آریا جوان
جزئیات طرح جدید مجلس برای سربازی 5 ساله و اختیاری
دوشنبه 16 فروردین 1400 - 9:28:40 AM
آریا جوان-

طی سال‌های گذشته همیشه بحث سربازی رفتن پسران و قوانین آن به یکی از معضلات جامعه کشور ایران تبدیل شده و در این بین نیز صحبت‌های بسیاری در مورد چگونگی آن انجام گرفته است. اما در تازه‌ترین اقدامات صورت گرفته، طرح اصلاح سربازی پس از بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده که اصلی‌ترین بخش آن تبدیل سربازی اجباری به اختیاری با حقوق و مزایای بیشتر است.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس در گفتگویی راجع به طرح پیشنهادی مجلس برای خدمت سربازی سخن گفته است. او گفت: «در طرح جدید برای سربازی، مدت زمان آن را از 2 سال به 5 سال خواهیم رساند که البته آن هم بصورت اختیاری خواهد بود. با این کار سربازها به صورت حرفه‌ای تربیت می‌شوند زیرا امروزه جنگ پیچیده‌تر شده و ما نیاز به سربازان حرفه‌ای برای آن داریم.»

این نماینده مجلس در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: «حرفه‌ای و 5 ساله شدن سربازی هزینه‌هایی نیز به همراه خواهد داشت و بسته به شاخه‌ای که سرباز در آن فعالیت خواهید کرد، برای تربیت آن باید هزینه سنگینی را متحمل شد. 2 ساله بودن سربازی ارزش این هزینه کردن را ندارد چون 2 سال، فرصت کافی‌ای برای آموزش دیدن و حرفه‌ای شدن نیست و به سرعت تمام می‌شود.»

ابوالفضل ابوترابی در مورد افرادی که نمی‌خواهند به خدمت سربازی بروند هم توضیحاتی را ارائه داد. او گفت: «افرادی که خدمت سربازی را بصورت اختیاری انتخاب نمی‌کنند، مشمول مالیاتی با عنوان «مالیت بر تامین امنیت» می‌شوند که تا سن 50 سالگی باید آن را بپردازند. این مالیات از این جهت گرفته می‌شود تا بتوانیم هزینه و حقوق سربازانی که در حال خدمت هستند را از افرادی که خدمت را انتخاب نکرده‌اند تامین کنیم.»

در ادامه طرح این نماینده مجلس آمده است که میزان دستمزدی که به سربازان داده می‌شود به وضعیت تاهل، تعداد فرزندان و… آن‌ها بستگی دارد و حقوق یک کادر اداری به آن‌ها پرداخت می‌شود. خدمت در مرز یا شهر نیز بر حقوق سربازان تاثیرگذار است.


http://www.javanannews.ir/fa/News/618983/جزئیات-طرح-جدید-مجلس-برای-سربازی-5-ساله-و-اختیاری
بستن   چاپ