آریا جوان
اسپیس ایکس با پرتاب دسته بیستم استارلینک، یک فالکون 9 را برای هشت مرتبه بازیابی کرد
پنجشنبه 14 اسفند 1399 - 15:59:57
آریا جوان - تنها چند ساعت پس از پرواز و فرود موفق استارشیپ آزمایشی، موشک فالکون 9 اسپیس ایکس دسته‌ی 60تایی جدیدی از ماهواره‌های استارلینک را به مدار زمین رساند.

پرتاب دسته‌ی بیستم ماهواره‌های اینترنتی استارلینک امروز تنها چند ساعت پس از آن انجام شد که نسخه‌ی SN10 استارشیپ، پرواز آزمایشی تقریبا 10 کیلومتری خود را در ساعت 2:45 بامداد پنجشنبه به وقت ایران با موفقیت در تاسیسات اسپیس ایکس در تگزاس انجام داد و به سلامت به زمین بازگشت. این آزمایش طبق برنامه پیش رفت اما فضاپیما کمی بعد به‌طور غیرمنتظره منفجر شد. چند ساعت بعد، بوستر دومرحله‌ای فالکون 9 به‌همراه 60 ماهواره‌ی استارلینک در ساعت 11:54 به وقت ایران از سکوی پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به هوا برخاست. تقریبا 9 دقیقه پس از پرتاب، مرحله‌ی اول چندبارمصرف موشک به زمین بازگشت و هشتمین فرود خود را روی کشتی بدون‌سرنشین «البته تو را همچنان دوست دارم» در اقیانوس اطلس انجام داد. به‌نقل از یومئی ژو ، مهندس پیشرانه‌ی دراگون در اسپیس ایکس، این فرود 75امین بازیابی موفقیت‌آمیز یک موشک کلاس مداری و هشتمین بازیابی این نوع به‌خصوص از بوستر را رقم زد. مأموریت اخیر اسپیس ایکس، بیستمین مأموریت استارلینک و درمجموع ششمین مأموریت این شرکت در سال 2021 به‌شمار می‌آید. ستاره‌ی این پرواز، بوستری کارکشته به نام B1049 بود که پیش‌تر ماهواره‌ی مخابراتی تل‌استار را در سال 2018 پرتاب کرد و سپس در سال 2019، ماهواره‌ی ایریدیوم و بعدا 5 مأموریت مختلف استارلینک را بین سال‌های 2019 و 2020 به پرواز درآورد. این بوستر، نخستین موشکی بود که هفت پرواز موفق را در کارنامه‌اش ثبت کرد و اکنون دومین پرتابگر با سابقه‌ی هشت مرتبه پرتاب و فرود محسوب می‌شود. اسپیس ایکس انتظار دارد هر نسخه‌ی بلاک 5 فالکون 9 را برای 10 مرتبه بدون نیاز به نوسازی بین هر پرتاب، به‌پرواز درآورد و پیش از بازنشستگی نیز حداکثر 100 پرواز موفق را در کارنامه‌شان ثبت کند. احتمالا تا پایان سال جاری می‌توانیم شاهد دهمین پرواز یک بوستر فالکون 9 باشیم. احتمال می‌رود اسپیس ایکس به‌زودی با یکی موشک‌هایش از این آستانه‌ی 10 پروازی نیز گذر کند. در ناوگان این شرکت، دو پرتابگر وجود دارد که در شرف تحقق این دستاورد هستند. مقاله‌های مرتبط:
چرا اسپیس ایکس پروژه استارلینک را توسعه می‌دهد؟ بتای عمومی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با هزینه ماهانه 99 دلار آغازبه‌کار کرد با پرتاب موفق امروز، اسپیس ایکس اکنون بیش از 1200 ماهواره‌ی استارلینک را به مدار زمین فرستاده است. این تعداد، شامل دستگاه‌هایی نیز می‌شود که به‌دلایل مختلف دیگر عملیاتی نیستند. ازآنجا که منظومه‌ی اولیه‌ی استارلینک شامل 1440 دستگاه ماهواره خواهد بود، در ماه‌های پیش‌رو پرتاب‌های بیشتری انجام خواهد شد. بااین‌حال، اسپیس ایکس به‌دنبال دریافت مجوز برای پرتاب هزاران دستگاه بیشتر است. اسپیس ایکس منظومه‌ی استارلینک را با هدف اتصال تمام جهان به اینترنت پرسرعت و کم‌تأخیر ماهواره‌ای می‌سازد. ماهواره‌های صفحه‌تخت این شرکت با پرواز برفراز زمین، پوشش اینترنت پهن‌باند را دراختیار تمام کاربران جهان قرار خواهند داد. اسپیس ایکس به‌تازگی دریافت پیش‌سفارش را برای عرضه‌ی عمومی استارلینک آغاز کرد . کاربران احتمالی می‌توانند با پرداخت هزینه ازطریق وب‌سایت شرکت برای دریافت خدمات ثبت‌نام کنند و هنگام ارائه‌ی پوشش اینترنت در منطقه‌ی سکونتشان از آن باخبر شوند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/596753/اسپیس-ایکس-با-پرتاب-دسته-بیستم-استارلینک،-یک-فالکون-9-را-برای-هشت-مرتبه-بازیابی-کرد
بستن   چاپ