آریا جوان

آخرين مطالب

عملکرد 16 ماهه شهرداری تهران در مقابله با ویروس کرونا/9

از اجرای طرح «سلامت یار» تا هزینه های پنهان سراهای محلات شهرداری تهران

از اجرای طرح «سلامت یار» تا هزینه های پنهان سراهای محلات
  بزرگنمايي:

آریا جوان - شهرداری تهران خود را موظف دانسته که در ایام پاندمی کرونا در کنار شهروندان باشد، همه زیرساختهای خود را در اختیار آنان قرار دهد و با فعالیتهای اجتماعی و هزینه هایی که در سطح شهر انجام می دهد بخشی از بار روانی روی دوش شهروندان و نیازهای آنان در شهر را در حوزه های سلامت روان و فرهنگی و اجتماعی کم کند.

زینب نصیری، مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره اقدامات و عملکرد این مجموعه در شرایط کرونایی در چندین ماه اخیر گفت: نخستین اقدام در ابتدای شیوع کرونا تدوین دستورالعمل های بهداشتی برای سازمانهای شهرداری تهران بود چرا که پروتکل های وزارت بهداشت، عمومی بود و موضوع سازمانهای شهرداری مانند پسماند، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، مترو و بهشت زهرا و سایر سازمانهای تخصصی و مبلمان شهری کلانشهرها را پاسخ نمی داد. بر همین اساس همکاری مشترکی بین اداره کل سلامت، مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت و سازمانهای شهرداری انجام و نیازها و ابهام ها شناسایی شد و پروتکل هایی با 58 دستورالعمل نوشته شد.
تولید محتواهای کاربردی
او افزود: در بخش تولید محتوا نیز محتواهای کاربردی و تخصصی در بیلبوردهای شهری و فضای مجازی تولید شد تا جزیی ترین موضوعات آموزشی برای کارکنان شهرداری در سازمانها به صورت خاص و اصناف و گروه های مخاطب در نظر گرفته شود. به عنوان مثال از طرف خانه های سلامت به اصناف و کارگران فصلی که در مجموع حدود 5 هزار کارگر مرکز اسکان های کارگری را شامل می شد، آموزش داده شد. علاوه بر این بالغ بر 6 هزار و 500 نفر از پرسنل خدماتی مناطق و سازمانهای تابعه را در شهرداری و 4200 نفر از نانوایان سنتی به صورت حضوری آموزش داده شدند.
نصیری با بیان اینکه آموزش به پرسنل شهرداری تهران با همکاری اداره کل آموزش انجام و شهروندان نیز از طریق 133 وبینار آموزشی با 10 هزار شرکت کننده و 6 هزار و 492 کارگاه آموزشی در فضای مجازی که حدود 113 هزار مخاطب آموزش دیدند که این آموزشها همچنان ادامه دارد، عنوان کرد: تا قبل از شروع کرونا شوراهای سلامت محلی به صورت حضوری و از نظر زمانی به صورت فصلی برگزار می شد که همه ذینفعان محلی در آن حضور داشته و سلامت محله را رصد می کردند و این مساله بعد از کرونا به شوراهای مجازی محلی تبدیل شد که در شش ماهه اول سال گذشته به صورت هفتگی برگزار و مسائل مرتبط با اصناف و بازارچه های محلی کنترل و رصد شد.
سوگ آنلاین
مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه سوگ، مساله ای به عنوان «سوگ پنهان» یا «سوگ پیچیده و ابراز نشده» شهروندانی که عزیزانشان را در این مدت از دست داده بودند، وجود داشت که در آن فارغ از اینکه فوت افراد به دلیل کرونا بوده یا غیر کرونا، امکان سوگواری حضوری برای اطرافیان آنها وجود نداشت و در راستای رویکرد التیام بخشی شهرداری تهران در این دوره از مدیریت شهری و همدردی و همراهی این مجموعه با مردم، اقداماتی در این حوزه انجام شد. از جمله اینکه با بهشت زهرا هماهنگ و بروشورهایی در مورد مدیریت قبر و راهنمای عزاداری در ایام کرونا آماده و در اختیار سازمان بهشت زهرا قرار گرفت. 
همچنین استیکر های فاصله گذاری اجتماعی در بهشت زهرا آماده و در بخش های مختلف بهشت زهرا تعبیه شد. علاوه بر این به دستور شهردار تهران در نوروز امسال برای 18 هزار خانوداه داغدار کمپین های «آه از آن رفتگان بی بازگشت» که از طریق همکاری با پست برای این خانواده بسته های تلسیت ارسال شد که در آن پیام تسلیت شهردار بروشورهای آموزشی و کارتهایی برای دریافت خدمات مشاوره رایگان وجود داشت.
او با اشاره به بحث سوگ آنلاین گفت: از ابتدای کرونا در گروه مداخلات اجتماعی روانی تشکیل شده در معاونت اجتماعی، یکی از طرح ها مورد تاکید اساتید حوزه روانشناسی، مددکاری اجتماعی و انسان شناسی این بود که بتوانیم ابزاهایی را جایگزین سوگواری جمعی پیش از کرونا کنیم و بر همین اساس سرای محلات و مساجد زیرساخت فیزیکی خود را دراختیار برگزاری مراسم سوگواری آنلاین قرار دادند و تا امروز 250 مراسم سوگ آنلاین برگزار شده که حدود 12 هزار نفر از شهروندان تهرانی در آن حضور داشتند.
طرح «سلامت یار»
