آریا جوان
شوهران و مردان وابسته به مادر
پنجشنبه 11 دی 1399 - 1:28:32 AM
آریا جوان - حامی هنر زندگی / همسران مردان وابسته به مادر یا به اصطلاح شوهران بچه ننه در زندگی مشترک به مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. یکی از عوامل موثر بر اختلافات خانوادگی، دخالت مادر شوهر در زندگی خصوصی عروس و فرزندش است که گاهی شوهران و مردان وابسته به مادر به این موضوع دامن می‌زنند. از طرفی تلاش شما برای دور کردن شوهرتان از مادرش نتیجه عکس خواهد داشت. البته دلبستگی به مادر پیش نیاز سلامت روان است؛ پس تفاوت قائل شدن بین دلبستگی و وابستگی اهمیت بسیاری دارد. وابستگی مردان و شوهران به مادر به معنای عدم توانایی آن‌ها برای تصمیم گیری و داشتن زندگی مستقل است. شما می‌توانید با برخورد و اقدامات صحیح، وابستگی همسرتان را به دلبستگی سالم تغییر دهید. مشاره روابط زناشویی در کاهش هر چه سریع‌تر این وابستگی‌ها کمک کننده است.
نشانه های شوهران و مردان وابسته به مادر
رابطه عاطفی قوی یک مرد با مادرش، ویژگی بسیار مطلوبی برای مردان است و حتی بر کیفیت رابطه او با همسرش نیز تاثیر می‌گذارد. اما برخی مواقع این رابطه عاطفی مرزها را رد کرده و به وابستگی بیش از حد تبدیل می‌شود. به طوری که با گذشت مدتی از زندگی مشترک متوجه می‌شوید که همسرتان همه مسائل در زندگی شخصی‌تان را به مادرش می‌گوید و بدون اطلاع او اقدامی انجام نمی‌دهد. اولویت زندگی این مردان، مادرشان است که این باعث دلخوری و ناراحتی در زن شده و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند.
با مردها و شوهران وابسته به مادر چه باید کرد؟
ازدواج، آغاز زندگی مشترک زن و مرد است. هر زوجی در زندگی خود با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند که نحوه مدیریت و برنامه ریزی برای حل مسائل از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که به خصوص برای زوج‌های جوان می‌تواند مشکل آفرین باشد وابستگی شوهر به مادر است. موضوعی که اهمیت دارد این است که مردان بتوانند رابطه بین همسر و مادر خود را به خوبی مدیریت کنند. به هر حال شما هم نمی‌توانید انتظار داشته باشید که شوهرتان، مادر خود را که سال‌ها برایش زحمت کشیده فراموش کند یا بخواهید شوهرتان را از مادرش دور کنید. بهتر است به صورت منطقی و با آرامش با همسرتان صحبت کنید که مسائل شما بین خودتان بماند و مرز زندگی خصوصی‌تان حفظ شود تا در نهایت بتوانید در رفتار شوهران و مردان وابسته به مادر اعتدال ایجاد کنید.
اگر همسر شما به بلوغ عاطفی رسیده باشد، می‌تواند در عین حال که نقش فرزند خوب را برای مادرش ایفا کند، همزمان به شما هم توجه داشته باشد و احساس منفی برایتان ایجاد نکند. البته این موضوع نیازمند این است که شما نیز زیاده خواه نباشید و بپذیرید که توجه او به مادرش منافاتی به علاقه‌اش به شما ندارد. حساسیت نسبت به رابطه شوهر و مادرش نتیجه عکس داشته و نقش شما را در زندگی کمرنگ خواهد کرد. 
تفاوت دلبستگی و وابستگی مردان به مادرشان
در بسیاری از مواقع دلبستگی به مادر با وابستگی اشتباه گرفته می‌شود؛ در واقع مردی که به توانایی تصمیم گیری رسیده و از قاطعیت کافی برای انجام کارها برخوردار است به مادر خود وابسته نیست بلکه نسبت به مادرش دلبسته است. برخی عروسان نمی‌توانند این موضوع را تحمل کنند و می‌گویند که شوهرشان وابسته می‌باشد. برای روشن شدن این قضیه باید با مفهوم وابستگی و دلبستگی آشنا شوید.
وابستگی یعنی فرد کسی را می‌خواهد و از او منفعتی می‌رسد یا بدون آن شخص نتواند زندگی عادی داشته باشد که این رابطه نوعی مکانیزم مرضی است. وابستگی احساس تملک ایجاد کرده و آزادی را از فرد می‌گیرد. در واقع به نوعی دوست داشتن مشروط است و در آن خودخواهی به چشم می‌خورد. دلبستگی یعنی فرد کسی را با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش دوست دارد، به دنبال کسب منفعت از این رابطه نباشد و در زندگی فرد خللی ایجاد نمی‌کند.
نحوه برخورد صحیح با مردان و شوهران وابسته به مادر
شیوه صحیح ارتباط با خانواده همسر یکی از ارکان مهم برای دست یافتن به ازدواجی موفق است. مادر همسر خود را دوست داشته باشید و ارتباطی خوبی با او برقرار کنید. سعی نکنید تا همسرتان با دعوا و ناراحتی یا خشونت بین شما و مادرش یکی را انتخاب کند؛ چرا که از قبل در این بازی باخته‌اید. این روش فقط تنش و اختلاف را در خانه زیاد می‌کند و نتیجه‌ای هم نخواهد داشت. اگر بخواهید با صحبت و روش‌های زنانه هم همسرتان را به سمت خود بکشید و از مادرش دور کنید باز هم موفق نمی‌شوید. در ضمن اگر ابراز علاقه شما مصنوعی باشد، تاثیر منفی در زندگی مشترکتان خواهد داشت.
نحوه برخورد صحیح با مادرشوهر
بهتر است مادر همسرتان را دوست داشته باشید یا سعی کنید ارتباط خوبی را با او برقرار نمایید. اینکه شوهرتان بیش از حد به مادرش وابسته است دلیلی بر بد بودن مادر شوهرتان نیست. فرهنگ ما به گونه‌ای است که زنان بعد از مادر شدن تمام روابط عاطفی خودشان را در فرزندشان خلاصه می‌کنند. به همین دلیل گاهی بعد از ازدواج فرزندانشان، هم دختر و هم پسر تحمل دوری از مادر را ندارند و گاهی به صورت غیر متعارف، توقع سر زدن و دیدار آن‌ها را دارند. ولی اگر این وابستگی بیش از حد باشد هم می‌توانید به کاری کنید که به مرور زمان تبدیل به دلبستگی شود. 
درمان مردان و شوهران وابسته به مادر | شوهران بچه ننه
برا حل این مساله ابتدا باید علت را بررسی کنید. اگر همسر شما به بلوغ عاطفی رسیده باشد، می‌تواند همسری خوب و عاطفی برای شما باشد و در عین حال به مادرش نیز توجه کند. ولی اگر شدیدا وابسته به مادرش است، باید به همسرتان کمک کنید تا در زندگی‌اش تعادل ایجاد کند. این کار در یک ماه و دو ماه انجام نخواهد شد. اگر وابستگی همسرتان بیش از حد است و روال زندگی مشترک‌تان را تحت تاثیر منفی قرار داده، استفاده از مشاوره خانواده راهکاری مناسب است. درمان وابستگی مردان و شوهران وابسته به مادر نیاز به زمان دارد. با چنین اقداماتی می توان از تشدید دعوای بین زوجین نیز جلوگیری کرد.
شوهران و مردان وابسته به مادر | سخن آخر
وابستگی شدید مرد به مادر دلایل متعددی دارد که باید بررسی شود و سپس متناسب با علت، راه‌های درمان آن نیز مشخص گردد. برای این منظور باید از یک مشاور کمک بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا بهترین برخورد را با همسرتان داشته باشید و به تدریج وابستگی او را از بین ببرید و کمک کنید تا رابطه عاطفی سالمی با مادرش برقرار کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/545844/شوهران-و-مردان-وابسته-به-مادر
بستن   چاپ