خلیج فارس بیایند.

آریا جوان

آریا جوان

کوروش ایرانی این کشتی شاید اگر در نزدیکی جزیره کیش به گل نمی‌نشست هرگز شهرت جهانی نمی‌یافت چراکه سالانه هزاران نفر در کنار ساحل دریای کیش و کشتی یونانی، غروب را به نظاره می‌نشینند و کمتر گردشگر داخلی و خارجی می‌توان یافت که به کیش سفر کرده باشد و عکسی در کنار این کشتی عظیم‌الجثه زنگ ‌آلود در آلبوم یادگاری خود نداشته باشد.
اگر چه بسیاری معتقدند که کشتی یونانی نماد کیش نبوده و نمی‌توان به‌عنوان نمادی برای کیش از آن نام برد، اما لذت تماشای غروب خورشید از پشت این کشتی و زیبایی صد چندانی که به غروب خورشید می‌بخشید را نمی‌شود نادیده گرفت و اینکه در طول سال، هزاران نفر به این جزیره مرجانی سفر می‌کنند تا در کنار ساحل زیبای روستای باغو با کشتی یونانی عکس یادگاری بگیرند.
مسؤولان این جزیره مرجانی در سال‌های متمادی تلاش کردند تا بتوانند از این جاذبه طبیعی ایجاد شده محافظت کنند، اما همان‌گونه که هزینه خارج کردن آن از گل و لای برای شرکت دارنده این کشتی بسیار بالا بود، محافظت از این کشتی نیز امکان‌پذیر نبود.
طی سال‌های گذشته با اجرای نمایش سه بعدی فیلم بر روی کشتی یا همان «تردی مپینگ» تلاش شد تا از این جاذبه استفاده بیشتری شود، اما گویا دیگر راه چاره‌ای برای کشتی یونانی باقی نمانده است و این کشتی عظیم‌الجثه یونانی نفس‌های آخر خود را می‌کشد و در آستانه فروپاشی است.

آریا جوان

آریا جوان

جزیره کیش برای کشتی یونانی تدابیری اندیشیده شود رضا شجاعی یکی از گردشگران جزیره کیش می‌گوید: نمی‌دانم چرا در طول سالیان متمادی برای حفظ و نگهداری این جاذبه گردشگری زیبا تدابیری اندیشیده نشده است.
وی افزود: من و خانواده‌ام در هر زمان که به جزیره کیش سفر می‌کنیم حتما از این جاذبه گردشگری دیدن می‌کنیم و فقط می‌توانم ابراز تاسف خود را از فرو ریختن آن اعلام کنم.
توپولوف روسی جایگزین کشتی یونانی برای مردم نشد فرهاد رستمی گردشگر همدانی نیز با اشاره به استقبال گسترده گردشگران از کشی یونانی گفت: امیدوارم که مسؤولان این منطقه آزاد و گردشگری واقعا فکری برای نگهداری و جلوگیری از فروپاشی هرچه بیشتر این کشتی پرطرفدار داشته باشند، زیرا هرساله این جاذبه توریستی مورد بازدید هزاران گردشگر ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: هر چند که از چند سال پیش در نزدیکی کشتی یونانی، هواپیمای توپولوف زمین‌گیر شده‌ای دیده می‌شود که توسط سازمان منطقه آزاد کیش در این ناحیه قرار داده شد تا شاید پس از فروپاشی کشتی یونانی بتواند جایگزین مناسبی برای آن باشد، اما به‌نظر نمی‌رسد که این اتفاق رخ دهد و این هواپیمای مسافربری از رده خارج بتواند جایگزین یاد و خاطره زیبای کشتی یونانی و غروب دل انگیز آن در اذهان گردشگران شود.
مونسان: نگهداری کشتی یونانی کیش صرفه اقتصادی ندارد علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش را بر عهده داشت در این خصوص گفته بود: با دانشگاه شریف روی موضوع نگهداری از کشتی صحبت شد، اما برآورد هزینه مرمت آن به حدی زیاد می‌باشد که نگهداری از کشتی را توجیه‌ناپذیر کرده است و از مذاکره منطقه آزاد کیش با دانشگاه شریف در این زمینه تنها به همین موضوع اکتفا شد.
اما واقعیت را باید پذیرفت، زیرا دیگر کمتر کسی امیدی به ماندن این جاذبه گردشگری در جزیره زیبای کیش دارد و متاسفانه طی سالیان متمادی با وجود خیل عظیمی از گردشگران و دوستداران این جاذبه گردشگری هیچ‌گونه اقدامی برای جلوگیری از فروپاشی کشتی یونانی در کیش انجام نشده است و شاید هم به قول مسؤولان ادوار مختلف منطقه آزاد کیش، نگهداری آن صرفه اقتصادی ندارد.
کشتی یونانی یادآور خاطرات سفر به کیش است ماهان مدون مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش در این جزیره اظهار داشت: کشتی یونانی ماهیتا یک کشتی به گل نشسته در سواحل کیش است که به‌دلیل موقعیت قرار گرفتن آن در هنگام غروب خورشید منظره زیبایی از ترکیب غروب در افق، دریای بیکران و کشتی خسته به گل نشسته را خلق می‌کند که سالهاست مورد توجه گردشگران و هنرمندان بسیاری قرار گرفته و به نوعی یکی از نماد‌های جزیره کیش به‌حساب آمده و یادآور خاطرات سفر به کیش برای هم‌وطنان است.
وی افزود: لکن در طول زمان به‌دلیل فرسودگی و خوردگی، این سازه فلزی رو به افول نهاده و آسیب‌های بسیاری دیده است.
مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش گفت: علاوه بر داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری که برای چگونگی به گل نشستن کشتی ساخته شده و نقل می‌شود، ماجرای نگهداری و حفظ و بازسازی این سازه نیز دارای داستان‌های فراوانی است که متاسفانه بیشتر به افسانه تبدیل شده و روایت‌های مختلفی هر از چند گاه به گوش می‌رسد که عمدتا هم صحت ندارند.
مدون تصریح کرد: از شایعه فروش آهن کشتی به فلان سازمان گرفته تا ورود انگلیسی‌ها برای تصاحب بقایای کشتی، داستان‌هایی وجود دارد که بیشتر برای سرگرم کردن بازدیدکنندگان نقل می‌شوند.
وی عنوان داشت: کشتی یونانی ماهیتا جزو اموال منقول یک شرکت کشتیرانی یونانی بوده است که به‌دلیل اختلاف پیش آمده بین شرکت بیمه کشتی که یک شرکت انگلیسی بود در خصوص پرداختن خسارت به شرکت مذکور تا سال‌ها دچار اختلاف حقوقی بوده و به نوعی مالکیت اصلی آن محرز نبود و این داستان مربوط به زمانی است که کشتی عملا چهارستون استواری داشت.
مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش افزود: به مرور زمان این اختلاف حقوقی عملا به فراموشی سپرده شد و با تخریب و فرسودگی کشتی، دو طرف دعوی عملا از پیگیری موضوع دست کشیده و لیکن موضوع حقوقی کماکان حل نشد.
مدون گفت: قاعدتا مدیران وقت سازمان منطقه آزاد کیش تلاش‌هایی برای حل مشکل و امکان بازسازی این جاذبه محیطی کرده‌اند و لیکن همین موضوع عدم قطعیت مالکیت می‌توانست بسیاری در تصمیم‌گیری‌ها خلل ایجاد نماید چراکه ماهیتا سازه، جزو اموال منقول می‌باشد و مالک آن می‌تواند آن را جابجا و یا تخریب نموده به‌عنوان آهن قراضه بفروشد.
وی تصریح کرد:، اما امروزه با توجه به اینکه عملا کشتی یونانی باعث شده است در محدوده غروب کیش سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه تاسیسات گردشگری انجام شود و خدمات بسیاری نیز ارائه گردد عملا محدوده را به یک مقصد گردشگری تبدیل نموده و به‌عنوان عامل اصلی جمع کردن این انرژی‌ها می‌بایست به‌عنوان یک میراث ماندگار تاریخی با آن برخورد کرد.
این مسؤول بیان داشت: طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای انجام مطالعات در خصوص چگونگی حفظ و مرمت کشتی صورت گرفته است و پیشنهادات مختلفی هم ارائه می‌گردد که کماکان در حال بررسی است و لیکن هنوز به فرمول قابل اعتمادی که راه و روش احیای این کشتی را مشخص نماید نرسیده‌ایم. عمدتا پیشنهادات ماهیاتا تخریب و ایجاد یک سازه جدید است که این امری مطلوب نیست و از نظر گردشگری ترجیح بر این است که همین سازه در حال تخریب بماند تا اینکه بنای یادبودی جدید و بدون هویت تاریخی خلق شود.
مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش گفت: در خصوص کاهش تخریب کشتی و لیکن به نتایج قابل قبولی رسیدیم و چنانچه مطالعات تکمیل گردند شاید بتوان با مواد خاصی از تخریب بیشتر کشتی جلوگیری کرد و حداقل آن را به تعویق انداخت.
مدون خاطرنشان ساخت: در پایان آن چیزی که مهم است خود کشتی یونانی است که تمام تلاش‌ها برای تداوم حضور آن در جزیره و خلق لذت تماشای غروب آفتاب در کنار آن کشتی است که امیدوارم به‌زودی بتوانیم خبر‌های خوبی در این خصوص به مردم بدهیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/589450/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دره های زیبای الموت قزوین

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پرسه‌زنی گرگ‌ها در تهرانپارس؟/ ویدئو

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

«انگل: خاکستری»؛ روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

بین ناز و التماس تعادل برقرار کنید

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

بلایند دیت؛ سبک جدید آشنایی یا همان روش سنتی ایرانی؟

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

جواد خیابانی حرف هایش را پس گرفت/ من از تلویزیون نرفتم که برگردم!

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

کوتاه کردن مو با افزایش احتمال مرگ!

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند