اطلاعاتی جالب درباره 6 فسیل شگفت انگیز از دایناسور‌ها /تصاویر گردشگری

اطلاعاتی جالب درباره 6 فسیل شگفت انگیز از دایناسور‌ها /تصاویر

آریا جوان - فسیل‌ها کمک می‌کنند که بدانیم دایناسور‌ها در طول حیات یا در زمان مرگشان چه کاری انجام می‌دادند.
باشگاه خبرنگاران جوان: لیست ورس، فسیل‌ها همیشه مدرکی برای اثبات وجود دایناسور‌ها بوده اند؛ دو نوع از فسیل وجود دارد. یکی اعضای بدن موجودات مثل استخوان‌ها و دندان‌ها که در واقع نوع فسیلی است که بیشتر ما به آن شناخت داریم و بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌شود، اما مورد دوم فسیل‌هایی مثل رد دندان‌ها و جای پا هستند.
در طی سالیان سال، انسان‌ها با کاوش هایشان فسیل‌های جالبی را پیدا کرده اند. در واقع این فسیل‌ها کمک می‌کنند که بدانیم دایناسور‌ها در طول زمان‌های مشخص یا در زمان مرگشان چه کاری انجام داده اند. تعدادی از فسیل‌ها نیز به ما اجازه می‌دهد که متوجه شویم ظاهر دایناسور‌ها در زمان فرمانروایی آن‌ها بر زمین چگونه بوده است.
دو دایناسور در حال مبارزه

در حیات وحش بی قانون اینکه حیوانات یکدیگر را می‌کشند و می‌خورند چیز عجیبی نیست. این موضوع در مورد دایناسور‌ها هم مستثنی نیست و در سال 1971 محققان در صحرای گبی در مغولستان بقایای دو دایناسور را کشف کردند که در حال مبارزه بودند و قصد داشتند یکدیگر را بکشند. با این حال، این مبارزه هیچ برنده‌ای نداشت. هر دو دایناسور یا یکدیگر را کشته اند و یا بعد از فرو ریختن تپه شنی بر رویشان، زیر آن دفن شده اند. شرایطی که باعث شد فسیل آن‌ها در حالی که مشغول مبارزه بودند برای 74 میلیون سال همچنان باقی بماند.
رد پای یک تیرانوسوروس

در سال 1938، رولند برد، محقق موزه تاریخ طبیعی آمریکا، فسیل‌های فوق العاده جالبی را از دایناسور‌ها پیدا کرد که شامل رد پای 111 میلیون ساله یک دایناسور گیاه خوار بود که توسط یک تیرانوسوروس تعقیب می‌شد. محققان نمی‌داند که در نهایت چه اتفاقی افتاده است، اما حدس‌های جالبی می‌زنند. عده از آن‌ها باور دارند که تیرانوسوروس دایناسور گیاه خوار را دنبال می‌کرده و حتی موفق شده آن را با دهان بگیرد، اما برخی از آن‌ها هم معتقدند که دایناسور تیرانوسوروس در واقع دنبال شکار آن نبوده بلکه آن را به دلایلی با احتیاط دنبال می‌کرده است.
شکارچی که خودش شکار شد
پرندگانی مثل عقاب ماهی گیر می‌توانند با ماهیانی که از آب شکار می‌کنند، زندگی کنند، اما آن‌ها اولین موجوداتی نیستند که از ماهی تغذیه می‌کنند. حیواناتی که توانایی پرواز دارند، از زمانی که به خوبی پرواز کردن را می‌آموزند به شکار ماهی می‌پردازند. مثل بال سور‌ها یا خزندگان بالدار در دوران میانه زیستی. آن‌ها اولین موجوداتی بودند که پرواز می‌کردند. آن‌ها نه تنها یک پرنده، بلکه یک خزنده بودند که با دایناسور‌ها و تمساح‌ها ارتباط زیادی داشتند. بال سور ها، خزندگان و دایناسور‌ها همگی در گروهی به نام آرکوسور‌ها دسته بندی می‌شوند.
در سال 2009، محققان فسیل‌های 155 میلیون ساله یک پتروسور (بال سور) با یک ماهی کوچک در آلمان پیدا کردند. محققان از موقعیت‌های غیرمعمول این فسیل‌ها دریافتند که یک صحنه شکار غیرمعمولی را کشف کرده اند. این پتروسور مشغول کار روزانه خود یعنی شکار بوده است که به وسیله یکی از پرتو بالگان گرفتار می‌شود و آن را به اعماق آب‌ها می‌برد. نهایتا هیچکدام از آن‌ها نمی‌توانند از چنگ دیگری فرار کنند و هر دو کشته می شوند.
کودک دایناسوری که قرار بود به وسیله مار خورده شود

تخم دایناسور‌ها به دلیل اندازه کوچکشان، همیشه از سوی حیوانات کوچک‌تر در معرض خطر قرار داشته اند. در سال 1984، محقق‌ها فسیل 67 میلیون ساله یک Sanajeh indicus (گونه از‌ مار‌های منقرض شده) را پیدا می‌کنند که قصد داشت یک جوجه دایناسور را ببلعد. این کشف در گجرات هند صورت گرفت. البته محققان نتوانستند نوع این دایناسور را مشخص کنند، اما معتقدند که این تخم‌ها به نوعی از دایناسور‌های گیاه خوار و گردن دراز بوده است. مار در شرف خوردن تخم‌ها و جوجه‌ها بوده که آشیانه خراب و غرق در گِل می‌شود تا نهایتا این فسیل ایجاد شود. کاوشگران گمان می‌کنند که این گِل و لای ناشی از بارندگی های شدید بوده است.
دایناسور‌ی در کنار فرزندانش
در سال 2003، بقایای 35 دایناسور گیاهخوار که بیش از 125 میلیون سال پیش مرده بودند، کشف شد. این دایناسور‌ها از گونه «سیتاکوسور» بوده اند که به آن‌ها طوطی خزندگان هم می‌گویند. نسخه بزرگسال این دایناسور‌ها حدود یک متر ارتفاع دارند و روی دو پا راه می‌روند، تخم می‌گذارند، منقاری شبیه به طوطی دارند و از میوه‌ها تغذیه می‌کنند. از بین 35 دایناسور فقط یک مورد از آن‌ها بالغ بوده و بقیه دایناسور‌های جوان‌تر بوده اند از این رو به نظر می‌رسد که فرزندان دایناسور بالغ هستند.

همه فسیل‌ها در حالت ایستاده بوده اند که نشان می‌دهد همگی آن‌ها در یک لحظه کشته شدند. محققان از علت مرگ آن‌ها مطمئن نیستند، اما برخی نظریه‌ها نشان می دهد که این موجودات بر اثر طغیان و فوران آتشفشان یا سقوط غیرمنتظره خانه آن‌ها در زیر زمین کشته و دفن شده اند. این کشف نشان می‌دهد که سیتاکوسور‌ها پس از تولد از بچه‌های خود مراقبت می‌کنند، اتفاقی که در خزندگان نادر و در بین پرندگان معمول است. همینطور دلیلی است که نشان می دهد دایناسور بیش از تمساح، به پرندگان نزدیکترند.
دایناسوری که به شکل میلیون‌ها سال پیش پیدا شد

فسیل‌های دایناسور به ندرت دست نخورده یافت می‌شوند. استخوان‌ها، دندان‌ها و در موارد نادر، بافت‌های فسیل شده معمولاً شواهدی است که محققان برای اثبات وجود یک دایناسور ارائه می‌دهند. حتی تعداد کمی فسیل که با گوشت و پر پیدا شده اند به ندرت به آنچه که دایناسور‌ها در زمان حیات بوده اند شباهت دارد؛ بنابراین می‌توان تصور کرد که محققان وقتی دستان خود را روی فسیلی 110 میلیون ساله گذاشتند که دقیقا مانند ظاهرش در زمان حیات بود، چقدر متعجب و متأثر شدند. این فسیل 5 متری مربوط به یک ندوزارور بود و به صورت تصادفی در معدنی در کانادا پیدا شد. این نوع از دایناسور مقیاسی نزدیک به کرگدن‌های امروزی داشته و وزن آن هم هزار و 360 کیلو گرم بوده است.

لینک کوتاه:

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

خرس خانگی یک روس

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

گفت و گوی خبرنگاران با آرمین سهرابیان در پایان بازی استقلال و شمس آذر

گفت و گوی خبرنگاران با نصرالله خواجه‌گیری سرپرست استقلال در پایان بازی با شمس آذر

رئیس بایرن: نیامدن ناگلزمان برای ما پایان دنیا نیست

سهرابیان: با تمام توان برای قهرمانی میجنگیم

رقیبان سیتی به دنبال جذب هالند جدید

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

کار سخت نکونام و کادرفنی استقلال تا 12 اردیبهشت!

از مرحله گروهی حذف شوی، درجا اخراج می‌شوی