آریا جوان

آخرين مطالب

انتقادات صریح ایران از آژانس و تروئیکای اروپایی: ما بدهکار شما نیستیم نگاه سیاسی

انتقادات صریح ایران از آژانس و تروئیکای اروپایی: ما بدهکار شما نیستیم
  بزرگنمايي:

آریا جوان - فارس / سفیر و نماینده دائم ایران در نشست شورای حکام آژانس با بیان این‌که مادامی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتنداری و اقدام سازنده نداشته باشید، به کشورهای اروپایی توصیه کرد: عوام فریبی نکنید، ما بدهکار شما نیستیم.
کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین امروز (چهارشنبه) طی سخنرانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با موضوع بررسی وضعیت اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، مواضع جمهوری اسلامی را در این خصوص برای نمایندگان کشور‌های عضو تشریح کرد.
وی در این نشست طی سخنانی گفت: آمریکا قطعنامه 2231 شورای امنیت را از طریق خروج از برجام و اعمال سیاست شکست خورده «فشار حداکثری» و از سرگیری تحریم ها، که به طور مستقیم و مخربی بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران که مهمترین هدف توافق هسته‌ای می‌باشد اثر گذاشته است، نقض کرد.
 غریب آبادی ادامه داد: از آنجا که بخش لغو تحریم و تأثیرات آن در برجام، مبنای اساسی رضایت ایران به این توافق را تشکیل می‌دهد، نقض‌های ایالات متحده آمریکا باعث شد که این قسمت از توافق، بی اثر و عاری از فایده شود. متاسفانه، به طور مناسبی به این نگرانی‌ها توسط اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی نیز به منظور یافتن راه حل‌های عملی جهت جبران نقض توافق رسیدگی نشد.
* ظاهراً این کشور‌ها قصد دارند جای قربانی را با قانون شکنان عوض کنند
وی بیان کرد: لازم می‌دانم اینجا به ویژه از بیانیه‌های برخی کشور‌های عضو توافق هسته‌ای و کشور‌های اروپایی ابراز تأسف جدی و همچنین تعجب کنم. گویی این کشور‌ها فراموش کرده‌اند که این ایران بود که به تمامی تعهدات خود تحت این توافق پایبند بود و از مزایای آن نیز به خاطر اقدامات قانون شکنانه آمریکا و بی اقدامی اروپایی‌ها، بهره‌مند نشد. ظاهراً این کشور‌ها قصد دارند جای قربانی را با قانون شکنان عوض کنند.
 نماینده دائم ایران در آژانس همچنین اظهار داشت: مایه تأسف است که کشور‌های اروپایی همچنان حاضر نیستند آمریکا را به خاطر خروج غیرقانونی و یکجانبه از توافق هسته‌ای محکوم کنند و از آن بخواهند تحریم‌های خود را علیه ملت ایران بردارد، اما در عوض از ایران مطالبه اجرای تعهدات آن تحت برجام را می‌کنند.
* مادامی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتنداری و اقدام سازنده نداشته باشید
وی اضافه کرد: مادامی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتنداری و اقدام سازنده نداشته باشید. اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ما، از جمله غنی سازی در سطوح مختلف و تولید سوخت سیلیساید، برابر حقوق ما تحت معاهده عدم اشاعه صورت می‌گیرند، جنبه کاملا صلح آمیز دارند و از بُعد پادمانی نیز تحت نظارت و راستی آزمایی آژانس قرار دارند.
نماینده ایران تصریح کرد: از این رو، به این کشور‌ها توصیه می‌کنم که عوام فریبی نکنید و به تعهدات عمل نکرده خود در برابر ملت ایران عمل کنید. ما بدهکار شما نیستیم.
غریب آبادی گفت: همانگونه که توسط رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان اعلام شد، ایران خواهان مذاکراتی است که نتیجه محور باشد. مهم است که خروجی این تلاش‌ها متضمن این باشد که تمامی تحریم‌ها بطور موثر و قابل راستی آزمایی برداشته شوند و ما دوباره شاهد فجایعی مانند خروج آمریکا از توافق، یا سوءاستفاده از مکانیسم‌های مندرج در برجام و نقض تمامی تعهداتش ذیل آن نباشیم.
* ادامه یا توقف ثبت داده‌ها ربطی به تعهدات پادمانی ایران ندارد
وی ادامه داد: هنوز مشاهده نشده است که آیا دولت کنونی آمریکا عزم کافی و آمادگی ترک اعتیاد خود برای استفاده از اقدامات قهری یکجانبه، احترام به حقوق بین الملل، اجرای تعهدات خود درخصوص لغو تحریم‌ها به روشی کامل و موثر و اتخاذ تصمیمات دشوار ضروری برای این امر را دارد یا نه؟ بسیار مهم است که آمریکا بدون تأخیر بیشتر و هرگونه پیش شرط، نقض تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت را متوقف کند.
 نماینده دائم ایران بیان کرد: ادامه یا توقف ثبت داده‌ها ربطی به تعهدات پادمانی ایران ندارد. بدون شک، هرگونه تصمیمی که قرار باشد توسط ایران در این خصوص اتخاذ شود، تنها بر پایه ملاحظات سیاسی خواهد بود و آژانس نمی‌تواند و نباید آن را جزو مطالبات خود بداند.
وی همچنین گفت: آژانس عادت کرده صرفاً به فکر بازرسان، تجهیزات و نظارت‌های خود باشد و وظایف و مسئولیت‌های خود در برابر خرابکاری تروریستی علیه تأسیسات صلح آمیز اعضای خود را ایفاء نمی‌کند. مادامی که آژانس تکلیف خود را با این تناقض‌ها روشن نکند، مشکلات ادامه خواهند داشت.
غریب آبادی تصریح کرد: آژانس باید موضع روشنی در این خصوص اتخاذ کند.
به گزارش فارس، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در «وین» پایتخت اتریش با محور اصلی برنامه هسته‌ای ایران از روز دوشنبه 22 شهریور ماه آغاز به کار کرد و تا روز جمعه 17 سپتامبر (26 شهریور ماه) ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/722902/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

کلیپی زیبا از شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت