آریا جوان

آخرين مطالب

مرندی: غربی‌ها دیگر بیش از این نمی‌توانند نفت ایران را تحریم کنند نگاه سیاسی

مرندی: غربی‌ها دیگر بیش از این نمی‌توانند نفت ایران را تحریم کنند
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایرنا / تحلیلگر مسائل آمریکا، تنها راه احیای توافق هسته‌ای را رفع تحریم‌های ظالمانه و دست کشیدن غربی‌ها از زیاده‌خواهی‌ و حتی پرداخت غرامت به ایران ارزیابی کرد.
«محمد مرندی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به سفر معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در پی آن هستند که توافق هسته‌ای را به شکلی که مورد علاقه و نظر آنها است، مجددا احیا کنند و نه توافقی که در سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 مورد توافق قرار گرفت.
این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: آنها در پی این هستند که ایران، توافق جدیدی را بپذیرد که براساس آن، هم برخی مفاد قبلی توافق تغییر یافته و طولانی‌تر شود و هم به مذاکرات منطقه‌ای و موشکی گره زده شود که ایران تاکنون مقابل این خواسته مقاومت کرده و آن را نپذیرفته است.
وی افزود: ایران تنها حاضر به احیای توافق هسته‌ای به همان شکل توافق پیشین و به شرط رفع موثر تمامی تحریم‌ها است و سفر معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اصرارهای پی‌درپی اما بی نتیجه آنها، نشانه ضعف اروپا و آمریکا است به ویژه اینکه قیمت کنونی نفت 80 دلار است و احتمالا به 100 دلار افزایش می‌یابد و یک بی‌ثباتی در عراق حاکم است که این مسئله به سود غربی‌ها نیست و می‌تواند موجب افزایش بیشتر قیمت نفت شود.
غربی‌ها دیگر بیش از این نمی‌توانند نفت ایران را تحریم کنند
مرندی با تاکید بر اینکه دست اروپا و آمریکا برای فشار به ایران خالی است، گفت: آمریکایی‌ها از افغانستان عقب‌نشینی کرده و درصدد کاهش حضور در خاورمیانه و تمرکز بیشتر بر چین برای رویارویی‌ با آنها هستند. این مساله نیازمند آن است که هزینه‌های خود را در غرب آسیا کاهش دهد که کاهش و کنترل تنش و تقابل با ایران از این موارد است.
کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه غربی‌ها نیازمند توافق با ایران هستند، خاطرنشان کرد: ایران می‌داند احتمال افزایش قیمت نفت و بی‌ثباتی در عراق تا چه اندازه برای اروپایی‌ها خطرناک است و آنها نیازمند ثبات در منطقه و مدیریت اوضاع هستند. علاوه بر این غربی‌ها دیگر بیش از این نمی‌توانند نفت ایران را تحریم کند چرا که بازارهای انرژی تشنه نفت ایران است و بی‌ثباتی در عراق، نفت ایران را طلا می‌کند.
وی افزود: در سفر «انریکه مورا» این موضوعات به طرف اروپایی یادآوری و به او تاکید شده است که تنها راه احیای توافق هسته‌ای، رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، صرف نظر کردن از زیاده‌خواهی‌ها و حتی پرداخت غرامت به ایران است.
اروپا اراده‌ای از خود ندارد
مرندی گفت: غربی‌ها نباید انتظار و خواسته جدیدی از ایران داشته باشند اگر طرف غربی تعهداتش را ذیل تعهدات هسته‌ای و قطعنامه 2231 انجام دهد، ایران هم پس از راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش در ذیل برجام بازمی‌گردد و اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد اما اگر آنها بخواهند همچنان به زیاده‌خواهی‌های خود ادامه دهند، به بن بست خورده و باید منتظر افزایش قیمت نفت باشند.
وی در پاسخ به این سوال که اروپایی‌ها تا چه اندازه برای رفع تحریم‌ها و بازگشت به مذاکرات آمادگی دارند، بیان کرد: اروپا اراده‌ای از خود ندارد و حتی آن ژست و اراده‌ای که زمان ترامپ در مخالفت با آمریکا از خودشان نشان می‌داد، ارزش چندانی نداشت. اروپایی‌ها آنقدر غیرموثر عمل کرده‌اند که اکنون سوال این است که چرا آنها پای میز مذاکره حضور دارند وقتی که از خود اراده‌ای ندارند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ایران به گفت‌وگو و مذاکرات با تمامی کشورها از جمله اروپایی‌ها ادامه می‌دهد، یادآور شد: اگر غربی‌ها مسیر خود را تغییر داده و عقلایی رفتار کنند، ایران از این تغییر رویکرد استقبال می‌کنند. آنها باید بدانند شرایط با 6 سال قبل تغییر کرده و اکنون شرایط به سود ایران است.
اروپایی‌ها به فکر منافع خودشان باشند
مرندی با اشاره به کمپین شکست خورده «فشار حداکثری» از سوی آمریکا عنوان کرد: ایران فشار حداکثری را تحمل کرد، هرچند متحمل فشارها و خسارت‌هایی شد اما جمهوری اسلامی ایران باقی ماند و این اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هستند که با بحران اقتصادی و شکاف‌های سیاسی روبه‌رو هستند و اکنون هم بی‌ثباتی در غرب آسیا می‌تواند فشارها را بر آنها دو چندان کند.
تحلیلگر مسائل اروپا و آمریکا ادامه داد: انتظار ایران از اتحادیه اروپا این است که آنها به فکر منافع خودشان باشند. آنها در این سال‌ها قربانی سیاست‌های آمریکا شدند. اروپایی‌ها در سوریه از تکفیری‌ها حمایت کردند اما نتیجه آن، بمبگذاری تروریست‌ها در شهرهای اروپایی و موج آوارگان سوری به کشورهای اروپایی شد. به لیبی حمله کردند اما نتیجه‌اش، سرازیر شدن مهاجران به اروپا شد.
مرندی اضافه کرد: جنگ عراق و افغانستان و بحران سوریه تنها موجب بی‌ثباتی منطقه و حرکت موج آوارگان و مهاجران به سمت اروپا شده است که این مسئله بر رشد بنیادگرایی و افراط‌گرایی در کشورهای اروپایی شده است.
وی با بیان اینکه غربی‌ها با سیاست‌های خصمانه و غیرانسانی‌شان فقط برای خود دردسر ایجاد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا باید به آمریکا فشار آورد تا دست از زیاده‌خواهی‌هایش کشیده و به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه 2231 عمل کند اما من این اراده را نه در اروپا و نه در آمریکا نمی‌بینم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/739295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

با طولانی ترین پل جهان آشنا شوید

شهری متروکه در نزدیکی چرنوبیل

بزرگترین آکادمی بودایی دنیا در چین

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

مرگ حقه، میکروب بهانه است

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

دلداری پرز به لاپورتا قبل از ال‌کلاسیکو!

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

شکار بزرگ لیورپول از ایتالیا؛ جانشین کلوپ از سری‌آ می‌آید

دستورات تاکتیکی خاص برای چپ‌پای سپاهان

الفتی، سومین ژیمناست تاریخ ایران در المپیک

پشت پرده قهرمانی‌های اینتر

سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

سهم تعویض‌های ربیعی؛ 2 گل و 1 پاس گل!

زیان خالص پرسپولیس کاهش یافت

نخست وزیر پشت ژاوی در آمد!

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان

طنز/ چگونه در پارک‌ها محل آرامش بقیه بشیم؟

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

قبلا کلاس زبان رفته؟

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

ممی‌زاده: اوزونیدیس از لحاظ شخصیتی و فنی بهترین است

تیم ملی با لباس همیشگی در یک چهارم جام ملت‌ها

حرکت ارزشمند کاپیتان تیم ملی فوتسال در جام ملت‌ها

20 تیم صعود کننده به جام جهانی2024 مشخص شد

سریع‌ترین مرد دنیا حامی رونالدو

گزینه عجیب بایرن؛ مربی اخراجی یونایتد!

صابر کاظمی در کویت به ته خط رسید!

یاسین سلمانی در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

راه پرسپولیس و استقلال از هم جدا شد

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

ایده های جذاب برای تحرک هدفمند فرزندان