آریا جوان
8 راهکار مؤثر برای مقابله با اضطراب و استرس
سه شنبه 24 فروردین 1400 - 7:21:09 AM
آخرین خبر - خواندنیها
آریا جوان - یوکن / در روزهای اخیر اضطراب به امری اجتناب‌پذیر در زندگی ما تبدیل‌شده است. شیوع ویروس کرونا، قرنطینه طولانی، از دست رفتن سرمایه و مشاغل و کاهش درآمد و نگرانی در مورد آینده و ترس از بیمار شدن خود و اعضای خانواده دلیل اصلی این اضطراب است؛ اما باید بدانید این اضطراب چیزی نیست که به آن عادت کنید، زیرا روی سلامت جسمی، روحی و اجتماعی‌مان تأثیر منفی می‌گذارد.
شاید خیلی از راهکارهایی که برای مقابله با اضطراب و استرس امتحان می‌کردید، اکنون جواب ندهد. وقتی در مورد آینده و وضعیت موجود اضطراب داشته باشید، دیگر با گفتن این جمله نمی‌توانید خودتان را آرام کنید: آنچه عامل اضطرابم است، به‌زودی از بین می‌رود. با این‌حال، برای توجه به‌سلامت روحی خود باید روش‌های مقابله با اضطرابتان را تغییر دهید. البته این تغییر تنها مربوط به شرایط فعلی نیست، بلکه باید همیشه در زندگی‌تان اعمال کنید.
شاید کمی برایتان سخت باشد، اما به دنبال راهکارهای جدیدی برای مقابله با اضطراب باشید. اکنون 8 راهکار متفاوت برای مقابله با اضطراب را به شما معرفی می‌کنیم.
1. از خودتان بپرسید آیا فایده‌ای دارد؟
یکی از چیزهایی که باعث اضطراب می‌شود، داشتن فکرهای بیهوده است؛ فکر این که اگر فلان اتفاق در زندگی‌ام بیافتد، چه می‌شود؟ شاید چندین ساعت به فکر فرو بروید و به خودتان بگویید چه آینده‌ای در انتظارم است. هر چقدر بیشتر به این چیزها فکر کنید، بیشتر در افکار بیهوده غرق خواهید شد؛ به‌طوری‌که اضطرابتان روزبه‌روز بیشتر می‌شود و ممکن است کارایی و تمرکزتان را تحت تأثیر قرار دهد و نتوانید وظایف روزانه‌تان را به خوبی انجام دهید.
در این مواقع بهترین روش این است که کنترل افکارتان را به دست بگیرید و از خود بپرسید: انجام این کار چه فایده‌ای دارد؟ پس روان‌درمانگر خود باشید و هر زمان راجع به‌سلامت خود، خانواده، کار، آینده و وضعیت مالی‌تان نگران شدید، از خود بپرسید فکر کردن به این موضوع فایده‌ای هم دارد؟ در اغلب مواقع پاسخ منفی است و به شما اجازه می‌دهد برای لحظه‌ای متوجه افکارتان شوید. اگر بتوانید این کار را زودتر انجام دهید، زودتر هم از شر افکار منفی و اضطراب‌آور خلاص خواهید شد.
2. به موسیقی نوستالژیک گوش کنید
موسیقی ابزار کارآمدی در خود مراقبتی است که با اضطراب نیز مقابله می‌کند؛ البته یافتن یک قطعه موسیقی، ترانه یا خواننده مناسب می‌تواند با آزمون ‌و خطاهای زیادی همراه باشد. شاید موسیقی‌ای که قبلا آرامتان می‌کرده، اکنون هیچ خاصیتی نداشته باشد. پس بهتر است به موسیقی‌های متنوع گوش کنید تا ببینید کدام‌ یک برایتان بهتر است. موسیقی نوستالژیک، خصوصا موسیقی‌ای که شما را به یاد روزهای خوب گذشته می‌اندازد، از این نظر خوب است که شما را از اتفاقاتی که در حال حاضر در جریان است دور می‌کند. قطعاً این همان چیزی است که به دنبالش هستید.
3. روی تشک سوزن‌دار دراز بکشید
تشک سوزن‌دار تشکی است که در نقاط محرک طب سوزنی در سطح پوست، سوزن دارد. وقتی روی این تشک دراز بکشید، نقاط حساس عصبی‌تان تحرک می‌شوند و جریان انرژی در اندام‌های مختلف بدن افزایش می‌یابد. خوابیدن روی تشک سوزن‌دار باعث می‌شود تمرکز ذهن به نقاطی که تحریک شده‌اند معطوف شود و در نتیجه‌ی آن، از اضطراب رها شوید.
4. بازی‌های ساده موبایل بازی کنید
انجام بازی‌های کامپیوتری یا موبایل که نیاز به فکر کردن ندارند و تنها از فرآیند تکرار استفاده می‌کنند، ذهن شما را برای مدتی از موارد اضطراب‌آور رها کرده و درنتیجه افکار آزاردهنده را از شما دور خواهند کرد. هر چقدر این بازی‌ها ساده‌تر بوده و کمتر نیاز به فکر کردن داشته باشند، برایتان بهتر هستند. پس هر زمان احساس کردید افکار نگران‌کننده به سراغتان آمده و ذهنتان را درگیر کرده‌اند، به سراغ یک بازی موبایلی ساده، تکراری و بی‌هدف بروید و آن‌قدر بازی کنید تا اضطرابتان کم شود.
5. به خودتان هشدار دهید
اگر در بیشتر ساعات روز تنها هستید، احتمالا بیشتر دچار اضطراب شده و افکارتان به هم می‌ریزد. روانشناسان می‌گویند غرق شدن در افکار برای زمان طولانی اصلا خوب نیست و باید منتظر باشید در چنین مواقعی افکار اضطراب‌آور به سراغتان بیاید. هر زمان چنین اتفاقی افتاد و سکوت ذهنتان جای خود را به افکار به‌هم‌ریخته و اضطراب‌آور داد، بهترین راهکار این است که خودتان را ساکت کنید.
برای ساکت کردن ذهنتان چه کاری انجام دهید؟
شروع به هشدار دادن به خودتان کنید. برای مثال بگویید: «نه دوباره شروع نکن» یا «نه، کافی است» یا این‌که فقط بگویید «نه، نه، نه، نه، نه، نه، نه». همین کار ساده به شما کمک می‌کند از اضطراب و افکار منفی خلاص شوید و ذهنتان آرام بگیرد.
6. حیوان خانگی داشته باشید
اگر حیوان خانگی دارید زمان بیشتری را با او باشید و نوازش کردن او را جزو برنامه روزانه‌تان قرار دهید؛ البته ممکن است این راهکار برای همه نتیجه یکسانی نداشته باشد، اما اغلب کسانی که حیوان خانگی دارند، در مواقعی که دچار اضطراب می‌شوند می‌توانند با نوازش کردن آن‌ها به آرامش برسند.
7. ورزش کنید
حتما می‌دانید ورزش برای آرام شدن ذهن مفید است؛ اما بازهم لازم است بگوییم. هر زمان احساس کردید دچار اضطراب شده‌اید، سوار دوچرخه شوید یا به پیاده روی بروید. با این کار چنان دچار تغییر وضعیت روحی می‌شوید که خودتان هم متعجب خواهید شد.
8. اضطرابتان را قبول کنید
شاید برای اولین بار در زندگی اضطرابتان دلیل منطقی دارد. شاید تا قبل از شیوع کرونا، اضطراب از افکار منفی ما سرچشمه می‌گرفت اما اکنون اضطراب به واقعیت روزمره ما تبدیل‌شده و دامن خیلی از مردم دنیا را گرفته است. اگر 7 راهکاری که در بالا بیان کردیم برایتان مفید نیست، باید اضطرابتان را بپذیرید و به خودتان بگویید «من مضطرب هستم و کاری هم نمی‌شود کرد.» پس برای یک ‌بار هم که شده، اضطرابتان را قبول کنید و خیلی به خودتان سخت نگیرید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/625604/8-راهکار-مؤثر-برای-مقابله-با-اضطراب-و-استرس
بستن   چاپ