آریا جوان

آخرين مطالب

انعقاد 225 موافقت‌نامه با نهادهای مختلف در راستای عدالت جنسیتی معاونت امور زنان و خانواده

انعقاد 225 موافقت‌نامه با نهادهای مختلف در راستای عدالت جنسیتی
  بزرگنمايي:

آریا جوان - معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست بین‌المللی «گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای در حوزه زنان و خانواده» از انعقاد 225 موافقت‌نامه از سوی این معاونت با نهادهای مختلف در راستای عدالت جنسیتی خبر داد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست بین‌المللی «گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای در حوزه زنان و خانواده» از انعقاد 225 موافقت‌نامه از سوی این معاونت با نهادهای مختلف در راستای عدالت جنسیتی خبر داد. نشست بین‌المللی «گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای در حوزه زنان و خانواده» امروز دوشنبه، 24 خردادماه با حضور هیئتی از صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه‌های لبنان، سوریه، عراق، یمن، فلسطین، بحرین و الجزایر به میزبانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، همکاری جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.
معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده طی سخنانی در این نشست بین‌المللی، ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر و تشکر از دست‌اندرکاران این نشست، با بیان اینکه در این نشست‌ها مسئله‌ تبادل و انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران را مد نظر داشتیم، اظهار کرد: یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همه مجاهدان راه حق در محور مقاومت و شهدای عزیز به ویژه شهدای اخیر در فلسطین و یمن را گرامی می‌داریم.
وی ضمن گرامیداشت هشت هزار بانوی شهید ایرانی که جان خود را خالصانه در مسیر مقاومت و ایثار فدا کردند و نیز هشت هزار بانوی جانباز که زندگی خود را به سختی می‌گذرانند، تصریح کرد: امروز به لطف خداوند متعال و مبارزات مردم، ایران اسلامی با رأی مردم به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، یک کشور مستقل بوده و روی پای خود ایستاده است. مردم ما کمترین مداخله خارجی را برنمی‌تابند و اعضای کشوری هستند که با پشتوانه رأی مردم و خواست و اراده ایشان بنا نهاده شده است.
نگاه امام به مردمسالاری
ابتکار با بیان اینکه امام راحل(ره) همواره بر موضوع آرای مردم و پشتوانه مردمی انقلاب اسلامی تأکید داشتند، گفت:‌ بسیاری از افراد به امام(ره) عرض می‌کردند که مردم رأی و نظر خود در رابطه با نوع حکومت کشور را در شعارهای خود بیان می‌کنند، اما امام خمینی(ره) در پاسخ به ایشان این‌گونه می‌فرمودند که سازوکار مردم‌سالاری و تعیین حکومت‌ها به وسیله مردم در دوران معاصر انتخابات و رفراندوم است و باید تک تک مردم آزادنه بر اساس حق انتخاب و اختیار و عزتی که خداوند به آن‌ها اعطا کرده، بتوانند در سرنوشت خود دخالت کنند و رأی دهند.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: در همان مراحل ابتدایی انقلاب اسلامی، بارها به امام(ره) گفتند که نیازی به حضور بانوان در صحنه نیست و حضور ایشان مشکل شرعی دارد. امام(ره) همواره پاسخ این افراد را می‌دادند و حضور بانوان در صحنه را به عنوان فقیه جامع‌الشرایط بدون مشکل می‌دانستند. پس از آن در مرحله انتخابات نیز اشاراتی در رابطه با عدم نیاز به حضور بانوان در انتخابات به امام(ره) می‌کردند که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر حضور بانوان در تمامی مراحل انتخابات چه به عنوان کاندیدا و چه به عنوان کسانی که در پای صندوق آراء حضور پیدا می‌کنند، تأکید داشتند.

آریا جوان


ابتکار با بیان اینکه به فرموده امام(ره) زن و مرد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو حق دخالت و تعیین سرنوشت دارند، تصریح کرد: این نگاه مترقی و پیشروی امام(ره) بود که این تبلور و تجلی را به عنوان جمهوری اسلامی در دوران معاصر شکل داد. اگر جز این بود و قرار بر این بود که نوعی حکومت داعشی شکل گیرد که مردم هیچ نقشی در آن نداشته باشند و فقط با بهره‌برداری از نام اسلام حرکت کند، مطمئن باشید در این چهل و دو سالی که حتی یک لحظه مردم در آن راحت نبودند،‌ مشکلات فراوانی در کشور ایجاد شده بود.
وی با بیان اینکه تفکری که تلاش داشت تا مرحله به مرحله بانوان را از صحنه دور نگاه دارد، هنوز نیز به کوشش خود در این زمینه ادامه می‌دهد، گفت: این تفکر که به صورت واپس‌گرایانه به موضع زنان نگاه می‌کند و از دیدگاه مترقی امام(ره) و مقام معظم رهبری بسیار دور است، در جوامع مختلف جهان وجود دارد.
درخشش مدیریت زنان
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: مقام معظم رهبری در پیامی که به کنگره 17 هزار شهید و جانباز بانو ارسال کردند، به حضور بانوان در تمامی عرصه‌های مختلف کشور از دفاع مقدس گرفته تا دفاع از حرم و شهدای سلامت اشاره داشتند و یکی از مهمترین نکاتی که ایشان بدان اشاره کرده بودند، بحث مدیریت زنان بود. ایشان تأکید دارند که امروز مدیریت زنان ایرانی درخشش داشته و به خوبی دیده می‌شود. ما اگر امروز دستاوردی داریم، حاصل پشتوانه مردمی و استمرار حضور مردم و مردم‌سالاری در این کشور بوده است که اگر این مسئله خدشه‌دار شود، قطعاً در بسیاری از مراحل با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.
ابتکار اظهار کرد: ملت ایران با این پشتوانه عظیم در برابر زورگویان جهان ایستاد و دولت ترامپ بارها و بارها در برار دیپلماسی ایران شکست خورد. این پیروزی به دلیل دیپلماسی و پیش‌برد گفت‌وگوهای مؤثر در سطح بین‌المللی بود. امیدوار هستیم که امروز نیز این گفت‌و‌گوها باعث رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که هر لحظه ادامه این تحریم‌ها تحمیل هزینه‌ها سنگین به مردم ایران است و تأخیر در برداشتن این تحریم‌ها نیز ظلم بزرگی به مردم ایران است.

