آریا جوان

آخرين مطالب

حقیقت‌پور: ریاست جمهوری رییسی به مثابه یکدست شدن اصولگرایی نیست نگاه سیاسی

حقیقت‌پور: ریاست جمهوری رییسی به مثابه یکدست شدن اصولگرایی نیست
  بزرگنمايي:

آریا جوان - نامه نیوز / حقیقت‌پور گفت: به دست گرفتن قدرت در جریان اصولگرا آن هم توسط برادری که می‌گوید مستقل آمده است، مقدور نیست.
تا شروع دولت ابراهیم رئیسی بیش از یک ماه زمان مانده و خیلی‌ها امیدوار هستند که او بتواند با عمل به وعده‌های انتخاباتی و فرصت همسویی با مجلس و سایر نهادهای حاکمیتی، زمینه رضایت و احیای اعتماد مردم را فراهم کند. 
امیدواری‌ها به رئیسی اما به همین‌جا ختم نشده و برخی نیز تصور می‌کنند که او می‌تواند از این پس و با اتکا به جایگاهی که دارد نقش قابل توجه‌تری در جریان اصولگرایی ایفا کند. نه از این رو که جبهه اصولگرایی تماما مشتاق نقش آفرینی رئیسی در این جریان آن هم به شکل محوری باشد، بلکه از این رو که رئیسی برای موفقیت بیشتر نیاز به افزایش حمایت‌ها از خود و شمار هوادارانش دارد. او رئیس جمهور شده اما رای کثیری از مردم را نگرفته است. نه فقط اصلاح‌طلبان و یا مخالفان همیشگی مشارکت، بلکه برخی از اصولگرایان نیز به او رای نداده‌اند و این مساله در صورتی که مورد غفلت قرار بگیرد، برای وی چالش‌ساز خواهد بود.
آنطور که عباس سلیمی‌نمین چند روز قبل در تحلیلی به «نامه نیوز» گفت بخشی از آرای باطله این دوره از سبد سعید جلیلی ریخته است! به این معنا که هواداران او بعد از انصراف وی حاضر نشده‌اند به ابراهیم رئیسی رای بدهند! فقط این نیست و خوشمان بیاید یا نیاید، می‌دانیم که احمدی‌نژاد در جامعه بدنه رای قابل توجهی دارد و این بدنه در این انتخابات پای صندوق رای نیامدند. توجه به نکاتی این چنینی سبب می‌شود که تصور کنیم رئیس دولت سیزدهم از این پس یک چالش مهم پیش رو دارد و برای افزایش ضریب موفقیت خود در دولت، باید گام اول که همان همراه کردن اکثریت جریان اصولگرایی است را کلید بزند.
مساله اما اینجاست که برخی تصور می‌کنند او در این راستا توفیق چشم‌گیری نخواهد داشت. مثلا منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که اختلافات و فاصله‌ها در جبهه اصولگرایی به این سادگی‌ها قابل رفع نیست و به «نامه نیوز» می‌گوید: «جریان اصولگرا یک حزب نیست تا چارچوب مرامی و رفتاری و یا ساختار تشکیلاتی داشته باشد. این جریان به صورت محفلی اداره می‌شود. همین انتخابات ریاست جمهوری اخیر را نگاه کنید. آن همه نامزد آمدند. اندازه یک اتوبوس نامزد اصولگرا ثبت نام کردند. در نهایت هم برخی کنار کشیدند و برخی نه. در حالی که اگر حزب بود و ساختار داشت وضعیت فرق می‌کرد. مثلا در آمریکا حزب دموکرات از ماه‌ها قبل رقابت‌های درونی خود را انجام داده و می‌دانست که بایدن وارد خواهد شد، جایی هم که نیاز بود فردی را در کنار او قرار دادند که بتواند به او کمک کند. در اینجا اما وضعیت فرق دارد.»
این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه «به دست گرفتن قدرت در جریان اصولگرا آن هم توسط برادری که می‌گوید مستقل آمده است، مقدور نیست» گفت: «نباید رییس‌جمهور شدن آقای رییسی را به مثابه یکدست شدن جریان اصولگرا دانست. این جریان برای رسیدن به چنین وضعیتی باید تجدیدنظرهای ساختاری انجام دهد و به همین راحتی نیست. اینکه همه طیف‌های اصولگرا با محوریت رییسی کنار هم جمع شوند، خیلی کار سختی است. به خصوص که اینها طیف‌هایی نیستند که با مختصری نرمش، سازش کنند و کنار هم جمع شوند. چطور انتظار داشته باشیم که پایداری با جریان جلیلی یا احمدی‌نژاد همراه شود؟! اصلا ذائقه این‌ها یکی نیست. نگاه جامعه مهندسین با موتلفه فرق دارد. به نظر من شاید بهتر باشد که اصلا بر یکی و یکدست شدن این جریان اینقدر اصرار نکنیم».
وی یک بار دیگر همین انتخابات اخیر را مثال زد و گفت: «اگر یکی شدن در این جریان ممکن بود چرا شورای وحدت و ائتلاف یکی نشدند؟ وزنشان هم که کم نبود . یک سو آقای حداد و سوی دیگر هم جامعه روحانیت. این یعنی که ایجاد وحدت ساده نیست. یک مثال دیگر اینکه حتی در دوران آقای مهدوی کنی هم وحدت ایجاد نشد و آقای ولایتی نپذیرفت و نهایتا اصولگرایان با چند نامزد وارد عرصه شدند».
حقیقت‌پور ضمن اینکه ایجاد وحدت و همراه کردن طیف‌های مختلف اصولگرایی را خارج از توان رئیسی ارزیابی کرد، گفت: « این را هم نباید فراموش کنیم که وظیفه رئیسی این نیست. او رئیس جمهور شده تا مشکلات مردم را حل کند نه اینکه مشکلات جریان اصولگرا را. او حالا دیگر رئیس جمهور همه اعم از اصلاح طلب و اصولگرا ها و حتی آنهایی که رای ندادند است، لذا برای موفقیت قبل از همراه کردن جریان اصولگرا باید به وعده های خود و حل مشکلات مردم توجه کند».

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/673549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

دستامو بگیر، آقای دلم

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

بهترین رفتار پس از داد زدن سر کودک چیست؟

جشن هزار دف پالنگان

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

رابطه بین احساس کفایت با توانمندی و خودمختاری کودک

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

گفت و گو لذت بی پایان است

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش