آریا جوان
همه چیز در مورد موزه بزرگ مشهد
چهارشنبه 24 دي 1399 - 15:19:14
آریا جوان - به نقل از کارناوال موزه بزرگ خراسان یکی از بزرگترین موزه های ایران و حتی خاورمیانه است که در پارک کوه سنگی واقع شده.
در این موزه آثار با ارزشی از دوره اسلام وجود دارد که شاخص ترین آنها، قرآن منسوب به حضرت علی (ع) می باشد.
اطلاعات درباره موزه
موزه بزرگ خراسان، ساختمانی 12 طبقه با وسعت حدود 18000 مترمربع است که به عنوان یکی از بزرگترین موزههای ایران و حتی خاورمیانه شناخته می‌شود. در این موزه تالارهای تخصصیِ اشیای تاریخی و مردم‌شناسی را می‌بینید که آثاری شامل ابزارهای سنگی، اشیای سفالی، شیشه‌ای، فلزی، قطعات گچبری، نسخ خطی و چرم را در خود دارند. موزه بزرگ خراسان شما را با آثاری ارزشمند و منحصر به فرد از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی آشنا می‌کند که شکوه خراسان در قرن‌های پیش را به شما نشان می‌دهند؛ از دست‌افزارهای عصر پارینه سنگی متعلق به حدود هشتصد هزار سال قبل گرفته تا جدیدترین آثار متعلق به دوره معاصر، همه و همه در این موزه به نمایش درآمده‌اند. این موزه در سال‌های اخیر به دلیل به نمایش گذاشتن آثاری ویژه مانند سرِ سرباز هخامنشی شهرت زیادی پیدا کرده است. به جز محل نمایش آثار، گنجینه یا مخزن اشیا، امور اداری و قسمت ویژه علم کیهان‌شناسی، کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه‌های مرمت اشیای تاریخی نیز از بخش‌های این موزه به شمار می‌روند. بد نیست بدانید یک تمبر اختصاصی با تصویری از موزه بزرگ خراسان نیز طراحی شده و به چاپ رسیده است.
آثار داخل موزه
سالن نمایش آثار، در 3 طبقه همکف، اول و دوم، قرار دارد و وسعت آن بالغ بر 4000 مترمربع است. اشیای تاریخی مکشوفه از منطقه خراسان بیشترین آثار موزه را تشکیل می‌دهند.
پیش از تاریخ: اشیای پیش از تاریخ موزه بزرگ خراسان، آثاری از دوران پارینه سنگی هستند که شامل سفال، پیکرک و ابزار سنگی، می‌شوند.
دوره تاریخ: آثار سلسله‌های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی در این دسته قرار می‌گیرند.
دوره اسلامی: در این بخش می‌توانید قالی‌های طرح خراسان جنوبی، منسوجات کمیاب و ارزشمند از دوره صفوی، قاجار و … را ببینید.
مجموعه سفال و شیشه: عمده آثار این بخش شامل موارد زیر می شود:
سفال‌های گلی و لعاب رنگارنگ معروف به سبک نیشابور از قرون 3 تا 5 هجری قمری
سفال‌های کنده زیر لعاب از قرون 4 تا 7 هجری قمری سفال‌های زرین‌فام از قرون 4 تا 9 هجری قمری سفال‌های مینایی از قرون 6 تا 7 هجری قمری سفال‌های نقاشی زیر لعاب شامل سبک فیروزه قلم مشکی و یا سبک سلطان‌آباد از قرون 7 تا 8 هجری قمری

آریا جوان


مجموعه قرآن های نفیس: قرآن‌های نفیس منسوبِ قرن اول تا 13 هجری قمری در این بخش هستند که قرآن‌هایی به خط کوفی و منسوب به حضرت علی (ع) و امام حسین (ع)، قدیمی‌ترین آثار این بخش به شمار می‌روند. تعدادی از آثار مهم این بخش عبارتند از:
قرآن کریم با مهر عباس میرزا و محمد شاه قاجار، دوره قاجار قرآن کریم از پوست آهو و منسوب به حضرت علی (ع)، قرن 3 و 4 هجری قمری قرآن کریم از پوست آهو و منسوب به امام حسین (ع)، قرن 3 و 4 هجری قمری قرآن کریم به خط نسخ، قرن 11 هجری قمری قرآن کریم با مقدمه شیخ صفی‌الدین، قرن 7 هجری قمری مجموعه فلز: تنوع هنر فلزکاری دوره اسلامی را در این بخش نظاره می‌کنید. در اینجا آثاری از زندگی روزمره همچون سینی، تنگ و شمعدان، اشیای علمی مانند اسطرلاب و کره فلکی، جنگ‌افزارهایی همچون شمشیر زره، کلاه خود و …، سکه‌ها و زیورآلات اسلامی به نمایش درآمده‌اند. ساخت این اشیا با شیوه‌های مختلف قالب‌گیری، ریخته‌گری، چکش‌کاری، مشبک‌کاری و… صورت گرفته است.
برخی آثار این بخش عبارتند از:
شمشیر فولادی زرکوب و غلاف چرمی منقش به “رکابی سلطان نادر شاه”، قرن 12 هجری قمری گردنبند طلا، خمیر شیشه و سنگ به وزن 10 گرم، کشف شده از گرگان، قرن 4 هجری قمری سکه لاری، دوره صفوی | این نوع سکه به شکل مفتول است و چون در لار ضرب می‌شد، نام لاری را به آن دادند. عودسوز مفرغی به شکل دو گربه متصل به هم، قرن 6 و 7 هجری قمری انگشتر زرین کشف شده از گرگان، دوره سلجوقی

آریا جوان


ساعت بازدید و قیمت بلیط موزه بزرگ مشهد
روزهای بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها
موزه خراسان در روزهای 28 صفر، 21 رمضان، تاسوعا و عاشورا، 25 شوال و 14 خرداد تعطیل است.
ساعات بازدید: در شش ماه اول سال 09:00 تا 19:00 و در شش ماه دوم سال 09:00 تا 17:00
هزینه بازدید: 5000 تومان برای گردشگران ایرانی و 50000 تومان برای گردشگران خارجی
اگر قصد بازدید از این موزه را دارید، در وهله اول باید به شهر مشهد مقدس سفر کنید که برای اینکار میتوانید بلیط تهران مشهد را از karnaval.ir رزرو کنید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/555337/همه-چیز-در-مورد-موزه-بزرگ-مشهد
بستن   چاپ