نصیری درباره طرح «سلامت یار» نیز توضیح داد: در زیرمجموعه خانه های سلامت، کانون های اجتماع محور مانند کانون سالمندان، معلولین، دیابت، جوانان پزشکان بحث مهم این بود که با توجه احتمال بیشتر ابتلای اعضای کانون سالمندان، معلولین و دیابت به کرونا نسبت به بقیه گروهها ، بدون خروج از خانه آموزش ببینند و نیازهای آنها رفع شود. در قالب طرح سلامت یار با حدود 25 هزار نفر از اعضای این کانون ها تماس گرفته شده و آموزش ها در بازه های مختلف زمانی به صورت تلفنی داده شده و از طریق ظرفیت هایی مانند کانون جوانان ، خیرین، پزشکان، مشاوران و داوطلبان نیازهای انها برطرف شد. همچنین بالغ بر 352 هزار بسته بهداشتی و 8 هزار بسته حمایتی و پک میوه به در منازل ارسال شد.
طرح «سپاس»
او افزود: تا امروز بالغ بر 22 هزار و 840 مورد مشاوره روان شناسی داشتیم که بخش عمده ای از آن مشاوره های تلفنی بوده و یکی از شرکای اصلی ما در این بخش سازمان نظام روانشناسی و موسسه مدت بودند که در قالب مسئولیت پذیری اجتماعی کمک کردند. همچنین در 6 ماهه اول شیوع کرونا بیمارستانهای دولتی ویژه بیماران کرونایی با کمبود اقلام اولیه بهداشتی مواجه بودند که شهرداری تهران در قالب مسئولیت اجتماعی خود و با اجرای طرح سپاس در 22 بیمارستان حمایت های لازم را در این زمینه انجام داد.
به گفته مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران در ایام کرونا در همه 352 محله شهر تهران تیم های 5 نفره داوطلبان محلی شکل گرفت که اقدامات داوطلبانه خود را سازماندهی و افراد محلی را شناسایی کردند و بسیای از اقدامات ذکر شده با مشارکت و شناسایی از سوی این افراد انجام شده است.
او با اشاره به اینکه شهرداری تهران زیرساختهای لازم در حوزه بهداشت و درمان در اختیار مجموعه بهداشت و درمان و ستاد کرونای تهران قرار داد، عنوان کرد: در 6 ماهه اول 99 بحث مشارکت خانه های سلامت را در طرح غربالگری شهروندان داشتیم که 241 مورد از خانه های سلامت به سامانه سیب وزارت بهداشت متصل شدند و در این بحث در کنار وزارت بهداشت قرار گرفتند. در نیمه سال 99 که طرح شهید سلیمانی آغاز شد، 85 مورد از خانه های سلامت و مراکز اجتماعی شهرداری تهران را در اختیار این طرح برای بیماریابی سریع و ردیابی ارتباطات بیماران قرار دادیم.
نصیری اضافه کرد: امروز نیز در حوزه واکسیناسیون شهروندان تهرانی، 22 سوله بحران و مجموعه ورزشی برای ایجاد مراکز تجمیعی واکسیسناسیون و 5 بوستان شهری برای ایجاد مراکز واکسیناسیون خودرویی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و این خدمات در حوزه های مختلف تا ریشه کن شدن این بیماری ادامه دارد.
هزینه های پنهان سراهای محلات
او درباره هزینه های پنهان مانند ظرفیت ها و زیرساختهایی که برای بحث کرونا اختصاص پیدا می کند، توضیح داد: تا پیش از کرونا همه سراهای محلات بر اساس فعالیتهای عادی خود نه تنها هزینه ای متحمل نمی شدند بلکه به دلیل انجام فعالیت های اجتماعی درآمدزا بودند اما به واسطه کرونا این سرای محلات از منظر درامدزایی تعطیل شده اما فعالیت نیروهای این سراها ادامه پیدا کرد، بنابراین به جهت خدماتی که به شهروندان ارائه می دهد، هزینه های اضافی به سرای محلات تحمیل شده است.
نصیری در پایان یادآور شد: با این همه شهرداری تهران خود را موظف دانسته که در کنار شهروندان قرار گیرد، همه زیرساختهای خود را در اختیار آنان قرار دهد و با فعالیتهای اجتماعی و هزینه هایی که در سطح شهر انجام می دهد بخشی از بار روانی روی دوش شهروندان و نیازهای آنان در شهر را در حوزه های سلامت روان و فرهنگی و اجتماعی کم کند.
خبرنگار :علی سی پی

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/672530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گران ترین خانه جهان را بشناسید + عکس

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آیا واقعاً می‌توانیم مانند فیلم‌ها روی قطار در حال حرکت بدویم؟

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

ناصرالدین شاه در «حرمسرا»؛ چهار عکس تاریخی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

آب دریای هرمز قرمز شد/ ویدئو

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

جشنواره آب در چین/ در این جشنواره مردم می‌توانند به پلیس آب بپاشند و پلیس هم به آنها آب می‌پاشد!/ ویدئو

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

معین در صفحه یک/ عکس

دزد شدیم؛ دنبال دانلود غیر قانونی هستیم، نماز هم می‌خوانیم

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

فال حافظ چهارشنبه 29فروردین 1403

فال روزانه چهارشنبه 29فروردین 1403

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

چرا به شریک زندگی ام کشش جنسی ندارم؟

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد