آریا جوان

آخرين مطالب

درباره شغلی که درگذشته قزوینی‌ها بوده و حالا رونقی ندارد گردشگری

درباره شغلی که درگذشته قزوینی‌ها بوده و حالا رونقی ندارد
  بزرگنمايي:

آریا جوان - شغل «مسگری» در قزوین رو به فراموشی است و علت اصلی آن تغییر سبک زندگی مردم است. باوجود سابقه زیاد مسگری در قزوین هنرمندان این رشته دیگر به تولید نمی‌پردازند و دیگر صدای چکش مسگرها در «مسگر بازار» به گوش نمی‌رسد. هنرجویان این رشته کاهش‌یافته و این هنر از رونق افتاده است.
ایسنا: اختصاص فضایی خاص در بازار قزوین به‌عنوان سرای مسگری، حکایت از پیشینه این هنر در قزوین و اقتصاد این شهر دارد. «مسگر بازار»، مکانی است در بازار بزرگ و تاریخی قزوین که روزگاری در گرداگرد میدانش صدای دنگ دنگ چکش مسگران بر تکه‌های مس زیر طاق هلالی حجره‌ها گوش فلک را پر می‌کرد. حالا اما تنها یک نام از این هنر و از این بازار به‌جای مانده است.
مسگری در قزوین رو به فراموشی است و علت اصلی آن تغییر سبک زندگی مردم است. باوجود سابقه زیاد مسگری در قزوین هنرمندان این رشته دیگر به تولید نمی‌پردازند و دیگر صدای چکش مسگرها به گوش نمی‌رسد. هنرجویان این رشته کاهش‌یافته و این هنر از رونق افتاده است.
فائزه جواهری، کارشناس صنایع‌دستی و میراث فرهنگی با اشاره به پیشینه‌ای که از مس در قزوین وجود دارد، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در قزوین یافته‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تاریخ استفاده از مس به حدود 400 سال قبل از میلاد در حوزه ساخت درفش و ابزار جنگی و برخی اشیای کاربردی بوده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از اسلام استفاده از ظروف مسی رایج‌تر شد و در زمان حکومت صفویان و در زمان پایتختی قزوین، این شهر یکی از مراکز تولید اشیا و ظروف مسی شد. سال‌های زیادی کارگاه‌های مسگری در این شهر فعال بوده و با توجه به استفاده زیاد مردم از ظروف مسی اغلب اهالی از این تولیدات استفاده می‌کردند.
کارشناس صنایع‌دستی و میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: گذشت زمان و استفاده از ظروف تفلون، چدن و دیگر ظروف صنعتی تا حدودی باعث افول مسگری در قزوین و البته خیلی از شهرهای ایران شده است. بسیاری از هنرمندان مسگری که در دهه‌های گذشته در قزوین فعال بودند دیگر در قید حیات نیستند و بازماندگان این هنر نیز بیشتر به سفیدگری و تعمیر ظروف و ابزارآلات مسی می‌پردازند.
وی با اشاره به ابزار اصلی هنر مسگری، گفت: ابزار این رشته چکش و سندان است که به‌وسیله این ابزار ورقه‌های مس به اشکال مورد نظر درمی‌آیند. امروزه برخی از هنرمندانی که در حوزه قلم‌زنی فعالیت می‌کنند ظروف و اشیای مسی موردنیاز را خود تولید می‌کنند.
به گزارش ایسنا، اساتید هنر صنعت مسگری که در قزوین حضور دارند اغلب بیش از 70 سال سن داشته و اجدادشان نیز صنعتگر این حرفه بوده‌اند. به گفته یکی از اساتید مسگر در بازار مسگرهای قزوین، مسگری در قزوین آن‌قدر از رونق برخوردار بود که در بازار قزوین بازاری به نام مسگرها وجود داشت. عباس توفیقی ازجمله هنرمندان مسگر قزوینی است که فروشگاهی هم داخل بازار مسگرها برای عرضه و فروش محصولات مسی دارد.
تبدیل مس به کالای تزئینی با گذر زمان
توفیقی که در حال حاضر 60 سال سن دارد و 25 سال است که شغل آبا و اجدادی خود یعنی مسگری را ادامه می‌دهد، به ایسنا می‌گوید: در روزگار کنونی مس دیگر جنبه مصرفی خود را از دست‌ داده و به کالای تزیینی تبدیل‌شده است. درگذشته مردم برای پخت‌وپز و یا حمل‌ونقل مواد خوراکی موردنیاز از ظروف مسی استفاده می‌کردند و تا زمانی که نیاز مردم به این ظروف دیده می‌شد تولید آن نیز رواج داشت.
این هنرمند پیشکسوت بیان می‌کند: در حال حاضر یکی از ملاک‌های مردم برای خرید زیبایی است. ازآنجاکه در قدیم تولید مس با مشقات بسیار انجام می‌شد و هنوز هم تعداد محدودی به همان سبک و شیوه کار می‌کنند با مکانیزه شدن و روی کار آمدن صنعت مدرن و سهولت خرید، داشتن تنوع بسیار و براق بودن ظروف استقبال خوبی از تولیدات ظروف مسی می‌شود. درگذشته چیزی به نام پرداخت کردن و براق شدن وجود نداشت اگر هم بود مردم بها نمی‌دادند ولی در حال حاضر یک از ملاک‌های عمده برای خرید زیبایی است.
وی در ادامه با اشاره به کاربردهای مس در گذشته گفت: یک از تولیدات مس در قدیم پارچ‌های بزرگ مسی برای نگهداری آب بود که در کنار کرسی‌ها قرار می‌گرفت تا با گرم شدن آب داخل پارچ استفاده‌هایی برای شستن ظروف و البسه داشته باشد. بعدها با روی کار آمدن ظروف آلومینیومی و ساخت آلومینیوم در کارخانه‌ها سبک زندگی مردم تغییر کرد. آلومینیوم سفید بود و سفید کردن لازم نداشت، به لحاظ وزنی سبک بود و همچنین قیمت پایین آلومینیوم باعث شد که مردم کمتر به استفاده از ظروف مسی قدیمی بپردازند.
همه هنرمندان مسگر در بازار مسگرهای قزوین در حال حاضر علاوه بر تولید ظروف مسی به شیوه‌های جدید، به سفید کردن و تعمیرات مس می‌پردازند. ظروف کامل مسی درگذشته برای جهیزیه عروس شامل سینی، دیگ بزرگ، پارچ، گلاب‌پاش، تنگ پا سماور ساخته می‌شد که در حال حاضر به‌عنوان اشیای عتیقه و تزیینی نگهداری می‌شود.
گزارش از فریبا رحیمی

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/727858/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده