آریا جوان

آخرين مطالب

مسئولیت های هوش مصنوعی در دوران بیماری‌ های همه‌گیر دانش

مسئولیت های هوش مصنوعی در دوران بیماری‌ های همه‌گیر
  بزرگنمايي:

آریا جوان - سوالات متعددی درباره مسئولیت های هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل وضعیت در زمان بیماری‌های همه گیری چون کرونا و کمک آن به درک اثرات احتمالی سیاست‌های مختلفی که اتخاذ می‌شوند، پرسیده شده است. از جمله این سیاست‌ها می‌توان به تعطیلی در سطح محلی یا ملی، قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره کرد. چگونگی استفاده موثر از هوش مصنوعی هم مورد توجه عده کثیری قرار گرفته است و اینجاست که موضوع مسئولیت های هوش مصنوعی مطرح می‌شود.
همین ابتدا می‌خواهم به این مسئله تاکید کنم که تاکید بر مسئولیت های هوش مصنوعی، می‌تواند کمک کند تا درک بهتری از وضعیت فعلی بدست آوریم. آنچه در حال حاضر از متخصصان و محققان هوش مصنوعی انتظار می‌رود، این است که از دانش و مهارت خود برای تجزیه و تحلیل، درک علت شیوع ویروس کرونا، اثرات سیاست‌ها، تاثیر طولانی مدت این ویروس بر جامعه و اقتصاد، و پرسش‌هایی از این دست استفاده کنند.
با این حال، برای اینکه این اقدام با مسئولیت‌پذیری بالایی انجام شود، باید درک روشنی از قابلیت‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی داشته باشیم. من اغلب روی این نکته تاکید می‌کنم که هوش مصنوعی نَه یک ابزار جادویی است، و نَه راه‌حلی برای همه مشکلات.
از جمله الزامات اصلی برای توسعه مسئولیت های هوش مصنوعی عبارت‌اند از: قدرتمند بودن، شفافیت، احترام به اصول و حقوق بشر. نکته اول این است که سیستم‌ها باید مقاوم باشند و در خصوص روش‌های استفاده شده دقت کافی به خرج دهیم. مهم‌تر از آن، استفاده از روش‌های داده‌محور برای پیش‌بینی شیوع ویروس کرونا، می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. این روش‌ها با مرتبط کردن داده‌های گذشته، به یادگیری می‌پردازند و در حال حاضر داده‌های کافی درباره شرایط مشابه در اختیار نداریم.
نتایجِ بدست آمده در گذشته نمی‌توانند ضمانت مناسبی برای آینده باشند، به ویژه وقتی این ایده قوت بگیرد که آینده تفاوت‌های چشمگیری با گذشته خواهد داشت. به علاوه، آن داده‌های کمی هم که وجود دارند، ناقص و جهت‌دار هستند. برای مثال، همه به این مسئله واقف هستند که تعداد مبتلایان بسیار بیشتر از تعداد مبتلایانی است که بیماری‌شان تایید شده است و آمار دقیقی درباره بهبود‌یافتگان در دست نیست.
استفاده از داده‌های موجود در روش‌های یادگیری ماشین، می‌تواند ما را به دردسر بیندازد؛ به طوری که تخمین های مثبت کاذبو منفی کاذبافزایش پیدا کند. اکنون در وضعیتی قرار داریم که به نظر می‌رسد روش‌های مدل‌محور می‌توانند کارآیی بیشتری در مقایسه با روش‌های داده‌محور داشته باشند.
در حقیقت، در حال حاضر گروه‌های زیادی روی شبیه‌سازی‌ها فعالیت می‌کنند. با وجود این، انتخاب مدل‌ها باید بر پایۀ تحقیقات مستدل در حوزه‌های همه‌گیرشناسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی باشد و نمایش‌ محاسباتی مناسبی هم به کار گرفته شوند. این نوع از مدل‌ها، حساسیت بالایی در فرض‌های طراحی پارامترهای اولیه دارند. قبل از پیشنهاد این سیستم‌ها به منظور حمایت از سیاست‌گذاران، باید آزمایش‌های تحلیل حساسیت انجام داد.
از دیدگاه تحقیقاتی، کار بر روی روش‌های ترکیبی که دو روش داده‌محور و مدل‌محور با هم ادغام می‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد و برای وضعیت فعلی مناسب است.شفافیت در روش‌های مدل‌محور یا داده‌محور از اهمیت بالایی برخوردار است. مثل اینکه چه مدل‌ها و دیتاست ‌هایی استفاده شده و دلیل استفاده از آن‌ها چه بوده است؟ با چه کارشناس‌هایی در این زمینه مشورت شده؟ سیستم، چگونه ارزیابی و آزمایش شده؟ بدون پاسخ شفاف و صریح به این قبیل از پرسش‌ها، نمی‌توان به نتایج اطمینان کرد.
در حال حاضر جهان در وضعیتی به سر می‌برد که تصمیماتِ بی‌اساس، می‌توانند تبعات سنگینی به همراه داشته باشد. اگر سیستم قادر به ارائه توضیح برای نتایج خود نباشد، باید قبل از استفاده از آن برای تحلیل یا پیش‌بینی وضعیت بیماری‌های همه‌گیر، تمام جوانب را در نظر بگیرید و خوب فکر کنید.
از جمله مسئولیت های هوش مصنوعی در این دوران، تشخیص اخبار کذب و کاهشِ گسترش این اخبار است. بسیاری از نرم‌افزارهایی که با هدف کنترل این بیماری همه‌گیر استفاده می‌شوند، برای جمع‌آوری اطلاعات درباره افراد، شرایط و حرکات آنان طراحی شده‌اند. اگرچه همه ما بر سر این مسئله توافق نظر داریم که چنین داده‌هایی برای تصمیم‌گیری توسط دولت‌ها و مقامات محلی ضروری هستند و ارزش بالایی در توسعه ابزارهای هوش مصنوعی دارند، اما نمی‌توان احترام به حقوق بشر، اصول اخلاقی و قوانین و مقررات موجود را نادیده گرفت.
حریم خصوصی افراد و احترام به عزت و شرافت انسان نیز به عنوان یکی دیگر از مسئولیت های هوش مصنوعی باید مورد توجه باشد. نرم‌افزارهایی که اطلاعات شخصی افراد را جمع می‌کنند، باید به موارد مذکور پایبند باشند. شاید امروزه اطمینان از مدیریت صحیح و ذخیره داده‌ها اهمیت بیشتری داشته باشد، چرا که مردم بسیاری از کشورها بخشی از آزادی خود را از دست داده‌اند.
البته این بدان معنا نیست که امکان ساخت، توسعه و استفاده از این نرم‎افزارها وجود ندارد؛ بلکه این اقدامات باید در راستای استانداردهای اخلاقی انجام شوند. جلب اعتماد شهروندان در بحران‌هایی از این دست باید در اولویت قرار گیرد. بنابراین احترام به الزاماتِ مربوط به برخورد مناسب با داده‌های شخصی، نیازمند توجه بالایی است.با این حال، با توجه به شرایط بغرنجی که در حال حاضر حاکم است، باید اخلاق را درمورد آن دسته از نرم‌افزارهایی که هدف‌شان کمک به کنترل این بیماری همه‌گیرِ جهانی است، در اولویت قرار داد و به‌کارگیری آن‌ها را سرعت بخشید.
در پایان، سیستم‌ها باید در دسترس همه باشند و تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی در کشورهای درگیر با این بیماری را هم مد نظر قرار دهند. اکنون، زمانِ دسترسی آزاد به منابع اطلاعاتی است. ما همه با هم در این درد شریک هستیم و باید مطمئن شویم که همه از منافع هوش مصنوعی بهره‌مند می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/673721/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

اتفاق بی سابقه در بازی صنعت نفت و پرسپولیس

بدشانسی صنعت نفت در دقیقه 90؛ شوت محکم تهیدست به تیرک دروازه پرسپولیس خورد

صحبت های جالب گزارشگر صدا و سیما درباره فوتبال آبادان و حمایت از این تیم

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - 3 پرسپولیس

ستارگان دفاعی پرسپولیس با ده گل!

صداقت: بدشانسی‌های نساجی بالاخره تمام می‌شود

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

با کودک مثل خودش صحبت کنید

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

پورمختار: تلقی احمدی نژاد از «کشور» بودن اسرائیل درست نیست

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

پدافندهایی که مغلوب موشک ایرانی شدند

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

واقعیتی تلخ از دشمنی شیطان با انسان

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان