آریا جوان

آخرين مطالب

تحلیل گاردین از راهبرد دولت رئیسی برای خنثی سازی تحریم‌ها نگاه سیاسی

تحلیل گاردین از راهبرد دولت رئیسی برای خنثی سازی تحریم‌ها
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به مواضع اخیر آمریکا، کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی در قبال احیای توافق هسته‌ای از طریق مذاکرات وین، می‌نویسد: به نظر می‌رسد دولت جدید ایران بیش از آن که از طریق مذاکرات وین به دنبال خثی‌سازی اثر تحریم‌ها باشد، به دنبال تقویت روابط با همسایگان، کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه است.
روزنامه گاردین در گزارشی درباره تحولات اخیر پیرامون مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و مواضع دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی در قبال این موضوع نوشت: هشدارهای هماهنگ هفته‌ گذشته از سوی آمریکا، اسراییل و اتحادیه اروپا مبنی بر این که زمان کمی برای احیای توافقی باقی مانده است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، این سوال نگران‌کننده را بر می‌انگیزد که دولت‌های مخالف در صورت «تداوم وقت کشی ایران» [در زمینه احیای توافق هسته‌ای] و در عین حال انباشته کردن مواد لازم با قابلیت ساختن یک سلاح هسته‌ای چه خواهند کرد؟
گاردین در ادامه می‌نویسد: مقامات اسراییل طبق معمول بی رودربایستی در این باره صحبت کرده‌اند. چنان که یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسراییل در این باره گفته بود: هر روزی که می‌گذرد و هر تاخیری در مذاکرات، ایران را به یک سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند. اگر قرار باشد یک "حکومت تروریستی" به یک سلاح اتمی دست پیدا کند، ما باید وارد عمل شویم. ما باید روشن سازیم که جهان متمدن اجازه‌ی چنین چیزی را نخواهد داد.
این روزنامه می‌افزاید: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا محتاط‌تر بود. او در این باره گفت، «اگر ایران رویه‌اش را عضو نکند، آماده روی آوردن به گزینه‌های دیگر هستیم. اما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین روش است». آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم که اخیرا به اسراییل سفر کرده بود، پیش بینی کرد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در حال نزدیک شدن به برهه‌ای «تعیین‌کننده» است.
گاردین با توجه به مواضع مطرح شده می‌نویسد: مطمئنا آخرین چیزی که دولت جو بایدن در خلال تلاش برای گسستن از خاورمیانه و تمرکز بر چین می‌خواهد، اقدام نظامی اسراییل علیه ایران است که آتش آن در کل خاورمیانه زبانه خواهد کشید. با این وجود، نفتالی بنت، نخست وزیر نگران اسراییل چنین چیزی را کنار نمی‌گذارد. او در این باره گفته بود، «جهان منتظر است، ایرانی‌ها به تعویق می‌اندازند و سانتریفیوژها می‌چرخند».
این روزنامه می‌افزاید: خطرات در این زمینه واضح هستند اما این که دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران چگونه به فشار غرب واکنش نشان خواهد داد، مشخص نیست. قدرت‌های غربی که طبق معمول در وین به دنبال سوداگری هستند، با مانع اساسی‌تری مواجه‌اند. برای رییسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه او، دست یافتن به لغو تحریم‌ها از طریق احیای توافق هسته‌ای در درجه اول اولویتشان نیست. آن‌ها بر این باورند، اگر لازم شود، ایران می‌تواند بدون آن هم سر کند. صاحب صادقی، یک تحلیل‌گر در این باره می‌گوید، «دولت رئیسی روی راهبردی تمرکز کرده است که خنثی سازی تحریم‌ها از طریق روابط با همسایگان و کشورهایی مانند روسیه و چین را در اولویت قرار می‌دهد. این دولت بر این باور است آمریکا که عزمش بر محدودسازی ایران است، همیشه دلایلی برای حفظ تحریم‌ها پیدا خواهد کرد، حتی اگر تمامی خواسته‌هایش محقق شوند».
در ادامه این گزارش آمده است: تحلیل‌گران انتظار دارند دولت رئیسی با یک شراکت راهبردی با پکن پیش برود که خواهان نفت و گاز ایران است. سیاست موسوم به «نگاه به شرق»، روابط گسترده با کشورهایی از جمله پاکستان طرد شده توسط آمریکا و کشورهای آسیاسی میانه و آسیای شرقی را متصور می‌سازد. به همین منظور، مهدی صفری سفیر پیشین ایران در چین به عنوان معاون ارشد اقتصادی رئیس جمهور ایران منصوب شده است. ایران به شرکای تجاری احتیاج دارد. اما تا حد زیادی هم از قیمت‌های بین‌المللی رو به افزایش نفت سود می‌برد، در عین حال اقتصاد به انزوا کشانده شده و متاثر از کرونای آن نیز نشانه‌هایی از احیا و بهبود بروز داده است. از طرف دیگر، کشورهای منطقه مانند لبنان که با کمبود ویرانگر انرژی مواجه‎اند در حال وابسته شدن بیشتر[به ایران] هستند.
گزارش گاردین در این راستا مطرح می‌کند: این موضوع به جریان دومی در راهبرد دولت رئیسی اشاره دارد، یعنی تلاشی مصمم برای ترمیم یا تحکیم روابط با جهان عرب. امیرعبدالللهیان اخیرا به عراق، سوریه و لبنان سفر کرده بود و با مقامات امارات متحده عربی دیدار داشته است. پس از چندماه مذاکرات محرمانه با عربستان سعودی به میزبانی عراق، ممکن است به زودی روابط دیپلماتیک محدود[با عربستان] احیا شوند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، گام بزرگی در نوسازی و تجدیدقوا[برای ایران] خواهد بود. ائتلاف ضد ایرانی تحت پشتیبانی آمریکا-اسراییل در منطقه نیز ممکن است با پیروی دیگر کشورهای خلیج فارس از این رویه، از هم فرو بپاشد. با توجه به این که واشنگتن توجه کمتری [به منطقه] نشان می‌دهد و علیرغم وجود معاهده آبراهام [عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی]، اسراییل ممکن است بیش از همیشه احساس آسیب‌پذیری کند و سریع‌تر برانگیخته شود.
گاردین همچنین مطرح می‌کند: با این وجود، احتمال ندارد دولت رئیسی به طور یک‌جانبه روند مذاکرات وین را رها کند که می‌تواند به نفع دشمنانش تمام شود. در عوض، وقتی مذاکره‌کنندگان ایرانی به وین بازگردند، شروط سخت‌تری تعیین خواهند کرد، از جمله منافع اقتصادی قابل ارزیابی و زودهنگام در ازای پایبندی به توافق هسته‌ای. آن‌ها بر تفکیک موضوع هسته‌ای از مسائلی از جمله موشک‌های بالستیک و امنیت منطقه پافشاری خواهند کرد. در خلال این‌ها، توان هسته‌ای ایران توسعه خواهد یافت. ممکن است موقعی فرا برسد که رهبران برآشفته غربی دست از کار بکشند و به چیزی روی بیاورند که از آن به عنوان پلان B(نقشه دوم) یاد می‌کنند.
به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص پیش‌تر با توجه به سفر اخیر مقامات امنیتی و دفاعی رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای رایزنی با مقامات آمریکایی پیرامون توافق هسته ای و مذاکرات وین نوشته بود: اسرائیل و آمریکا در غلبه بر اختلافات موجود در مواضعشان در گفت و گوی استراتژیک در واشنگتن که به ریاست مشاوران امنیت ملی هر دوی آن ها برگزار شد، باری دیگر شکست خوردند. با وجود این که مذاکرات به طور رسمی مثبت و کارآمد توصیف شدند، هیچ توافقی درباره کاری که باید انجام شود، میان طرفین وجود ندارد. 
این روزنامه ادامه داد: اسرائیل از دولت بایدن خواسته است یک «پلان B» برای موقعی آماده کند که ایران نخواهد به مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین ادامه دهد. تماس های مقدماتی درباره از سرگیری مذاکرات گاه و بیگاه از زمان روی کار آمدن بایدن در ژانویه 2021 برقرار شده اند، اگرچه به خاطر انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن به تعلیق درآمدند. 
علاوه بر این، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که اخیرا برای رایزنی با مقامات آمریکایی پیرامون از سرگیری مذاکرات وین به واشنگتن سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این که در صورت شکست احتمالی در مذاکرات، «پلان B» در قبال ایران که از آن یاد می‌شود، شامل چه چیزهایی خواهد بود، گفت: من نمی‌خواهم به پلان Bها فکر کنم. هیچ کدام از پلان Bهایی که به ذهنم می‌رسند خوب نیستند.
قدرت های جهانی به همراه ایران و با حضور آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا در وین برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.
برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا هم‌زمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته که این مذاکرات می تواند در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/740197/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی