آریا جوان

آخرين مطالب

بازی خوب هدیه تهرانی در «چهارشنبه سوری» اجتماعی فرهنگی

بازی خوب هدیه تهرانی در «چهارشنبه سوری»
  بزرگنمايي:

آریا جوان -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

سینما دیلی / چهارشنبه‌سوری، اثر تحسین‌شده‌ی اصغر فرهادی، بیستمین فیلم سینمایی هدیه تهرانی است که سال 75، با «سلطانِ» کیمیایی وارد سینمای ایران شد و در سال 77، با «شوکران» و «قرمز»، جای پایش را در این سینما محکم کرد. اِستاری با شمایلی سرد و سنگی، و با غرور و تَبختُری قاجاری، که به سرعت در آن زمان، تبدیل به اولین و بزرگ‌ترین شمایلِ «زنِ مُدرنِ شهریِ» این سینما گشت. شمایل زنی مستقل و خودبسنده، که برخلاف تصویرِ رایج آن زمان، هیچگاه مطیع و گوش به فرمان نبود و خاموش و منفعل نگشت؛ شمایل زنی که هیچگاه، جنسِ دوم نبود.
‏‎چهارشنبه‌سوری را شاید بتوان پیچیده‌ترین اثر کارنامه‌ی هدیه تهرانی، در جایگاه یک بازیگر دانست. تهرانیِ چهارشنبه‌سوری، همان زنِ مدرنِ شهریِ مستقلی است که اینبار، حتی به دیواری سخت‌تر از مَردِ ‌«تمام‌سنتیِ» قرمز (فروتن) می‌خورد. در چهارشنبه‌سوری، مَردِ روبروی تهرانی، همچون مردانِ امروز این سرزمین، نه تمام‌سنتی است نه تمام‌مدرن؛ تلفیقِ آشفته‌ای است از سایه‌ی باورهای لغزانِ شِبهه‌سنتی و شِبهه‌مدرنیستی، که نه این است و نه آن، و هم این است و هم آن! مَردی پادرهوا و معلق، به قول داریوش شایگان: «موجودی حاملِ هویتِ چهل تِکّه».
‏‎این، سکانس مهم «چهارشنبه‌سوری» است. بنگرید که هدیه تهرانی در این سکانس، چگونه با کنترلِ دقیق و به‌اندازه‌ی احساساتِ مشوّش کاراکتر، و چگونه با درهم‌آمیختگیِ مختصاتِ متضادّ اندوه و غرور، نمودارِ این کاراکترِ ضرب‌دیده و تک‌افتاده را به موجودیت می‌رسانَد. هرچند سبکِ بازیِ تهرانی اساساً دوری از نوساناتِ اگزجره است و او کاراکترهایش را از «درون» بنا می‌نهد، و هرچند او اکثرا در رئالیستی‌ترین شکل، عموماً روی یک تُنِ صدا و ریتم و لحنِ مشخص دیالوگ‌هایش را بیان می‌کند، با این حال، ارجینالیته‌ی فنّ بیان و جنسِ دیالوگ‌گویی تهرانی، و درکِ عمیق او نسبت به «کلمه» و احساساتِ نهفته در پشتِ جملات، باعث می‌شود که هر دیالوگِ بیان شده توسط او، هویّت مستقلّ خود را بیابَد. همچون دیالوگ‌های تکنیکال و غریضیِ تهرانی در این سکانس، که پازلِ رفتاریِ کاراکتر را به‌گونه‌ای چیده است که از جملاتِ منقطع و لحنِ پریشانش، و از افکارِ مغشوش و ناباوری‌هایش، یک کلّ منسجم شکل گرفته است. کلّ منسجمی که حتی در این میزانسنِ سخت و تلخ، بیش از هرچیز، یک چیز را نشان می‌دهد: کاریزمای مستقلّ و خودبسنده‌ی بازیگرش را.
نوشته: حسین لامعی

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/648765/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی