آریا جوان

آخرين مطالب

گفتگوی شهر با دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است شهرداری تهران

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است
  بزرگنمايي:

آریا جوان - شهر: به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی باید به سمت تولید انبوه قطارهای ملی گام برداشت.

کیارش محرمی، دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفت‌وگو با شهر ، ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه‌ سه جانبه «ساخت یک رام قطار ملی» میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی در تیر 1398، بیان کرد: باتوجه به اینکه شرکت مترو در زمینه قطارهای مترو به عنوان متولی بشمار می‌رود و در اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور به عنوان پیشرو عمل می‌کند، مسئولیت اصلی ساخت یک رام قطار ملی براساس تشریفات مناقصه به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) محول شد. کارفرمای این پروژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازنده شهرداری تهران و مجری و متولی اصلی پروژه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است.
او با بیان اینکه نخستین بار است که چنین پروژه‌ای در سطح کشور تعریف، طراحی و اجرا شده است، افزود: البته ناگفته نماند که در طول ادوار گذشته دوبار برای ساخت قطار ملی خیزش شد اما هیچ زمان به نتیجه مثبتی نرسید. در پروژه فعلی هدف این بود که عمق داخلی سازی به بیش از 75 درصد برسد که درحال حاضر به این مهم رسیده‌ایم.
محرمی با تأکید براینکه قطار مترو پیچیدگی‌های خاص ساخت خود را دارد، گفت: قطار مترو برخلاف قطارهای حومه‌ای، حدود هر یک کیلومتر باید ترمز کند و بایستد که از همین لحاظ، قطار فشار بسیاری را متحمل می‌شود. پیش از ساخت یک رام قطار ملی، قطعات ساده‌ای نظیر درب، ترمز، موتور محرکه و ... کاملاً وارداتی بود. در طول این چند سال بهره برداری از خطوط مترو همیشه از نمونه‌های خارجی و بیشتر چینی استفاده می‌شد. سه نسل از قطارهای چینی در مترو تهران فعالیت می‌کنند.
به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)؛ تمامی قطعات ساخته شده اعم از بوژی، سیستم ترمز، سیستم رانش و ... توسط شرکت واگن سازی تهران سرهم شده است. البته ساخت کابین قطار و طراحی داخلی واگن‌ها و همچنین ساخت سیستم تهویه داخلی توسط این شرکت انجام شده است.
او درباره سهم شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت یک رام قطار ملی، توضیح داد: تا حد بسیاری از هزینه‌های ساخت یک رام قطار ملی از طریق صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری و دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تقبل شده است. حدود 60 تا 70 درصد این سهم پرداخت مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
محرمی درباره بومی سازی قطعات و تجهیزات ناوگان مترو، گفت: ساخت یک رام قطار ملی با اتکا به سازندگان و صعنت گران داخلی، انجام شده است. ناگفته نماند که کارگروهی درون شرکت مترو تهران تحت عنوان «ساخت داخل» ایجاد شده بود که با شناسایی سازندگان داخلی و انتخاب توانمندان این عرصه، بسیاری از اقلام و تجهیزات ثابت و متحرک ناوگان مترو، بومی سازی می‌شود. استفاده از توان داخلی به کاهش ارزبری و بحران ارز کمک می‌کند.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ضمن اشاره به رونمایی از قطار ملی حداکثر تا دو هفته دیگر، گفت: درحال حاضر عمق داخلی سازی در یک رام قطار ملی به بیش از 75 درصد رسیده است که باید تلاش کرد که 20-30 درصد سهم باقی مانده از عمق داخلی سازی را هم بدست آورد. این کار نیازمند تلاش و هزینه‌های بیشتر است. در نمونه نخست یک رام قطار، ایمنی و بروز کمترین درصد خطا مهم بود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا جهاد دانشگاهی می‌تواند قطعات مورد نیاز را از تولید آزمایشگاهی به تولید انبوه برساند، بیان کرد: بستگی به این دارد که شرکت‌های سازنده دیگر هم همراه جهاد دانشگاهی شوند. جهاد دانشگاهی با دانش خود و صنعگران با صنعت ساخت باید در کنار هم بایستند. البته تولید انبوه نیازمند تأمین منابع مالی است که شهرداری تهران و معاونت فناوری و ریاست جمهوری آن را پیگیری می‌کنند.
محرمی با بیان اینکه می‌بایست برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی، به سمت تولید انبوه گام برداشت، گفت: حمل و نقل تنها وابسته به شهرداری نیست و همه دستگاه‌ها باید برای توسعه آن کمک کنند. توانایی تولید انبوه در زمینه بوژی، سیستم رانش و تکمیل و ساخت قطعات مختلف واگن و ... وجود دارد.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پایان درباره قرارداد 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران، توضیح داد: همزمان با رونمایی از ساخت یک رام قطار ملی، قرداد ساخت 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی منعقد می‌شود. ساخت قطار ملی یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری پنجم و شورای اسلامی شهر تهران است که می تواند یادگار خوبی از این دوره برای شهروندان تهرانی باشد. 
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/595943/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

اگر اینکارها رو انجام میدی بدون که آبرسان برای پوستت ضرر داره

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