آریا جوان

آخرين مطالب

تهران نیازمند سیستم یکپارچه تفکیک پسماند از مبدا است شهرداری تهران

تهران نیازمند سیستم یکپارچه تفکیک پسماند از مبدا است
  بزرگنمايي:

آریا جوان - رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه یکی از مأموریت های مهم شهرداری تهران مدیریت پسماند است گفت: بسیار خرسندیم که طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران بعد از دو دهه با تلاش های کمیسون سلامت و محیط زیست شورای شهر و مسئولیت مرکز مطالعات توسط شورای شهر تهران به تصویب رسید.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران کارگاه آموزشی "طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران" با حضور پروفسور نانوجی، مولدر هیات علمی دانشگاه از کشور هلند و جان اسچیپر به عنوان ناظرین طرح و مهدی جلیلی قاضی‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و جمعی از شهرداران و معاونین خدمات شهری و محیط زیست مناطق 22 گانه شهرداری تهران به میزبانی محمد حسین بوچانی، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی برگزار شد.
محمد حسین بوچانی با اشاره به اینکه یکی از مأموریت های مهم شهرداری تهران مدیریت پسماند است گفت: بسیار خرسندیم که طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران بعد از دو دهه با تلاش های کمیسون سلامت و محیط زیست شورای شهر و مسئولیت مرکز مطالعات توسط شورای شهر تهران به تصویب رسید.
بوچانی بیان کرد: خروجی 20 گانه این مطالعات هر کدام دارای ابعاد گسترده ای است که به یک نگاه سیستماتیک و یک افق دید 20 ساله برای شهر تهران می باشد.
او در ادامه افزود: تغییر در وضعیت مدیریت پسماند مستلزم تغییر نگرش و افزایش آموزش و کار گروهی است، این کارگروه های آموزشی نیز با این هدف برگزار می شود.
حامد حسنیان، کارشناس طرح جامع مدیریت پسماند در ادامه با توضیح روند پروژه مطالعاتی طرح جامع مدیریت پسماند تهران در ادامه این نشست گفت: در این مطالعه تلاش شد 22 منطقه شهر تهران در حوزه مدیریت پسماند بررسی شود و چشم اندازی به دست آید که بتواند در اجرای این طرح ها تسریع به وجود آید. اجرای دقیق نظام پایش ارزیابی و بازنگری جهت تدقیق منابع و مطالعات تفصیلی- پیشنهادی در طرح جامع در بخش های مختلف به اجرا درآمد.
در ادامه ای نشست جان اسچیپر، ناظر این طرح از کشور هلند با تاکید بر اهمیت مطالعاتی این طرح گفت: بیش از 500 نفر ساعت برای مطالعه این طرح توسط متخصصان با تجربه درحوزه محیط زیست و پسماند زمان صرف شده است و به نتایج خوبی دست یافته ایم. از تجربیات در کشورهای اروپایی و آسیایی در طرح تهران بهره بردیم و همکاری های گسترده ای در ایران با فعالین محیط زیست داشته ایم.
او یکی از ویژگی های مهم این طرح را مدل سازی منطقه ای عنوان کرد و افزود: دستاورد ما از چندین طرح بین المللی در سطح منطقه با سابقه مدیریت حرفه ای در محیط زیست و ساماندهی پسماند با تعیین اهداف کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت منتج به تدوین چارچوب سازمانی در طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران شد.
جان اسچیپر تصریح کرد: این طرح مستلزم مشارکت همه جانبه است و همه ذی نفعان از شهروندان تا مدیران باید به اثرات مثبت زیست محیطی و بازگشت سرمایه اقتصادی و نقش آن در اقتصاد پایدار آگاه شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه هلند با تکیه بر مطالعات منطقه ای و دستاوردهای تکنولوژی به عدم الزام آوری قوانین در این حوزه تاکید می کند و معتقد است قوانین نمی توانند عوامل بازدارنده باشند. رفتارهای انسانی باعث تغییرات اقلیمی و حتی تغییر در رفتار جانوران می شود چنانچه در قرون وسطا با افزایش موش ها در شهر به واسطه دریافت غذای بیشتر از شهروندان بیماری طاعون اوج گرفت و گسترش یافت.
او در ادامه افزود: مدیریت پسماند باید پیش از تولید آغاز شود و برای کاهش آن برنامه هایی داشت چرا که تاثیر آن در مناطق بیشتر دیده می شود مانند استفاده از وسایل دست دوم که می تواند جزو سیاست های کلان دولت ها شود در کشور هلند مجریان این طرح امتیازهایی از دولت دریافت می کنند تا مردم به استفاده از وسایل دست دوم ترغیب شوند. هنوز بازیافت از مبدا بهترین شیوه در مدیریت پسماند است.
مهدی جلیلی قاضی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با معرفی خروجی های طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران می گوید: یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح این است که شهرهای دیگر را ملزم به داشتن برنامه جامع مدیریت پسماند می کند. این طرح در حوزه های اقتصاد اجتماع و فرهنگ آسیب شناسی شده است و یکی از بحث های مهم آن برنامه ریزی استراتژیک و دست یافتن به سند توسعه در طرح جامع پسماند شهر تهران در 20 سال آینده بوده است. سیاست ها و چارچوب تدوین شده با استناد به گزینه های تلفیقی مدیریت پسماند شهری پایه ریزی شده است.
او با اشاره به میزان تولید پسماند خانگی در شهر تهران گفت: در شهر تهران 6500 تن پسماند خانگی و غیرخانگی تولید می شود و از این میزان 700 تن بازیافت ارزشمند می شود که به طرق مختلف از پسماند جدا می شود و 18 تن غیر ارزشمند است که از مرزهای سیستم مدیریت پسماند خارج می شود.
قاضی زاده تصریح کرد: مشکل اصلی در شهر تهران میزان تولید پسماند نیست چرا که سرانه تولید پسماند تهرانی ها از سرانه جهانی کمتر است مشکل اصلی ما در مدیریت پسماند و بازیافت آن است که متولیان متعددی دارد و ذی نفعان از این صنعت مانع اجرای درست و اصولی بازیافت از مبدا می شوند.
این عضو هیات علمی دانشگاه می افزاید: نرخ تفکیک از مبدا پسماندهای شهری برای هر نفر 170 تومان در هر کیلو گرم است که فقط یک چهارم آن توسط شهرداری ها به واسطه قبوض مدیریت پسماند دریافت می شود. از سویی عدم دریافت بهای خدمات پسماند از مردم و امهال و چشم پوشی شهرداری ها در مورد پیمانکاران جمع آوری پسماند از سویی دیگر درآمد زا بودن بازیافت را برای مدیران شهری ناممکن ساخته است.
او با اشاره به ارتباط مستقیم تورم و تولید پسماند گفت: این دو عامل ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند به گونه ای که در شرایط تورم و رکود اقتصادی میزان تولید پسماند کاهش می یابد و در رونق اقتصادی تولید پسماند افزایش می یابد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/667586/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی