آریا جوان

آخرين مطالب

آیا از "تبلیغات وقت‌گیر بین سریال‌ها" هم سهم رایگانی به تولید ایرانی می‌رسد؟ اجتماعی فرهنگی

آیا از "تبلیغات وقت‌گیر بین سریال‌ها" هم سهم رایگانی به تولید ایرانی می‌رسد؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - تسنیم / مردم در کنار نقد محتوایی که به برخی از برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون دارند، به خاطر آگهی‌های بازرگانی طولانی و خسته‌کننده، در اکثر اوقات تصمیم می‌گیرند آن برنامه و سریال مورد علاقه‌شان را هم به خاطر تعددِ آگهی‌های بازرگانی نبینند. علی‌عسکری رئیس صدا و سیما در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حرف‌های قابل توجهی را درباره حمایتِ رسانه ملّی از تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی مطرح کرده است. 
او با اشاره به اینکه در این چند سال بهترین تولیدات رسانه ملی به موضوع تولید و صنعت پرداخته‌اند، گفته است: در همه برنامه‌ها و حتی در خبرها، جلوه‌ای از پیشرفت کشور به تصویر کشیده می‌شود و سعی می‌کنیم رسانه ملی همواره تصویرگر حرکت روبه‌جلوی کشور باشد.
علی‌عسکری با تأکید بر اینکه برنامه‌های رسانه ملّی برای بالا بردن انگیزه تولیدکنندگان داخلی است، گفت: رسانه ملی برنامه‌های متعددی در این زمینه در نظر گرفته است؛ مثلاً در برنامه «میدان» افرادی نظیر پرورش‌دهندگان کرم ابریشم یا صیفی‌کارها و... را که در کارشان موفق بودند، معرفی کردیم که این کار نشان می‌دهد بدون دخالت کشور خارجی هم می‌توان به تولید و فعالیت پرداخت؛ مثلاً در شبکه ایران‌کالا تولیدکنندگان طی یک رقابت سالم برای یکدیگر رجز می‌خوانند و تولید خود را در معرض دید مردم قرار می‌دهند که خیلی‌ها طی همین فرایند دیده شده و رشد کرده‌اند، کسانی که از یک تولیدی کوچک آغاز کرده و امروز به جایگاه‌های خوبی رسیده‌اند.
رئیس صداوسیما همچنین به تبلیغات رایگان اشاره کرد که بارها مورد سؤال خیلی از رسانه‌ها بوده که به چه شرکت‌ها و کارخانجات و مؤسسه‌های تولیدی تعلق می‌گیرد. او در این دیدار با اشاره به این تبلیغ رایگان، گفت: برای این کارخانه‌ها آنونس تبلیغاتی رایگان ساختیم و با مدیرانشان گفت‌وگو کردیم، تولیدکنندگانی که به علت محدودیت مالی، حتی قادر نبودند در روزنامه یک صفحه تبلیغات بکنند. انصافاً رسانه ملی در بحث تولیدات داخلی کارهای بسیاری کرده است، چون اعتقادم این است که ایران باید به یک کشور پیشرفته صنعتی تبدیل شود.
او با اشاره به گزارش‌های تحقیقی که در خبر تلویزیون پخش می‌شود، گفت: این روزها رسانه ملی برنامه‌ای با نام «خبرنگاری تحقیقی» دارد که هفته‌ای دو بار پخش می‌شود، مثلاً موضوع صادرات سنگ به چین یا صادرات گازوئیل به فلان کشور را بررسی می‌کند. شما با تعیین کردن یک رابط می‌توانید در این زمینه به ما کمک کنید که موضوعات را به ما اطلاع دهید تا دوستان خبرنگار تحقیقی ما بیایند و شما هم شواهد و مستندات خود را عرضه کنید و با همکاری هم به تولید بسته‌های گزارشی برسیم تا بتوانیم مؤثر باشیم و گرهی از مشکلات کشور باز کنیم.

آریا جوان

علی عسکری با اشاره به اثرگذاری تبلیغات رسانه ملی در زمینه تولید گفت: خیلی از کارخانه‌ها در حال کارند، اما به‌محض تبلیغ در رسانه ملی یک خیزش بلند برای آن‌ها رخ می‌دهد و این نشان‌دهنده اثر بالای تبلیغ در رسانه ملی است.
وی از دو برنامه ویژه رسانه ملی در زمینه تولید که قرار است پخش شود، خبر داد و افزود: رسانه ملی در این زمینه دو برنامه ویژه دارد؛ نخست پرداختن به شرکت‌های دانش‌بنیان که در شبکه 3 پخش خواهد شد و دوم شبکه‌های علم و فناوری که به‌زودی شاهد آن‌ها خواهیم بود.
رئیس رسانه ملی سپس توصیه کرد: در زمینه پشتیبانی از تولید، شبکه‌های استانی نیز فعال باشند.
وی با تأکید بر اهمیت کیفیت در تولید گفت: نکته‌ای که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، کیفیت است، هرچند تاکنون زیاد روی موضوع کیفیت تمرکز نکرده‌ایم، اما اگر کیفیت کالاها بالا برود، صادرات رشد می‌کند؛ پس باید روی تولیدات تمرکز کنیم تا تولیدات در سطح و تراز جهانی باشد، زیرا در این صورت به بلوغ کامل خواهیم رسید.
صحبت‌های رئیس صداوسیما در حمایت از تولید و تولیدکنندگان و شعار سال (تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها) قابل توجه و تأمل است. چرا که او از حمایتِ تولیدکنندگان و آنونس رایگان و دامنه تبلیغاتی می‌گوید که دربِ آن به رویِ تولیدکنندگان باز است. اما بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان سرمایه داخلی‌اند که نسبت به تبلیغات گسترده برخی از برندهای تبلیغاتی گلایه دارند و از رسانه ملّی درخواست می‌کنند در به روی‌شان باز کند و بتوانند آن‌ها هم کالایشان را در معرضِ نگاه مخاطبان قرار دهند. 

آریا جوان

مردم وقتی تلویزیون را روشن می‌کنند و در کنار نقد محتوایی به برخی از برنامه‌ها و سریال‌ها، آگهی‌های بازرگانی مشاهده می‌شود که نه تنها به تعبیر برخی رنگ‌آمیزی و تنوع روی آنتن ایجاد نمی‌کند بلکه مردم را خسته و آزرده کرده و در اکثر اوقات تصمیم می‌گیرند آن برنامه و سریال مورد علاقه‌شان را هم به خاطر تعددِ پخش آگهی‌های بازرگانی، نبینند. البته این انتقاد بارها از سویِ شورای نظارت بر صدا و سیما هم مطرح شده که چرا آنتنِ سیما یکسره در اختیار آگهی‌های بازرگانی است؟ البته بحثِ آگهی بازرگانی، حمایت از تولید و تولیدکننده در رسانه ملّی نیازمند شفاف‌سازی بیشتری است که تا امروز هیچ‌کدام از مسئولین مربوطه درباره قراردادها و نوعِ تبلیغات و آژانس‌های تبلیغاتی منتسب به رسانه ملّی صحبتی نکرده‌اند؛ از طرفی هم باید خروجی آنتن را بررسی کرد که چقدر با بودجه‌های تخصیص داده شده، همخوانی دارند. 
اردشیر زابلی‌زاده مدیر شبکه ایران‌کالا که خودش همیشه نسبت به معضلات و مشکلاتِ آگهی‌های بازرگانی تلویزیون دغدغه داشته و همواره تأکید کرده باید برای بنگاه‌های کوچکِ اقتصادی، تبلیغ رایگان داشته باشیم، در این جلسه هم از تبلیغِ بنگاه‌های کوچک حمایت کرد که راهبرد شبکه ایران کالا است. او تأکید کرد: رئیس صداوسیما در سال 1395 دستور راه‌اندازی شبکه ایران کالا را صادر کرد تا از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت شود. راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی هزینه بسیار سنگینی دارد، اما علی عسکری گفت با توجه به دغدغه‌های اقتصادی مقام معظم رهبری نسبت به تولید و صنعت و معدن ضرورت دارد که شبکه‌ای این‌چنین راه‌اندازی بشود.
او همچنین تأکید کرد: در آن زمان هیچ‌کدام از بنگاه‌های تولیدی توان پرداخت برای ساخت تبلیغات نداشتند، پس ما باید رایگان برای آن‌ها تبلیغات درست می‌کردیم، ما نیز به کمک تولیدکنندگان شتافتیم. کار بسیار بزرگی بود. از سال 1395 تاکنون با توجه به شعارهای اقتصادی سال‌ها به کمک تولیدکنندگان رفته‌ایم. ما در سال 1395، 3275 بنگاه را پوشش تلویزیونی دادیم. هدف این بود که هرسال 5 هزار بنگاه را پوشش دهیم، در سال 97، 4739 بنگاه، در سال 98، 7208 بنگاه و در سال 99 به عدد بسیار خوب 10 هزار و 16 بنگاه رسیدیم.
البته در کنار این صحبت‌ها، باید توجه داشت که "دولت بخشی از بودجه سازمان صداوسیما را منوط به تبلیغات کرده، حال باید این سؤال را پاسخ داد که از تولید داخل با تبلیغات رایگان حمایت کنیم یا اینکه نگاه اقتصادی به تبلیغات داشته باشیم؟" در عین حال مسئولین مربوطه باید بیشتر حواس‌شان به مخاطب باشد؛ اغواگری و گستردگی تبلیغات، مخاطب را خسته کرده است. واقعاً مردم از تعدد پخشِ آگهی بازرگانی مخصوصاً برخی از تبلیغات اصطلاحاً روی اعصابِ بیننده، ناراحت‌اند و می‌گویند "حق ندارید وقت مخاطب را با تبلیغات بگیرید، بلکه باید برنامه با محتوا به مخاطب نشان دهید."

آریا جوان

تلویزیون باید جای امنی برای خانواده‌ها باشد؛ برنامه‌ها و سریال‌هایش را درست پیش ببرد و از همه مهم‌تر ناظرین و کارشناسان اندیشه‌ورزی داشته باشد که نگذارند رسانه ملّی به جای دانشگاه شدن به سمت بازار شدن پیش برود. 
عباس مهدوی‌مهر مدیرکل بازرگانی صداوسیما در این جلسه به قراردادهای تبلیغاتی 100 درصد رایگان اشاره کرد و گفت: از سال 1396 تاکنون بر اساس دستور رئیس رسانه ملی برای تمامی تولیدکنندگان کشور به میزان حقوق و مزایایی که پرداخت می‌کنند تا سقف 20 میلیارد تومان قراردادهای تبلیغاتی 100 درصد رایگان منعقد می‌شود و بخش زیادی از همین تبلیغاتی که این روزها پخش می‌شود، آن‌هم بدون هیچ‌گونه آرم و علامت، خود یک نوع حمایت از تولید داخل است که این بودجه هرساله در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به تسهیلات ویژه رسانه ملی برای تولیدکنندگان گفت: به همه صادرکنندگان نمونه کشوری علاوه بر امتیازات، تبلیغات رایگان اعطا می‌شود و انتظار داریم که به کمک مجلس بتوانیم به برندسازی و به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک کنیم.
مهدوی مهر با بیان اینکه در حوزه بازرگانی می‌کوشیم تولیدکنندگان از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند، گفت: رسانه ملی سالانه 3700 تولیدکننده را حمایت می‌کند و قراردادهای کاملاً رایگان با آن‌ها می‌بندد.
حسن گروسی معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما هم در این جلسه به تعداد دقایق حمایت رسانه ملی از تولید داخلی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا به امروز 27 هزار و 600 دقیقه برنامه در زمینه صنعت و معدن در شبکه‌های رادیویی تلویزیونی و استانی در رسانه ملی تولید و پخش‌شده است. از این میزان حدود 8100 دقیقه برنامه رادیویی، حدود 6600 دقیقه برنامه تلویزیونی و 6960 دقیقه نیز در استان‌ها ضبط و پخش شده است. در حوزه خبر نیز 5820 دقیقه برنامه با محوریت تولید و صنعت تولید شده و همه این‌ها نشانگر اهمیت مسئله تولید برای رسانه ملی است.
صحبت‌های مهدوی مهر هم بحثِ ماجرای طرح تبلیغات رایگان در صداوسیما را یک بار دیگر مطرح می‌کند. فراخوانی که برای پخش رایگان آگهی‌های محصولات و خدمات ایرانی در شبکه‌های صداوسیما پخش می‌شود؛ صاحبان کالا و خدمات ملی برای استفاده از این طرح و برای تولید تیزرهای تبلیغاتی و شرکت در طرح حمایت از کار و خدمات ایرانی می‌توانند به آژانس‌ها و کانون‌های تبلیغاتی که دارای مجوزهای لازم و پروانه فعالیت در حوزه تبلیغات‌اند، مراجعه کنند.
هدف از این طرح که توسط اداره کل بازرگانی صداوسیما انجام می شود حمایت از کالا و خدمات ایرانی عنوان و در مقدمه آن به نامگذاری سال 1396 با عنوان «اقتصاد مقاومتی- تولید- اشتغال» اشاره شد.
البته با صحبت‌های امروزِ مهدوی‌مهر که به چه کسانی اعطا می‌شود و با چه تسهیلاتی، مقداری از ابهامات گذشته برطرف شد. اما لازم است مسئولین مربوطه در بخش‌ آگهی‌ها و تبلیغات بازرگانی صداوسیما درباره نحوه درآمدزایی رسانه ملی، طرح تبلیغات رایگان، قرارداد درصد از فروش و خیلی از موارد دیگر به ابهامات موجود پاسخ دهند تا شاید بخشی از این شائبه‌های موجود در آگهی‌های بازرگانی و حضور پررنگِ اسپانسرها برطرف شود. 

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/693778/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

تصویری تماشایی با فاصله نزدیک از افعی شاخدار ایرانی

روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام

مزارع گل‌های نموفیلای آبی در ژاپن

قصه‌ی نگفته را خوب میدانی امام رضا (ع) با نوای احد سبزی

وقتی کلی پول کلاس دف دادم!

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلوزیون!

دوست آن است که گیرد دست دوست!

ساناز سماواتی و حضور در نقشی کوتاه اما متفاوت در «نون خ»

امروز بگو و بخند، فردا جنگ و جدل!

لحظه اعلام گل آفساید اولسان توسط فغانی

تشویق ایسلندی فوتسالیست‌ها بعد از صعود به نیمه‌نهایی

گل اول ازبکستان به ویتنام در جام ملت‌های فوتسال آسیا

شکست استقلال در یک بازی دوستانه

انصاری‌فرد از بازی خاص محروم شد

کامبک دقیقه آخری ازبکستان؛ گل دوم ازبکستان به ویتنام

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی

صحبت های امین میرزازاده ملی پوش کشتی فرنگی

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید

رئیس‌جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

رئیسی در نشست خبری با رئیس‌جمهور سریلانکا: تحریم‌ها، ملت ایران را متوقف نکرده و پیشرفت ادامه داشته است

خوش چهره: جمعی از روحانیون برجسته به من می‌گفتند: مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می‌شود؟!

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تصاویری زیبا از توکانت زمردی

نوآوری عجیب یک شهروند مشهدی در اثاث‌کشی

لحظه تصادف هولناک در جاده برفی به دلیل سرعت بالا

ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب

هجوم هواداران محمدرضا گلزار برای سلفی گرفتن با او!

سکانسی خنده دار از سریال «سه در چهار»

ویدئو خنده‌دار از «نون خ» که هیچکس آن را ندیده است!

اخلال در بازار ارز؟!

این فقط اهل کثافت‌ کاری‌های جمع و جور و زود بازده است!

اینقدر اغراق نکنید، مسی کند بود و دو گل معمولی زد!‏

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

ویدیوی کامل بیانیه خوان لاپورتا درباره ال‌کلاسیکو

رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!

لیگ ملت‌ها؛ قهرمان المپیک پرستاره‌تر از همیشه

تباس: برخی بازی‌های لالیگا در آمریکا برگزار خواهند شد!

رئیس باشگاه میلان: پیولی تا پایان فصل سرمربی تیم خواهد بود

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

درگذشت فوتبالیست سابق ایرانجوان در حین بازی با پیشکسوتان استقلال

کسب 10 مدال در روز نخست برای نمایندگان ووشو ایران

نگرانی های همسر حاج آقای قرائتی

ثبت رکورد جدید «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی

ویدیویی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!