آریا جوان

آخرين مطالب

چگونه می‌توان آگاهی را با فیزیک کوانتوم توصیف کرد؟ فناوری

چگونه می‌توان آگاهی را با فیزیک کوانتوم توصیف کرد؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - فیزیکدان‌ها به‌دنبال پاسخی برای تعریف سازوکار آگاهی در مغز انسان هستند. آن‌ها برای حل این معما این بار به‌سراغ مکانیک کوانتوم رفته‌اند.

یکی از پرسش‌های مهم بی‌پاسخ در علم این است که آگاهی چگونه به‌وجود می‌آید؟ راجر پنروزِ فیزیک‌دان سال 2020 به‌دلیل پیش‌بینی‌هایش درباره سیاهچاله‌ها برنده جایزه نوبل فیزیک شد. وی مدت‌ها قبل در دهه 1990 با همکاری استوارت هامروف ، متخصص بیهوشی، به‌دنبال ارائه پاسخی بلند‌پروازانه به پرسش مذکور بود. طبق ادعای پنروز و هامروف، سیستم عصبی مغز انسان شبکه‌ای بسیار پیچیده را تشکیل می‌دهد و گاهی حاصل از این سیستم باید تابع قوانین مکانیک کوانتوم باشد. مکانیک کوانتوم نظریه‌ای برای توصیف حرکت ذرات کوچکی مثل الکترون‌ها است. آن‌ها معتقدند این مکانیزم می‌تواند توجیهی برای پیچیدگی اسرارآمیز آگاهی انسان باشد. پنروز و هامروف در ابتدا به این نظریه شک زیادی داشتند. قوانین مکانیک کوانتوم معمولا در دماهای بسیار کم اعمال می‌شوند. برای مثال، کامپیوترهای کوانتومی در دمای نزدیک به منفی 272 درجه سانتی‌گراد عمل می‌کنند؛ اما در دماهای بیشتر مکانیک کلاسیک تسلط بیشتری پیدا می‌کند. ازآنجاکه بدن انسان در دمای اتاق فعال است، تحت‌تأثیر قوانین کلاسیک فیزیک است. به‌همین‌دلیل، بسیاری از دانشمندان نظریه آگاهی کوانتومی را رد می‌کنند؛ درحالی‌که برخی دیگر از مدافعان این نظریه هستند. کریستین دی‌مورایس اسمیت ، استاد فیزیک تئوری دانشگاه اوترخت، با گروهی از چین به‌رهبری پروفسور زیان مین جین در دانشگاه ژائوتونگ شانگهای برخی اصول نظریه آگاهی کوانتومی را آزمودند. آن‌ها در مقاله جدیدشان چگونگی حرکت ذرات کوانتومی در ساختاری مثل مغز را در آزمایشگاه بررسی کردند. دکتر اسمیت می‌گوید: اگر روزی بتوانیم یافته‌هایمان را با فعالیت‌های مغز مقایسه کنیم، یک گام به اثبات یا رد نظریه جنجالی پنروز و هامروف نزدیک می‌شویم. مغز و فراکتال‌ها
مغز انسان ترکیبی از سلول‌هایی به نام نورون است و فعالیت ترکیبی این سلول‌ها به ایجاد آگاهی منجر می‌شود. هر نورون شامل اجزایی به نام ریزلوله است که مواد را به بخش‌های مختلف سلول منتقل می‌کنند. بر‌‌‌‌اساس نظریه پنروز‌هامروف درباره آگاهی کوانتومی، ریزلوله‌ها بر‌‌‌‌‌اساس الگویی فراکتالی سازمان‌دهی شده‌اند که امکان ایجاد فرایندهای کوانتومی را به آن‌ها می‌دهند. فراکتال‌ها ساختارهایی هستند که نه دوبُعدی‌اند نه سه‌بُعدی؛ اما ارزشی فراکتالی دارند. در ریاضیات، فراکتال‌ها به الگوهای زیبا منجر می‌شوند که به‌صورت نامنتاهی خود را تکرار می‌کنند و آنچه تولید می‌کنند، غیرممکن به‌نظر می‌رسد: ساختاری با مساحت محدود و محیط نامحدود. شاید تصور تعریف مذکور در نگاه اول ناممکن به‌نظر برسد؛ اما فراکتال‌ها به‌وفور در طبیعت دیده می‌شوند. اگر به گل‌های کوچک گل کلم یا شاخه‌های سرخس دقیق نگاه کنید، می‌بینید هر دو از شکل‌های ساده‌ای تشکیل شده‌اند که بارها در مقیاس‌های کوچک تکرار شده‌اند. این تکرار ویژگی اصلی فراکتال‌ها است. همین الگو را می‌توان در بدن انسان هم پیدا کرد. برای مثال، ساختار ریه‌ها یا رگ‌های خونی در سیستم گردش خون فراکتالی هستند. فراکتال‌ها در آثار هنری تکرارشونده و جذاب موریس اشر و جکسون پولاک هم دیده می‌شوند. افزون‌براین، فراکتال‌ها به‌وفور در فناوری از‌جمله برای طراحی آنتن‌ها به‌کار رفتند. این‌ها نمونه‌هایی از فراکتال‌های کلاسیک هستند؛ فراکتال‌هایی که از قوانین فیزیک کلاسیک پیروی می‌کنند، نه فیزیک کوانتومی.

آریا جوان

ما نمی‌توانیم رفتار فراکتال‌های کوانتومی را در مغز اندازه بگیریم؛ اما فناوری پیشرفته بدین‌معنی است که می‌توانیم فراکتال‌های کوانتومی را در آزمایشگاه اندازه‌گیری کنیم. اسمیت می‌گوید: در پژوهش جدیدمان، از میکروسکوپ تونلی روبشی (STM) استفاده کردیم و با دقت آرایش الکترون‌ها را در الگوی فراکتالی تنظیم و فراکتالی کوانتومی ایجاد کردیم. سپس، تابع موج الکترون‌ها را اندازه‌گیری کردیم که وضعیت کوانتومی آن‌ها را توصیف می‌کند. متوجه شدیم الکترون‌ها در بعدی فراکتالی قرار دارند که الگوی فیزیکی ما آن‌ها را ایجاد کرده‌اند. در این آزمایش، از الگوی مثلث سیرپینسکی در مقیاس کوانتومی استفاده کردیم که شکل آن بین دو‌بُعدی و سه‌بُعدی است. یافته به‌دست‌آمده بسیار هیجان‌انگیز بود؛ ولی روش‌های STM نمی‌توانند چگونگی حرکت ذرات کوانتومی را ثابت کنند و تنها با پی‌بردن به حرکت این ذرات، می‌توانیم بگوییم فرایندهای کوانتومی چگونه در مغز رخ می‌دهند. در‌نتیجه اسمیت و همکارانش در دانشگاه ژائوتونگ شانگهای در آخرین پژوهش خود گام را فراتر گذاشتند. آن‌ها با اجرای جدیدترین آزمایش‌های فوتونیکی، توانستند حرکت‌های کوانتومی فراکتال‌ها را با جزئیاتی بی‌سابقه آشکار کنند. آن‌ها ازطریق تزریق فوتون (ذرات نور) به تراشه‌ای مصنوعی که در مثلث سیرپینسکی تعبیه شده بود، به این نتیجه رسیدند. پژوهشگرها فوتون‌ها را در نوک مثلث قرار دادند و گسترش آن‌ها در کل ساختار فراکتالی را در فرایندی به نام انتقال کوانتومی بررسی کردند. سپس این آزمایش را در دو ساختار فراکتالی متفاوت تکرار کردند که هر دو به شکل مربع بودند و در هرکدام از این ساختارها صدها آزمایش را انجام دادند. مقاله‌های مرتبط:
مغز انسان چگونه افکار خود را از دیگران تفکیک می‌کند کشف سلول‌های زامبی سردرگم در مغز انسان پس از مرگ
مشاهدات اسمیت و همکارانش از آزمایش‌ها نشان می‌دهد فراکتال‌های کوانتومی در‌واقع رفتاری متفاوت با فراکتال‌های کلاسیک دارند؛ به‌ویژه متوجه شدند گسترش نور در فراکتال در نمونه کوانتومی تابع قوانین متفاوتی درمقایسه‌با نمونه کلاسیک است. دانش جدید فراکتال‌های کوانتومی می‌تواند بنیانی برای آزمایش تجربی نظریه آگاهی کوانتومی دراختیار دانشمندان قرار دهد. اگر انسان روزی در اندازه‌گیری کوانتومی مغز موفق شود، می‌تواند این اندازه‌گیری‌ها را برای پاسخ به این پرسش به‌کار ببرد: «آیا آگاهی پدیده‌ای کوانتومی است یا کلاسیک؟» پروژه اسمیت و همکارانش نیز مفاهیم برجسته‌ای برای حوزه‌های مختلف علمی به‌دنبال دارد. با بررسی انتقال کوانتومی در ساختارهای فراکتالی طراحی‌شده، می‌توان اولین گام‌های کوچک را برای یکپارچه‌سازی فیزیک، ریاضیات و زیست‌شناسی برداشت. این یکپارچه‌سازی به درک ما از جهان اطراف و علت وجودی جهان کمک می‌کند. شما کاربران زومیت فکر می‌کنید بشر تا چه اندازه با پی‌بردن به اسرار مغز و آگاهی فاصله دارد؟ لطفا دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/693342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!