آریا جوان


وی افزود: با وجود تمامی این شرایط، امروز سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران مجوز استفاده اضطراری از اولین واکسن ایرانی کرونا را صادر کرد و این افتخار بسیار بزرگی برای ما است. در کنار این واکسن، حدود 11 پلتفرم واکسن دیگر نیز در ایران داریم و امیدوار هستیم که به زودی واکسن رازی و پاستور نیز با پشت سر نهادن مراحل تولید و آزمایش روانه بازار شوند.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: در موضوع تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی که یکی از مهمترین آن‌ها نیز عدالت بوده است، در موضوع عدالت جنسیتی براساس مفاهیم قرآن کریم تلاش گسترده‌ای را در این دوره انجام دادیم که از سطح برنامه‌ریزی به موضوع عدالت جنسیتی نگاه کنیم، یعنی برای شاخص‌هایی که در موضوعاتی همچون آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت اقتصادی، مشارکت اجتماعی و ... درنظر گرفتیم، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در تمامی استان‌های کشور تعریف کردیم.
تحقق عدالت جنسیتی
ابتکار تصریح کرد: خوشبختانه این برنامه‌ها امروز اجرایی شده و به صورت منظم در حال رصد و پایش این اقدامات هستیم و برای اینکه بتوانیم عدالت جنسیتی را محقق کنیم، در هر استان یک برنامه ویژه در نظر گرفته‌ایم. در سطح ملی و استانی نیز تعداد 225 موافقت‌نامه با دستگاه‌های مختلف داریم که موضوع همکاری با نهادهای مختلف یکی از مؤلفه‌های موفقیت ماست.
وی با بیان اینکه نهادهای متعددی در بحث عدالت جنسیتی با ما همکاری دارند، گفت: ما مأموریت‌ نهادها در حوزه بانوان را بر عهده نمی‌گیریم. امروز نیمی از کار وزارت بهداشت برای زنان است. ما فقط به نقاطی تمرکز می‌کنیم که در آن نقاط شکاف وجود داشته و با مشکل مواجه هستیم. امروز نیمی از دانشجویان، نیمی از معلمان و نزدیک به 33 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از بانوان هستند که ما به این موارد ورود نمی‌کنیم، بلکه به نقاطی وارد می‌شویم که نیاز به بحث عدالت جنسیتی دارد.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از نقاطی که بدان ورود می‌کنیم، بحث مهارت‌های خوب زیستن است، اظهار کرد: موضوع مهارت‌ها یکی از محورهای اصلی همکاری ما با نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بوده است تا انسجام اجتماعی و انسجام خانواده ایرانی بیش از پیش در جامعه شکل گیرد و این مسئله به این موضوع بازمی‌گردد که ما بتوانیم مهارت‌های خوب زیستن و مهارت‌های ارتباطی را در بین اعضای خانواده به ویژه نسل جوان داشته باشیم.
ابتکار ادامه داد: برای اینکه بتوانیم استمرار ارزش‌ها و هویت انقلاب اسلامی را داشته باشیم، باید گفت‌وگوی بین نسلی را برقرار کنیم. ما نمی‌توانیم با نسل جوانی که امروز با اینترنت و در فضای سایبری رشد پیدا می‌کنند، با تفکر گذشته ارتباط برقرار کنیم. یکی از مخاطرات این فضای جهانی این است که به راحتی می‌تواند نسل جدید را از هویت و ریشه‌های اصلی خود جدا کند.
وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه نمی‌توانیم فضای جهانی را به روی خود مسدود کنیم، بیان کرد: تمامی ما امروز مسلمان و شهروند جهانی هستیم و ضمن اینکه هویت ملی خود را نیز دارا هستیم، نمی‌توانیم فضای جهانی را انکار کنیم. امروز نگاه سنتی به دین پاسخگوی نسل جدید نیست و تمام جوامع با چنین بحرانی مواجه هستند.
اصلاح مقررات مرتبط با زنان
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: امروز جز گفت‌و‌گو و تأمین فضای سالم و آزاد برای انتخاب آزادانه برای جوانان راهی وجود ندارد. ما نمی‌توانیم ارزش‌های دینی، اخلاقی و خوب زیستن را به جوانان تحمیل کنیم، بلکه می‌توانیم زمینه را برای انتخاب‌های خوب جوانان فراهم کنیم.
ابتکار با بیان اینکه با اجبار نمی‌توان کاری را با نسل جوان از پیش برد، اظهار کرد: تعلیم و تربیت خوب، انتقال آموزش و اطلاعات خوب، احترام متقابل، حفظ حرمت کرامت و عزت انسانی راه صحیح برخورد با جوانان است. خانواده‌ها باید بیاموزند با نسل جوان خود گفت و شنود کرده و با ایشان تعامل کنند.
وی با بیان اینکه جوانان ما باید بدانند که از چه حقوقی در جامعه برخوردار هستند، افزود: موضوع عدالت جنسیتی، تحکیم خانواده و گفت‌وگوی بین نسلی از مباحث اصلی ما است. یکی از محورهای مهم ما در این دوره بحث اصلاح و تنظیم قوانین و تنقیح مقررات مربوط به زنان بوده است. بیش از 29 مورد پیشنهاد، اصلاحیه و لایحه در مورد قوانین داده‌ایم. قوانین ما در جمهوری اسلامی ایران باید با شرع مقدس و قانون اساسی هم‌خوانی داشته باشد، اما مفهوم آن لزوما این نیست که ما باید نگاه متعلق به گذشته و محدود کننده و نگاهی داشته باشیم که نتواند با نسل امروز ارتباط برقرار کند.

آریا جوان


معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: امروز باید با اجتهاد پویایی که در حوزه‌های علمیه وجود دارد و نگاه رو به آینده ‌امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، بتوانیم چالش‌های مختلفی همچون تعادل بین کار و خانه را اصلاح کنیم. دختران ما نباید مجبور باشند بین درس خواندن و ازدواج، یکی را انتخاب کنند.
ابتکار با تأکید بر نقش محوری بانوان در خانواده، ادامه داد: زن حکم مغناطیس خانواده را داشته و تمامی اعضای خانواده حول محور زن جمع می‌شوند، اما اگر بانوان ما مهارت‌ها و آموزش‌های لازم و تجربه دنیای امروز را نداشته باشند، نمی‌توانند برای فرزندانی که قرار است نسل آینده جامعه باشند، به درستی مادری کنند. تربیت نسل آینده و تنظیم معادلات فکری جوامع از سوی بانوان در خانواده‌ها شکل می‌گیرد.
وی اظهار کرد: ما به عنوان مسلمانان عصر امروز باید بنا به قول امام علی(ع) فرزندان زمانه خود باشیم و فرزندان خود را نیز در زمانه خود ایشان تربیت کرده و رشد دهیم. والدین نباید با اجبارهایی که هیچ منطقی در پشت آن‌ها نیست، در راه ارتباط با فرزندان خود حرکت کنند؛ چراکه انسان آزاد آفریده شده و قصد تجربه کردن دارد. والدین و نسل گذشته فقط باید تلاش کنند که از طریق آموزش، هنر، ورزش، فعالیت‌های اجتماعی مناسب، امور خیریه و ... زمینه را برای انتخاب مناسب فرزندان فراهم کنند.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پایان سخنان خود بیان کرد: تلاش برای الگوسازی زنان موفق یکی از فعالیت‌های ما در نسل‌های اخیر بوده است که در این راستا تشکل‌ها، مجموعه‌ سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای مردمی موفق در کشور را به نسل جوان معرفی کرده‌ایم. همچنین یکی از فعالیت‌های دیگر ما در این دوره یک پژوهش، کتاب و فیلم‌نامه در مورد شخصیت بزرگوار حضرت خدیجه(س) بوده است. حضرت خدیجه(س) مروج و پایه‌گذار تجارت حلال و انتخاب‌های خوب بوده و نمونه و الگوی بسیار مناسبی برای دختران و جوانان عصر معاصر است.
منبع: ایکنا

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/669447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گران ترین خانه جهان را بشناسید + عکس

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آیا واقعاً می‌توانیم مانند فیلم‌ها روی قطار در حال حرکت بدویم؟

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

ناصرالدین شاه در «حرمسرا»؛ چهار عکس تاریخی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

آب دریای هرمز قرمز شد/ ویدئو

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

جشنواره آب در چین/ در این جشنواره مردم می‌توانند به پلیس آب بپاشند و پلیس هم به آنها آب می‌پاشد!/ ویدئو

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

معین در صفحه یک/ عکس

دزد شدیم؛ دنبال دانلود غیر قانونی هستیم، نماز هم می‌خوانیم

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

فال حافظ چهارشنبه 29فروردین 1403

فال روزانه چهارشنبه 29فروردین 1403

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

چرا به شریک زندگی ام کشش جنسی ندارم؟

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد