آریا جوان

آخرين مطالب

افسردگی بعد از عمل بینی و جراحی زیبایی دختران

افسردگی بعد از عمل بینی و جراحی زیبایی
  بزرگنمايي:

آریا جوان - حامی هنر زندگی / افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در اجتماع امروزی است. افسردگی بعد از عمل بینی و جراحی پدیده ای است که به تعداد فراوان در بیماران مشاهده می شود و در صورتی که درمان نشود می تواند زمینه ساز سایر مشکلات جسمی و روحی روانی باشد. بنابراین توجه به آن اهمیت بسزایی دارد در این مقاله به موضوع افسردگی پس از عمل جراحی پرداخته شده است. افسردگی اختلالی است که در صورت عدم درمان علائم آن تشدید شده و عوارض جبران ناپذیری به بار می آورد
مروری بر اختلال افسردگی
اختلال افسردگی دوره های نشانه ای را شامل می شود که در آن ها فرد معمولا دستخوش خلق به شدت غمگین می شود. عنصر اساسی این اختلال خلق غمگین بسیار بالاست که ملامت نامیده می شود. افسردگی اختلال خلقی مزمن ولی نه چندان شدید است که به موجب آن فرد دستخوش دوره افسردگی اساسی نمی شود. اختلال افسردگی اساسی اغلب همراه با دامنه ای از اختلالات دیگر از جمله اختلالات شخصیت، اختلالات مصرف مواد و اختلالات اضطرابی تشخیص داده می شود.
عوامل زیربنایی افسردگی
پژوهشگران عوامل مشترکی را در افرادی که احتمال ابتلای آنان به افسردگی بیشتر است، شناسایی کرده اند. افرادی که از افسردگی رنج می برند، سبک های زیر در آن ها به صورت عادت در می آید. آن ها باید یاد بگیرند به خاطر سلامت خود از این سبک ها دست بردارند.سبک تمرکز بر خود افسرده ساز: با مسائل منفی اشتغال ذهنی دارند. زمان زیادی را صرف یاد آوری و نشخوار ذهنی جنبه‌های منفی زندگی می کنند و هرگز راهبردهای مقابله ای خود را به مرحله اجرا نمی رسانند.
کنترل بیرونی: فکر می‌کنند رویدادهای مهم خارج از کنترل آن‌ها است. است زمانی که احساس افسردگی می کنند معمولاً به این دلیل است که رویدادی برای تان رخ داده که به نظرتان نام قبول و غیر قابل تحمل است. احساس افسردگی نتیجه نحوه ارزیابی شما از رویدادهای زندگی است در چنین وضعیتی شما می توانید واکنش های مختلفی نشان دهید.
برخوردار نبودن از سیستم حمایت اجتماعی: درونگرا و منزوی هستند و از مهارتهای لازم جهت حفظ روابط حمایت کننده استفاده نمی کنند.
کمال گرایی افراطی: این افراد بر کامل بودن خود اصرار دارند و خود را بی ارزش و زندگی شان را بیهوده تلقی می کنند.
وابستگی غیر واقع بینانه به دیگران: افراد افسرده عزت نفس خود را وابسته به تایید دیگران می‌دانند.
استرس روابط نزدیک: ناهماهنگی در روابط بین فردی غالباً موجب تشدید افسردگی می‌شود.
علائم افسردگی
نشانه های افسردگی طبق DSM-5 شامل موارد زیر می شوند:
خلق افسرده در بخش عمده روز. تقریبا هرروز. به طوری که فرد احساس می کند غمگین، پوچ یا ناامید است.
کاهش بارز علاقه یا لذت در تمام فعالیت ها در بخش عمده روز
کاهش وزن زیاد در حالی که رژیم گرفته نشده است. گاهی افزایش وزن هم مشاهده می شود.
بی خوابی یا پرخوابی. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه علت بی خوابی کلیک کنید.
سراسیمگی یا کندی روانی-حرکتی تقریبا هررروز ( قابل مشاهده توسط دیگران نه صرفا احساس ذهنی بیقرای یا کند بودن)
خستگی یا فقدان انرژی تقریبا هرروز
احساس گناه یا بی ارزشی زیاد از حد و نامتناسب با موقعیت
کاهش توانایی توجه و تمرکز
افکار مکرر درباره مرگ و خودکشی
این نشانه ها ناراحتی یا اختلال قابل ملاحظه در عملکرد بالینی، شغلی یا زمینه های دیگر ایجاد می کنند.
افسردگی بعد از عمل جراحی چگونه است؟
افراد زیادی هستند که بعد از عمل های جراحی دچار حس غم و اندوه می شوند. شایع ترین عمل هایی که به افسردگی منجر می شوند شامل عمل زیبایی بینی، جراحی پلاستیک، عمل قلب و مغز، عمل زانو و.... گاهی برخی افراد به دلیل تغییری که در ظاهر جدید خود حس می کنند و نمی توانند با آن کنار بیایند دچار افسردگی می شوند. هر عمل جراحی به دلیل ضعف هایی که تا مدتی بر بدن ایجاد می کند، ممکن است افسردگی را به همراه بیاورد.
رابطه افسردگی و عمل جراحی
تحقیقات نشان می دهد که عوارض نورولوژیکی پس از از عمل جراحی به صورت فقدان حافظه کوتاه مدت، عدم تمرکز حواس و تغییرات روانی به شکل افسردگی به خصوص در سالمندان ظاهر می شود. بیماران قلبی که دچار حمله قلبی می شوند اگر افسرده شوند احتمال مرگ و میر در آنان 6 تا یک سال بیش از سایر بیماران است. افسردگی باعث تغییرات شیمیایی در بدن می شود. از جمله این تغییرات افزایش ترشح کورتیزول و سروتونین است. چرا که این مواد باعث ایجاد لخته و یا صدمه به دیواره شریان ها می شود.
افسردگی همچنین باعث ایجاد تغییرات ریتم قلب می شود و چنانچه در بیماری تغییرات ریتم قلب بعد از جراحی دیده شود احتمال مرگ خیلی زیاد است و اگر بیماری جسمی تاثیر خاصی بر زندگی افراد داشته باشد غالباً احتمال افسردگی و پیامدهای روانی بعد از آن وجود دارد. این احتمال در تمام بیماری‌های جسمی که همراه با استرس زیاد باشند ایجاد می شود. افسردگی تاثیرات مخربی بر توانایی بیماران در اجرای مراقبت از خود دارد به طوری که در بیماران قلبی که دچار افسردگی شدید می‌شود این توانایی ها به شدت کاهش می یابد.
علاوه بر این کسانی که عمل های زیبایی مثل بینی انجام می دهند، ممکن است دچار افسردگی شوند. به این دلیل که این افراد توانسته اند با چهره خود کنار بیایند و این احتمال وجود دارد که با هم نتواند چهره جدید خود را قبول کنند. آنها با دیدن کوچک ترین عیبی بعد از عمل ممکن است احساس بدی سراغشان بیاید. این عوامل خود زمینه ساز افسردگی می شود. اگر نتوانند احساسات خود را کنترل کنند شاید باز هم سراغ عمل های دیگر بروند.
نشانه های افسردگی بعد از عمل جراحی
بعد از عمل های جراحی نشانه هایی که افراد تجربه می کنند شامل موارد زیر می شود:
تحریک پذیری بیش از حد
احساس خستگی و خواب آلودگی
حس ناامیدی و یاس
کاهش انرژی
کمبود وزن و اشتها
کاهش توجه و تمرکز
افکار منفی
حسرت گذشته
احساس گناه
فکر خودکشی
علل ایجاد افسردگی بعد از عمل بینی و جراحی
دلایل متعددی برای افسردگی بعد از عمل جراحی وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند:
1-افسردگی بعد از عمل بینی و جراحی | افکار و باورهای منفی
یکی از دلایل افسردگی در افراد بعد از عمل جراحی است که آنها فکر می‌کنند ممکن است هیچ وقت به زندگی عادی خود برنگردند. همین که افراد نتوانند خیلی از فعالیت های روزانه زندگی خود را انجام دهند و از سبک زندگی عادی خود فاصله بگیرند منجر به باورهای منفی در آنان می شود. فرد بعد از بیماری دیگر نمی تواند احساس نشاط و شادابی داشته باشد چرا که احساس کنترل در او کاهش می یابد. این افراد حتی ممکن است دچار درماندگی آموخته شده شوند. به این معنی که احساس کنند دیگر هیچ کاری از دستشان بر نمی آید و اگر عمل خطرناکی هم داشته اند قربانی عوارض آن می شوند. شناسایی باورها و افکار منفی سعی در جایگزینی آنها با افکار مثبت می‌تواند به حال بهتر افراد بعد از عمل جراحی بیانجامد.
2-اختلالات روانی
داشتن برخی اختلالات روانی قبلی، باعث افسردگی بعد از عمل می شود. افرادی که سابقه انواع اضطراب ها و استرس ها وسواس های فکری و یا اختلالات شخصیت مانند وابسته اجتنابی و دوری جو را دارند این احتمال که آنها بعد از عمل جراحی بیش از سایر افراد دچار افسردگی شوند بیش تر است. همچنین سابقه ژنتیکی برخی اختلالات هم در بروز افسردگی پس از عمل موثر است. برخی‌ها زمینه بیماریهای روانی را دارند اما با ایجاد شرایط استرس زا این بیماری ها فعال می شود و نمی توانند به راحتی با آن کنار بیایند.
3-افسردگی بعد از عمل بینی و جراحی | کمبود عزت نفس
افرادی که تصویر منفی از خود و عزت نفس پایین دارند و به هر دلیل خود را باور ندارند مخصوصاً بعد از عمل های بینی و زیبایی دچار افسردگی می شوند. آن ها فکر می‌کنند که بعد از عمل زیبایی باز هم عیب و نقصی در چهره آنان پیدا خواهد شد و مورد تایید و پسند دیگران قرار نخواهند گرفت. هم چنین افرادی که سایر عمل های مختلف مثل قلب، زانو یا... را انجام می دهند اگر احساس کنند به این دلیل که نمی تواند خیلی از کارهای خود را انجام دهند مفید نیستند و همیشه در این شرایط باقی می مانند. دچار افسردگی می شوند. بنابراین حفظ روحیه بعد از عمل شرط پیشگیری از افسردگی است.
4-درد مزمن
اکثر دردهایی که افراد بعد از عمل جراحی تجربه می کند و ممکن است حتی با خوردن انواع غذاها و داروها هم بهتر نشود، زمینه ایجاد افسردگی را فراهم می کند. دردهای مزمن بعد از عمل به این علت که به افراد احساس ضعف و کنترل نداشتن بر زندگی خود را میدهد باعث نارضایتی بیمار می شود.
5-ترس و نگرانی
نگرانی که برخی بیماران از ادامه روند زندگی خود دارند ایجاد افسردگی بعد از عمل می شود. مخصوصاً برخی بیمارانی که متاسفانه دچار قطع عضو شده اند به این فکر می‌کنند که چگونه از این به بعد خود را با شرایط سازگار کنند. این عوامل استرس زا برخلق و رفتار تاثیر می گذارد.
6-نبود سیستم حمایتی
کسانی که انسان های گوشه گیر و انزوا طلبی هستند و دارای روابط اجتماعی محدودی می باشند افسردگی بیشتر از بقیه تجربه می کنند. شما می توانید مقایسه کنید فردی را که بعد از عمل جراحی افراد زیادی دور او جمع می‌شوند و از او دید و بازدید می کنند اما فردی که کسی را ندارد که به یاد او باشد و به ملاقاتش بیاید. هر دو روحیه متفاوتی را بعد از عمل تجربه خواهند کرد. بنابراین داشتن یک سیستم حمایتی قوی در پیشگیری از افسردگی نقش چشمگیری دارد.
7-نگرانی در مورد هزینه های مالی
هزینه های مالی بعد از عمل جراحی جهت زمینه‌ساز افسردگی می‌شود. از این جهت که فرد فکر می‌کند می‌توانست آن را صرف امور دیگری کند. همچنین او فکر می کند هر آنچه را که پس انداز کرده و اندوخته به اجبار صرف سلامتی جسمی خودش کرده است و این ها قطعا حس خوبی به فرد نمی دهد. علاوه بر این افرادی هم که هنوز هزینه‌های مالی را پرداخت نکردند نگرانی دیگری دارند که این خود منجر به افسردگی می شود.
مقابله با افسردگی بعد از عمل بینی
راه کارهایی که برای افسردگی بعد از عمل جراحی توصیه می شود شامل موارد زیر هستند:
1-افسردگی بعد از عمل بینی |توجه به نکات مثبت
نسبت به عمل جراحی دید مثبتی داشته باشید و مثبت گرا باشید و به آن از زاویه ای دیگر بنگرید. هر عمل جراحی با خود درد، عوارض بیهوشی، ناتوانی در انجام فعالیت ها و ضعف جسمانی را به دنبال دارد اما این ها طبیعی است. فکر کنید که شما سلامتی خود را دوباره به دست می آورید می توانید تمام فعالیت های خود را از سر بگیرید.
همچنین افرادی که عمل زیبایی بینی انجام داده اند مدتی ممکن است از چهره خود ناراضی باشند اما آنها باید قبول کنند که تغییراتی که در چهره شان دیده می شود مانند ورم صورت یا ورم زیر چشم موقتی است و دوباره چهره زیبای خود را خواهند داشت.
بنابراین نوع تفکر شما احساسات شما را رقم می زند. سعی کنید به خود انرژی مثبت دهید و اگر توان دارید برخی کارهای مورد علاقه خود را تا جایی که به شما صدمه ای وارد نمی کند انجام دهید.
2-انجام دادن مراقبه و ریلکسیشن
استفاده از تکنیک های ریلکسیشن و مراقبه به آرامش شما بسیار کمک می کند. زمانی که شما نگران عمل جراحی خود هستید ماهیچه هایتان منقبض می شود. ضربان قلب شما تند می‌شود و در پی نشانه های جسمی حالت روانی شما تحت تأثیر بدن قرار می‌گیرد. یعنی روان باعث نشانه های بدنی می شود و نشانه های بدنی باعث احساس اضطراب به توان دو در ذهن می شود. اما مدیتیشن و آرامیدگی عضلانی این چرخه معیوب را مختل می‌کند و روند معکوس ایجاد می کند.
همچنین استفاده از مراقبه باعث پیشگیری از مشکلات تنفسی، مدیریت بهتر جسم شما، کاهش حمله های آسم، بهبود کیفیت در خواب شما و افزایش عزت نفس و کاهش اضطراب می‌شود. پس تا جایی که می‌توانید تکنیک‌های تنفس عمیق را تمرین کنید. به بدن خود نشاطی دوباره بدهید.
3-دریافت حمایت از دیگران
داستان روابط اجتماعی و سیستم حمایتی قوی می تواند در کاهش افسردگی و دردهای شما بعد از عمل جراحی موثر باشد. کسانی که با دیگران ارتباط موثر برقرار می‌کنند. به نوعی تنها نیستند حال مثبت بهتری از بقیه افراد خواهند داشت. اگر کسانی هستند که بتوانند به شما بعد از عمل جراحی کمک کنند.
بخشی از کارهای شما را به عهده بگیرند، هم شما احساس دلگرمی می کنید و هم روحیه بهتری پیدا خواهید کرد. بنابراین حمایت دیگران در پیشگیری از افسردگی بعد از عمل جراحی می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. هرچند این حمایت موقتی و بعد از آن فرد می‌تواند کلیه فعالیت کردهای خود را به عهده بگیرد.
4-افسردگی بعد از عمل بینی | رژیم غذایی سالم
توصیه می شود بعد از عمل جراحی غذا های مفید و مغذی مثل سبزیجات غلات، آب میوه ها ی طبیعی و... را مصرف کنید و تغذیه سالم داشته باشید. این غذاها از آنجا که باعث بهبودی سریع تر شما بعد از عمل جراحی و افزایش توان فیزیکی شما می شود. احساسات قلبی و اندوه را کاهش می دهد. چراکه وقتی شما بعد از عمل سریع تر بتوانید سرپا شوید و زندگی عادی خویش را دنبال کنید. حال بهتری هم خواهید داشت. لذا تغذیه سالم در این دوران بسیار مهم است.
5-انجام کارهای سرگرم کننده
هر چقدر شما بتوانید بعد از عمل جراحی تان همچنان برخی کارهای سبک و لذت بخش را انجام دهید. یا با دوست صمیمی خود صحبت کنید. فیلم مورد علاقه خود را نگاه کنید. شوخ طبع باشید و بخندید. افسردگی کمتری را هم تجربه خواهید کرد.
6-افسردگی بعد از عمل بینی و جراحی | کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس
صحبت با یک مشاور و متخصص بعد از عمل جراحی باعث می‌شود که شما ارزیابی منفی خود را کنار بگذارید. دید مثبتی به زندگی پیدا کنید. اگر هم بتوانید همچنان با پزشک خود در ارتباط باشید. از روند جراحی خود اطلاعات بیشتری پیدا کنید. مطمئن شوید که داروهای شما بی خطر است، روحیه بیشتری می گیرید.
سخن آخر در زمینه افسردگی بعد از عمل بینی
افسردگی یکی از عمده‌ترین مسائل پزشکی و اجتماعی است. که معمولا بعد از عمل های جراحی به وفور دیده می شود. عمل جراحی به تنهایی می تواند فرد را از کارهای روزمره زندگی باز دارد. تا مدتی مجبورش می کند که آن طور که دوست ندارد زندگی کند. بنابراین اهمیت بعد از عمل های جراحی در اولویت است. درمان افتادگی به راحتی امکان پذیر نیست. شما نیاز به مشاوره و متخصص در این زمینه دارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/724970/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

داستانک/ مترسکی برای فرار پرندگان

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

توصیه به خانم‌ها؛ با خنده به استقبال مرد‌ها بروید

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

شبه جزیره ای زیبا در مکزیک

هزینه های نه به وانت!

سبک جدید از فوتبال دستی

نمایی از کوه رینیر آمریکا

یکی از عمیق ترین تالاب های تایلند

حکمت/ روزى تقسیم شده و اجل حتمى است...

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

تن‌هاخ داغ کرد؛ نظرات تو شرم‌آور بود نه بازی ما

ناگفته‌های خیرخواه از سفر دشوار برای کسب سهمیه‌ المپیک

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

واکنش جالب تنیسور 16 ساله به مصاف با رافائل نادال

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

رئیس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند، وضعیت متفاوت خواهد بود

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار