آریا جوان

آخرين مطالب

قولی که سردار سلیمانی به مادر یک شهید داد خواندنی

قولی که سردار سلیمانی به مادر یک شهید داد
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مهر / عباس پورخسروانی متولد بهمن 1341 و زاده استان کرمان است. پورخسروانی از جمله اسرایی است که با کتاب آن 23 نفر به قلم احمد یوسف زاده در محافل فرهنگی و رسانه‌ای معرفی شد. آقای پورخسروانی که در زمان اسارت تقریباً 20 ساله بوده بزرگترین فرد آن جمع 23 نفره است، وی چند خاطره از شهید سلیمانی برایمان روایت کرده است. این آزاده سال‌های دفاع مقدس نیز همچون دیگر رزمندگانی که با آن‌ها مصاحبه کردیم لابه‌لای مصاحبه، بغض سفالی و از کویر آمده‌اش، شکست و پس از آنکه کمی آرام گرفت، روایتش را از سر گرفت.
عضویت در سپاه سیرجان
از بهمن سال 60 به عضویت سپاه سیرجان درآمدم. پیش از این تاریخ هم به عنوان بسیجی در منطقه حضور می‌یافتم. از سال 58 در قالب نیروی بسیج ویژه فعالیت داشتم. در عملیات بیت‌المقدس با عنوان پاسدار شرکت کردم، حاج قاسم آن روز‌ها فرمانده تیپ ثارالله بود. در همین عملیات به اسارت درآمدم و داستان آن 23 نفر پیش آمد. من بزرگترین فرد جمع بودم.
اولین دیدار پس از اسارت
اولین دیدارم با حاج قاسم پس از بازگشت به ایران در فرودگاه بود. با همراهی شهید سلیمانی به مهمانسرای لشکر رفتیم. چون پیش از اسارت، عضو رسمی سپاه پاسداران بودم بعد از 5 ماه استراحت و مرخصی به واحد مهندسی تیپ دوم صاحب‌الزمان (عج) پیوستم.
نظر راشد یزدی در خصوص حاج قاسم
شهید سلیمانی بچه‌های لشکر را سالی دو بار دور هم جمع می‌کرد، سردار ماه رمضان هر سال برنامه‌ای می‌گرفت و سخنران جلسه هم معمولاً خودش بود. این مراسم در بیت الزهرا که قبلاً منزل خودشان بود، برگزار می‌شد و بچه‌ها دور هم جمع می‌شدند. یکی از ماه رمضان‌ها ماموریتی برای حاج قاسم پیش آمد و به سوریه رفتند، حاجی از آقای راشد یزدی دعوت کردند تا برای بچه‌ها سخنرانی کنند. حجت الاسلام راشد یزدی در آن ماه رمضان گفت: هیچ لشکری را سراغ ندارم که بعد از جنگ رزمندگانش فرمانده‌شان را این قدر دوست داشته باشند، لشکر ثارالله تنها لشکری است که فرمانده‌اش به هر بهانه رزمندگان و پیشکسوتانش را چه در کرمان و چه در شهر‌های دیگر در قالب اردو یا مراسم‌های عبادی گرد هم جمع می‌کند. این شخصیت منحصر به فرد است. حاج قاسم به معنای واقعی از پدر و برادر برای بچه‌های جبهه و جنگ مهربان‌تر بود.
اگر مراسم استقبال بگیرید نمی‌آیم!
بهمن ماه سال 89 در نجف‌شهر قصد کردیم تا یادواره شهدایی با سخنرانی حاج قاسم برگزار کنیم. به خاطر مشغله‌های کاری و سفر‌های خارجی حاجی، چند باری زمان یادواره را تغییر دادیم. تا اینکه آقای سلیمانی با من تماس گرفت و برنامه هماهنگ شد. با مسئولین شهر برای برگزاری مراسم جلسه‌ای گذاشتیم، حین جلسه مسئولین گفتند برای حضور سردار باید مراسم استقبال برگزار کنیم، با حاجی تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم، ایشان گفت: اگر قرار بر استقبال باشد اصلاً من نمی‌آیم. حاجی گفت: امشب در شهر رابر نزد پدر و مادرم هستم، ان شاءالله فردا ساعت 6 الی 7 صبح به سیرجان می‌آیم. این صحبت حاجی را به آقای فرماندار انتقال دادم، خلاصه مسئولین گفتند ما باید برنامه استقبال را به احترام سردار برگزار کنیم، صبح زود همگی برای استقبال سردار در میدان امام علی (ع) جمع شدیم.
هر چه منتظر ماندیم خبری نشد، با حاجی تماس گرفتم و گفتم آقا کجا تشریف دارید؟ ایشان پاسخ داد که من گلزار شهدای سیرجان هستم. تلفن را قطع کردم و رو به همراهان گفتم: باید خودمان را هر چه زودتر به گلزار شهدا برسانیم. مسئول اطلاعات شهر گفت یعنی چه؟ چه طور ممکن است، سردار از اینجا عبور کرده باشد / این همه آدم اینجا ایستاده بودیم، چه طور ممکن است حاج قاسم از اینجا عبور کرده باشید و سردار را ندیده باشیم؟ گفتم اگر قرار بود هر کس او را بشناسد و رفت و آمدش را متوجه شود تا الان ایشان شهید شده بود.
صبحانه در منزل شهید زندی
دقایقی بعد به گلزار شهدا رسیدیم، حاج قاسم بر سر مزار شهید حاج مهدی زندی نشسته بود و به پهنای صورت اشک ریخته بود، هر وقت در مراسم‌های سیرجان و شهر‌های دیگر شرکت می‌کرد با خانواده شهدا به اندازه وقتی که داشت چند دقیقه‌ای دیدار می‌کرد. در گلزار شهدا از ایشان برنامه‌شان را جویا شدیم، حاجی گفت: برای صبحانه به مادر شهید زندی قول داده‌ام، صبحانه را در منزل شهید زندی مهمان شدیم. بعد هم به منزل سردار شهید رضوی که معاون تبلیغات لشکر ثارالله بود، رفتیم، شهید رضوی بچه نجف‌شهر بود بعد از دیدار با خانواده شهدا، شهید سلیمانی در مراسم یادواره شهدا سخنرانی کرد و خاطراتی از رزمندگان و شهدای لشکر برایمان روایت کردند.
جمعیت چند هزار نفری در دانشگاه امام حسین (ع)
یکی از دوستانم می‌گفت: دانشگاه امام حسین هر ماه یکی از سرداران دفاع مقدس را برای سخنرانی دعوت می‌کرد، در این سخنرانی‌ها شاید 500 تا 1000 نفر شرکت می‌کردند، اما وقتی اعلام کردند سخنران امروز سردار سلیمانی است، حسینیه دانشگاه مملو از جمعیت شد به همین مقدار سه برابر جمعیت هم بیرون حسینیه ایستاده بود، تا سردار به جایگاه برسد حدوداً نیم ساعتی طول کشید، پاسداران روی حاجی را بوسیدند و عرض ارادت می‌کردند. سردار سلیمانی به خاطر مطالعاتش در حوزه‌های نظامی و سیاسی و فرهنگی و… صاحب سخن بود. او در همه این حوزه‌ها می‌توانست صحبت کند. در همه حال سخنور به تمام معنایی بود.
روز اعزام آن 23 نفر
روز اعزام ما به عملیات بیت‌المقدس، حاج قاسم به پادگان آمد تا تعدادی از نوجوانان را برگرداند، می‌گفت: شما می‌روید اسیر می‌شوید، دشمن شما را تحت فشار می‌گذارد و خدای ناکرده مطالبی را تحت این فشار عنوان می‌کنید که به نفع کشور نیست. آن روز احمد یوسف زاده که نویسنده کتاب آن بیست و سه نفر است، روی پنجه ایستاده بود تا بگوید من سنم زیاد است. هیچ وقت خنده حاجی را در آن لحظه فراموش نمی‌کنم، انگار که با لبخندش بگوید من هم پذیرفتم که تو سن و سالت بیشتر است! از آن 23 نفر، 17 نفر بچه‌های استان کرمان و اعزامی از لشکر 41 ثارالله بودند.
شما اسیر دست ما هستید یا ما؟
یکی از نوجوان‌ها سلمان زادخوش بود، سلمان زیر صندلی قطار پنهان شد و پس از اینکه از شهر قم عبور کردیم، از زیر صندلی بیرون آمد. وقتی اسیر شدیم، الحمدالله بچه‌ها روی سردار سلیمانی را سفید کردند و در برابر عظمت دستگاه استخبارات کم نیاوردند، به معنای واقعی کلمه بعثی‌ها را به زانو درآوردند. ژنرال کل استخبارات به ما گفت بی خود به شما گفته‌اند که اطفال هستید. شما اسیر دست ما هستید یا ما اسیر دست شماییم؟

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/598630/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

اتفاق بی سابقه در بازی صنعت نفت و پرسپولیس

بدشانسی صنعت نفت در دقیقه 90؛ شوت محکم تهیدست به تیرک دروازه پرسپولیس خورد

صحبت های جالب گزارشگر صدا و سیما درباره فوتبال آبادان و حمایت از این تیم

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - 3 پرسپولیس

ستارگان دفاعی پرسپولیس با ده گل!

صداقت: بدشانسی‌های نساجی بالاخره تمام می‌شود

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

با کودک مثل خودش صحبت کنید

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

پورمختار: تلقی احمدی نژاد از «کشور» بودن اسرائیل درست نیست

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

پدافندهایی که مغلوب موشک ایرانی شدند

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

واقعیتی تلخ از دشمنی شیطان با انسان

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان