آریا جوان
نکات جالب در آنالیز روان ‌شناسانه نقاشی دختری 5 ساله
شنبه 16 اسفند 1399 - 11:10:53
آریا جوان - خراسان / یکی از ابزارهای گفت‌وگوی آدم‌ها با یکدیگر، زبان نقاشی است؛ با سابقه‌ای به قدمت تاریخ زندگی انسان و به گستره‌ ابعاد جغرافیایی کره‌زمین. رنگ‌ها و نمادهای موجود در هر نقاشی نشان می‌دهند که مکنونات درونی انسان‌ها از کجا نشئت گرفته‌اند، ایده‌آل‌ها کدام اند و همچنین آرزوها و امیال را آشکار می کنند و ... . نقاشی کودکان، ارتباط مستقیمی با بخش ناخودآگاه آن‌ها دارد و حاوی اطلاعات روان‌شناختی زیادی است که البته مطلق هم نیست و نباید تصور کرد گویای تمام زوایای شخصیت یک کودک است.
آنالیز روان‌شناسانه نقاشی
 شایلین خانم 5 ساله
 نقاشی شایلین خانم در عین حال که سن کودکانه و دوران تحصیل پیش از دبستان را سپری می‌کند، خصوصیات آشکاری را از وضعیت خانوادگی و ارتباطات درون خانواده نشان داده است. به طور کلی، او دختری مهربان، شاد، طناز، پرشور و بانشاط است. همچنین هوش محیطی بسیار بالایی دارد و برون‌گرا، پرانرژی و بااعتماد به نفس بالاست.
کشیدن خورشید در نقاشی توسط کودک، مبین نقش مناسب پدر در خانواده است. خط‌های متعددی که از خورشید به سمت آسمان کشیده شده، مشخصه دوست داشتن پدر است.

آریا جوان

 استفاده حداکثری از رنگ آبی در این نقاشی، نمایانگر مادر و حاکی از مدیریت با درایت مادر و رابطه مناسب بین افراد خانواده است که موجب می شود مهربانی، آشکاری بیشتری در این خانواده داشته باشد.
 کشیدن افراد زیبا در کنار هم که در نقاشی می‌بینید، به درجاتی از شادابی و ارتباطات بیرونی کودک با محیط پیرامونش مرتبط است. البته توجه شایلین‌جان به دل مشغولی‌های اجتماعی و زیبایی را هم در وی نشان می‌دهد که نکته قابل توجهی است. در این بین و به احتمال زیاد رابطه مناسب با خواهر نوجوان خانواده و پختگی لازم ایشان، باعث شده است که شایلین خانم موارد فراوانی را از خواهرش برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران، بیاموزد.
آرزوهای شایلین و محبت به دیگران به صورت بارشی از قلب‌ها، فضای نقاشی را در میل به ارتباطات مناسب با دیگران با محبت حداکثری آشکار ساخته است.
 استفاده از رنگ‌های متعدد مانند زرد، قرمز، سبز، آبی، نارنجی، صورتی و ... که در قلب‌ها و لباس‌های عزیزانش نمایان است، مبین نیاز به تایید اجتماعی، مورد تایید و توجه قرار گرفتن است و این‌که با همه اعضای خانواده و عزیزان همچنین دخترخاله‌هایش، دورهمی داشته باشد.
توصیه به والدین شایلین خانم
در توضیح نقاشی گفته بودید که شایلین خانم یک خواهر نوجوان و یک برادر سه ساله دارد. یک نکته شاید در این جا قابل‌توجه باشد که برادر سه ساله درنقاشی دیده نمی‌شود. این مسئله می‌تواند به دو دلیل باشد؛ اول این که برادر سه ساله خانواده بیشتر مورد توجه شما و اطرافیان است، دوم این که نوع تربیت رایج در خانواده تحت تاثیر خصوصیات رفتاری مادر قرار دارد. به عبارت دیگر، تراوشات فکری و اندیشه‌های رفتاری مادر در این خانواده نمود بیشتری دارد. اندیشه‌های او در سرتاسر نقاشی و به تبعیت از آن در کل خانواده نمایان است. ظاهرا نشست‌ها و مهمانی‌های این خانواده بیشتر حول محور مجالس‌ زنانه است، بنابراین شاید بهتر باشد به این مسئله هم توجه داشت که بخشی از شکل‌گیری شخصیت کامل از رفتارهای معقول و متناسب فرهنگی با جنس‌مخالف و حضور پدر خواهد بود. تاج زردی که روی یکی از تصاویر شخصیت‌ها کشیده شده، نیاز بیشتر به حضور پدر در خانه و بازی با فرزند را متجلی می‌سازد.
نویسنده : دکتر فریده ناصری | روان‌شناس بالینی

http://www.javanannews.ir/fa/News/597886/نکات-جالب-در-آنالیز-روان-‌شناسانه-نقاشی-دختری-5-ساله
بستن   چاپ