آریا جوان

آخرين مطالب

فرهنگ‌سازی اشتباه رادیو آوا با آژیر قرمز استرس‌زا دختران

فرهنگ‌سازی اشتباه رادیو آوا با آژیر قرمز استرس‌زا
  بزرگنمايي:

آریا جوان - خراسان / تبلیغ خاص یک شبکه رادیویی در روزهای کرونایی برای ترساندن مردم و رعایت پروتکل‌ها آسیب‌هایش بیشتر است یا تاثیرگذاری‌اش؟
«هم اکنون به آژیر قرمز توجه کنید (صدای آژیر قرمز که یادآور خاطرات تلخ و شرایط استرس‌زاست، پخش می‌شود)، هموطن عزیز توجه کنید که کشور ما در وضعیت قرمز کرونایی است، در خانه‌ها بمانید و پروتکل ها را رعایت کنید»، این تبلیغ خاص چند وقتی است که از شبکه رادیویی آوا پخش می‌شود. در این که نیاز به فرهنگ‌سازی در این روزها که آمار مبتلایان به کرونا دوباره صعودی شده برای در خانه ماندن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است، شکی نیست اما آیا با ترساندن و ایجاد نگرانی به ویژه در کودکان می‌توان به این مهم دست یافت؟ همچنین شاهد زیرنویس کردن تمام وقت تعداد درگذشته‌ها و مبتلایان کرونا از برنامه تلویزیونی این رادیو هستیم. واقعیت این است که یکی از ابزارهای اصلی سیاست‌گذاران بخش سلامت در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر برای تشویق مردم به رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها ایجاد ترس و نگرانی از کرونا بوده و هست، اما این ترساندن چقدر کارایی دارد؟ آیا این که با وجود این همه اخبار ترسناک از وضعیت شیوع کرونا باز هم رعایت دستورالعمل‌ها چندان بالا نیست، نشان‌دهنده ایرادی مختص ما ایرانی‌هاست یا داستان چیز دیگری است؟
راهبردی با قدمت چندین دهه
استفاده از ابزار ترس و نگرانی برای تشویق مردم به رعایت برخی دستورالعمل‌ها و دوری از رفتارهای پرخطر، قدمتی با چندین دهه دارد. در این بین دو مورد در سطح جهان بیش از بقیه مشهور هستند. مورد اول بحث HIV یا ایدز است و مورد دوم سیگار کشیدن. در کشور ما اما می‌توانیم موضوع اعتیاد را هم به آن اضافه کنیم. بسته‌های سیگار با پیام‌ها و تصاویری که یادآوری می‌کنند سیگار کشیدن احتمال بروز سرطان‌های مختلف را افزایش می‌دهد، در همین دسته قرار می‌گیرد. کلیپ‌های نمایشی که تا چند سال قبل درباره اعتیاد پخش می‌شد هم باز در همین دسته قرار می‌گیرند. کلیپ‌هایی که سرنوشت سیاه افراد معتاد را نشان می‌داد. حالا درباره کرونا هم باز سیاست‌گذاران برای ایجاد انگیزه در افراد برای رعایت دستورالعمل‌ها، سراغ همین راهبرد یعنی ایجاد ترس و نگرانی در افراد رفته‌اند، اما به راستی این روش چقدر کارایی دارد؟
تاثیر محدود ترس در رعایت دستورالعمل‌ها
تجربه‌ پیشین نشان می‌دهد روش ترساندن در موضوعاتی مانند ایدز و اعتیاد نه تنها مفید نبوده که عوارضی جدی هم داشته است. در باره سیگار اما موضوع کمی پیچیده‌تر است. البته حتی در این مورد هم شواهدی که نشان از بی‌فایده بودن چاپ تصاویر دلخراش روی پاکت‌های سیگار بدهد، بیش از شواهد تاییدکننده‌ این روش است، اما درباره کرونا اوضاع چطور است؟
بررسی‌ها تا به این جا نشان می‌دهد راهبرد ترساندن و ایجاد نگرانی از کرونا در برخی مواقع تاثیرگذار است. در واقع این روش در کوتاه مدت در غالب کشورها مفید گزارش شده است. بالاترین تاثیر آن هم در گروه‌های آسیب‌پذیرتر در برابر کرونا مانند افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای گزارش شده است. در دیگر گروه‌ها اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تاثیر روش ایجاد ترس و نگرانی بسیار کوتاه است و غالبا به تغییرات پایدار در رفتار و سبک زندگی منجر نمی‌شود. اما چرا؟
چرا ترساندن در طولانی‌مدت فایده‌ای ندارد؟
ترس و نگرانی هیجانات ناخوشایند برای ماست. این هیجانات ناخوشایند نه تنها از نظر روانی به ما فشار می‌آورد که از نظر جسمی هم می‌تواند مشکلاتی چون اختلالات خواب، پرخوری عصبی، بی‌اشتهایی، خستگی مزمن، کمردرد و .. . برای ما ایجاد کند. با توجه به این فشارها هم نه فقط در ایران، که مردم همه‌ کشورها ، ترجیح می‌دهند بعد از مدتی تحت فشار ترس و نگران بودن، دست به هر کاری بزنند تا خودشان را از دست فشار ناشی از ترس و نگرانی خلاص کنند.
یکی از شایع‌ترین واکنش‌ها در این شرایط، انکار شدت خطر است. درباره کرونا بخشی از کاهش رعایت دستورالعمل‌ها و نزدن ماسک و سفر رفتن و ... در واقع به همین موضوع بر می‌گردد. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد هر چه رسانه‌ها و مقامات رسمی بیشتر سعی در ایجاد ترس داشته باشند، در طول زمان تعداد افرادی که حرف مسئولان مربوط را انکار کرده یا زیر سوال می‌برند، افزایش می‌یابد چراکه وقتی حرف ترسناک زیاد تکرار شود، افراد برای کم کردن فشار ناشی از این حرف‌های ترسناک، کم‌کم اصل حرف را زیر سوال می‌برند، اما شاید برای شما سوال باشد که خب پس در این شرایط چطور می‌توانیم مردم را به رعایت دستورالعمل‌ها تشویق کنیم؟
نگران باشید اما به اندازه
مطالعات روان‌شناسی نشان می‌دهد ترس و نگرانی زیاد می‌تواند احساس خودمختاری در افراد را از بین ببرد و تفکر منطقی را هم با مشکلاتی روبه رو کند. اما اگر نگرانی در سطح متوسط و قابل تحمل باشد و همراه با آن راهکارهایی برای مدیریت موقعیت در اختیار افراد قرار بگیرد، وضعیت متفاوت خواهد بود. کرونا و خطر ناشی از آن موضوعی واقعی است. این که نگران ابتلا به آن باشیم، نه فقط ایرادی ندارد که نشانه‌ بلوغ ماست. اما اگر قرار باشد دایم اخبار ترسناک را دنبال کنیم، از نظر روانی تحلیل می رویم و احتمال رفتارهای غیرمنطقی و حتی لجبازی در ما می‌تواند افزایش یابد. با توجه به این موارد، دست کم تا وقتی سیاست‌گذاران در رسانه‌هایی چون صدا و سیما، برخی سایت‌ها و البته ستاد کرونا، متوجه اشتباه خود در زمینه تکیه بیش از حد بر راهبرد ترساندن شوند، شما مراقبت از خودتان را فراموش نکنید. برای این منظور بهتر است میزان پیگیری اخبار مربوط به آمار و وضعیت کرونا را در روز محدود نگه دارید و در کنار آن توصیه‌های متخصصان را تنها از رسانه‌های معتبر پیگیری کنید. توصیه‌هایی که به شما یادآوری می‌کنند حتی اگر واکسن نزده باشید، باز هم راه‌هایی معتبر و کارامد و البته نه چندان دشوار برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در اختیار شما قرار دارد؛ مواردی چون ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی. مثلا رادیو آوا به عنوان شبکه‌ای که باید حال خوب به ما بدهد و با برنامه‌های جذاب و سرگرم‌کننده باعث شود تا از در خانه ماندن لذت ببریم و برای‌مان سخت نباشد، نباید برعکس عمل کند.
نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس‌ارشد مشاوره

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/692294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار

ابتکار گوگل به مناسبت روز زمین

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

لحظه ترسناک کنده شدن چرخ هواپیمای مسافربری هنگام برخاستن از روی باند

تصاویری پر بازدید از صحرای فوق‌العاده عربستان با رنگی خاص

حمله یک فیل به خودرو بازدید کننده ها در طبیعت

ترس کودکان هندی از دیدن پهپاد برای اولین بار

حکمت/ تنها به علی بن ابی‌طالب تمسّک بجوئید

وقتی هنوز مرگت نرسیده!

شکار بچه آهو توسط یوزپلنگ در مقابل چشمان مادرش!

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

استون ویلا جواب بایرن مونیخ را داد

سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی

فرزام پس از تاریخ‌سازی رویینگ: انتظاری نداریم، انتظاری هم نداشته باشند!

عزیمت به کراچی، مرحله سوم سفر رسمی رئیس جمهور به پاکستان

واکنش یک حقوقدان به توئیت‌های جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید

وکیل شکات پرونده منافقین: مسعود رجوی نفوذی ساواک بود

جزئیات حادثه اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛ تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی

جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی

نمایی زیبا از چالکندی دزفول

آتش گرفتن قطار حین حرکت در کانادا

رعد و برق وحشتناک در چین

برگی از تاریخ/ 14 سال پرستاری از جانبازی که بی‌نام و نشان بود

جشنی سه هزار ساله که در ساری برگزار می‌شود

تاتاکوآ؛ دره ای فرسوده در کلمبیا

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدم‌های رفته!

توضیحات طناز طباطبایی در مورد سکانس شاهکار «خشم و هیاهو»

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

برگزاری اختتامیه جشنواره «طنزپهلو» در زادگاه «گل آقا»

گوشی نامزدش را چک می کنه

ماجرای انتشار نشریه در نماز جمعه توسط ده‌نمکی

هشدار به ستاره جنجالی یونایتد

سرمربی فولاد خودش را با گواردیولا مقایسه کرد

دورخیز جوکر از لاروس برای طلای پاریس

گزارش کیکر؛ تیم‌هایی که زودتر قهرمان شدند

گلزن‌ترین آسیایی‌های تاریخ سری آ

ماتئوس: کاش رئیس بایرن بودم تا ناگلزمان اخراج نشود